Hráči z orchestru byli zvukem nadšeni!
Proč bychom měli vůbec používat páskové mikrofony? Jakými hlavními rozdíly ve zvuku disponují proti mikrofonům kondenzátorovým, tranzistorovým a lampovým?
Nejde ani tak o konstrukci předzesilovače (tedy jestli lampa, kondenzátor nebo tranzistor), ale o mikrofonní kapsli samu. Oproti dynamickým konstrukcím má ribbon mnohem vyrovnanější frekvenční průběh v celém frekvenčním spektru, zní kulatěji a “opravdověji” než většina kapacitních modelů.
Splňuje tyto vlastnosti i řada Rode NTR?
Dokonale. A vzhledem k tomu, že jsou to aktivní modely osazené špičkovým předzesilovačem, můžete je použít prakticky na cokoli včetně snímání sekcí v symfonickém orchestru nebo akustické kytary. A nepotřebujete k tomu ani žádný špičkový preamp.
Jaký project jste na ně točil? Jaké nástroje a jaký žánr? Proč jste se tak rozhodl?
NTR jsem testoval nejprve se zpěváky ve studiu – na všechny ostřejší hlasy bohaté na alikvóty byl výsledek mnohem realističtější a profesionálnější než na běžné kapacitní lampové či fetové modely. Na trubku či saxofon nebylo téměř co řešit, zvuk byl příjemný, vyrovnaný a plný detailů. Protože jsem měl páreček NTR na vyzkoušení právě v době, kdy jsem točil projekt s Brněnským kontrabasovým orchestrem (18 špičkových kontrabasistů z celé Evropy), rozhodl jsem se použít NTR jako hlavní pár, snímající celý základní stereofonní obraz včetně akustiky prostoru.
Hudební ukázky
Dvojice nahrávek v podání Brněnského kontrabasového orchestru, nasnímaných mikrofony RODE NTR.
Použil jste jste i další značky mikrofonů? Jak byla všechna mikra rozestavěna? Proč?
U jednotlivých sekcí jsem měl ještě pro doplnění detailů širokomembránové kapacitní modely AKG C414 nebo Rode 2000 - teď už si nevybavuji, jestli jsem použil jako směrovou charakteristiku kouli nebo kardioidu.
Tohle je můj nástroj, tohle je můj hlas!
Byl jste s výsledkem Rode NTR spokojený?
Natolik, že jsem při mixáži neustále přehodnocoval poměry hlavních a lokálních mikrofonů ve prospěch dvojice NTR. Nakonec tam kapacitních “boďáků” bylo jen jako šafránu. Hráči z orchestru byli zvukem nadšeni a tak jsem ribbonový zvuk nabídl i pro další projekt. Ohlasy na snímání barokních varhan, trubky a zpěvu byly obdobné.
Pohled z druhého břehu
Jak hodnotí nahrávku Václava Vlachého samotní kontrabasisté? Zeptali jsme se přímo Miloslava Jelínka, vedoucího kontrabasového orchestru.
Zaznamenal jsem názor, že zvuk nabíraný páskáči, konkrétně Rode NTR je zastřený, schází mu brysknost a průraznost.
Mezi profesionály nikoli, je to totiž otázka zkušeností. Postavíte-li zpěváka s nevýrazným hlasem před kapacitní a páskový model a budete výsledek bezprostředně porovnávat, mohou kapacitní mikrofony působit brilantněji a netvrdím, že nemohou být v některých případech vhodnou volbou. V okamžiku, kdy ale použijete značnou míru komprese nebo přidáte kapku EQ, je všechno zcela jinak. A to nemluvím o dominantních sykavkách - každý ribbon je v tomto ohledu ke zpěvákům velmi tolerantní. Ať už jde ale o instrumentalisty nebo zpěváky, většina se při srovnávacích testech rozhodne právě pro páskový model. Když se jich ptám proč, odpovídají jednoduše: “Tohle je můj nástroj, tohle je můj hlas...”. Nedovedu si práci ve studiu bez ribbonů představit.
Přečtěte si také některou z dalších recenzí páskového mikrofonu RODE, které na DISK Magazínu najdete.
Kde koupit RODE NTR? | |||
Chcete se dozvědět více?
Pavol Behún
Pavol se dlouhodobě věnuje studiovým mikrofonům a pódiovému vybavení pro kytaristy, klávesisty i další hudebníky. Jako dlouholetý kytarista a zkušený producent má k těmto produktům velmi blízko.
Kontaktovat jej můžete na rode@disk.cz.