logo Disk

Recenze: RME Fireface 802 Karta, která neztratila žádnou ze svých dobrých vlastností a přidala ještě něco navíc!

Pokud jste slyšeli o německé firmě RME, tak to možná bylo v souvislosti se zvukovou kartou FireFace 800, kvalitním zařízením za rozumnou cenu. Je tomu deset let, co kolega Oldřich Tureček psal na tuto zvukovou kartu recenzi jako na horkou novinku. Mezi tím výrobce dospěl k nové verzi Fireface 802.

Kategorie: Studio - Recenze
Muzikus | 4. září 2015

Uděláme srovnávací recenzi, jak vypadá evoluce u společnosti RME, když se změní označení jen o dvojku.

Výrobce píše, že se jedná znovuzrozenou legendu „60-Channel, 24-Bit 192 kHz FireWire Audio Interface“. Od minulé verze je to o čtyři kanály více. 

K dispozici máme:

  • 8 symetrických linkových analogových vstupů,
  • 8 symetrických linkových analogových výstupů,
  • 4 symetrické mikrofonní vstupy s  konektorem Combo (XLR a jack) s možností připojení linkového signálu, přepnutelné do nástrojového módu,
  • 2 digitální optické vstupy a výstupy ADAT (jeden je přepínatelný jako S/PDIF),
  • vstup a výstup synchronizačního signálu WordClock,
  • MIDI vstup a výstup,
  • 2 sluchátkové výstupy,
  • vstup a výstup AES/EBU.

Rozdíly tu jsou, zmizelo koaxiální rozhraní S/PDIF (nahrazeno možností připojit přes redukci do AES/EBU), není tu možnost rozšíření o kartu Time Code Option, je zde jen jedno rozhraní FireWire 800 a není tu nástrojový vstup (ten je nahrazen možností zapojit nástroje do mikrofonního vstupu, který se přepne do vysoké vstupní impedance). Komu toto bude chybět, ať se poohlédne po starší verzi. Naopak přibylo rozhraní AES/EBU, možnost připojení po USB 2.0 a možnost připojení ovladače ARC od RME, což lze hodnotit jedině kladně.

Připojení k PC lze realizovat jak pomocí USB, tak pomocí FireWire 400 (1394a) nebo FireWire 800 (1394b). Ovladače jsou dostupné od systému Windows XP (alespoň SP2) až po systém Windows 8 a také pro MacOs X (10.6 a vyšší). Výrobce se pyšní také tím, že ovládání a vlastnosti jsou úplně stejné jak pro svět Windows, tak pro svět MacOs X. O podpoře Linuxu se tradičně výrobce vůbec nezmiňuje. Je zde ale podpora módu Stand-Alone a Class Compliant- co to je, o tom více později.

Popis

V dodaném balení naleznete kromě samotného přístroje ještě CD s ovladači a návodem na instalaci, napájecí kabel, 2 m dlouhý optický kabel a 2 m dlouhý USB kabel. FireWire kabel nám s novou verzí zmizel.

Přístroj je v provedení 19” rackového modulu s výškou 1U a novým designem značky RME společným pro řady UCX, UFX a MADIface XT. Nový design se mi nezdá tak propracovaný jako starý, je sice více uhlazený a čistý, ale u starého designu byly určité funkční „vychytávky“, jako například „uši“ na čelním panelu, které chrání čelní ovládací prvky před ulomením. Další změnou je drobnost, že na starém FireFace bylo nakreslené blokové schéma zapojení přístroje na vrchní části, v této generaci to již chybí, což je škoda. Celková mechanická konstrukce ale nevybočuje ze zvyklostí RME, takže přístroj nezlomíte za zapojený XLR konektor (ten je pevně přišroubovaný do čelního panelu), ani se nerozpadne při nošení v batohu. Napájení je řešeno interním zdrojem s rozsahem vstupních sítových napětí 100 až 240 V, 50 i 60 Hz. Zde získává přístroj kladné body za to, že se neupustilo od interního zdroje, který se dnes tak často nahrazuje zdrojem externím.

Stále je zde jen jeden mechanický přepínač u WorldClocku pro připnutí zakončovací impedance (terminator) a síťový vypínač, který skutečně odpojí zdroj od sítě, žádný režim standby se naštěstí nekoná.

Na čelním panelu najdeme čtyři kusy kvalitních mikrofonních konektorů Combo (XLR + 1/4” jack) od společnosti Neutrik a dva konektory (1/4” jack) pro sluchátka, ovládání vstupní citlivosti a nastavení výstupní hlasitosti sluchátek. Součástí mikrofonních vstupů je indikační LED dioda vybuzení (-60 dBFS) spojená s indikací clip (0 dBFS) a stavová LED dioda pro indikaci zapnutého fantomového napájení nebo přepnutí vstupu do režimu nástrojový vstup. Je zde ještě osm LED diod indikujících, které rozhraní je zapojeno a aktivní (USB, FireWire, MIDI vstup a výstup, ADAT (1 a 2), World Clock a AES rozhraní).

Na zadním panelu je toho více. Osm analogových vstupů (1/4” jack) a osm analogových výstupů (1/4” jack), vstup a výstup AES/EBU (XLR), 4 konektory pro optické rozhraní ADAT (s možností přepnout druhý vstup do módu SPDIF), dva konektory BNC pro WorldClock, vstup a výstup MIDI, FireWire 400 i 800, USB, konektor pro připojení dálkového ovládání ARC a síťový euro konektor.

Novinky

Analogové vstupy a výstupy jsou linkové, symetrické, s konektory 1/4” jack na zadním panelu. Softwarově je možné přepínat úroveň signálu mezi -10 dBV, +4 dBu a Hi Gain. Výrobce udává, že všechny analogové a digitální vstupy používají rozlišení 24 bitů při vzorkovací frekvenci 192 kHz, což je stejné jako u staré verze. Při použití USB rozhraní je zde jedno drobné omezení, při provozu SMUX/4 na rozhraní ADAT je možné přenášet celkem pouze dva kanály, a nikoli čtyři, jak by se dalo očekávat z množství portů ADAT. Takže pokud chceme čtyři kanály ADAT, musíme použít rozhraní FireWire.

Mikrofonní vstupy mají novou koncepci, na vstupu je použit velmi kvalitní obvod THAT 1510, který umožňuje nastavení vstupní citlivosti mikrofonního vstupu v rozsahu 54 dB (-44 dBu až +10 dBu). To je o trochu víc než u starší verze a došlo k vylepšení odstupu signálu k šumu (113 dBA vs. 116 dBA u nové verze). Přibyl další nezávislý sluchátkový výstup, takže máme připravený druhý odposlech na sluchátka i bez dalšího sluchátkového zesilovače.

Přibyla podpora Class Compliant Mode a malá úprava u Stand Alone Operation. Začneme od druhé jmenované. Jedná se o možnost provozovat zvukovou kartu bez počítače s uloženým nastavením. Do nové verze přibyla možnost nastavení osmi uložení, která se dají přepínat nejen pomocí MIDI, ale hlavně pomocí dálkového ovládání ARC. Uloženo je naprosto vše, routování, efekty, hlasitosti, prostě vše můžete nastavit v PC. Takže si lze vzít zvukovou kartu do batohu a udělat si z toho třeba převodník AD. Class Compliant Mode je další novinka, tedy alespoň ve FireFace 802, dříve se to u RME objevilo například v UCX. Tato vlastnost umožnuje připojit zvukovou kartu pomocí USB do iPadu nebo iPhonu bez instalace ovladačů. Připojíte a nahráváte, případně přehráváte. Je jasné, že je použití oochuzeno o kvalitní software TotalMix FX, ale je pěkné, když připojíte FireFace 802 do iPhonu a můžete nahrávat v bezkonkurenční kvalitě.

Důležitou novinkou je snížení zpoždění zvukové karty na čtvrtinovou hodnotu. Pro vzorkovací frekvenci 48 kHz je hodnota zpoždění 0,41 ms (u staré verze to bylo 1,48 ms) pro převod A/D-D/A to je obrovský pokrok a pomoc pro použití zvukové karty třeba pro monitoring pro muzikanty při nahrávání. Pro vyšší vzorkovací frekvence se tento čas ještě zkracuje. Docela by mne zajímalo, jak je to vůbec možné dokázat - to už se dostáváme na zpoždění jen několik desítek vzorků. Nejlepší na tom je, že i když přidáte úpravu signálu (efekty, kompresory, ekvalizéry), tak zpoždění nevzroste.

Dostáváme se k  části FX zvukové karty. To je věc, co přibyla oproti starší generaci. Jedná se o DSP uvnitř zvukové karty, které umožnuje pro každý vstupní a výstupní kanál nastavit parametrický ekvalizér, kompresor, expander a dva centrální efektové procesory s nastavitelným reverbem a echo včetně předvolených nastavení. K tomu všemu máte ukazatel vytížení DSP, a tak víte, kolik ještě „vylepšovačů“ můžete přidat.
Stejně jako u starší verze, lze různě přepínat vlastnosti digitálních rozhraní, takže pro optický S/PDIF máme k dispozici přepnutelné rozhraní ADAT 2. Pro koaxiální S/PDIF použijeme AES/EBU (XLR) rozhraní a jen si uděláme kabel CINCH - XLR podle manuálu ke zvukové kartě.

