Historie
…dnes již klasických kousků, které nahrávaly, mixovaly a masterovaly nadčasové skladby od Marvina Gaye, Stevieho Wondera, Marthy and the Vandellas, Smokey Robinson & The Miracles, The Temptations, Four Tops, Smokey Robinson, Gladys Knight & The Pips, The Jackson 5, Diany Ross a mnoha dalších.
Jedním z velmi vzácných a kultovních zařízení Hitsville byl Motown EQ, zdánlivě jednoduchý analogový 7pásmový EQ vyvinutý slavným vedoucím oddělení inženýrství Motown Mikem McLeanem. Stejně jako ostatní zařízení vyvinutá v Motownu, i tento typ EQ se stal téměř mystickým svatým grálem díky své barvě zvuku. Proto se dvě z těchto vyhledávaných zařízení dostala do racků platinového mixéru Michaela Brauera (Coldplay a John Mayer).
Studio Motown si tyto EQ původně vyrobilo pouze pro svou potřebu. Dnes existují stovky výrobců studiových zařízení, ovšem v pionýrské době tomu tak nebylo.
Když studio potřebovalo vybavení, mělo většinou nějakého svého technika, génia, který potřebnou mašinu přímo vyrobil. Tyto EQ vyrábělo tedy několik inženýrů Motownu, kteří mimochodem vyrobili také své předzesilovače, svou master sekci, svou sekci EQ pro řezání vinylů… Nikdy tato zařízení neprodávali. Vždy je vyrobili pro interní použití, ale subdodavatelsky zadali výrobu 20–30 jednotek pro svá studia v Detroitu a LA – a i díky tomu jsou jakákoliv Motown zařízení neuvěřitelně vzácná. Neexistuje žádný záznam, kolik ekvalizérů bylo vyrobeno, ale obecně se věří, že jich bylo mezi 20 nebo 30 kusy, a dokonce i v těch 20 nebo 30 kusech existuje několik různých verzí. Motor City EQ nebyl nikdy oficiálním produktem určeným pro masový trh. Proto i třeba jen najít informace o tom, jak a kdy byly vyrobeny či odkud pocházejí díly, bylo neuvěřitelně obtížné.
A tím náš příběh začíná. Když se Brauer objevil u dveří svých přátel v Black Lion Audio, Seth Berman z Black Lion byl nadšený. Přemluvil jej a získal požehnání znovu vytvořit jeho Motown EQ, aby dal v budoucnu možnost celé audio komunitě s tímto úžasným strojem pracovat.
Black Lion Audio se sídlem v New Yorku kontaktovalo své přátele v Heritage Audio ve Španělsku, protože se obecně vědělo, že majitel Heritage Peter Rodríguez vždy toužil Motown EQ znovu vyrobit. Nakonec to dopadlo tak, že se na tento reverzní inženýring obě společnosti spojily. Komunikace v týmech oddělených oceánem probíhala po Skypu. Takhle vývoj popisuje Pedro: „V podstatě jsme nastavili pracovní metodu velmi podobnou té, kterou softwaroví inženýři nazývají ‚bílá místnost‘, kde skupina inženýrů studuje skutečnou jednotku a další tým aplikuje to, co první získal. Všichni jsme měli schůzky ráno v New Yorku a evropský tým strávil odpoledne a velkou část noci pochopením toho, co v New Yorku analyzovali. Jako skvělou anekdotu bych vyzdvihl poslední den procesu reverzního inženýrství. Předchozí noc jsme strávili výpočtem konečných rezistorů zodpovědných za 1 dB krokového zesílení a snížení hodnoty, každý po čtyřech pro každou hodnotu zesílení a snížení. Vytvořili jsme naši tabulku teoretických hodnot a uspořádali videokonferenci se Sethem Bermanem a jeho týmem v New Yorku. Naštěstí jednotka Motown používá vojenské rezistory s jejich vysoce přesnými hodnotami vytištěnými přímo na nich. Požádali jsme Setha, aby tyto hodnoty zkontroloval... a každá z nich bez chyby odpovídala našim výpočtům. Ten den byl velmi šťastný! Téměř každý komponent nalezený v originálech byl vyroben na zakázku, takže i rezistory měly vlastní hodnoty…“
Heritage Audio Motorcity EQ je zcela analogový pasivní EQ konstruovaný se sedmi pásmy v celém tonálním spektru. Každá frekvence má krokový otočný přepínač s ± 8 dB v krocích po 1 dB. Nastavení frekvencí je možné pro 50, 130, 320, 800, 2 000, 5 000 Hz a s nejvyšší frekvencí 12 500 Hz. K dispozici je 21 induktorů a 21 tónových kondenzátorů, každý po třech na pásmo. Jsou vyrobeny na zakázku tak, aby odpovídaly naměřeným hodnotám originálu Michaela Brauera s tolerancí 1 %. Zatímco zvuk i vzhled jsou čistě vintage, technické upgrady byly zaměřeny na spolehlivost a integraci Motorcity s moderními mixážními zařízeními.
Ve studiu
Nejprve je třeba říct, že Heritage Motorcity EQ má především nádhernou zvukovou barvu. Zřejmě za to může „custom“ trafo nebo něco po cestě, ale je to přesně onen definovaný pevný, a přitom sametový zvuk, který známe především ze zvuku basy nahrávek Motown. Podstatou tohoto ekvalizéru je, jak mezi sebou fungují jednotlivé filtry na pásmech a jak interakce mezi nimi ovlivňuje celkový zvuk: 50 Hz funguje magicky jako subbass, 2 000 Hz na elektrickou kytaru, 5 i 12,5 kHz na zpěv. Po ubrání 320 Hz se kick krásně otevřel a 130 Hz funguje na pevnost úderu basového bubnu jako lék. S ekvalizérem se dá velmi lehko pracovat, je vlastně uživatelsky velmi příjemný, takzvaně „na první dobrou“. Rozhodně to není nějaký chirurg, jelikož „qéčka“ jsou nastavena velmi doširoka, ale je neuvěřitelně muzikální. Myslím, že je velmi vhodný pro nahrávání živých nástrojů a na dodání frekvencí, které zdroji chybějí. Takže za mě velké ANO.
Dílenské zpracování je velmi dobré, přístroj nevypadá levně. Jediné, co mi přišlo trochu diskutabilní, je napájení, které vypadá trochu jako k notebooku. Čekal jsem poctivý 230V kabel.
Výsledek? Klon naprosto kultovního přístroje, který stojí zhruba 40 000 dolarů, za přibližně 2 000 dolarů. Dobře vypadá, a hlavně i skvěle hraje. Doporučuji jej jako dospělý „zkrášlovací“ ekvalizér do každého studia.