Co má slyšet ucho muzikantovo?
Intonace
Pravděpodobně nejčastější oblastí, kterou se muzikanti trápí a zabývají, je ladění. V hudebním jazyce tzv. intonace. A není vůbec na škodu, když jsou si v ní jisti. Zvláště pak u těch nástrojů, které se na dolaďování aktivně podílejí: např. smyčcové nástroje navíc s bezpražcovým krkem, dechy, ať již dřevěné nebo žesťové. A samozřejmě zpěváci, sbormistři a dirigenti!
Pokud jde o intonaci, existují u ní dva hlavní okruhy.
Správný tón
Jde o to, pohybovat se na správném tonálním nebo modálním terénu. Tj. „chytit“ správný tón. Jak se to naučíme? Jednoduše zpíváním z listu. Na prvním místě bychom si měli být jisti ve všech intervalech. A vedle toho už můžeme procvičovat stupnice, ale třeba i módy či méně zpěvné řady. A to už jsme u akordů, jejich obratů, zahušťování a alterací.
EarMaster Pro 7 obsahuje 2500 interaktivních cvičení pro vylepšení hudebního sluchu, zpěvu z listu i rytmu.
Interaktivní hudební program EarMaster pro výuku a cvičení intonace, intervalů, akordů, stupnic a rytmu je nyní k dispozici ve verzi pro tablety iPad. Aplikaci lze stáhnout zdarma…
EarMaster je pro svou komplexnost a možnosti ovládání dlouhodobým standardem pro výuku not, rytmu, intervalů, akordů, stupnic, harmonie, intonace atd. Tato praktická aplikace je ny… Přečtěte si také:
EarMaster pro iPad
EarMaster jako aplikace pro iPhone
Správná výška neboli ladění
Pokud už zazpíváme či na nástroj zahrajeme správné noty – tóny, zdaleka nejsme u konce. Co nám schází? Dotahování správné výšky: abychom nebyli ani pod tónem, ani nad. A to v rámci daného ladění.
Pozn. Není vše jen temperované ladění, kdy je oktáva rozdělena na 12 výškově rovnocenných dílů – půltónů. Existují i jiná ladění, jako přirozené, pythagorejské, didymické, středotónové a řada dalších, která se hodí pro různé tónové terény. Díky typickým výškovým poměrům vykreslí správné detaily - poměry mezi tóny stupnic.
Jakými formami můžeme intonaci procvičovat?
Hudební výukové programy jsou výtečné v tom, že nabízejí řadu parádních forem: můžete přehrané noty pojmenovat a SW vyhodnotí, zda je to v pořádku, můžete notový zápis zazpívat do mikrofonu a dozvíte se, zda jste trefili noty správně, ale také zda ladí. Můžete mezi sebou kombinovat cvičení zahrnující intervaly, akordy, obraty akordů, stupnice, harmonické postupy, melodie, rytmy ad.
Výrobky AVID mají vysoké renomé: Auralia 4 prověří váš hudební sluch a Musition 4 je zaměřen na hudební teorii.
Nastavte si vlastní úroveň
A programy jsou i výtečné v tom, že umožňují nastavení individuální úrovně. Pokud jste začátečník, vyberete si snazší cvičení a zadáte si delší čas na jejich zvládnutí. Cvičení přizpůsobíte vašemu tónovému rozsahu, zvolíte si tóniny, délku kadencí atd. A pak půjdete na příčky vyšší a zkrátíte si časový limit. A nepůjde jen o intervaly, ale i o správnou intonace celé klenuté melodie i správnou intonaci akordů nejen temperovaných. A pak se pustíte do jazzových lekcí!
Vaše výkony bude kompjútr zapisovat, vysype vám statistiku, jak daleko jste pokročili, jak moc jste se zlepšili. Nebo zhoršili? :-(
Pozn. Co intonujeme lépe: hlasy vnější, na krajích akordů (soprány a basy), nebo hlasy vnitřní? Zkušenost praví, že krajní hlasy jsou pro intonaci snazší, protože jsou méně maskovány.
A samozřejmě, že buď individuálně, nebo jako součást intonačních programů existují další témata, jako je čtení not či hudební teorie.
Pro cvičení rytmu je vhodný RhythmusTrainer Professional nebo kombinovaný program EarMaster Pro 7.
Rytmus hýbe světem
V moderní hudbě existují žánry, kde rytmus dominuje, stává se důležitějším, než je melodie či harmonie. Přestože tam tyto dva parametry stále zůstávají zachovány. Proto je velmi důležité rytmus správně a to v detailu natrénovat. Dostat jej pod kůži.
Předbíhám nebo nestačím?
Výukové programy nabízejí pro nácvik rytmu řadu speciálních cvičení. Typické je vyklepávání rytmu v reálném čase se zpětnou kontrolu o vaší přesnosti. Anebo třeba vyklepávání rytmu, který jste právě slyšeli, se zpětnou vazbou, zde jste jej trefili.
Dostaňte ekvalizaci a frekvenční pásma do vaší hlavy i do uší - trénujte s programem TrainYourEars EQ.
Jaké uši má mít zvukový mistr
Zvukař je trochu jiná profese než muzikant. Muzikant hudbu od začátku vytváří, zvukař pak zvukově uhlazuje a vyžehlí, aby se spolu barvy co nejlépe doplňovaly. Proto by měl zvukový mistr trénovat trochu jiné dovednosti. I když je jeho muzikálnost samozřejmě velkým +.
IQ pro EQ
Jednoduše audio inženýr by měl v mžiku poznat, ve kterém frekvenčním pásmu se nachází daná barva a zda je vůči barvám sousedním v přiměné hlasitosti. Proto s ním výukové programy nacvičí, jak správně používat ekvalizér. Může si vybrat skladby načtené z osobní knihovny, nebo může trénovat pomocí bílého, či růžového šumu. Úkolem je pak rozpoznat, které frekvence byly zdůrazněny a které byly naopak potlačeny.
Pozn. Osobou, která metodu trénování barev formou ekvalizace navrhla, je masteringová legenda Bob Katz. Vítěz tří cen Grammy, autor knihy o masteringu, ale hlavně vynikající zvukař specialista na finalizaci nahrávek.