Software

Pro testování jsem použil postarší PC Dell 755 s Intel Core2Duo, operační pamětí 4GB a s operačním systémem Windows 7 Professional 32 bitů. Instalace nebyla tak bezproblémová, jako je u RME zvykem. Vždy rovnou instaluji nejnovější ovladače ze stránek výrobce, tak jsem to udělal i zde. Nedbal jsem upozornění, že je potřeba mít nejnovější verzi firmware ve zvukovce. Po instalaci pro rozhraní FireWire připojuji zvukovou kartu - a nic, systém si s tím neporadí. Tak jsem si řekl, že se asi ten update firmwaru měl udělat. Stáhnu tedy nový firmware, pustím update a zjišťuji, že je to jen pro rozhraní USB. Takže zkusíme nové ovladače pro USB a update neproběhne. Nutné bylo vzít starší ovladač z přiloženého CD pro USB, udělat update firmwaru a pak již fungovalo vše, jak má. Jistě to je způsobeno první sérií zvukové karty, kde výrobce ještě nový firmware nestihl nahrát. Poučení pro mne je: Použij nejdříve ovladače z CD a až pak dělej update z webu výrobce.

Ovladače nejsou tak minimalistické jako v době starých zvukových karet, i tak je zkomprimovaná velikost okolo 8 MB rozumná. Po instalaci se přidají na systémovou lištu vedle hodin již klasické dvě ikony. První pro nastavení zvukové karty - Fireface Settings - a druhá pro samotné ovládání - TotalMix FX.

TotalMix FX zdědila zvuková karta od starších kolegů z RME. Kromě klasické routovací matice 60 x 30 vstupů a výstupů je zde i pohled na virtuální mixpult.

Fireface Settings je rozděleno do čtyř částí. V první části se nastavuje velikost bufferu a Bandwidth. Buffer lze vyladit pro konkrétní systém tak, aby nedocházelo k výpadkům a zároveň bylo nízké zpoždění. Pokud nepotřebujeme všechny vstupy a výstupy, umožňuje volba Bandwidth snížení zátěže na sběrnici (USB, FireWire). V druhé části lze nastavit, zda se mají DSP efekty uplatňovat i během záznamu. Dále je tu nastavení digitálních rozraní ADAT a AES/EBU, přepnutí ADAT do módu S/PDIF a podobně. Poslední věc je propagace počtu zařízení WDM do systému. Třetí část je určena pro nastavení hodin (zda se mají použít interní hodiny nebo některé hodiny z digitálního vstupu), vzorkovací frekvence od 32 kHz do 192 kHz a posun vzorkovací frekvence v rozsahu ±5 %. Ve čtvrté části je ukryta indikace digitálních rozhraní, zda jsou synchronizována a jakou rychlostí.

TotalMix FX - routing

Nová generace TotalMix FX přináší stejnou filozofii ovládání jako starší verze a změnil se jen design ovládacích prvků, prvky jsou lépe uchopitelné a grafika je vektorová. Je možné zvětšovat velikost mixu na 135 a 200 %. Virtuální mix má čtyři skupiny, tři známe z předešlé verze, a to fyzické vstupní a výstupní kanály a softwarové přehrávání. Nová je kontrolní místnost, tj. dvoje sluchátka a hlavní výstup. Také lze již pohodlně měnit názvy kanálů. Každý kanál lze libovolně směrovat v routovací matici a následně na virtuálním mixu nastavovat hlasitost. U každého kanálu jsou indikátory s možností přepnutí zobrazení peak/RMS/+3 dB clip. Kanály lze na jedno kliknutí sdružit do stereo kanálu, nasměrovat do sterea, udělat Mute nebo Solo. Každý kanál má schované menu nastavení a podle druhu kanálu lze nastavit referenční úroveň, fantomové napájení, MS procesing pro odpovídající stereo techniku snímání a otočení fáze. Po tuto část je to podobné jako v Total Mixu. Ve  verzi FX přibyla klikátka EQ a D. V EQ lze nastavit tři parametrické ekvalizéry a horní propust pro nízké frekvence. D je zkratka Dynamics, tedy kombinovaný kompresor-expandér s nastavitelným poměrem a časy. V D je ještě položka Auto Level s nastavením Max Gain, Rise Time a Headroom. Auto Level umožňuje automatickou normalizaci úrovně signálu v závislosti na úrovni špiček.

