logo Disk

Recenze: RME MADIface XT Vícekanálové audio rozhraní s USB 3.0 připojením

Firma RME přišla vloni s dalším přírůstkem do rodiny zvukových rozhraní řady Premium Line a to s produktem MADIface XT. Jde o kompaktní zvukovou kartu s trojicí MADI vstupů a výstupů a připojením k počítači přes USB 3.0. Je to první zařízení tohoto druhu na světě a my se na něj v následujícím testu podíváme zblízka.

Kategorie: Studio - Recenze
Audiozone.cz | 7. října 2014

Popis

MADIface XT zvolna navazuje na interní (PCI-Express) zvukovou kartu RME HDSPe MADI FX, se kterou se čtenáři našeho časopisu mohli seznámit v PiXELu 191 (11/2012). Podobně jako starší model nabízí i MADIface XT velkorysou nabídku vstupně-výstupních portů, efektů a dalších parametrů, mnohých převzatých z rozhraní Fireface UCX a UFX.
Na čelním panelu krabičky o poloviční rackové šířce nalezneme dvojici kombinovaných Mic/Line konektorů pro připojení mikrofonu nebo symetrické analogové linky. Každý z konektorů má svou vlastní indikaci přebuzení (červená LED), přítomnosti signálu (zelená LED) a zapnutí fantomového napájení pro kondenzátorové mikrofony (žlutá LED). Dále zde najdeme konektor pro stereofonní sluchátka (Jack 6,3 mm), čtveřici tlačítek pro nastavování parametrů, barevný bodový displej a dva rotační enkodéry. Ty slouží v základním módu (hlavní stránce displeje) jako regulátory hlasitosti pro hlavní analogový výstup a sluchátka, ale umožňují i pro nastavování celé řady dalších parametrů interního mixu (TotalMix FX) jako je vstupní citlivost, zisk, Aux apod.

Na zadním panelu nalezneme konektor a vypínač napájení, dále D-Sub konektor pro připojení MIDI a AES/EBU break-out kabelu a Mini-DIN konektor pro dálkové ovládání ARC (není součástí balení). Spojení s vnějším světem zajišťuje hned trojice MADI I/O portů - dva v provedení optickém (FDDI konektory známé z vysokorychlostních počítačových sítí), jeden pak v koaxiálním metalickém (BNC). Další dvojice BNC konektorů slouží pro vstup a výstup synchronizačního signálu WordClock. Nabídku konektorů uzavírá dvojice XLR konektorů pro hlavní symetrický audio výstup.

Pro zajištění komunikace s počítačem je MADIface XT vybaven jak USB 3.0 konektorem, tak PCI-Express konektorem pro zapojení kabelu Molex E-PCIe. Ten slouží k vyvedení PCIe sběrnice z počítače a využívá se např. pro rozšiřování slotů pomocí expanzních šasi. Univerzálním připojením, které pravděpodobně využije většina uživatelů, je pak port USB 3.0. Zařízení nepodporuje tzv. bus-power, takže je třeba jej napájet vždy přibaleným síťovým zdrojem.

Napsáno pro časopis PiXEL. Zkráceno. Plné znění článku najdete zde.

Závěr

Přiznám se, že zařízení MADIface XT není moc co vytýkat. Svojí výbavou, koncepcí, provedením a samozřejmě hlavně funkčností a parametry se bez ostychu řadí do opravdové Premium Line výrobního portfolia německé firmy. Pár kompromisů se najde i zde, ale jsou to jen drobnosti: osobně nemám rád break-out kabely u externích zvukových karet. Je pochopitelné, že na zadní panel se dvojice XLR konektorů pro AES/EBU a DIN konektory pro MIDI I/O již nevešly a umisťovat je na bok by bylo nekoncepční a nestylové - přestože k zařízení nelze přidělat známé rackové „uši“ a bude spíše stát na stole. Jako kompromisní je také možno chápat zobrazení vybuzení vstupů a výstupů karty na LED displeji. Při tak velkém počtu I/O kanálů je totiž zobrazení metrů tak titěrné, že jej lze „číst“ jen na krátkou vzdálenost. Metry vybuzení lze chápat jen jako doplněk např. při hledání nějakého problému s propojením. Pro seriózní práci využijeme měření v softwarovém TotalMixu, aplikaci DigiCheck nebo přímo v DAW.

Za kvalitu rozhraní MADIface XT si nechá výrobce také náležitě zaplatit. Upřímně řečeno, při tak vysoké ceně mohlo být např. přibaleno dálkové ovládání Advanced Remote Control (ARC). Vysoká cena je však vyvážena příkladným provedením celého zařízení a také určitou exkluzivitou. Jedná se o jediné USB 3.0 kompatibilní zařízení, které zvládne tolik vstupů a výstupů najednou.

Pro koho je tedy RME MADIface XT určen? Určitě pro všechny provozovatele mobilního nahrávání, pokud pracují s MADI signály. Pokud nahrávací systém, ať mobilní či studiový, teprve budujeme, je nutno připočítat nemalé položky za MADI A/D a D/A rozhraní pro napojení na svět analogových signálů, případně si pořídit digitální pult s MADI porty. Kapacita vstupů a výstupů je více než dostatečná, ale myslím, že velká síla MADIface XT je také v práci s redundantním MADI propojením. Bezpečnost záznamu live vystoupení lze ještě zvýšit možností zrcadlení vstupních MADI signálů na výstupní porty a připojením dalšího záznamového stroje. Díky vnitřní hardwarové koncepci je RME MADIface XT bezesporu nejkompaktnějším a nejvybavenějším rozhraním pro USB 3.0 na světě.

Chcete se dozvědět více?

Milan Včelař

Milan se dlouhodobě věnuje produktům pro studiovou práci, profesionání mixáž a živé ozvučení a to nejen jako zkušený produktový specialista, ale především jako dlouholetý uživatel.

Kontaktovat jej můžete na rme@disk.cz 

 

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře