V segmentu trhu zaměřeném na klávesové kontroléry (master keyboardy) se toho v posledních letech mnoho zásadního nedělo, až by se dalo říci, že notně zatuchl. Velké změny např. ve stavbě klaviatur se moc očekávat nedají (už proto, že uživatelé jsou na určité kvalitní standardy prostě zvyklí a měnit je nemá cenu. A to, že kontrolér kromě kláves a modulačního a pitch shift kolečka obsahuje ještě potenciometry, krátké fadery nebo pady a můžeme si tak přes MIDI leccos naprogramovat a ovládat, už dnes také nikoho zrovna nevytrhne. Je to přece jen už více než deset let, kdy byl představen klávesový kontrolér s motorizovanými fadery (CME VX řada). V mé výbavě stále zůstává můj vůbec první kontrolér, stále funkční Evolution MK-249C zakoupený v roce 2002.
Nakonec se ale přece jen něco děje. Na podzim provedla výkop firma Native Instruments se svými kontroléry KOMPLETE KONTROL S-Series, které se objevily spolu se zatím poslední verzí balíku KOMPLETE 10. Nedlouho poté oznámila společnost Akai řadu Advance a vyrobila jí microsite na svých webových stránkách, ale trvalo přece jen nějakou dobu, než se dostala do oběhu. K vyzkoušení byla zařízení na veletrhu Musikmesse, ale k testování se mi střední model dostal do rukou ještě o pár týdnů později. Již delší dobu existuje také např. Analog Laboratory od firmy Arturia a to včetně vlastního klávesového kontroléru. Tomu se ale zřejmě s trhem moc zahýbat nepodařilo a zůstává spíše jen spojujícím prvkem balíku V-Collection. Je třeba poznamenat, že jsem si pořídil KOMPLETE KONTROL S49 a samozřejmě budu v tomto článku stále tyto dva produkty porovnávat - což je každopádně namístě, přímý konkurenční boj je zde zcela zřejmý.
Přečtěte si také recenzi klaviatur Komplete Kontrol od Native Instruments, kterou pro portál Audiozone a časopis Pixel napsal, stejně jako tento test ovladačů Advance, Jindřich Kravařík.
První dojmy a fyzická stránka věci
Zařízení působí klasickým, poměrně solidním dojmem, který najdeme u produktů Akai obecně - plastová věc, ale celkem precizně udělaná. Na první pohled obsahuje oproti S49 mnohem více ovládacích prvků. Šířka je pouze taková, jakou potřebuje klávesnice a všechny ostatní prvky jsou umístěny nad nimi a to včetně pogumovaných a podsvícených, hezky a robustně působících koleček pro ovládání modulace a pitch shiftu. To mi osobně moc nesedí, přece jen zvyk je zvyk, proto bych je preferoval na straně vedle klaviatury. Na druhou stranu chápu snahu o kompaktnost a je pravda, že Advance 49 je téměř nejmenší, jaký může být při daném množství ovládacích prvků. Dále nelze přehlédnout velké otočné enkodéry, ty jsou skutečně na dnešní trend až překvapivě rozměrné, skoro jako ovládací bakelitové knoflíky z nějakého vintage zařízení. Pod každým se nachází tlačítko a dynamicky citlivý pad - dalo by se říci klasická záležitost firmy Akai, tentokrát v RGB podsvícení, díky čemuž nabízí podobné barevné zážitky jako S-Kontrol se svými nasvícenými klávesami. V blízkosti padů se nacházejí čytři přepínače bank, můžeme se tedy poměrně rychle pohybovat na oblasti 32 not. Na jejich výšku nemá vliv celková transpozice klávesnice, nastavuje se individuálně. Co se pod nimi ale nenachází je displej informující o právě upravovaném parametru a jeho hodnotě, případně alespoň LED indikace pozice. Tu můžeme zjistit na displeji na jedné z jeho stránek (Control), případně v přidruženém softwaru VIP - ten popíšu vzápětí.
Důležitou částí zařízení je displej - nezbývá než říci „konečně“... Je mi záhadou, že s něčím takovým přišli vývojáři až teď. Jedná se o 4,3“ barevný displej obložený funkčními klávesami a umožňující tak kompletní nastavení a ovládání i ve stand-alone módu. Pro rychlý pohyb nabídkami máme k dispozici kurzory a hlavně otočný kontrolér, jehož stisknutí slouží pro potvrzení volby. Pod displejem se nachází sekce Transport, která bohužel není nijak výrazněji vizuálně odlišena, což je myslím škoda. S displejem také souvisí podle mne ne úplně nejlepší krycí vrstva, na které je jednak vidět každá nečistota a také se zdá, že se lehce poškrábe; navíc je displej kvůli ní malinko méně ostrý, než by mohl být.
Všechny fyzické prvky jinak působí příjemným dojmem, klávesnice je poměrně kvalitní a je tvořena tvrdými plastovými polovyváženými klávesami - na práci se syntezátory se hodí výborně. Dostupné jsou modely s 25, 49 a 61 klávesami. Všechny otočné ovladače kladou stejný odpor, což aby dnes člověk pohledal - můj KOMPLETE KONTROL S49 má rozptyl takový, že mám pocit, že mi některé ovladače zůstanou v ruce a další zase budu muset promazat. Některá tlačítka by myslím mohla být větší, místo na to je, ale všechny prvky, které se týkají skutečné hry a ovládání v reálném čase, jsou velmi povedené.
Jsou pro vás ovladače Advance příliš drahé? Prohlédněte si levnější alternativu v podobně studiových keyboardů M-Audio CODE.
Instalace
Zařízení je jako ostatní výrobky firmy Akai dodáváno bez instalačních médií a software je možné stáhnout až po registraci produktu. K dispozici je pouze celý 3,5 GB velký balík, který nainstaluje jak ovladače a hlavní kontrolní software (VIP), tak i téměř všechny přibalené produkty, aniž bychom měli možnost vybrat si, co skutečně chceme. Přidané softwarové nástroje jsou vesměs od firmy AIR. Jedná se o modulární syntezátor LOOM, model elektrického piana Velvet, model analogového syntezátoru Hybrid 3, sampler Xpand!2, bicí nástroj Transfuser a model analogového elektronkového syntezátoru Vacuum PRO. Dále získáme ještě samplovaný klavír Steinway - Eighty Eight Ensemble od SONiVOX a balíčky presetů pro dodané nástroje od Toolroom Records.
Hledáte vhodný ovladač pro DAW? Nechte si inspirovat našim výběrem klaviatur pro Ableton, jeden z nejoblíbenějších produkčních programů vůbec.
Po instalaci je třeba provést jednoduchou aktivaci a to buď na iLok, nebo do počítače. Aktivace na iLok proběhne celá z aktivační aplikace, není vůbec třeba otvírat licenční manažer jako obvykle. Po spuštění se kontrolér nachází v MIDI módu a rovnou obsahuje presety pro známé DAW. Bohužel, jak se zdá, výrobce nedodává druhý konec presetů a tak například pro ovládání transportu v Cubase je třeba ručně nadefinovat Generic Remote MIDI zařízení. Na webu je sice detailní návod, jak vše přesně položku po položce nastavit (Play - CC XX, Stop - CC XY atd.), ale příliš nechápu, proč není mapování přibaleno, když Cubase umožňuje mapy ze souboru načítat.
Pro portál Audiozone.cz napsal Ing. MgA. Jindřich Kravařík. Zkráceno. Plná verze zde.