Za účelem zorientovaní se v takto rozsáhle produktové skupině vznikl tento přehled. Přečetl jsem specifikace a důkladně prozkoumal všechna malá audio rozhraní v nabídce DISK.cz, abyste vy už nemuseli a na základě toho a osobních zkušeností s některými z nich, napsal tento přehled. Nebudu se zde rozepisovat detailně o všech specifikacích konkrétních zvukových karet, spíše se pokusím vypíchnout přednosti, ale i zápory, kterými se jednotlivá zařízení od ostatních odlišují.
Native Instruments Komplete Audio
Prémiová zvuková kvalita s vysokým rozlišením. Více >>
Black Lion Audio Revolution 2x2
Špičkové komponenty, analogový odkaz a vysoká butiková kvalita. Více >>
ESI U24 XL a MAYA22 USB
Nejmenší stolní zvukové karty na trhu. Více >>
M-Audio M-Track a AIR
Široká produktová nabídka ze které si vybere každý. Více >>
IK Multimedia iRig
Zvukové karty speciálně navržené pro použití s mobilními telefony a tablety s ohromným výkonem a variabilitou. Více >>
RODE AI
Miniaturní zvukové karty pro použití s klopovými mikrofony na záznam reportáží, rozhovorů, streamování či natáčení v exteriérech. Více >>
Universal Audio Volt a Apollo
„Mercedes“ ve světě zvukových karet. Více >>
PreSonus iO Station 24C
Unikátní spojení zvukové karty a DAW kontroleru. Více >>
Steinberg UR
Nejlevnější „Neve“ zařízení na trhu. Více >>
RME Babyface a Fireface
Pokročilé zvukové karty s širokou konektivitou určené profesionálům. Více >>
Rád bych dodal, že jsem se nesnažil o přesný popis jednotlivých zvukových karet, přesný výčet všech jejich funkcí, konektorů a možností využití, který naleznete na stránkách výrobce či každého e-shopu. Většina uvedených karet si je v základních specifikacích podobná, ne-li úplně stejná a všechno to jsou špičková zařízení, umožňující opravdu profesionální záznam zvuku. V tomto přehledu jsem se snažil najít a popsat funkce nadstandardní, kterými jednotlivé karty či jejich výrobci vyčnívají v konkurenci. Funkce, které mohou být rozhodující při výběru a užitečné právě pro váš způsob práce.
Native Instruments – Komplete Audio
Zvuková USB karta Komplete Audio, je na první pohled poměrně nenápadné zařízení s minimalistickým, čistým designem. Čím ovšem vyniká nad mnohými zařízeními v této kategorii, je prémiová zvuková kvalita s ohromným rozlišením až 192 kHz/24 bit. Je zde samozřejmě otázka, má-li takové rozlišení u malé stolní zvukové karty smysl, ale samozřejmě není nikterak na škodu a jistě jsou uživatelé, pro které tento parametr může být při výběru klíčový. Další předností této karty je určitě softwarová vybavenost, která zahrnuje velké množství virtuálních nástrojů jako jsou syntezátory, bicí automaty, samplery, virtuální zesilovače, řada efektů a procesorů na jejíž produkci a vývoji se společnost Native Instruments specializuje. Výhodou je také produkční software (DAW) Ableton Live, který je součástí.
Máte tak v podstatě celé nahrávací studio s množstvím virtuálních nástrojů v jednom kompaktním balení. Karty Komplete Audio se nabízí v provedení se dvěma, čtyřmi a šesti kombinovanými vstupy XLR/TRS. Všechny nabízejí výstupy pro hlavní monitoring, nezávislý sluchátkový výstup, MIDI a S/PDIF konektivitu, phantom 48 V napájení pro kondenzátorové mikrofony plus další obvyklé funkce a ovládací prvky. Jako přednost pro použití v praxi vnímám veliký ovladač výstupní hlasitosti umístěn na vrchní straně zvukovky. Závěrem je třeba zmínit také nebývale přívětivou cenu, za zařízení takové kvality.
