Jejich povedený lampový opto kompresor WA‑2A, jehož předlohou byl slavný Teletronix LA‑2A nebo čtyřkanálový předzesilovač WA‑412 s předlohou API 3124, už má ve spoustě českých studií své pevné místo, firma tedy není našinci neznámá.
Jedním z nových přírůstků této firmy je jednokanálový lampový opto kompresor WA‑1B. Jeho modrá barva, název a rozmístění ovládacích prvků dává jasně tušit, že inspirací se tentokrát stal legendární Tube‑Tech Cl 1B od dánské firmy Lyndkraft. Tento kompresor má podobnou topologii jako WA‑2A (lampa–optočlen), ale zásadní rozdíl tvoří jeho ovládání, které je podstatně víc chirurgické a dovoluje nám tedy mnohem víc ovlivnit průběh komprese.
GALERIE: Jednokanálový kompresor Warm Audio WA‑1B
Oproti WA‑2A zde totiž najdete Atack, Release, Threshold a také možnost volby kompresního poměru Ratio. To znamená, že tento kompresor může být podstatně rychlejší a samozřejmě variabilnější než WA‑2A, což mu dává možnost širšího využití při práci s různými zdroji signálu.
Technicky vzato zde byly opět použity vysoce kvalitní součástky prémiových výrobců, třeba transformátory Lundahl. Celá jednotka je pak postavena přímo v Texasu. Je robustní a vypadá se svým VU metrem opravdu velice dobře.
Uvnitř WA‑1B najdeme stejný počet elektronek, vstupní a výstupní transformátory a vše je rozloženo víceméně jako u Cl 1B. Jen ještě dodám, že Tube‑Tech má velikost předního panelu 3U a Warm Audio WA‑1B jen 2U. Nebudu tu vypisovat technické specifikace, ty si každý může zjistit přímo na stránkách výrobce, ale zaměřím se hlavně na použití tohoto kompresoru přímo v praxi.
V praxi
Nemohu provést přímé srovnání WA‑1B s Cl 1B, ale mám ve studiu Tube‑Tech LCA‑2B a Manley ELOP+, což jsou špičkové prémiové kompresory, které chci použít v testu. Zda WA‑1B obstojí v porovnání s těmito kompresory, uvidíme. Manley ELOP+ nemá možnost větší kontroly komprese, protože se jedná o kompresor typu LA‑2A. Jde spíše o jakost, barvu a to, jak WA‑1B pracuje se zvukem. Pokud byste chtěli přímé srovnání WA‑1B a Cl 1B, najdete na YouTube spoustu ukázek. Například mně se líbil: First Listen: Warm Audio WA‑1B Compressor, kde jsou obě jednotky porovnávány na různých zdrojích, dokonce i na bicích nástrojích, kde bych já tedy určitě WA‑1B ani Cl 1B nepoužil. Pojďme se podívat, jak si jednotka vedla v mých uších a zda byla schopna držet krok s výše popsanými kompresory.
Vím, že Tube‑Tech Cl 1B je nejvíce oslavován při práci s vokály a akustickými kytarami. Takže pro test použiji přesně tyto zdroje signálu. A navíc jsem přidal baskytaru (kvůli spodním frekvencím), protože jak známo, každá komprese „žere basy“. Pokud tedy kompresor nemá vestavěný SC filtr, který umožní nastavit kompresor tak, aby komprimoval od určitého frekvenčního pásma nahoru.
Při testování jsem měl všechny kompresory zapojené v insertech sumačního pultu Heritage MCM‑32 a jako audio rozhraní jsem použil Antelope Goliath. Jinak nebylo v signálové cestě nic.
První, co se mi na WA‑1B líbilo, byly krokové potenciometry Gain, Atack, Release, Ratio a Theshold, jež umožňují přesnější nastavení a lepší možnost návratu na předchozí hodnotu. Ostatní ovládací prvky jsou přepínače, kromě plynule otočného potenciometru pro kalibraci VU metru, který najdeme taktéž na předním panelu, za což dávám palec nahoru. Dále zde najdeme užitečný přepínač On/Bypas a úplně napravo přepínač On/Off pro úplné zapnutí či vypnutí přístroje. Na jednom z výše uvedených přepínačů, a je to ten nalevo vedle VU metru, můžeme zvolit, co chceme, aby VU metr ukazoval, zda vstupní signál, výstupní signál nebo kompresi – což je taky super.
Na všech kompresorech jsem nastavil poměr 3 : 1, protože Manley Elop+ nabízí buď 10 : 1 (jako Teleletronix LA‑2A), nebo právě poměr 3 : 1. Dále jsem nastavil na všech jednotkách vstupní Gain tak, aby hlasitosti nekomprimovaného signálu byly stejné. Atack jsem nastavil na nejnižší, tedy nejrychlejší hodnotu a Release na 50 %. Samozřejmě tyto hodnoty jsem mohl nastavit pouze u WA‑1B a LCA 2B, protože Elop+ má pouze dva ovladače, a to Gain a Reduction. Pak jsem začal přidávat Treshold a komprimovat tak signál vokálu, který jsem použil při testech jako první zdroj signálu. Signál jsem „mačkal“ asi do –6 dB ve špičkách.
