Hráči z orchestru byli zvukem nadšeni!
Proč bychom měli vůbec používat páskové mikrofony? Jakými hlavními rozdíly ve zvuku disponují proti mikrofonům kondenzátorovým, tranzistorovým a lampovým?
Nejde ani tak o konstrukci předzesilovače (tedy jestli lampa, kondenzátor nebo tranzistor), ale o mikrofonní kapsli samu. Oproti dynamickým konstrukcím má ribbon mnohem vyrovnanější frekvenční průběh v celém frekvenčním spektru, zní kulatěji a “opravdověji” než většina kapacitních modelů.
Splňuje tyto vlastnosti i řada Rode NTR?
Dokonale. A vzhledem k tomu, že jsou to aktivní modely osazené špičkovým předzesilovačem, můžete je použít prakticky na cokoli včetně snímání sekcí v symfonickém orchestru nebo akustické kytary. A nepotřebujete k tomu ani žádný špičkový preamp.
Jaký project jste na ně točil? Jaké nástroje a jaký žánr? Proč jste se tak rozhodl?
NTR jsem testoval nejprve se zpěváky ve studiu – na všechny ostřejší hlasy bohaté na alikvóty byl výsledek mnohem realističtější a profesionálnější než na běžné kapacitní lampové či fetové modely. Na trubku či saxofon nebylo téměř co řešit, zvuk byl příjemný, vyrovnaný a plný detailů. Protože jsem měl páreček NTR na vyzkoušení právě v době, kdy jsem točil projekt s Brněnským kontrabasovým orchestrem (18 špičkových kontrabasistů z celé Evropy), rozhodl jsem se použít NTR jako hlavní pár, snímající celý základní stereofonní obraz včetně akustiky prostoru.
Hudební ukázky
Dvojice nahrávek v podání Brněnského kontrabasového orchestru, nasnímaných mikrofony RODE NTR.
Použil jste jste i další značky mikrofonů? Jak byla všechna mikra rozestavěna? Proč?
U jednotlivých sekcí jsem měl ještě pro doplnění detailů širokomembránové kapacitní modely AKG C414 nebo Rode 2000 - teď už si nevybavuji, jestli jsem použil jako směrovou charakteristiku kouli nebo kardioidu.
Tohle je můj nástroj, tohle je můj hlas!
Byl jste s výsledkem Rode NTR spokojený?
Natolik, že jsem při mixáži neustále přehodnocoval poměry hlavních a lokálních mikrofonů ve prospěch dvojice NTR. Nakonec tam kapacitních “boďáků” bylo jen jako šafránu. Hráči z orchestru byli zvukem nadšeni a tak jsem ribbonový zvuk nabídl i pro další projekt. Ohlasy na snímání barokních varhan, trubky a zpěvu byly obdobné.
Jak hodnotí nahrávku Václava Vlachého samotní kontrabasisté? Zeptali jsme se přímo Miloslava Jelínka, vedoucího kontrabasového orchestru.
Pohled z druhého břehu
Zaznamenal jsem názor, že zvuk nabíraný páskáči, konkrétně Rode NTR je zastřený, schází mu brysknost a průraznost.
Mezi profesionály nikoli, je to totiž otázka zkušeností. Postavíte-li zpěváka s nevýrazným hlasem před kapacitní a páskový model a budete výsledek bezprostředně porovnávat, mohou kapacitní mikrofony působit brilantněji a netvrdím, že nemohou být v některých případech vhodnou volbou. V okamžiku, kdy ale použijete značnou míru komprese nebo přidáte kapku EQ, je všechno zcela jinak. A to nemluvím o dominantních sykavkách - každý ribbon je v tomto ohledu ke zpěvákům velmi tolerantní. Ať už jde ale o instrumentalisty nebo zpěváky, většina se při srovnávacích testech rozhodne právě pro páskový model. Když se jich ptám proč, odpovídají jednoduše: “Tohle je můj nástroj, tohle je můj hlas...”. Nedovedu si práci ve studiu bez ribbonů představit.
Přečtěte si také některou z dalších recenzí páskového mikrofonu RODE, které na DISK Magazínu najdete.
Kde koupit RODE NTR? | |||
Chcete se dozvědět více?
Pavol Behún
Pavol se dlouhodobě věnuje studiovým mikrofonům a pódiovému vybavení pro kytaristy, klávesisty i další hudebníky. Jako dlouholetý kytarista a zkušený producent má k těmto produktům velmi blízko.
Kontaktovat jej můžete na rode@disk.cz.