Prohlédnout Komplete Audio na shop.disk.cz
Black Lion Audio – Revolution 2x2
Společnost Black Lion Audio je poměrně mladá značka z Chicaga, která se na trhu etablovala především díky modifikacím/vylepšováním audio-zařízení již zajetých značek. V Black Lion Audio dávají důraz na analogový odkaz a vysokou butikovou kvalitu. V současné produkci se specializují především na mikrofonní předzesilovače, vintage kompresory, channel stripy či stabilizátory napětí. To vše za využití prvotřídních komponentů a moderních integrovaných obvodů. Zvuková karta Revolution 2x2 tak nevyniká (ale ani nezaostává) žádnou zvláštní funkcionalitou, ale společnost Black Lion Audio v ní zúročilo všechny své zkušenosti a požadavky zákazníku, které nasbírali během let modifikací konkurenčních zařízení a na jejich základě vyvinuli vlastní zařízení, které právě díky špičkovým komponentům jako jsou například kondenzátory Vishay, Nichicon a Wima, dokonalé vzájemné izolaci a prvotřídnímu designu veškerých vnitřních okruhů, slibují naprosto bezkonkurenční odstup signálu od šumu na každém vstupu a tedy kvalitu náběru shodnou se studiovými analogovými konzolemi prestižních značek.
Revolution 2x2 opět nabízí špičkové rozlišení až 192 kHz/24 bit, dva kombinované vstupy XLR/TRS, S/PDIF konektivitu, phantom napájení, USB-C a slušný softwarový balíček Revolution Suite, který zahrnuje DAW Studio One Artist, BrainWorx BX Digital, Lindell 6X500 a Izotope Elements Suite včetně aplikací Nectar, Neutron, Ozone and RX. Zvukovou kartu Revolution 2x2 ocení především příznivci vysoké kvality, a to ve všech ohledech, kterým nevadí si za tuto kvalitu a prvotřídní zpracování trochu připlatit.
Prohlédnout Revolution 2x2 na shop.disk.cz
ESI – U24 XL a MAYA22 USB
Zařízení značky ESI patří cenově mezi ty levnější, avšak kvalitou zvuku a funkcemi se vyrovnají profesionálním zařízením. Německá společnost ESI nabízí široký sortiment zahrnující poslechové studiové monitory, MIDI klaviatury, převodníky… stejně tak široká je jejich nabídka zvukových karet. Mě ovšem zaujaly především nejmenší modely z nabídky ESI, karty U24 XL (která je XL maximálně tak výkonem) a MAYA22 USB.
Tyto modely patří mezi nejmenší zvukovky na trhu, ale i při takto malých rozměrech nabízejí skutečně vše, co k plnohodnotnému nahrávání potřebujete. Stačí tak miniaturní zvukovku hodit do batohu s notebookem a jste připraveni na nahrávání ve špičkové kvalitě kdekoliv na cestách. Obě karty nabízejí rozlišení až 96 kHz/24 bit, což je na tak malé zařízení opět ohromující výkon.
MAYA 22 nabízí 1x kombinovaný XLR/TRS vstup s phantom napájením, Hi-Z vstup pro přímé zapojení nástrojů jako jsou kytary a baskytary. RCA linkový vstup, sluchátkový výstup a hlavní stereo výstup pro monitoring. Karta umožňuje simultánní nahrávání mikrofonního a kytarového signálu.
Další U24 XL je karta stejně miniaturních rozměrů, která se liší pouze konektivitou. Namísto kombinovaného vstupu jsou zde dva symetrické (TRS) vstupy a výstupy pracují s 24bitovými převodníky a pro ty, co potřebují propojovat digitálně, je na zadní straně k dispozici rozhraní S/PDIF jak v koaxiálním provedení (cinch), tak optický TosLink. Zvukové karty ještě obsahují software Stanton Deckadance LE, což je virtuální DJ konzole a FX procesor Audified inTone 2 ESI Edition – to vše v zařízení o velikosti krabičky cigaret. V nabídce zvukových karet firmy ESI naleznete ale zvukové karty a převodníky mnoha konfigurací, včetně vícekanálových profesionálních modelů. Kvůli miniaturním rozměrům karet, chybí jakékoliv manuální ovládání úrovně vstupního či výstupního signálu a veškeré další ovládací prvky. Vše se ovládá pouze pomocí přehledného a jednoduchého softwarového panelu, který stáhnete na stránkách výrobce. Absenci ovládacích prvků můžete vnímat jako nevýhodu, je to ovšem nutná daň za ultra-kompaktní rozměry karty.
