Proč jste si zvolil jako dodavatele společnost DISK Multimedia, s.r.o.?
Nápad postavit si vlastní nahrávací studio se u mě zrodil téměř před patnácti lety. Jelikož jsem jako hudebník nahrával v mnoha studiích a to nejen českých, ale i zahraničních, tak jsem měl celkem jasnou představu, jaké komponenty budu ve svém nahrávacím studiu potřebovat.
Firmu DISK jsem objevil velmi rychle. Mnoho obchodníků nabízí to, či ono, ale firma DISK nabízí asi největší portfolio techniky a softwaru pro zpracování zvuku přesně těch značek, po kterých jsem toužil. Taky jsem už tehdy ocenil, jak erudovaní lidé u firmy pracují. Nejde jen o obchodníky, kteří chtějí něco rychle prodat, ale o odborníky s dlouholetou zkušeností z praxe.
Jak hodnotíte vzájemnou spolupráci?
Vzájemnou spolupráci hodnotím na výbornou. Zejména chci poděkovat panu Milanu Včelaři, jež mi vždycky vyjde vstříc. Dokáže poradit, přeměnit mé vize ve skutečnost…
Jaké produkty z našeho portfolia využíváte?
Za ta léta těch “mašinek” bylo! Když se ale budeme bavit o současném portfoliu, tak se pokusím vyjmenovat alespoň ty podstatné produkty.
Základem je počítač APPLE iMac i7 27” - 3.5Ghz, 16GRAM, 3TB, zvuková karta R.M.E. Fireface 800 rozšířená přes adat 8-kanálovým mikrofonním preampem R.M.E. OctaMic II. Najednou tak můžu nahrávat až 18 vstupů. Mým miláčkem je analogový lampový preamp Universal Audio 6176, který obsahuje dva procesory - preamp 610B a leveler 1176LN. Nahrávám přes něj zejména vokály nebo basu.
Na monitoring používám Central Station od firmy Presonus. Mikrofonů mám celou řadu, ale určitě mohu doporučit Rode K2, či lampový Rode Classic II.
Co se softwaru týče, na záznam a editaci používám Cubase Pro 8 a Studio One Professional, virtuální nástroje Native Instrument Komplete 10 a SampleTank 3 od IK Multimedia a skvělé plug-iny UAD-2 Satellite QUAD, které dodají nahrávce úžasný analogový zvuk.
Pokud chci nahrávat v terénu, používám digitální mix Presonus StudioLive 16.4.2 spolu s Apple Macbookem. Jako záznamový software pak Presonus Capture.
Co bylo impulzem k jejich nákupu?
Částečně jsem odpověděl v předešlé otázce… Impulsem je ale vždy snaha o zdokonalování nahrávacího studia, použití nejnovějších technologií… Po těch letech bych řekl, že je to takový nekonečný, mnohdy dobrodružný, ale přesto krásný proces…
Upgrade studia dělám průběžně. Např. počítač za ta léta mám už čtvrtý. Vývoj jde rychle dopředu… Dříve jsem používal PC, ale pokud to člověk s nahráváním myslí vážně, tak Apple je jediným řešením. Ne nadarmo ho používají všechna renomovaná studia...
Zvukovou kartu R.M.E. Fireface 800 používám již nějaký ten pátek. Jde o jednu z nejlepších zvukových karet na trhu. Má vynikající ADDA konvertory, krásný referenční zvuk a v neposlední řadě nedosažitelný Total Mix! Pokud bych zvukovku měnil, tak jedině za dalšího krasavce - Apollo 16 od Universal Audio, který obsahuje DSP processing UAD-2 a hlavně oproti Firewire rychlejší rozhraní Thunderbolt.
Americká firma Universal Audio je vůbec jedna z mých nejoblíbenějších. Líbí se mi, že má jak skvělou tradici, tak určuje technický vývoj dneška. Příkladem může být můj mikrofonní preamp 610B, na který nahrával už legendární Frank Sinatra a dneska přes něj natáčejí své hity hvězdy současnosti - Taylor Swift, Adele, One Republic, Beyoncé, Coldplay a další… Stejné je to i s akceleračními kartami UAD-2. Dneska už snad není světové nahrávky, na které by tyto špičkové emulace nebyly použity. Tady se střetává analogový svět s digitálním!
K čemu produkty využíváte?
Abych se neopakoval, řeknu něco o mých virtuálních nástrojích. Taková má vlajková loď je Komplete 10 od Native Instrument. Je to balík s 39 nástroji a efekty, více než 130GB zvuků, přes 12 000 samplů použitelné napříč styly - od elektronické po filmovou hudbu. Podobné je to i se SampleTankem 3 od IK Multimedia.
Oba používám téměř denně. Nenahraditelné jsou při komponování hudby - aniž bych musel volat spoustu muzikantů, či celý symfonický orchestr - můžu v klidu natočit jakýkoliv nástroj a to ve vynikající kvalitě.
Ve studiu mám samozřejmě i pár syntezátorů, se kterými nahrávky kombinuju, či některé nástroje ve finále přetočíme těmi opravdovými. Přesto rychlost vyhledávání jednotlivých zvuků díky přehlednosti většinou nad hardwarem vítězí.
V čem jsou pro Vás produkty přínosné?
Myslím, že to podstatné jsem už odpověděl v předešlých otázkách. Napadá mě jen to srovnání… Když jsem v mládí začínal natáčet v hudebních studiích, tak žádný digitál neexistoval. Vše jsme museli natáčet na analogový pás. Byli jsme omezeni počtem nahraných stop, možností editace… Hudební studio si nemohl dovolit téměř nikdo - tehdy by mě nenapadlo, že i já ho budu někdy mít.
Začínal jsem na počítači Atari 1040 STF. Postupně se digitální technologie vyvíjela, ale ještě třeba před deseti lety nikdo nevěřil, že dosáhne úrovně a kvality analogu. Vývoj nelze zastavit. Výhod, kterých digitální svět hudbě přinesl je bezesporu víc, než co hudbě vzal. Je to určitě téma na delší debatu, nicméně nahrávky světových hudebníků, hvězd hitparád i umělců menšinových žánrů by se dnes už bez digitální technologie neobešly.
***
Pavel Březina
Hudebník, skladatel, textař, zpěvák, producent, autor filmové a scénické hudby, majitel nahrávacího studia Golden Apple Studios ve Zlíně.
Ve svém studiu vyprodukoval stovky nahrávek rozličných stylů od „ klasiky“ po nejmodernější žánry. Spolupracoval s řadou umělců. Např. s Michalem Davidem, Gabrielou Gunčíkovou, operní pěvkyní Pavlínou Senič, Petrem Hapkou, Josefem Lauferem, Rudou z Ostravy, Pepou Náhlovským, kapelou Argema, Premier, Jackye, Old Dogs , The Backwards a mnohými dalšími.
Jako hráč na klávesové nástroje působí v doprovodné kapele Stanislava Hložka a ve své kapele Showband.