Nebývá však zvykem, abych si testovaný výrobek rovnou nechal ve studiu a nevrátil ho zpět. V případě Akai MPC Renaissance jsem však příliš neváhal a i přes jeho vysokou cenu, která téměř jednou převyšuje cenu konkurenčního řešení NI Maschine, jsem zjistil, že se ke mně po dlouhé době dostal nástroj, který mě hodně inspiruje a podporuje invenci.
MPC sampler s inovativním řešením
Těm zvás, kterým se do rukou dostal jakýkoliv sampler řady MPC, asi netřeba popisovat, proč se samplery řady MPC staly kultem pro skládání RnB hudby po celém světě. Může za to kvalitní provedení a hlavně přímočaré workflow při práci se samply. Svůj jedinečný suffle rytmus, můžete obohatit o vintage módy věhlasných samplerů MPC3000, MPC60 a dalších, jenž dodávají zvuku frázování s nezaměnitelným feelingem. Co je však zásadní novinkou Renaissance oproti předchozím modelům? Nejspíše se Akai nechal inspirovat konkurenčním řešením od Native Instruments a rozhodl se přenechat výpočetní část a prostor pro ukládání samplů počítači. Nejste tak limitováni velikosti paměti či rychlostí procesoru a také oceníte, že odpadlo zdlouhavé přenášení sampů pomocí SD karty. Toto řešení však vyžaduje mít připojený Akai MPC Renaissance přímo k počítači. Samostatně hardwarový kontroler bohužel nefunguje, stejně jako software nefunguje bez připojeného hardware kontroleru, který tak zastupuje i HW dongle klíč. Narozdíl od Maschine je Renaissance vybaven zvukovým enginem s 24bitovými převodníky s frekvencí až 96 kHz. 9GB zvuková banka, obsahuje programy předchozích samplerů řady MPC, nabízí bicí s výbornou dynamikou a dobrou citlivostí v reakci hry na pady. VST instrumenty, The Bank, The Noise, The Wub, pokrývají zvukové spektrum od analogových vintage bicích až po moderní knihovnu dubstepových zvuků a jsou dobře použitelné.
Made In Amerika...
To asi těžko, nicméně přestože se jedná opět o čínský výrobek, není to na něm vůbec znát a tak pokud se MPC Renaissance setkáte poprvé, spíše vás zaujme jeho kvalitní provedení. Šasí vyrobené s pevného plechu, pogumované bočnice, které snesou i hrubší zacházení, matrice s pověstnými MPC pady, reagující velmi citlivě na změnu dynamiky, navíc jsou nyní i podsvětlené, koženková opěrka na ruce, vše pro dostatek pohodlí. Novinkou je sekce Q-LINK nabízející 16 otočných potenciometrů s LED indikací, které použijete pro nastavování parametrů sampleru a nebo k ovládání pluginů. Provedení tlačítek nástroje vychází spíše z tradice, jsou však citlivá a dobře reagují na stisk. Nový model MPC poprvé přichází s kvalitním hliníkovým JOG kolečkem, pro změnu parametrů a jak ostatní uživatelé na fórech uvádějí, jedná se zatím o nejlepší řešení MPC řady. Ještě je třeba připomenout výklopný display nabízející dobrou čitelnost i ve velkých pozorovacích úhlech. Co se týká možnosti připojení, Renaissance je vybaven dvěma stereo vstupy. První z nich nabízí preamp s phantomovým napájením, pro připojení kondenzátorového mikrofonu nebo linkový vstup, druhý pár pak možnost připojení gramofonu. Linkový vstup mám vyvedený do patch panelu, takže cokoliv potřebuji nasamplovat, mám okamžitě k dispozici. Renaissance dále nabízí USB hub, pro připojení dvou zařízení přes USB, USB konektor pro komunikaci s počítačem (umožňuje i MIDI komunikaci) a dále pak poněkud netradičně řešený MIDI hub s dvěma vstupy a čtyřmi výstupy, pro řízení externích nástrojů pomocí MIDI. Připojení dvou párů sluchátek s nastavením hlasitosti je dostupné v přední části sampleru, takže je hned při ruce. Akai MPC Renaissance vás překvapí svými rozměry i váhou. Je to prostě poctivý kus železa, bytelný a připravený na hrubší zacházení na koncertních šňůrách.
V praxi
Čím je pro mě Renaissance lepší oproti Maschine? Rozhodně mě baví jeho zvuk. Samply naimportované do Akaie jsou pevnější než u Maschine a to i v prostředí pluginu. Není se čemu divit, když firma Akai působí v oblasti samplingu více jak 20 let. V druhém případě pak kvalitní pady reagující i na tlakovou citlivost. Hra na ně je opravdu požitkem a také velkou inspirací. Provedení Renaissance svádí k ovládání funkcí přímo z nástroje a tím víc splynout s hudebním nápadem. Zde cítím velký rozdíl oproti Maschine. Pokud je Maschine inteligentní kontroler, působí na mě Renaissance jako reálný nástroj s kvalitními ovládacími prvky a s bezchybnou komunikací. Tomu odpovídá i jeho koncepce, včetně nezaměnitelného stylu MPC ovládání. Synchronizace na BPM funguje na jedničku, beat se chytne hned na první dobu. Příjemně mě překvapila kompatibilita s programy z řady AKAI S5000/6000. Načtení .akp souboru trvá několik sekund, kvalita presetů je téměř srovnatelná s řadou S500/6000. Navíc můžete využít z velké nabídky filtrů a efektů a tím naimportovaný zvuk obohatit. Při skládání je výborná funkce Overdub, která umožňuje ve smyčce při nahrávání vrstvit zvuky. Dost jsem si oblíbil tlačítko FULL LEVEL, které umožňuje nahrávat zvuky bez dynamiky. Pokud dáváte přednost programování bicí, můžete využít STEP SEQ mód a naprogramovat umístění beatů podle mřížky v daném paternu. Kompatibilita s předchozími MPC řadami je téměř 100%. Samply znějí pevně, suše a dobře sedí v mixu. I přes to, že Renaissance nabízí možnost efektování i pomocí VST efektů, ty přímo od Akaie, jsou také dobře použitelné. K dispozici je 50 efektů, které můžete použít až na efektování konkrétního padu. Co však na Renaissanci postrádám, je jednoduchý export paternu přímo do Project okna sekvenceru, tak jak to nabízí Maschine. V tomto případě je třeba zvuk nejdříve vyexportovat do souboru a následně ho naimportovat do sekvenceru. Je to trochu zdlouhavé, ale uvidíme, zdali se dočkáme exportování paternů pomocí drag and drop, tak jak ho známe od Native Instruments.
MPC Editor
I když je práce se samplerem přímočará, softwarový editor rozhodně usnadní práci. Můžete ho použít buď ve standalone módu nebo jako plugin v sekvenceru. Líbí se mi jeho provedení, je přehledný, s dobře koncipovanými barvami, takže se v něm rychle orientujete. Oproti Maschine nabízí dynamickou změnu okna. Nejste tak limitováni omezeným rámečkem, což mě u Maschine dost vadí. Škoda jen, že knihovna zvuků v MPC Editoru neumožňuje kategorizaci presetů pomocí tagů, tak jak na Maschine. K dispozici je však pět umístění, ze kterých lze samply nahrávat. Editor nabízí několik módů od editace paternů, přes mapování padů, po vytváření sekvencí a skladeb, samozřejmostí je krokový sekvencer a recorder pro nahrávání zvukového materiálu z vnějšího zdroje. Další kreativní funkcí je práce se slicováním nasamplovaného vzorku, kterou jsem si hodně oblíbil. Rozsekat zpěvovou linku k nepoznání je otázka chvilky. Chválím i práci s nabídkami (například pro výběr efektů), princip je stejný jako v Logicu a tak výběr požadované položky nezdržuje. Vrstvení zvuků do čtyř Velocity zón je také přímočaré, stejně jako výběr filtrů a změnu základních parametrů jako je panorama, hlasitost, hloubka efektů a podobně. Škoda jen, že editor nabízí pouze jedno LFO, což mi přijde málo.
Nová verze 1.4 již za měsíc
Jak je vidět, Akai MPC Renaissance má co nabídnout a díky softwarovému řešení můžeme očekávat ještě velký posun dopředu. Firma Akai dobře komunikuje na fórech se svými zákazníky, o čemž svědčí i vyslyšení jejich proseb a doprogramování nových funkcí, které jsou tolik žádané. Vzhledem k tomu, že za sebou máme Frankfurt Musiknesse, který je studnicí novinek a inovací, kde ani Akai nezahálel, můžeme se těšit na novou verzi software, jenž bude uvolněná už během měsíce května. Z dostupných informací se můžeme těšit na lepší práci s Keygroups. Efekty a filtry keygroupy mohou být použity i pro celý program a konečně bude možné přirazení více samplů chromaticky po klávesnici. Velkou změnou bude předesignované ovládání kurzorovými tlačítky, které bude možné použít i pro pohyb mezi parametry jednotlivých obrazovek. Konečně bude i slibovaná 64bitová podpora. Určitě však toho bude víc. Máme se na co těšit...
Renaissance nebo Maschine MKII?
Obě řešení jsou si velmi blízko a poskytují profesionální nástroje pro tvorbu a živou produkci hudby. Renaissance oceníte, pokud preferujete práci se samply, jejich stříhání, sliceování, overdubing. Kvalitní pady, sekce Qlinks a efekty + velmi přehledný editor a pevný zvuk, jsou jeho hlavní výhody. Renaissance může být dobrým upgradem, pokud vám práce se samplery Akai S1000-6000 přijde zdlouhavá. V neposlední řadě milovníci kultu RnB ocení MPC workflow s nezaměnitelným beatem. Akai Renaissance poslouží i jako zvuková karta s kvalitními převodníky. Na druhou stranu Maschine použijete spíše, pokud hledáte MIDI kontroler, pro řízení i jiných pluginů. Pryč jsou doby, kdy Native Instruments podporovala HW řešení NI Kore. Nyní je Maschine hlavním kontrolerem napříč všech jejich produktů. Navíc oceníte výbornou indexovanou databázi zvuků s tagováním, lepší integraci v sequenceru s exportem pomocí drag and drop. Další výhodou, o které je se třeba zmínit je možnost customizovat vzhled Maschine podle svých představ a rozměry a váha, pokud děláte liveacty. V neposlední řadě je třeba počítat i s cenou, která je u Renaissance téměř jednou taková…
V Praze 24. 4. 2013
Ondřej Říha
Ondřej Říha, producent projektu Vibes – More Than Just Music. Majitel studia, zaměřeného na produkci elektronické hudby se zaměřením na taneční styly (Deep house, house, DnB, Junggle, Chillout). Spolupracuje s mnoha umělci a muzikanty. Pravidelně vydává skladby a remixy (např. Who Is St. Germain Indian Summer Mix - francouzské drama "Un singe sur le dos", This Toys Remix - Die Alten Maschinen, For The Moment – reklamní kampaň Wilkinson Sword). Stálý recenzent pro časopis Music Store, kde už více jak tři roky pravidelně přispívá svými recenzem.
Webové stránky:
www.vibes.cz
facebook.com/vibes.cz
soundcloud.com/vibescz