Prohlédnout zvukové karty ESI na shop.disk.cz
M-Audio – M-Track a AIR
Značka M-Audio je v oblasti audio techniky významný hráč a jejich produkty jsou synonymem vysoké kvality a příznivé ceny. Co se týče zvukových karet, najdeme v jejich nabídce dvě řady: M-Track a AIR. V obou řadách najdeme malé zvukovky (M-Track SOLO, DUO a AIR 192 | 4, 6 a 8) s 1 a 2 mikrofonními, respektive kombinovanými vstupy. Řada AIR pak zahrnuje i větší zvukové karty s 8 vstupy (4 mikrofonní + 4 linkové/Hi-Z). Rozdíl v obou řadách je především v rozlišení, kdy AIR nabízí až 192 kHz/24bit, zatímco M-Track „pouze“ 48 kHz/16 bit – uvozovky bych zde ale zdůraznil, protože i toto rozlišení je více než dostatečné pro veškerou profesionální práci s audiem (více než CD standard a nejběžnější pro zvukové stopy ve videu).
AIR nabízí také větší konektivitu a více ovládacích prvků včetně přehledných LED ukazatelů zobrazujících úroveň vstupního signálu pro každý kanál a obsáhlejší softwarový balíček, to vše se ale samozřejmě také projeví na ceně, kdy je verze AIR více jak dvojnásobně dražší než zvukové karty M-Track. Je pak na individuálním zvážení, která řada uživateli více vyhovuje a jaké nároky na zvukovou kartu má. Za mě jsou zvukové karty M-Audio špičková a skvěle zpracovaná stolní zařízení s veškerou potřebnou konektivitou.
Prohlédnout zvukové karty M-Audio na shop.disk.cz
IK Multimedia – iRig
Malé zvukovky produktové řady iRig sám využívám již řadu let a vždy se mi nějaký iRig válí v batohu. Svého času to byly první zvukové karty speciálně navržené pro použití s mobilními telefony a tablety a jako jediné dokázaly reagovat na neexistující, mizející a proměnlivé vstupy a výstupy (30pin, jack lightning) „jablečných“ iPhonů. Připojit se k mobilnímu zařízení zvládne dnes již mnoho zvukových karet konkurenčních výrobců, nicméně iRig od IK Multimedia zde hrají stále prim. Ať už je to designem těchto zařízení, spolehlivostí, primitivním ovládáním nebo širokou produktovou řadou, kdy si můžete vybrat iRig v podstatě na míru vašim potřebám. Můžete mít iRig přizpůsobený pouze nahrávání kytar (včetně obsáhlého balíku virtuálních kytarových efektů a zesilovačů), zpěvů (s jedním či dvěma XLR vstupy a phantom napájením pro kondenzátorový mikrofon) nebo pro streamování (s praktickou kombinací vstupů pro více příchozích zdrojů signálu a výstupů pro pokročilý monitoring).
V nabídce je také iRig pro přímé připojení MIDI, pro snímání akustických kytar a další verze. Pro náročnější uživatelé je v nabídce IK Multimedia také stolní zvuková karta AXE I/O s profesionálním rozlišením určená spíše pro práci a propojení s počítačem.
Všechny kapesní zvukovky iRig nabízejí plně dostačující rozlišení pro veškeré profesionální využití (verze HD až 96 kHz / 24 bit), ovládání úrovně vstupního signálu Gain, sluchátkový výstup s nezávislým ovládáním hlasitosti, LED diody znázorňující úroveň vstupního signálu a další odlišné ovládací prvky v závislosti na zvoleném modelu iRig. Další velkou předností je softwarová vybavenost. Jelikož se společnost IK Multimedia vývojem hudebního softwaru, pluginů a virtuálních nástrojů sama zabývá, iRig je užitečnými aplikacemi doslova napěchován. Naleznete zde (opět v závislosti na verzi iRig) soubor virtruálních kytarových zesilovačů, efektů a kytarových boxů AmpliTube, VocalLive ocení zase zpěváci, jelikož poskytuje reálný otisk charakteru nejznámějších a nejpoužívanějších studiových mikrofonů.
iRig Recorder iOS umožňuje nahrávat a editovat audio přímo ve vašem telefonu. Pokud chcete své hudební nápady, stopy kytary nebo zpěvu zaznamenat třeba rovnou do GarageBandu vašeho iPadu, či rovnou streamovat rozhovor ve špičkové kvalitě, iRig je to jediné, co potřebujete.
Prohlédnout zvukové karty IK Multimedia na shop.disk.cz
RODE – AI
AI-1 a AI-Micro společnosti RODE, jsou zařízení téměř kopírující vlastnosti a funkce výše popsaného iRig. Opět se zde jedná o miniaturní, kapesní zařízení s jedním kombinovaným XLR/TRS vstupem a phantom napájením (AI-1) či dvěmi 3,5 mm TRS vstupy (AI-Micro) s automatickou detekci konektorů TRS a TRRS pro univerzální konektivitu se širokou škálou mikrofonů. Rozlišení audia je zde opět ohromující, až 96 kHz/24 bit. Zvukovku propojíte jak se svým počítačem za pomocí USB-C, tak také se svým mobilním zařízením pomocí propojovacích kabelů a adapterů: SC21 (Lightning na USB-C), SC22 (USB-C na USB-C) a SC23 (USB-C na USB-A), které jsou součástí balení.
Model AI-Micro je, jak název napovídá, zařízení už opravdu miniaturních rozměrů (o velikosti krabičky zápalek), které narozdíl od AI-1 není primárně určené pro nahrávání zpěvu, či nástrojů a nemá pro to ani potřebnou konektivitu. Vybaven dvěma 3,5mm vstupy TRS/TRRS je určen především pro použití s klopovými mikrofony pro záznam reportáží, rozhovorů, streamování, natáčení v exteriérech atd.
Australská firma se svou více jak 30letou tradicí v oboru je známa především svými špičkovými mikrofony, které naleznete snad v každém nahrávacím, či televizním studiu. Nyní se společnost silně orientuje na mikrofony pro dnešní tvůrce videí, podcastů, streamů a nabízí širokou škálu malých klopových, video a reportážních mikrofonů. Jste-li takovým mikrofonem již vybaveni, pak je zvuková karta AI logickým doplňkem. Cenově jsou tyto mobilní zvukové karty také zcela srovnatelné s konkurenčními iRig od IK Multimedia, takže je čistě na vás, který z produktů je vám bližší. Osobně se přikláním k iRig, který nabízí vetší variabilitu, konektivitu, více ovládacích prvků a softwarovou vybavenost + mám s těmito výrobky dobrou zkušenost v podstatě od začátku jejich produkce. U zvukových karet AI RODE může být výhodou ale právě síla značky, která je jistou zárukou spolehlivosti a kvality.
Prohlédnout zvukové karty RODE na shop.disk.cz
Universal Audio – Volt a Apollo
Zvukové karty a obecně produkty Universal Audio (dále jen UA) patří na trhu k absolutní špičce, což se bohužel projevuje na ceně, kterou za tyto zařízení zaplatíte. Je to ovšem zřejmě jediné mínus, které mě ve spojení s těmito zvukovými kartami napadá. Navíc i tento „nedostatek“ se vytrácí s příchodem nové, cenově dostupné řady zvukových karet UA VOLT.
UA nabízejí dvě produktové řady zvukových karet. Již zmíněná dostupná řada stolních zvukovek VOLT, konkrétně Volt 1 s jedním a Volt 2 se dvěma kombinovanými vstupy XLR/TRS/Hi-Z, dále pak verze s integrovaným FET kompresorem, o kterém si řekneme více: Volt 176, 276 a 476 opět s 1 až 2 kombinovanými vstupy.
Druhou produktovou linií je profesionální řada zvukových karet Apollo, která vychází z velikých studiových převodníků. Nutno podotknout, že převodníky UA Apollo jsou srdcem i mého studia, tak bude těžší zůstat zcela objektivní a zkrátka, kupte si to všichni! :-)
V případě stolních, tedy malých zvukových karet, kterých se tento přehled týká, nalezneme modely Apollo Solo, Twin X a Apollo x4, kde název určuje také počet kombinovaných vstupů.
Jedná se o zmenšené modely profesionálních studiových převodníků Apollo x6, x8 a x16, tedy s naprosto shodnou architekturou vnitřních obvodů. Ihned po rozbalení jakéhokoliv zařízení UA pochopíte, že se jedná o zcela špičkové zařízení, odpovídající ceně, kterou za ně zaplatíte. Vše je vyrobeno precizně, z vybraných materiálů a s designem odkazujícím na dlouhou tradici společnosti, která v podstatě stála u zrodu profesionálního záznamu a tvarování zvuku.
Čím se tedy karty UA od konkurence liší, v čem vynikají a kde naopak zaostávají? Firma sází na užití špičkových komponentů a dlouholeté zkušenosti (více jak 60 let) ve výrobě zvukového hardwaru. Analogové kompresory značky jako Teletronix LA-2A a 1176 jsou dnes absolutní legendou a nechybí snad v žádném profesionálním nahrávacím studiu. Hlavní předností zvukových karet by tak měli být především špičkové mikrofonní předzesilovače na každém vstupu, dynamický rozsah a odstup signálu od šumu. Na internetu jsou dostupné srovnávací nahrávky pořízené např. špičkovými studiovými konzolemi NEVE či SSL vs. zvuková karta Apollo a výsledek je opravdu k nerozeznání. K těmto srovnáním jsem ale skeptický a hodnotit výsledek, je stejné asi jako nekonečné debaty analog vs. digitál. Skvělý náběr se v dnešní době dá s trochou zkušeností pořídit i s nejlevnějšími předzesilovači třeba neprávem zatracovaného Behringeru. Hodnocení je zkrátka zcela subjektivní a vždy jde především o uši a schopnosti člověka, který zařízení používá než o konkrétní značku.
Jako hlavní přednost těchto zvukových karet vnímám především absolutní spolehlivost, brilantní funkční zpracování a softwarovou vybavenost, která zde opravdu stojí za pozornost. S každým nákupem zvukové karty získáte pozoruhodný balíček plug-in, procesorů a efektů v hodnotě několika tisíc korun. Jedná se o naprosto špičkové emulace kytarových/basových zesilovačů, efektů, analogových kompresorů, ekvalizérů a mikrofonních předzesilovačů, jejichž skutečné hardwarové předlohy stojí i několik stovek tisíc. Nemluvě o novém velikém hráči na poli hudebního softwaru (DAW), softwaru LUNA!, který zdarma dostanete s nákupem každé karty Apollo s thunderbolt připojením.
LUNA vychází z velkoformátových analogových studiových konzolí a přináší zcela shodnou funkcionalitu a zvukový charakter, včetně analogového zabarvení, saturace a tepla. Vedle toho ale také nabízí ty nejmodernější nástroje pro edit, mix a mastering, zkrátka vše, co potřebujete pro kompletní zvukovou produkci na té nejvyšší možné úrovni. Důležité je zmínit, že řada Apollo je zároveň DSP jednotkou se dvěma nebo čtyřmi (dle verze) procesory, které ulehčují ve výpočetním výkonu vašemu počítači. Můžete tak bezproblémově a naplno využívat i veliké množství plugin a provádět složité procesy, aniž by se váš počítač výrazněji zapotil.
Všechny zvukové karty UA umí pracovat v nejvyšším rozlišení až 192 kHz/24 bit a nabízejí veškerou potřebnou konektivitu a nadstandardní ovládací prvky (gain, lowcut, pad, mono/stereo, mute, talk, DIM, link, phantom on/off, ovládání alternativního monitoringu např. druhý pár poslechových monitorů) na stole tak poslouží i jako užitečný monitor management systém. O přednostech zvukových karet se dá mluvit/psát hodiny, ale závěrem je ještě nutno zmínit novinku, která se objevila u dostupnějšího modelu Volt. Jedná se o integraci analogového FET kompresoru odvozeného z modelu UREI 1176 (pouze u řady Volt s číslovkou x76 v názvu, kde x zastupuje číslovku, která se liší u jednotlivých modelů dle počtu vstupů) a speciálního obvodu „Vintage“ který naprosto věrně emuluje klasické elektronkové (lampové) obvody profesionálních studiových předzesilovačů (zde konkrétně legendární pre-amp UA 610). Je vidět, že tyto zařízení navrhovali profesionálové, kteří důvěrně znají všechny potřeby zvukových inženýrů – vše je tam kde má být a funguje přesně tak jak má a ano, stále doufám, že jsem byl objektivní.
Prohlédnout Apollo a Volt na shop.disk.cz
PreSonus – iO Station 24C
Nabídka malých zvukových karet značky PreSonus je opět široká a v podrobnějším popisu bych se zde již opakoval. Opět se jedná o jeden až dva kombinované vstupy, vysoké rozlišení převodníků (až 96 kHz/24 bit – verze Studio až 192 kHz) a všechny užitečné ovládací prvky a měřáky umístěné přímo na předním panelu zvukovky. Samozřejmě nechybí ani nezávislý výstup na sluchátka a phantom napájení. Zvukové karty jsou rozděleny do čtyř řad:
AudioBox, což je řekněme nejdostupnější řada zvukových karet v nabídce PreSonusu, která ovšem nabízí vysokou kvalitu a vše potřebné pro profesionální nahrávání jakéhokoliv zdroje zvuku.
Dále řada Revelator, která je svou funkcionalitou zaměřena především pro tvůrce streamu, rozhovorů a podcastů.
Nejvyšší, vlajková řada Studio, která obsahuje špičkové komponenty a předzesilovače XMAX-L na každém vstupu a poslední řada, nebo spíše taková produktová odbočka, které bych se chtěl věnovat nejvíce a příjde mi v ohromné záplavě konkurence nejunikátnější – je to řada ioStation, která v sobě kombinuje zvukovou kartu a DAW kontroler, vycházející z kontroleru PreSonus Faderport. Ještě před tím bych rád zmínil také komplety, které PreSonus nabízí. Jedná se o cenově zvýhodněné balíčky zahrnující zvukovou kartu, polootevřená studiová sluchátka HD7 a špičkový kondenzátorový mikrofon PreSonus M7. Máte tak kompletní sadu pro vstup do světa hudební tvorby, záznamu a následného zpracování zvuku, díky produkčnímu softwaru (DAW) Studio One, který je součástí každé zvukové karty PreSonus.
Nyní tedy ke zvukové kartě ioStation 24C
Co se týče základních údajů, 24C nabízí stejně prvotřídní provedení jako vlajková řada PreSonus Studio, tzn. špičkové komponenty včetně mikrofonních předzesilovačů XMAX a maximální rozlišení převodníků 192 kHz/24 bit. Na zadní straně naleznete dva kombinované vstupy XLR/TRS pro připojení mikrofonu, nástroje s vysokou impedancí Hi-Z (el. kytary, baskytary) a zdroje linkového signálu. Dále jsou zde výstupy pro hlavní monitoring, sluchátka a footswitch pro hands-free funkci start/stop. Co je na této zvukové kartě výjimečné, jsou ovládací prvky na horní straně, které představují plnohodnotný DAW kontroler. Ten nabízí citlivý 100mm fader, velký otočný vícefunkční kodér a dalších 27 víceúčelových a programovatelných tlačítek. Nechybí zde nastavení úrovně vstupního signálu gain, pro každý vstup, ovládání hlasitosti pro hlavní monitory, sluchátka a phantom napájení. Všechny tyto ovládací prvky vám dají zcela nové možnosti práce. Ovládejte poměry hlasitosti, automatizace, nastavení pluginů, navigaci v projektech, nahrávejte, přetáčejte… to vše reálným dotykem. ioStation 24c se nesnaží nahradit klávesnici a myš, ale je jejich užitečným doplňkem a všestranným pomocníkem při práci v DAW.
ioStation 24C je primárně designován pro nativní práci s hudebním softwarem Studio One, za kterým stojí také společnost PreSonus a který je s kartou dodáván. Ovšem díky klasickým protokolům Mackie Control a HUI je možné ho snadno propojit a používat s jakýmkoliv jiným vámi oblíbeným DAW (ProTools, LogicPro, Ableton, Cubase…). DAW kontrolery sám rád využívám například pro nastavení automatizací v reálném čase, pro snadnou navigaci v projektu, rychlé přeskakování mezi markery, tracky apod. a především pro snadné nahrávání. Když držíte v ruce kytaru a přehráváte stále dokola nějakou kritickou pasáž, je mnohem pohodlnější velkými šipkami, či kodérem najít ono místo a bouchnout do velkého tlačítka REC, nežli vše ovládat titěrným kurzorem myši. Spojit všestranný kontroler a špičkovou zvukovou kartu do jediného zařízení my připadá jako chytré a v nabídce malých zvukových karet zcela unikátní řešení.
Prohlédnout iO Station 24C na shop.disk.cz
Steinberg – UR
Zorientovat se v nabídce zvukových karet Steinberg není vůbec jednoduché. Firma produkuje čtyři samostatné řady pojmenované UR, UR-C, UR-RT a AXR. Pro stručné rozlišení jednotlivých modelových řad řekněme, že řada UR je něco jako vstupní model za nejpříznivější cenu. Ovšem i vstupní model Steinbergu nabízí takový výkon u kterého konkurence často končí. Opět zde máme shodnou konektivitu a funkčnost jako u konkurence, 1 až 8 (dle zvoleného modelu) kombinovaných XLR/TRS vstupů, Hi-Z pro přímé zapojení kytar bez nutnosti použití DI-boxu, MIDI In/Out, ovládání vstupního gainu, samostatný sluchátkový výstup s nezávislým nastavením hlasitosti, nastavení úrovně výstupního signálu a možnost míchání poměru mezi čistým vstupním signálem a signálem z DAW. Rozlišení převodníku je až 192 kHz/24 bit. Všechny zvukové karty Steinberg jsou dodávány také s legendarním hudebním softwarem (DAW) této značky Cubase, v tomto konkrétním případě se jedná o odlehčenou verzí Cubase LE. Jste-li již teď uživatelé Cubase, máte o důvod navíc se pro audio rozhraní Steinberg rozhodnout už kvůli snadné integraci do systému. Karty Steinberg jsou ale samozřejmě kompatibilní se všemi „tradičními“ DAW a můžete je propojit také se svým mobilním zařízením.
Druhá produktová řada UR-C přináší ještě větší výkon, neuvěřitelných 192 kHz/32 bit, superrychlé připojení přes USB 3.1 slibující přenos s minimální latencí, špičkové D-PRE předzesilovače (vyvinuté s pomocí Yamaha Audio) na každém vstupu, opět DAW Cubase a navíc veliký balík pluginů a efektů zdarma (zvukové karty řady UR-C navíc obsahují DSP čip pro jejich hladký chod!). Ovládací prvky a konektivita je zde shodná s verzí UR.
Z mého pohledu asi nejzajímavější řada, která se od konkurence skutečně liší zajímavým funkčním prvkem a nejen čísly AD/DA konverze je řada UR-RT! Tato řada vedle opět klasické konektivity a užitečných ovládacích prvků nabízí navíc ještě dvě tlačítka s tajemnou zkratkou RND, což neznamená nic jiného než Ruper Neve Design. Kdo je ve světě záznamu zvuku jen trochu zběhlý jistě ví, že Rupert Neve Design platí za absolutní špičku a technologický vrchol v oblasti záznamu a zpracování zvuku. Studiové konzole Neve najdete ve všech špičkových studiích jako jsou legendární studia Abbey Road, nebo i naše české SONO Records. Stisknutím RND tlačítka, které je k dispozici na každém vstupu, tak do vstupního signálu zapojíte RND transformátor, který do vašeho zvuku přidá onu magickou analogovou dynamiku, bohaté harmonické složky a přirozené zabarvení s lehkou saturací. Je to onen vyhledávaný analogový charakter, který zde získáte pouhým stisknutím tlačítka. Jedná se tak paradoxně o nejlevnější kus „Neve“ zařízení na trhu. :-) Karta UR-RT se nabízí v provedení se dvěma a čtyřmi kombinovanými vstupy a stejně jako předchozí řada disponuje DSP jednotkou pro urychlení výpočetního výkonu.
Poslední vrcholová řada z produkce Steinberg AXR, se soustředí pouze na velké studiové audio převodníky, proto se jimi v našem přehledu nebudu zabývat. Navíc jsem už teď dlouhej a v redakci budu bit. :-)
Prohlédnout zvukové karty Steinberg na shop.disk.cz
RME – Babyface a Fireface
Zvukovky a obecně všechny produkty německých RME jsou synonymem pro kvalitu a spolehlivost. Neuvěřitelná je i délka podpory aktualizací a obnova firmwaru, jakou pro své zařízení RME poskytuje. Převodníky a zvukové karty RME nemají žádné zvláštní pozlátka a marketingové chytáky, nepotřebují je. Ve světě hudebních profesionálu jsou považovány za průmyslový standard a sám se setkávám s několik let starými převodníky v nejmodernějších nahrávacích a masteringových studiích, které beze změny stále a spolehlivě vykonávají svou funkci. Preciznost a prvotřídní zpracování, které se od německé výroby očekává, je tu patrné v každém ohledu. To se bohužel odráží i na vysoké ceně, kterou za ně zaplatíte.
Do kategorie malých zvukových karet se z produkce RME dostanou dvě karty: Babyface Pro FS a Fireface UC. Obě karty nabízejí zcela bezkonkurenční konektivitu, minimálně ve srovnání s kartami z tohoto přehledu. Ano, ani zde nechybí 2 XLR vstupy pro mikrofon, Hi-Z nástroje a linkový signál, v případě RME ovšem nejsou kombinované, ale každý vstup je zvlášť a všechny vstupy mohou být použity simultánně. Dále zde jsou vstupy ADAT, kompatibilní s SPDIF které zvládnou dalších 8 kanálů s podporou S/MUX a konektor pro MIDI adaptér. Z malého zařízení máme tak rázem profesionální zvukovou kartu, která zvládne až 12 kanálů. Nastavení, poměry hlasitosti, směrování a všechny další parametry můžete ovládat buď přímo pomocí ovládacích prvků Babyface (šest tlačítek a otočný kodér) anebo v připojeném počítači pomocí přehledné a spolehlivé aplikace Total Mix FX, který je součástí karet RME již 20 let! Abych jen nechválil, musím podotknout, že ovládací prvky na kartě a jejich funkčnost je sice jednoduchá na pochopení, nicméně pro rychlou práci, orientaci a praktické ovládání celkem krkolomné. Totalmix je proto vítaným pomocníkem. RME Babyface Pro FS má design jakéhosi ovládacího panelu s orientací všech ovládacích prvků na vrchní straně karty, což je zcela optimální pro kartu určenou pro domácí a malá studia, kdy je umístěna především přímo na stole. Můžete tak přehledně ovládat hlasitost monitorů, kontrolovat a nastavovat úroveň vstupního signálu a tak dále.
Druhá karta z našeho výběru Fireface UC, má tradičnější tvar klasické zvukové karty s veškerými ovládacími prvky na přední straně. Také konektivita se nám rozrůstá o AES/EBU, SPDIF I/O, Wordclock a roste i počet kanálů, které je možné připojit přes ADAT. Fireface se nabízí ještě v provedeních Fireface UCX a UCX II, které se od sebe na první pohled nijak výrazně neliší, pouze se mění počet I/O a konektivita.
Zvukové karty RME jsou jediné zařízení ve své třídě, vybavené aktivním potlačováním jitterů, díky tzv. SteadyClock, což je technlogie RME, zajišťující maximální přesnost samplingu a eliminaci jitterů, čímž je dosaženo vynikající zvukové kvality, omezení nepřesností a výpadků při konverzi analog-digital a opačně. Karty RME jsou díky své široké funkcionalitě určené spíše pokročilejším zvukařům, až profesionálům, kteří dokáží všechny jejich možnosti a konektivitu plně využít.