Pro snadné nastavení routování je zde maticový volič, kde lze nasměrovat všechno všude. Matice má rozměr 60 x 30, takže máte k dispozici 1800 kombinací. Není to sice tak obrovské jako u rozhraní MADI audio od RME, ale i tak je to dost šílené. Je zajímavé, že i při takovém množství kombinací se lze velmy brzy zorientovat a dobře je ovládat. Celý systém je uživatelsky povedený a je vidět, že programátoři u RME nemají potřebu každý rok měnit to, co funguje.

Podrobně ovládání softwaru popisuje manuál na třiceti jedna stránkách textu, který je výživný, hutný, ale přehledný. Doporučuji při prvních pokusech mít návod k ruce.

Využít můžete i naše české návody ze série "Používáme RME TotalMix FX". 

Sluší se ještě napsat, že kompletní zvukovou kartu lze ovládat po MIDI pomocí konzole standardu Mackie. Tato vlastnost otevírá další možnosti využití už tak univerzálního zařízení.

Pro časopis Muzikus napsali Oldřich Tureček a Ladislav Zuzjak.

Praktické použití

Zvuková karta se chová, jak má, není to nástroj, ale přístroj. Troufám si tvrdit, že v poslechovém řetězci není slyšet. Čistý zvuk je bez šumu a s velkou dynamikou. Zlepšení dynamického rozsahu linkových vstupů na 116 dBA, oddělení kanálů je minimálně 110 dB, takže nehrozí přeslechy. A to vše při nízké hodnotě zkreslení THD+N < 0,00063 %. Vstupní úroveň až +19 dBu znamená, že se vám jen tak nepodaří přebudit vstupy. Ve velice podobném duchu se nese i kvalita linkových výstupů. Zlepšení je i u mikrofonních vstupů, které mají zvětšený dynamický rozsah. Zvuková karta jako slušný přístroj při zapínání i vypínaní nelupe a netvoří pazvuky do výstupů, nedělá ani žádné nežádoucí projevy, pokud dojde ke ztrátě synchronizace nebo odpadne digitální rozhraní. Je vidět jak velká zkušenost u RME, tak i jejich důraz na detaily.

Už jen stručně

Jako vždy je u RME již dobrým zvykem, že mají připravené různorodé možnosti synchronizace digitálních rozhraní. SteadyClock, SyncAlign a SyncCheck, to je již známá věc, umožňující synchronizaci z libovolného digitálního rozhraní s potlačením jitteru. Pokud je potřeba generování synchronizačních pulzů a vytvoření z FireFace master zařízení, je to také možné, i s možností posouvat vzorkovací frekvenci v rozsahu ±5 % a nastavit vzorkovací frekvenci v rozsahu 32 kHz-192 kHz v reálném čase.

Vyzdvihl bych velice kvalitně zpracovaný a technicky správný manuál o 112 stranách formátu A4 v kroužkové vazbě. V manuálu se výrobce věnuje nejen popisu zvukové karty, ale i problémům s připojováním zvukových karet k PC přes FireWire i USB. Je popsáno, jaké mohou nastat problémy, pokud karta naplno využije rozhraní, které nemá implementaci dobře provedenou. Například varuje před používáním USB rozbočovačů.

RME Fireface: Audio rozhraní s dobrou pověstíRozhraní RME řady Fireface si od chvíle, kdy se objevily na trhu, získaly skvělou pověst díky výbornému poměru cena/výkon, stabilním a propracovaným ovladačům i minimální poruchovosti. Dodnes zůstávají v mnoha ohledech daleko před konkurencí.

Přečtěte si více o produktech řady Fireface.

Závěr

Profesionální zvuková karta, která ve své druhé generaci neztratila žádnou ze svých dobrých vlastností a přidala ještě možnost použití efektů a dynamického zpracování signálu v reálném čase. Kvalitní analogové vstupní a výstupní díly, velice nízká latence a propracované digitální rozhraní s nadstandardními možnostmi synchronizace. Možnost ovládat zvukovou kartu bez PC a s možností řízení po MIDI nebo pomocí „dálkového ovladače“ RME ARC. Zásadní nevýhodou pro nás je, že po dokončení této recenze nám na stole zůstala pouze naše FireFace 800 a nový model jsme museli vrátit.

     
     
  Kde koupit RME Fireface 802  
     
     

Chcete se dozvědět více?

Milan Včelař

Milan se dlouhodobě věnuje produktům pro studiovou práci, profesionální mixáž a živé ozvučení a to nejen jako zkušený produktový specialista, ale především jako dlouholetý uživatel.

Kontaktovat jej můžete na rme@disk.cz 

 

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře