Jedná se o zařízení pocházející z levnějšího konce sortimentu zvukových karet. Ovšem, co se týká cenově dostupných malých karet, je momentální nabídka poměrně široká. Nezapadne MAYA mezi nimi?
Mrkneme na střeva!
ESI o svém výrobku tvrdí, že se jedná o výkonné, cenově dostupné zařízení, vhodné pro domácí zpracování audia, nahrávání, či živou produkci. Zvládá to MAYA opravdu všechno?
Jak jsem zmínila v úvodu, karta patří mezi levnější kousky. Momentálně se její cena pohybuje kolem 3000 Kč, cenově tedy dostupná je. Co všechno za svoje peníze dostanete? Čtyři analogové vstupy s konektorem cinch, stejný počet cinchových výstupů, sluchátkový výstup s konektorem jack 3,5 mm a digitální S/PDIF výstup s konektorem MiniPlug. Zde nutno podotknout, že digitální výstup je siamským dvojčetem sluchátkového výstupu – sdílejí zdířku, což vás přinutí zvolit si. (Volím si tebe, Pikachu!) A/D převodník je 18 bitový a poskytuje tak dynamický rozsah 85 dBA. 20 bitový D/A převodník pak poskytuje dynamický rozsah nepatrně vyšší, a to 87 dBA. Co se týče vzorkovací frekvence, máme na výběr mezi 44,1 kHz a 48 kHz. Hardwarová část nemá žádný ovládací prvek, veškeré ovládání karty probíhá ze softwaru. Indikace úrovně se omezuje, jak je u malých karet zvykem, na červené diody pro vstupy, které indikují přebuzení a zelené diody na výstupech indikující přítomnost signálu.
Software potom nabízí kromě běžného kontrolního panelu také funkci DirectWIRE, díky které lze jednoduše nasměrovat hardwarové vstupy do různých prostředí (Cubase, WinAmp, Logic, GigaStudio atd.) a lze také směrovat signál z prostředí do prostředí (WinAmp do Cubase apod.). Kontrolní panel zvukové karty pak samozřejmě umožňuje zvolit si rozlišení, velikost bufferu, nastavit úrovně na vstupech, výstupech a monitorech.
Kolik toho zvládne?
Kontrolní panel nabízí 10 různých velikostí bufferu, a to v rozmezí 48 až 512 samplů. V recenzích na předchůdce této karty (MAYA od Audiotraku) se dočteme, že s výkonem bývaly problémy a tři nejkratší latence se bez zavaření systému údajně nedaly použít. Ale tyto temné časy má MAYA naštěstí za sebou. Testovala jsem ji na PC s procesorem AMD A8-6410 2 – 2,4 GHz. Tento procesor není bůhvíjaký silák, ale i s nastavením nejnižší latence (na milisekundy asi 3,8) jsem nezaznamenala žádný problém, a to při nahrávání, zpracování i při použití virtuálních nástrojů. To mě opravdu mile překvapilo.
Křest ohněm… nebo spíš elektronickou hudbou
ESI karta se mnou prošla testem „malého domácího nahrávání“ a zpracování hudby. Tedy přesně to, na co je podle slov výrobce určena. Externí zvukové karty napájené pomocí USB z počítače obecně trpí na brumy a šumy, jenž se po kabelu přenášejí do monitorů. Po zapojení karty do mé defaultní sestavy složené z monitorů M-Audio M3-8 a výše zmíněného počítače jsem však zaznamenala pouze ticho po pěšině. Parazitních zvuků se do jisté míry můžeme zbavit volbou USB portu. Kartu mám běžně zapojenou v portu, který není přímo připájen k základní desce, ale je vyveden na přední stranu skříně. MAYA se svými nesymetrickými cinchovými výstupy však zůstala potichu i při maximálním zesílení. Což značí dobře zvládnutou izolaci.
A co nahrávání? Mým cílem bylo nahrát track elektronické hudby, kde budu používat virtuální nástroje a hardwarové syntetizéry. Bez mikrofonů. MAYA totiž není microphones friendly. Nedisponuje mikrofonním vstupem, předzesilovačem ani fantomovým napájením. Já naproti tomu nedisponuji cinchovými kabely a proto jsem zapřisáhlý uživatel redukcí. Ovšem připojit dvě redukce XLR-cinch vedle sebe nelze a vy tak přicházíte o jeden vstup nebo výstup. Hlavolamem je i připojení redukcí konektorů XLR a TS vedle sebe. Nicméně, tato verze je proveditelná. Co se však týče kvality nahrávání jako takového, je karta naprosto dostačující. Track nahrajete bez lupání, sekání, čekání, rozčilování… Což je dobré, ne? Cílovou skupinou tohoto zařízení tedy mohou být například tvůrci elektronické hudby či DJs, kterým nejde o různorodost vstupů, ale potřebují výkon. MAYA se také výborně hodí na zpracování audia - prostě tehdy, když potřebujete posílit výpočetní výkon počítače.
Cestovní balení aneb Na velikosti záleží!
Tím, že jsou veškeré konektory řešeny jako cinch, docílil výrobce velmi malých rozměrů. Karta je mimoto i lehká, ale zároveň mechanicky odolná. Něco jako cestovní balení výpočetního výkonu. Pokud ji přidáte do tašky k laptopu, prakticky nepoznáte, že ji s sebou vlečete a přitom můžete pracovat i na objemných projektech kdekoliv a kdykoliv. Malý nedostatek, který jsem objevila při použití s Cubase, se týká ovládání hlasitosti. Pokud je při přehrávání zapnutý kontrolní panel karty, Cubase přehrávání zastaví. Hlasitost si musíte nastavit „naslepo“. Nicméně, s trochou cviku to zvládnete. Asi…
Takže…
Je ESI MAYA 44 USB+ opravdu tak dokonalá, jak ji popisuje výrobce? Jak víme, dokonalého není na světě nic. Tato zvuková karta si však určitě své fanoušky najde. Je to jednoduché a levné řešení k laptopu pro zpracování audia či pro elektronickou hudební produkci.
Zajímavé odkazy:
http://esi.disk.cz/zvukove-karty/
Hudební ukázky
Čína
Near the Village
Part A in FL
Technické parametry:
- 4 vstupy a 4 výstupy (RCA cinch)
- Úroveň -10dBV se zvýšeným výkonem
- Optický S/PDIF digitální výstup s Miniplug konektorem
- Sluchátkový výstup (3,5mm jack) s 60mW zesilovačem, monitoring výstupů 1/2
- Podpora MME, WDM, ASIO 2.0 a CoreAudio
- Standardní USB připojení k PC nebo Mac
- Kompatibilní s Windows XP, Vista, 7 (32-bit / 64-bit), 8 (32-bit / 64-bit) a Mac OS X
- Kompatibilní se všemi hlavními DJ softwary
- Kompatibilní se všemi důležitými profesionálními audio applikacemi
- Kompaktní design - cca 12 cm x 7 cm x 2 cm
- součástí licence Deckadance LE od Image-Line Software