Italská firma IK Multimedia vznikla v devadesátých letech minulého století a jako první přinesla inovativní řešení zpracování zvuku v počítači. Osobně jsem se s produkty firmy setkal již v roce 1997, kdy byl představen program pro zpracování smyček v reálném čase s názvem Groove Maker.
O dva roky později přišel na svět můj nejoblíbenější masteringový nástroj T-RexS. V roce 2001 pak vznikla první verze virtuálního zvukového modulu, chcete li sample playeru s názvem SampleTank. Ten byl založen na již hotových zvukových bankách, které mohl uživatel s pomocí několika desítek parametrů modifikovat a vytvářet tak vlastní zvuk. Firma získala světový věhlas a nové nástroje začali využívat hudebníci z celého světa. Díky tomu na sebe druhá verze nástroje SampleTank nedala dlouho čekat a vznikla verze, která dovolovala ještě více editačních možností a umožňovala lépe využívat výpočetní výkon počítače. Přibylo několik dalších parametrů a efektových jednotek, které dovolovaly daleko více pracovat na vytváření nových zvuků nástroje. Také mnoho externích firem podpořilo SampleTank vlastními vzorky a zvukové možnosti nástroje se tak dále rozšiřovaly.
SampleTank 3 využívá při skládání také světově známý klavírista a hudebník Jordan Rudess. Na našem Magazínu najdete hned několik videí ze studia tohoto umělce, kde právě SampleTank hraje jednu z hlavních rolí.
Sama firma později rozšiřovala zvukové možnosti programu o samostatné edice, které spočívaly v upraveném grafickém rozhraní korespondujícím s obsahem zvukové banky. Mezi ně patří například Miroslav Philharmonik (legendární symfonická banka Miroslava Vitouše), SampleTron (banka z většiny páskových nástrojů typu Mellotron), SampleMoog (zvuky vybraných nástrojů firmy Moog) a Sonic Synth (zvukové průběhy legendárních vintage nástrojů doplněné o editační možnosti nástroje).
S tímto základem vydržela firma několik let, aniž by musela změnit verzi programu nebo modifikovat obsah zvukových bank. Doba ale pokročila, většina nástrojů již běží na 64bitových systémech a také hostující DAW programy jsou již 64bitové. Proto letos představila firma IK Multimedia třetí generaci programu SampleTank, přičemž to vzala pěkně od podlahy a nástroj kompletně přepracovala.
I nadále je možné SampleTank používat jako samostatný nástroj a také jej lze vložit do hudebních programů pracujících s rozhraním VST, AAX a Audio Unit v operačních systémech Windows a Mac OS, bohužel však jen v 64bitových verzích. Proč bohužel, k tomu se dostanu později.
Rozhraní
První, co uživatel uvidí, je kompletně přepracované grafické rozhraní. Už dávno je pryč doba malých rozlišení displejů a grafické rozhraní nástroje nabylo patřičných rozměrů, aby program byl přehledný a přitom nezabíral celou plochu obrazovky. Nástroj tak nyní působí daleko profesionálnějším dojmem. Základní okno nástroje je rozděleno na tři funkční pracovní plochy.
První z nich je Play. Zde má uživatel možnost procházet zvukovou banku a přiřazovat vybrané zvuky pod jeden ze 16 partů. Standardně má každý part přiřazen jeden ze 16 MIDI kanálů, což lze libovolně změnit a přiřadit například několik partů pod jeden MIDI kanál. Takto lze vytvořit komplexní zvukovou barvu ve vrstvě, rozdělení na klaviatuře nebo kombinaci obojího. Přesné nastavení dělicích bodů je umístěno do okna Edit. Všechny party je možné pro kontrolu pustit sólově a nebo mohou být umlčeny. Stejně tak je v okně Play možné rychle nastavit poměry jednotlivých partů s grafickým zobrazením pomocí „LED“ stupnice a umístění ve stereo obrazu. Prakticky lze v jednom okně nastavit hrubý mix s vybranými zvukovými barvami.
Druhé okno je vyhrazeno pro detailní mix, kdy program získá vzhled virtuálního mixážního pultu. Zde je kromě hlasitosti a panoramy možné přidat a editovat efekty v insertních slotech a poslat zvukový signál do některé ze čtyř efektových Send sběrnic, které také mohou mít až pět Insert efektů. Kompletní mix je poslán do Master výstupu, do kterého je také možné přidat pět efektů pro zpracování celkového zvuku. Uživatel má tak k dispozici 16 partů, které lze najednou zpracovat až 105 efekty, což není vůbec špatné na jeden malý nástroj.
Poslední podokno programu je Edit. Zde se uživatel dostane pomocí několika proužků k podrobné editaci partu počínaje základním nastavením rozsahu partu na klaviatuře nebo dynamického rozsahu přes přiřazení MIDI kanálu, nastavení maximální polyfonie a konče směrováním panoramy a hlasitostí.
Proužek Sample dovoluje nastavení základního ladění nástroje, transpozici a finální doladění. Pro základní zpracování vzorku má program tři různé druhy algoritmů, z nichž každý je přizpůsoben různému druhu zpracování. Resampling pracuje jako běžný sampler, kdy spodní noty jsou časově prodlužovány a vyšší naopak hrají rychleji a tím jsou i kratší. Pokud je třeba, lze zvolit algoritmus Pitch Shift/Time Stretch, kde má uživatel kontrolu nad výškou a délkou vzorku. Poslední algoritmus je založen na patentové technologii STRETCH (SampleTank REsynthesis TeCHnology), která byla obsažena již v minulé verzi nástroje. Ta dovoluje pomocí resyntézy zpracovat vzorek odděleně pro ladění, čas a harmonické složky. Díky tomu lze udržet pod kontrolou například délku na různé výšce ladění, nebo naopak mohou být rytmické smyčky vždy synchronní s tempem skladby apod.
Třídílnou videorecenzi natočil také český zpěvák a producent Radek Banga z kapely Gipsy.cz a všechny díly najdete samozřejmě na našem Magazínu.
Následující editační proužky odpovídají svou stavbou klasickému syntezátoru. Po oscilátorech, které zde zastupují vzorky, následuje sekce filtru, ve které lze vybrat jeden z deseti typů s řízenou frekvencí a rezonancí. Dále jsou zde dva LFO a dvě modulační obálky typu AHDSR, přičemž jedna je pevně přiřazena pro dynamiku a druhá může modulovat filtr nebo ladění vzorků. Editaci doplňuje jednoduchý proužek pro nastavení modulace dynamikou hry, kdy kromě hlasitosti lze řídit I frekvenci a rezonanci filtru, hloubku modulace LFO1 nebo Sustain obálky 2.
Ve spodní části okna je osm Macro kontrolérů, které lze libovolně přiřadit pod MIDI parametry a ovládat je pomocí externího hardwaru nebo prostřednictvím automatizace z hudebního programu. Samozřejmě se ze softwaru lze dostat k jakémukoliv parametru nástroje SampleTank 3. Macro povely jsou pevně přiřazeny k vybraným parametrům nástroje a uživatel je nemůže změnit. Přepnutím z Macro na FX se spodní panel změní na editor efektové jednotky, která má k dispozici až sedm parametrů u každého z pěti insertních slotů na každém partu.
Pro portál Audiozone.cz napsal Mirek Píša. Zkráceno. Plná verze zde.
Chcete se dozvědět více?
Pavol Behún
Pavol se dlouhodobě věnuje vybavení pro kytaristy, klávesisty i další hudebníky. Jako zkušený a dlouholetý kytarista a producent má k těmto produktům velmi blízko.
Kontaktovat jej můžete na ik@disk.cz