Musím napsat, že u WA‑1B a LCA 2B jsem musel několikrát zkontrolovat routing v Cubase, protože barva obou kompresorů byla na první poslech téměř k nerozeznání. Po delším poslechu vokálu, akustické kytary i baskytary mohu zodpovědně napsat, že ve Warm Audio opět postavili skvělý kompresor, jenž svou barvou a charakterem opravdu zní téměř stejně jako Tube‑Tech. Jsou zde nuance, ale nic zásadního, co by mělo potencionálního zákazníka odradit. Pokud mám popsat zásadní rozdíly ve zvuku, jsou to tyto: Tube‑Tech je nejvíce „krémový“ nebo chcete‑li hladký na výškách, Warm Audio je na výškách trochu více otevřený, ale nic kritického, nebo že by snad tyto výšky byly nepříjemné. Naopak mi přišla tato otevřenost hezčí, protože zvuk měl větší detail a přítomnost. Manley byl nejvíce transparentní, nic neodpustil – velice jasný. Tube‑Tech a Warm Audio jsou podobně jako Teletronix LA‑2A milosrdní k vokálu a do jisté míry eliminují nežádoucí artefakty, které nám na zpěvu vadí (sykavky, retnice atp.). Jakoby zpěv vyhladí a udělají ho příjemnějším. Velký rozdíl mi přišel u použití kompresorů na basové kytaře. Tube‑Tech i Warm Audio totálně odrovnaly spodní pásmo, zatímco Manley Elop+ ne, a baskytara zůstala baskytarou. Ale to je přesně to, proč se Tube‑Tech Cl 1B používá především pro vokály a akustické kytary nebo podobné nástroje. U nich totiž tato spodní pásma zpravidla „řežeme“ HP filtrem, protože jsou u těchto zdrojů signálů nežádoucí. Prostě je mít v nahrávce nechceme. Zajímavé je, že u Manley Elop+ to u zpěvu fungovalo podobně jako u zbývajících dvou kompresorů, tedy spodní pásma tam jakoby eliminoval, ale u basové kytary je tam ponechal.
Takže na zpěv a akustickou kytaru bych použil všechny tři kompresory, ale na basovou kytaru jen Manley Elop+.
Při poslechu ukázek je zřejmé, že Tube‑Tech a Warm Audio mají stejný zvukový charakter i stejné ovládání a procesní průběh je na první poslech velmi zřejmý. Manley Elop+ je odlišný. Nekomprimuje tolik, a taky tak brzy spodní frekvence, což je dáno jak topologií, tak i použitím optočlenu vlastní výroby, místo běžně používaného optočlenu Kenetek T4. Známé pořekadlo praví, že když dělají dva totéž, nikdy to není totéž. Dokonce jsem se setkal s tím, že dvě stejné jednotky od stejného výrobce zněly odlišně. Jedno je ale jisté. Nový kompresor od společnosti Warm Audio WA‑1B je velmi podařená jednotka se zvukovým podpisem Tube‑Techu, a nezadá si – co se kvality zvuku a sestavení týče – ani s prémiovými značkami, jako jsou Tube‑Tech nebo Manley. Práce s ním je rychlá díky možnosti nastavení kompresních hodnot a výsledek je na zpěvu a akustických kytarách skvělý. Určitě bude dobře fungovat i na dalších nástrojích, kde nepotřebujeme zachovat spodní pásmo, ale spíše ho filtrujeme pryč. Díky přirozené kompresi spodních pásem nebude ani třeba u těchto zdrojů signálu použít HP filtr, protože kompresor je sám eliminuje. Škoda, že WA‑1B nemá SC filtr. Takový SC filtr 40–60–80–100–120 Hz by jeho použití podstatně rozšířil. Ale je pravda, že předloha Tube‑Tech Cl 1B SC filtr taky nemá. Cena WA‑1B je třetinová oproti předloze, což je víc než skvělé, a protože zpěv je vždy v nahrávkách to nejdůležitější, vřele tento kompresor doporučuji.
Zvukové ukázky
+
- Kvalita provedení a prémiové komponenty
- Pěkný krémový, a přitom transparentní zvuk
- Rychlá práce s nastavením kompresoru
- Volba ukazatele VU metru (In, Compress a Out) a jeho kalibrace
- Cena
-
- Chybí SC filtr, jinak vzhledem k ceně nic
Přečtěte si také:
Tegeler: MythVCA 500 – univerzální mýtický kompresor
Německá značka Tegeler přidala do řady svých „pětistovek“ další skvostný kousek. MythVCA 500 je univerzální kompresor formátu API 500 a je ideální pro dodání šťávy zpěvům, nástrojů…
Lepidlo pro analogové sběrnice? Tegeler Audio Manufaktur Creme RC
Protože úzce spolupracuji s firmou DISK Multimedia, vím že do svého portfolia zařadila produkty německé firmy Tegeler Audio Manufaktur. Společnost sídlí na severu Berlína, v části…
Studiový i live kompresor Empirical Labs Distressor EL8‑X
Společnost DISK Multimedia z Boskovic se stala prodejcem známé značky Empirical Labs, která vyrábí špičková zařízení pro úpravu zvuku. Zařízení, jež tuto značku proslavilo, jsem do…
Warm Audio: nové WA76 – menu ikonických kompresorů o čtyřech chodech
Americká společnost Warm Audio udělala odvážný krok. Neomezila se pouze na další kopii ikonického kompresoru 1176. Čtyři nové lahůdky jsou reinkarnacemi konkrétních verzí ikonickéh…