logo Disk

RME Babyface při měření křídel Petrof v bezodrazové místnosti Miniaturní zařízení špičkové kvality obsahuje vše pro váš mobilní provoz a ještě víc!

Firma Petrof disponuje jednou z největších bezodrazovek v Evropě. Studenti VUT v ní měří spektrální charakteristiku a směrovost pianin i křídel. A potřebují maximální odstup užitečného signálu od šumu. Proto si vypůjčili převodník RME Babyface. Jak dopadlo testování?

Kategorie: Studio - Recenze
DISK | 25. ledna 2018
Témata: rme

Kartu jsem dostal zapůjčenou na testování v rámci pořizování audiovzorků v bezodrazové komoře za účelem porovnání a optimalizace úrovně šumu v jednotlivých součástech nahrávacího řetězce.

První dojem

Karta je dodávána v robustním transportním boxu z ABS plastu, který ochrání zařízení při mobilním provozu, a stejně dobrým dojmem, jako přepravní box, působí karta sama. J e vzhledem ke své velikosti příjemně těžká, a tak při práci bezpečně sedí na stole. Její masivní kovové tělo, vám ihned připomene, že jste své peníze investovali do špičkového zařízení.
Je vidět, že u RME mysleli do detailu na vše. I přiložený USB kabel s pozlacenými konektory sloužící pro připojení zařízení k počítači je v provedení s úhlovým konektorem, aby vám zbylo více místa pro pohodlnější připojování dalších konektorů.

Napájecí adapter není součástí dodávky, což považuji u takto vysoce profesionálního zařízení s odpovídající nemalou cenou za fakt poněkud zarážející. Nezaznamenal jsem však při testování jakékoliv problémy a napájením přes USB - funguje bezchybně i u portů dodávajících nižší napájecí proud, kde běžně mívám problém třeba s externími hard disky.

Na zadní straně nalezneme 4 XLR konektory, IN 1 a 2 sloužící pro připojení mikrofonů a OUT 1 a 2, sloužící jako hlavní výstup zařízení. Analogové vstupy 1 a 2 disponují špičkovými mikrofonními předzesilovači se ziskem až 76 dB, které si díky spínatelnému hardwarovému PADu poradí s téměř jakoukoliv úrovní signálu. Samozřejmostí je také možnost individuální volby zapnutí fantomového napájení u každého mikrofonního vstupu.
Na pravé straně jsou další dva analogové vstupy v podobě nesymetrických TS konektorů sloužících jak pro připojení zdrojů signálu s linkovou úrovní, tak i pro připojení elektrické kytary či baskytary „napřímo“. Zde mě samotného zarazila absence možnosti připojení symetrického signálu přes TRS konektor (očekával bych řešení pomocí klasického Neutrik Combo). Dále na pravé straně nalezneme také sluchátkový výstup disponující jak klasickým studiovým konektorem 6.3 TRS tak i s běžným 3,5mm stereo Jackem (každý sluchátkový konektor má jinou impedanci přizpůsobenou dle předpokládaného typu připojovaných sluchátek - s vysokou či nízkou impedancí).

Přítomnost 3,5mm výstupu na sluchátka v souvislosti s možností napájení celého zařízení přes USB ukazuje na úmysl výrobce dát to nejlepší z jeho „velkých studiových bratříčků“ do mobilního přenosného zařízení.
Na levé straně pak nalezneme vstup a výstup pro připojení digitálního rozhraní ADAT či SPDIF v podobě optických konektorů TOSLINK opatřených bezpečnostními záslepkami. Vaše Babyface se tak může (například připojením ADATového preampu RME Octamic II) v mžiku stát jádrem nahrávacího systému disponujícímu až 12 analogovými vstupy a 10 analogovými výstupy.
Nechybí ani možnost připojení MIDI, realizovaná pomocí atypického konektoru a přiloženého break-out kabelu s klasickými „pětikolíky“ pro MIDI IN a MIDI OUT.

Vrchní panel zařízení pak obsahuje čtveřici „metrů“ sloužících pro optickou signalizaci vstupních a výstupních úrovní a čtyři tlačítka s popisky IN, A/SET, B/MIX a OUT. Ve spolupráci s rozměrnějšími tlačítky SELECT, DIM a pohodlným velkým otočným enkodérem tak máte dostatečný počet hardwarových ovladačů pro ovládání všech nezbytně nutných parametrů TotalMixu bez jediného kliknutí myší.


Jak to frčí a sedne do ruky

Kartu jsem testoval na notebooku Dell Latitude E6530 v konfiguraci i7, 8GB RAM, Win 7 64bit.

Babyface je navržena tak, že hned při prvním připojení k PC se sám nainstaluje defaultní zvukový driver a karta tak umožňuje i bez instalace jakéhokoliv dalšího software přehrávání zvuku ve WDM přes oba stereofonní výstupy.

Ze stránek RME lze pak snadno stáhnout aktuální ovladače, a po zcela bezproblémové instalaci, po které byl nutný restart systému už vše běželo jako na drátkách – zařízení se po zapnutí samo připojilo a nastavilo svůj sluchátkový výstup( ve Windows označený jako Analog (3+4) jako výchozí zvukový výstup ve Windows a vše tak bylo nachystáno k testovacímu poslechu. Zároveň s tím se sama otevřela aplikace TotalMix Fx, kterou všichni uživatelé produktů RME dobře znají. A zde začíná drobné úskalí – jak je známo, každý výrobce dělá své softwarové mixy stran grafického prostředí a logiky ovládání výrazně jinak a v ten moment při koupi produktu značky, se kterou nemáte zkušenosti, začínáte svůj boj vždy nanovo. Tak to bylo i v mém případě. Na vaší straně však stojí přehledně psaný ani ne stostránkový návod standardně dodávaný s kartou, který je ovšem pouze v angličtině a němčině.

Po chvíli „osahávání“ vám okamžitě přiroste k srdci (i k ruce)dokonalá ergonomie práce otočným enkodérem a tlačítky SELECT a DIM, které slouží v případě SELECT ke změně nastavovaného parametru TotalMixu a v případě tlačítka DIM pro okamžité ztlumení signálu zvoleného výstupu, buď OUT 1 2, Phones nebo Optical, o 20dB. Tato funkce je obzvlášť praktická, a vaše uši vám za ni ještě mnohokrát poděkují, až se budete v zápalu boje probírat nějakým složitějším routováním a do sluchátek si někde pošlete o trochu více než je zdrávo.
Ztlumení výstupu se signalizuje také přímo na zařízení v podobě rozsvícení dvou červených diod u pravé dvojice metrů.

Karta je vzhledem k omezenému počtu hardwarových kontrolerů navržena pro fungování na bázi „tlačítkových zkratek“. Na některé přijde uživatel sám intuitivně, s těmi ostatními poradí manuál. I v této oblasti jsem však našel mouchy – přestože jsem postupoval přesně podle návodu, nepodařilo se mi za žádnou cenu zapnout fantom jinak než myší v Totalmixu.

Karta disponuje také DSP procesorem a tak v Total mixu můžete do svého chainu zařadit ekvalizér a kompresor a výstup obohatit dozvukovým procesorem.

Jak to hraje a šumí

V rámci své bakalářské práce nahrávám audio vzorky v bezodrazové komoře, kde je zvukovým zdrojem koncertní klavír disponující obrovským rozsahem dynamiky. Pro zisk co nejlepších dat je tak pro mě je klíčové mít vysoký odstup signálu od šumu, abych byl schopen zaznamenat celou délku doznívání tónů nástroje i při nízkých dynamikách hry.

Zařízení jsem nejprve testoval v domácích podmínkách a porovnával šum celého řetězce při různé úrovni zesílení. Oproti mým ostatním kartám mělo Babyface nespornou výhodu v podobě vysokého rozsahu gainu mikrofonních předzesilovačů (až 76 dB!). Takže zatímco při zesílení o 40 dB převodníky mého Presonus Firestudia 2626 již notně šuměly, u Babyface bylo ticho jak po pěšince. U Babyface mě však ihned zarazila věc jiná. Při krokovém nastavování gainu na prvním kanálu se začaly ozývat lupance odpovídající každému kroku digitálního enkodéru. Prošel jsem si i jiné dostupné recenze a žádná se o tomto problému nezmiňovala. Konzultoval jsem to s produktovým manažerem Milanem Včelařem, ten mi dodal 2. kus a ukázalo se, že se jednalo o vadu konkrétního výrobku. Ihned putoval na servis.

Jinak po zvukové stránce není co vytknout. Je to špičkové zařízení. Preampy mají čistý neutrální charakter, a nesymetrické vstupy dobře zvládají připojení zařízení jak vysoké tak i nízké impedance s minimálním šumem. Po celou dobu testování jsem nezaznamenal jediný jitter či jiný artefakt z převodníků (během získávání vzorků jsem v kuse natočil cca 5h audia). Ty svou německou kvalitou a precizností dělají RME opravdu čest.

Myšlenka na závěr

Silnou stránkou Babyface je rozhodně kvalita a spolehlivost a to jak zvuková, tak i řemeslná.  Jasnou nevýhodou je pak vyšší cena – zvukovka se dvěma preampy za 20k? V podobné kategorii (2preampy malá mobilní karta) můžeme nalézt například Apogee Duet který se dá dnes koupit už od 15 tis. Dvousečnou zbraní se pak může jevit celý koncept Babyface. Pro uživatele, který si vystačí se dvěma vstupy, se to může zdát jako zbytečně příliš možností.  A když už budu chtít víc, není lepší si vzít rovnou sebou jednu osmi kanálovou zvukovku než tahat Babyface + ADATový preamp? Těžko soudit, ale zdá se, že si tento koncept našel svou skupinu spokojených uživatelů, kterých není málo.

Kdo to píše

Tomáš Peloušek studuje třetí ročník audioinženýrství na FEKT VUT. Tělem i duší muzikant, klávesák, trochu skladatel. V současnosti kromě studia hraje v několika kapelách a soukromě vyučuje hru na klavír a improvizaci.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře