logo Disk

Empirical Labs FATSO EL7X – Full Analogue Tape Simulator and Optimiser Tak trochu jiný kompresor s přidanými funkcemi

Společnost Empirical Labs založil hudebník Dave Derr v roce 1996. Jeho prvním počinem byl slavný kompresor Distressor, který ale začal nabízet již o rok dříve. Ještě před tím byl zaměstnán ve firmě Eventide, kde se jako technik podílel třeba na vývoji slavného Eventide H 3000.

Kategorie: Studio - Recenze
Roman "Masha" Šandor | 25. března 2025

Společnost Empirical Labs má sídlo v New Jersey v USA; navrhuje a vyrábí skvělé analogové jednotky, ať už kompresory, ekvalizéry, nebo předzesilovače. V současnosti došlo i na softwarové pluginy, které vůbec nejsou špatné, ale železo je železo, alespoň za mě.

Ano, Distressor je jistě nejslavnějším výrobkem Empirical Labs. Tento kompresor je hojně používán ve všech světových studiích, zpravidla na stopy bicích, vokálů, kytar a všude tam, kde potřebujete rychlý kompresor se zvláštním, příjemným zabarvením.

FATSO si ale – co se týče jeho využití a zvukových možností – vůbec nezadá s Distressorem. Ač se jedná o jiný přístroj, svědčí o jeho oblíbenosti už to, že původní FATSO Jr byl před třemi lety zrevidován a nyní nese označení FATSO EL7X. Byly zde pozměněny kompresní poměry oproti původnímu FATSO Jr, čímž se rozšířila možnost využití této jednotky, a dále byly provedeny technické úpravy pro menší zahřívání celé jednotky. Co je tedy vlastně FATSO?

FATSO je zkratka pro Full Analogue Tape Simulator and Optimiser. Je pravda, že se jedná o velice unikátní jednotku, jejíž ekvivalent na trhu nenajdete, ale…

Popsal bych to jako...

FATSO EL7X je analogový stereofonní (nebo dual mono) kompresor, jenž emuluje čtyři slavné kompresory SSL BUSS 4k, Urei 1176, Distressor a SSL Talkback kompresor, s přídavnými funkcemi saturace, které je zde docíleno pomocí transformátorů a pomocí toho, jak tlačíte signál do vstupního obvodu, tedy pomocí vstupních a výstupních potenciometrů. Transformátory lze zapnout nebo vypnout, a pomocí ovládání vstupních potenciometrů také řídíte množství komprese, podobně jako u kompresorů typu 1176. Kombinací komprese, warmth a určité míry zkreslení tak nasimulujeme zvuk pásu – proto Tape Simulator.

Kompresní poměr je zde oproti Distressoru nastaven pevně. V módu Eleven (Urei1176) je to 20 : 1 a v módu Buss je to 2 : 1. V módu Track (Distressor) by měl být kompresní poměr někde okolo 10 : 1 a Spank (SSL Talkback kompresor) mód nabízí radikální limitér, navržený podle SSL Talkback kompresoru ze starších konzolí 70. a 80. let, který použil například Phil Collins na bicí ve skladbě In the Air Tonight.

Všechny emulace lze použít jednotlivě, nebo je lze kombinovat mezi sebou. Zásadní je ale to, že všechny tyto emulace jsou vytvářeny pomocí analogových součástek, polovodičů, kondenzátorů a transformátorů, zkrátka pouze pomocí analogových obvodů!

Funkce, ovládání, režimy…

To je asi zevrubný popis toho, co FATSO EL7X nabízí, a věřte mi, že těch možností barev a zvuků je opravdu mnoho. Pojďme se podívat na ovládání celé jednotky, které se může na první pohled zdát trochu nepřehledné (kvůli množství LED a spoustě tlačítek), ale za deset minut práce si zvyknete a je to v pohodě.

Jak už jsem napsal, FATSO EL7X se dá použít jako dual mono nebo jako stereo, takže ovládání pro oba kanály je naprosto shodné, přičemž se dá nastavit mód Link pro ovládání obou kanálů současně. Popišme si tedy přední panel s ovládacími prvky.

Dominují zde čtyři velké bílé knoby pro vstupní a výstupní úroveň každého kanálu, stejné jako u Distressoru a ostatních přístrojů vyráběných touto společností. Nalevo vstupní a napravo výstupní. Vedle nastavení vstupní úrovně směrem doprava najdeme šedý přepínač pro volbu typu komprese. Pro samostatný Buss, samostatný Eleven, nebo samostatný Track. Při dalším přepínání získáme jejich kombinace. Vždy se rozsvítí LED pro daný typ kompresoru nebo kombinaci, takže vidíte, co přesně je nastaveno. Opakovaným stlačením přepínače se pak dostanete opět na začátek voleb, tedy na samostatný Buss kompresor. Pokud toto tlačítko (Comp) zmáčknete současně na obou kanálech, oba přejdou do módu Link pro práci ve stereo režimu. Na obou kanálech se rozsvítí červená LED Linked a oba kanály pak ovládáte pouze levým kanálem. Tento režim Linked pak platí pro všechna tlačítka, kromě vstupních a výstupních bílých knobů samozřejmě. Stejným způsobem jednotky opět rozdělíte.

Prostřední šedé tlačítko Warmth slouží pro „zkrocení“ vyšších frekvencí, a to v sedmi krocích, kdy nám jednotlivé kroky signalizují LED v půlkruhu nad tímto přepínačem. Celkovou redukci Warmth pak znázorňuje pás LED v horní části přístroje s nápisem Warmth. Tuto funkci uvítáte například při vyšších kompresích bicí soupravy, kdy vám začnou vylézat do popředí činely. Pomocí Warmth je zase pěkně umírníte. Jemně také zahladí přechodové jevy, podobně jako analogový pás.

Poslední tlačítko‑přepínač má černou barvu a slouží k aktivaci transformátorů v cestě signálu, přičemž se rozsvítí zelená LED s nápisem Tranny. Tato funkce poskytuje efekt vstupních a výstupních transformátorů starších zařízení a přidává nízkofrekvenční harmonické, které charakterizují analogovou pásku. To je mimořádně užitečné pro čistě nízkofrekvenční tóny, jež jsou špatně definovatelné na malých reproduktorech. Přidává horní „teplé“ harmonické k frekvencím pod 150 Hz, zejména k těm ještě nižším, jako je 40 Hz (například struna E na baskytaře), což pomáhá prosadit se na menších reproduktorech. Jedná se tu o skutečné transformátory.

Při dalším stisknutí pak přepne celou jednotku do Bypass módu, což nám opět signalizuje LED, tentokrát červená. Bypass je zde true, tedy skutečný, a při jeho aktivaci celý signál obchází celou jednotku. Při krátkém přidržení tohoto tlačítka se Bypass deaktivuje a signál opět prochází obvody přístroje. Pokud tlačítko při Bypass přidržíte déle (funkce Hold), vrátí se vám z Bypass módu zpět na poslední nastavení před Bypassem.

Ještě je třeba zmínit pás LED mezi vstupním a výstupním knobem na spodní části přístroje s nápisem Comp. Ten ukazuje míru komprese -1 až -20 dB. Ta záleží, jak už jsem uvedl výše, na tom, jak silně „tlačíte“ signál do vstupu přístroje pomocí vstupního bílého knobu. Je třeba dávat pozor na to, že zvýšení komprese zároveň přidává saturaci, pokud máme zapnuté transformátory, tedy Tranny On. V případě, že chcete více saturace, ale nechcete tolik komprimovat, je tu vychytávka od Empirical Labs s názvem EL‑FTC, což je malá přídavná krabička se dvěma potenciometry (jeden pro každý kanál) pro ovládání Thresholdu u kompresorů. FATSO Threshold Controller (FTC) koupíte jako doplněk a připojíte pomocí symetrických TRS kabelů do insertu přístroje na zadní straně přístroje. Tady dostáváme další rozměr pro použití FATSO EL7X.

Zde se můžete podívat, jak to funguje

Na zadním panelu se nacházejí vstupní a výstupní XLR a jack TRS konektory, dále jack TRS Insert konektory a dva External Link jack TRS pro propojení více jednotek FATSO EL7X pro vícekanálový zvuk. Nakonec je tu samozřejmě napájecí konektor pro připojení do sítě.

Výběr napájecího napětí 230/115 V a síťová pojistka se nacházejí uvnitř přístroje.

Na závěr tohoto popisu vlastností a možností bych chtěl uvést to, že díky kapacitorům uvnitř přístroje si po vypnutí a opětovném zapnutí (i po několika dnech) celá jednotka pamatuje poslední nastavení, což je super.

V praxi

Fatso EL7X je tak univerzální přístroj s širokým využitím, že ho můžete použít jak pro nahrávání (Track mód), tak pro mix (Buss mód), nebo třeba jen na podskupinu bicí soupravy (Eleven mód). Lze ho použít pro kytary, vokály, bicí a basu, ale také na celkový Mix Buss. Já ho s oblibou používám na podskupinu bicí soupravy, akustických nebo elektrických kytar, a někdy i na celkový Mix Buss. Záleží jen na vkusu. Vše přes něj zní lépe, vše je více dospělé a dovedu si představit mít ve studiu klidně více těchto jednotek.

Nastavení přístroje v mých ukázkách

Bicí souprava

Mód BUSS: kompresor zabírá -7 dB, TRANNY On, WARMTH 4

Mód ELEVEN: kompresor zabírá -10 až -15 dB, TRANNY Off, WARMTH 4

Mód TRACK: kompresor zabírá 10 až -15 dB, TRANNY On, WARMTH 3

Mód SPANK: kompresor zabírá -10 až -15 dB, TRANNY On, WARMTH 3

Akustické kytary

No processing

Mód BUSS: kompresor zabírá -3 až -5 dB, TRANNY On, WARMTH Off

Mód TRACK: kompresor zabírá -3 až -7 dB, TRANNY Off, WARMTH Off

Závěr

Je jasné, že FATSO EL7X není ten první kompresor, který si koupíte, i když… Emuluje analogovou cestou ty nejznámější (ne lampové) kompresory na světě, s jejich nejčastějšími nastaveními, a pro toho, kdo nechce chirurgická nastavení (Atack, Release a Threshold), je to jednotka, kde opravdu musíte vyvinout velké úsilí, abyste něco pokazili. Je to skvělý přístroj, který nadělá spoustu práce od použití na podskupinách nástrojů a vokálů, nebo při použití na celý Mix Buss; navíc vše vždy zní lépe, dospěle, více hotové. Můžete jím tvarovat zvuk od zahlazení přechodových jevů až po natlačení nahrávky a dostat zdroje signálu nebo celkový mix dopředu. Zkrátka možností je mnoho, záleží na vkusu a statečnosti :‑), protože někdy může FATSO EL7X (ale i jeho předchůdce FATSO Jr) změnit celkovou náladu nebo zvuk celého mixu.

Zde si můžete poslechnout a vidět různá nastavení a to, co přístroj dělá s různými zdroji signálu

A zde třeba práce na podskupině bicí soupravy

Koupit FATSO EL7X na shop.disk.cz

Přečtěte si také:

Vy ještě nemáte ve studiovém racku 1176? Zkuste Lindell LiN76!

Jsou věci, které se mění a vyvíjejí, a naopak trvalky, které se kdysi zapsaly do historie, pořád je všichni používají a potřebují je právě takové, jaké jsou. Do té druhé skupiny ro…

Warm Audio WA‑1B – jednokanálový lampový kompresor

Texaskou firmu Warm Audio, jež se zabývá výrobou studiových zařízení a mikrofonů na základě klasických předloh prémiových značek, které se v hudebním světě podílely na zvuku těch n…

Studiový i live kompresor Empirical Labs Distressor EL8‑X

Společnost DISK Multimedia z Boskovic se stala prodejcem známé značky Empirical Labs, která vyrábí špičková zařízení pro úpravu zvuku. Zařízení, jež tuto značku proslavilo, jsem do…

Black Lion Audio Revolution EXP

Black Lion Audio je známá výrobou studiových předzesilovačů a kompresorů. Kompresor Bluey (podle kompresoru 1176 Blue Stripe, který vlastní Chris Lord Alge) jenž byl v průběhu desí…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře