Moje pokukování vyvrcholilo nákupem právě zmíněného Vari Tube kompresoru přímo v Německu. To jsem ještě netušil, že mi za pár dní po zapojení kompresoru do racku zavolá Milan Včelař z DISKu se slovy: „Ahoj Pájo, máme v portfoliu novou značku. Nechtěl bys něco vyzkoušet?“ Bylo mi hned jasné, že bych jednak chtěl, a taky jsem hned věděl, co bych chtěl. Určitě už tušíte, co to bylo. Ano, Classic Equalizer EQP-1.
Něco málo z techniky
I když je samozřejmě nejdůležitější, jak to všechno hraje, dovolte mi obě zařízení krátce představit. Začnu u prvního, který mi přistál v racku – a tím je Tegeler Vari Tube Compressor. Jak už vyplývá ze samotného názvu, jedná se o lampový kompresor postavený na principu Vari-Mu. Stejný princip byl použit například u slavného kompresoru Fairchild 670 a mám pocit, že tuto technologii si jako první nechala patentovat společnost Manley. Lampový kompresor využívá vakuovou elektronku (lampu) jako centrální prvek svého řídicího obvodu redukce zisku. Vari-Mu kompresory mohou mít samozřejmě také elektronky jinde ve svých konstrukcích, aby nabídly další zisk. V našem případě signál každého kanálu projde čtyřmi triodami a navrch třemi transformátory. Elektronky (zejména triody) přidávají harmonické frekvence, které jsou pro lidské ucho příjemné a zlepšují vnímání jednotlivých zdrojů zvuku. Transformátory převádějí proud na magnetické pole a zpět, aby zajistili příjemnou kompresi zvuku před jeho následnou komprimací. Basy se stávají čistšími a jasnějšími. Výšky jsou příjemně měkké.
Vari Tube Compressor
Ovládací prvky kompresoru jsou – řekl bych – standardní, a to nastavení vstupní a výstupní úrovně kompresoru (Input a Output gain) pro každý kanál zvlášť a Attack a Release, které můžeme nastavit pro každý kanál separátně, anebo použít přepínač Link, jenž nám umožní nastavit oba kanály zároveň za použití ovladačů levého kanálu. Nechybí tu ani Side Chain Low Cut filtr s možností nastavení 60 Hz / 120 Hz a Full. Výborná je funkce, která se objevila na tomto kompresoru po jeho inovaci. K té se dostaneme pomocí přepínače Color, jenž deaktivuje kompresi, a zařízení lze použít k „obarvení” signálu přes transformátory a elektronky. Gain Input lze pak použít k nastavení požadovaného lampového zkreslení.
Classic Equalizer EQP-1
A teď se pojďme podívat na krásný, nový, modrý ekvalizér Tegeler Classic Equalizer EQP-1. Co se dočteme o tomto produktu na stránkách výrobce? Snad jen, že Classic Equalizer EQP-1 byl postaven po vzoru klasických vintage ekvalizérů s pasivními součástkami (kondenzátor a induktor). EQP-1 je vybaven elektronkovým stupněm a vysoce kvalitními vstupními a výstupními transformátory.
GALERIE: Tegeler Audio Manufaktur EQP-1
No, moc toho tam není. Nicméně, díváme se na v podstatě klasický ekvalizér Pultec, jehož design byl představen již v roce 1951 společností Puls Techniques. Čím je ale Pultec tak výjimečný a proč je tolik oblíbený? Pokud jde o EQP-1, termín „magický“ mi přijde adekvátní. V podstatě, i když necháte všechno v nule a jen svou hudbu proženete skrz jeho obvody, zjistíte, že basy jsou tak nějak čistší a výšky otevřenější. Máme štěstí, že tu jsou firmy jako Tegeler a vyrábějí tento typ ekvalizéru v té nejlepší kvalitě a za rozumnou cenu. Je pravdou, že i když v posledních letech došlo v digitální technice k obrovskému pokroku, dobře znějící ekvalizéry jsou stále v doméně analogových zařízení. S tímto EQ zní všechno tak, jak byste si představovali. Když se to snažím definovat, tak mě vždycky napadne slovo doopravdy. Všechno najednou zní tak nějak doopravdy – skutečně. Snažil jsem se samozřejmě srovnávat Tegeler EQP-1 s pluginy, které používám, a popravdě, některé při tom srovnání celkem obstály (například mě mile překvapila Bettermaker EQ 232D od PluginAlliance). Nicméně, tak jak se nahrávka – jak to jen říct – „otevře“ při použití hardwarového ekvalizéru, to je prostě paráda a žádný plug-in (alespoň z těch, co znám) to zatím tak dobře nedokáže. Článek se pokusím doplnit několika audio ukázkami, abyste si mohli všichni poslechnout, co se tu vlastně snažím popsat.
Abych dostál konvenci, popíšu přední panel ekvalizéru. Všechno působí velmi robustně; ze všech zařízení, co firma Tegeler vyrábí, máte pocit, že tu budou napořád. Ovládací prvky EQP-1 jsou opět pro tento typ EQ klasické. Ekvalizér je dvoukanálový a každý kanál se ovládá vlastními ovladači, které jsou krokové, což usnadňuje recall v případě potřeby. Takže, zleva máme Bypass, Boost, Cut, Freq pro nastavení basových frekvencí 20, 30, 60 a 100 Hz, následuje Width, Boost a Freq pro nastavení šíře pásma, které můžeme pouze přidávat, a to ve frekvencích 3, 4, 5, 6, 8, 12, 16 a 20 kHz. Nakonec je tu Cut a Freq hi-shelf filtr s frekvencemi 5, 10 a 20 kHz.
Jen tak pro zajímavost – lampy použité v obou přístrojích jsou slovenského původu od firmy JJ Electronic.
… a jak to vlastně hraje?
Skvěle! A tím bych mohl vlastně skončit. Oba produkty této berlínské firmy jsou skvělé, jak pro práci na jednotlivých stopách, tak na komplexním programovém materiálu. Dodají vašemu mixu ten správný analogový šmrnc a myslím, že potěší ucho nejednoho fajnšmekra. Já osobně ani jednu tuhle krabici z racku dlouho nevyndám a původně zapůjčený EQP-1 jsem si rovnou koupil. Jo, jsem nadšenej. Pánové z Tegeleru a z DISKu, díky!
Myslím, že lepší než všechna napsaná slova je audio ukázka toho, co se s těmito zařízeními dá udělat, a tak jsem si dovolil pár audio ukázek pořídit. Všechny jsou z mé připravované desky, ale o to tady teď vlastně nejde. Kdo byste si chtěl poslechnout pár audio vzorků, tak tady jsou.
Vybral jsem tři různé skladby. Každá začíná s vypnutým outboardem a po asi čtyřech taktech uslyšíte změnu, kdy zapínám EQP-1 a Vari Tube. Vari Tube je nastaven v kompresním módu, ale metry se za celou dobu téměř nepohnou, takže kompresor v podstatě jen krásně barví.
Příjemný (alespoň doufám, že příjemný) poslech :-)
Přečtěte si také:
Tegeler: MythVCA 500 – univerzální mýtický kompresor
Německá značka Tegeler přidala do řady svých „pětistovek“ další skvostný kousek. MythVCA 500 je univerzální kompresor formátu API 500 a je ideální pro dodání šťávy zpěvům, nástrojů…
Lepidlo pro analogové sběrnice? Tegeler Audio Manufaktur Creme RC
Protože úzce spolupracuji s firmou DISK Multimedia, vím že do svého portfolia zařadila produkty německé firmy Tegeler Audio Manufaktur. Společnost sídlí na severu Berlína, v části…
Warm Audio WA‑1B – jednokanálový lampový kompresor
Texaskou firmu Warm Audio, jež se zabývá výrobou studiových zařízení a mikrofonů na základě klasických předloh prémiových značek, které se v hudebním světě podílely na zvuku těch n…
Studiový i live kompresor Empirical Labs Distressor EL8‑X
Společnost DISK Multimedia z Boskovic se stala prodejcem známé značky Empirical Labs, která vyrábí špičková zařízení pro úpravu zvuku. Zařízení, jež tuto značku proslavilo, jsem do…