Koncepce a design
Nástroj je zamýšlen jako největší bratr populárního MPK49, profesionálního MIDI kontroléru s paměťmi pro nastavení ovládacích prvků, tentokrát s plně vyváženou kladívkovou mechanikou a celým rozsahem klavíru. Tomu odpovídá i design - na první pohled velmi robustní (fyzicky určitě něco vydrží), ale přitom příjemný a přitažlivý. Hrany jsou elegantně zaobleny, což je nejen hezké na pohled, ale také to usnadňuje držení při manipulaci s nástrojem. Hmotnost je 30 kg, což je díky kladívkové mechanice a odolnému provedení logické - kdo chce tento typ nástroje, musí s podobnou hmotností víceméně počítat.
Přečtěte si také recenzi modelu MPK 261 od Ondřeje Urbana.
Podobně jako na menších verzích, i zde dominuje kombinace šestnáct dotekově i tlakově citlivých padů, osm otočných/tahových potenciometrů a osm spínačů, umožňující široké možnosti MIDI ovládání. Velmi nenápadným, ale pěkným a originálním prvkem je oranžové podsvícení koleček pitch bend a modulace. Ovládací prvky jsou rozděleny logicky do bloků. Pod Performance Controls najdeme ovládání dělení klaviatury (Split, nástroj vysílá v tomto režimu na dvou MIDI kanálech), vestavěného arpeggiatoru (On/Off a funkce Latch), dále přepínání bank padů (A, B, C, D), přepínání reakce padů na úhoz (Full Level nebo citlivost rozdělená na šestnáct úrovní). Užitečná je také funkce Note Repeat, opakující při spuštění padu zvolenou notu podle nastavených notových hodnot a tempa - skvělé (nejen) pro víření bubnů, melodické perkuse apod.
Vedle sekce padů je LCD displej v modrobílém provedení, pod ním tlačítka režimů, tlačítko Program Change umožňující rychle zvolit tuto MIDI zprávu (včetně volby banku) a transport tlačítka pro ovládání DAW. Praktické je umístění funkce Tap Tempo pod samostatné tlačítko, podobně jako přepínače oktáv snadno dostupné i při hraní na klaviatuře. Vpravo vedle displeje je otočný přepínač pro přepínání pamětí na nastavení ovládacích prvků, jeho stisknutím potvrdíme zadání (Enter). Pod ním jsou dvě navigační tlačítka pro orientaci v menu (vlevo/vpravo) a následuje blok osmi otočných, osmi tahových potenciometrů a osmi spínačů umístěných pod sebou. Přepínačem Control Bank se dostaneme na tři banky přiřazení těchto prvků, takže můžeme ovládat až sedmdesát dva kontrolérů. Osmi spínači také můžeme přepínat časové rozlišení arpeggiatoru a dříve uvedené funkce Note Repeat. Dlužno dodat, že všechny tyto ovládací prvky mají výborné mechanické provedení (tahové fadery chodí přímo ukázkově, což rozhodně není u tohoto typu nástroje samozřejmostí).
Na zadním panelu najdeme USB port (umožňuje i napájení nástroje), vstup pro 6V adaptér s kolíkem na připevnění jeho kabelu, MIDI In/Out, tři vstupy pro pedály (2x foot switch a 1x expression) a také zdířku pro bezpečnostní zámek typu Kensington. U tohoto typu nástroje tedy v podstatě vše, co si můžeme přát.
Ačkoli je design velmi povedený, měl bych k němu malé praktické výtky: přepínání presetů pomocí otočného potenciometru, umístěného poměrně daleko od klaviatury, a ještě k tomu s potvrzovací funkcí Enter (je nutné to otočit a ještě zmáčknout) se mi zdá dost těžkopádné a nepraktické. Dvě tlačítka blízko klaviatury (jako jsou zde přepínače oktáv) by posloužila lépe. Bohužel přepínání presetů nejde přiřadit ani na nožní spínač. Pokud chceme přepínat programy na externím modulu nebo v počítači, není to katastrofa. Můžeme pro to využít osm programovatelných tlačítek, které bychom ale mohli (a chtěli) využít jinak. A kdybychom byli ještě puntičkáři, co se týče počtu ovládacích prvků, přestože tento kontrolér není díky své klaviatuře primárně určen jako varhanní, hodilo by se mít devět tahových (i otočných) faderů pro ovládání všech táhel Hammondů na jednom manuálu. Prostorově (na panelu nástroje) by to nebyl vůbec problém a bylo by to ideální i díky třem bankám přiřazení kontrolérů (tzn. dva manuály + pedál na Hammondech). Devět tlačítek by se hodilo i kvůli výše popsanému problému s přepínáním programů.
Pro časopis Muzikus napsal Jiří Neužil.
Ovládání a editace
Ovládání je naprosto intuitivní a přehledné, návod v podstatě vůbec není třeba. Základem jsou přednastavené paměti pro použití s často používanými softwarovými aplikacemi a nástroji (Cubase, Logic, Reason, Arturia, Rob Papen atd., mimo jiné také Ableton Live Lite, který se dodává spolu s nástrojem). Pamětí je třicet a jsou všechny přepisovatelné. Editace je velmi intuitivní a úroveň nastavení zahrnuje vše běžné, co bychom mohli potřebovat. U každého prvku se dá nastavit standardně typ MIDI zprávy, číslo kanálu, minimální a maximální hodnota při vysílání. Arpeggiator má nastavení typu arpeggia, počtu oktáv, hodnoty gate (délka not), procenta swingu a notových hodnot v daném tempu. Zajímavostí je použití faderů nebo expression pedálu pro MIDI zprávy typu aftertouch. V režimu Global najdeme funkci resetování MIDI kontrolerů a vypnutí všech not (poněkud brutálně nazvanou Kill MIDI), nastavení úhozové křivky padů a klaviatury, citlivost a práh velocity pro pady, nastavení globálního MIDI kanálu, kontrastu displeje, výpisu paměti pro presety pomocí System Exclusive dat. Výborné je nastavení funkce Tap Tempo Average - počet úderů, které jsou třeba pro to, aby nástroj správně rozeznal tempo.
Programování usnadňuje počítačový editor Vyzex, který se dodává s nástrojem. Je velmi pěkně proveden a také se ovládá naprosto intuitivně, resp. téměř shodně jako na nástroji samotném. USB připojení je class compliant , tedy „připoj a hraj“, jak má být...
Klaviatura
Je vynikající, velmi dobře „čitelná“ - za velmi krátkou chvíli člověk zjistí, jak reaguje a co se od ní dá čekat. Podle měření hodnot velocity v MIDI softwaru reaguje velmi lineárně a spolehlivě v celém rozsahu úhozu, reakce se dá případně doladit nastavením úhozové křivky. Hrát přes ni na kvalitní klavírní zvuk je opravdu požitek. Aftertouch funguje také příjemně. Dobrá práce!
Závěrem
Akai MPK 88 je dle mého názoru vynikající řidicí klaviatura, která v mnoha ohledech může sloužit jako vzor nástroje této kategorie. Drobné nedostatky jí člověk lehko odpustí. Počínaje mechanickým provedením, výbornou klaviaturou, přehledným a příjemným ovládáním a konče velmi zajímavou cenou může být žhavým kandidátem pro všechny, kdo chtějí vyspělý MIDI kontrolér s klavírní kladívkovou mechanikou na živé hraní či do studia.
Varhan Orchestrovič Bauer doporučuje AKAI MPK Mini
"Všude si ho můžu vzít s sebou - je lehký a malý jako MacBook. Baví mě, že všechny otočné kontrolery a pady se dají nakonfigurovat pokaždé jinak, takže každý projekt může mít jiný set up a kdykoliv lze nastavení vyvolat z paměti. Nejvíc mě na tomto kontroleru baví, že kromě toho, že skvěle funguje, mi perfektně ladí s oblečením jak pro studiovou práci, tak pro koncertní počiny, kdy během dirigování potřebuju zahrát nějaký zvuk či sólo. Všem ho vřele doporučuju."
Varhan Orchestrovič Bauer
www.varhan.cz