Hrajete jen na altku nebo i jiná sága?
Hraju na alt saxofon a pak alternuji na EWI 4000s, Electric Wind Instrument Akai professional.
Se kterými zásadními muzikanty jste si živě zahrál?
Od začátku mé kariéry jsem potkával na své cestě spoustu skvělých muzikantů, kterých si vážím a mám rád, kteří mě svým způsobem ovlivnili, anebo obohatili o zkušenosti a poznání. Boris Urbánek a TUTU, Lešek Wronka, Skupina Buty, Vláďa Mišík a ETC, Petr Skoumal, Jan Burian, Karel Gott, Laura a její Tygři, Robert Křesťan a Druhá Tráva, Olympic a Petr Janda, Slávek Janda & Yandimband, Milan Svoboda a Kontraband, Vladimír Merta, rodina Vondráčků :-), tj. Helena, Jiří a Lucie, Jirka Korn, Vilém Čok. Určitě jsem někoho opomněl, tak se omlouvám. Pak na mé zahraniční cestě mě zásadně ovlivnil kytarista z Ibizy, skvělý muzikant a producent Paco Fernández, dále Barbara Tucker, Kathy Brown, Chris Cox, Gary B, Bob Howard, Bruno from Ibiza, Chema Pellico, Gabriel Torres Chalk a mnoho dalších.
Proč jste se pustil do vlastního domácího studia?
Od svých 12 let nahrávám – v začátku to bylo s dechovkou (živé nahrávky) a pak dále se všemi těmi sólisty nebo skupinami. Zažil jsem dobu hardwaru a mixy, kde asistovala celá kapela, kde si každý hlídal svůj nástroj. Vždy mě to fascinoval ten zázrak zrození a tvorby zvuků i efektů až po výsledný mix. Postupně se vše měnilo a já pak začal produkovat svoje alba a nahrávky a zase mě fascinovalo, jak se vše zapisuje digitálně. Tím jsem se sluchově ale i vizuálně učil. No pak přišla doba, kdy bylo vše dostupnější a já jsem se naučil pracovat s počítačem a různými aplikacemi. Nakonec jsem se rozhodl jít do toho plně. Měl jsem pár dobrých rádců, jako je Jiří Šimůnek a Jan Johannes Gerych, kteří mi usnadnili hledání. Ve finále Logic, který používám, je velmi srozumitelný a lehce zvládnutelný. No a tak jsem začal nahrávat sóla do skladeb a do DJs mixů a pak nakonec jsem začal tvořit své vlastní skladby ve svém studiu.
Jak dlouho je provozujete? Popište výbavu vašeho domácího studia: HW, SW, prostředí a jednotlivé pluginy.
První kroky jsem podnikl v roce 2012.
Hardware:
Mac Book Pro, zvukovka Focusrite – Saffire pro 24, Keyboard - Roland FA 6, Novation Mininova, Monitory - Adam, KRK, Zvukové moduly - Yamaha VL 70m, Oberheim Matrix 1000
Software:
Logic - Alchemy, Logic - EXS24 Sampler, Spectrasonic - Omnisphere 2, stylus RMX, Trilian ,ReFX - Nexus2, Native Instruments - Kontakt 5, Reaktor 6, Izotope - Iris2, East West - Play, Fabfilter - Twin 2, Arturia - Synclavier V
A pár dalších, které držím v tajnosti jako své know how :-).
Na závěr tohoto sdělení podotýkám, že všechny mé „plugins a virtual instruments“ jsou legálně zakoupené s licencí. Inženýři a mistři tvorby zvuků a efektů si to zaslouží za neskutečnou tvrdou a invenční práci, která nám muzikantům tak skvěle slouží! Jsou to lidé jako Rob Papen, John „Skpippy“ Lehmkuhl, Eric Persing a mnoho dalších!
Jak snímáte saxofon? Kolika mikrofony kam zaměřenými? Na klapky? Na roztrub? Ambientně? Proč?
Mám osobní zkušenosti se všemi možnými mikrofony z velkých i malých nahrávacích studií. Nejlépe je kombinuji s přímým snímáním klipsového mikrofonu AKG, který je připevněný na korpusu těla saxofonu. Tím pádem je zaručená opravdová dynamika hraní i nahrávání skladby přímo muzikantem a ne vzdalováním se a přibližováním od a k mikrofonu.
Ve svém domácím nahrávacím studiu využívám jen klipsový mikrofon AKG, který mi bohatě stačí k dosažení kvalitního snímání saxofonu. Podotýkám jednu zažitou a ověřenou pravdu: POKUD Z MUZIKANTA NELEZE TEN SPRÁVNÝ TÓN, TAK TO ŽÁDNÝ I TEN NEJLEPŠÍ MIKROFON NEMŮŽE NAHRADIT A VYLEPŠIT :-). Na podzim si ale určitě pořídím nějaký základní kvalitní kondenzátorový mikrofon a předzesilovač na www.disk.cz.
Kombinujete živý saxofon s elektronickými zvuky, jak?
Jak už jsem se výše zmínil - rád při živém hraní používám EWI, který má spoustu syntetických zvuků. Tyto nástroje ale současně nejdou zkombinovat. Kdysi se dělaly různé typy snímačů pro modulaci zvuku saxofonu, ale je to příliš mnoho věcí navíc. A dnes to mohou trochu nahradit efekty. Ale jak se říká, jak kdy a kde a s kým :-). Při práci ve studiu někdy spojuji EWI a saxofon v unisonu nebo vícehlase.
Jak saxofon efektujete?
T-RackS - Mic Room skvěle doplní “tělo” zvuku saxofonu. K dispozici je asi 10 druhů modulací včetně mikrofonů Neumann.
Tone Boosters - Real Buss je free skvělý plugin, který jsem si sám objevil. Funguje výborně na základní zvukový fond nástroje.
Audified - U78 Saturator je můj nový oblíbený plugin pro dodání dynamiky a saturace zvuku.
Logic - Chorus mi umožňuje trochu nažhavit barvu saxofonu a dát mu 3D rozměr :-).
Waves - Rennesance Compressor - jak víme, bez kompresoru to při nahrávání nejde. Tento plugin jsem si objevil pro saxofon a velmi citlivě reaguje při míchání na dynamiku hry a skvěle zvuk vyvažuje v celém rozsahu. Podotýkám: už při nahrávání je nutná vlastní dynamiku tónu muzikanta!
Logic - Reverb Spacer Designer - mám dohromady asi 4 reverby, ale nejčastěji používám tento skvělý reverb Logicu.
Native Instruments - Replika Delay. Skvělý Delay pro jakékoliv použití!
Logic - Channel EQ. EQ zařadím podle potřeby, ale většinou nakonec řetězu efektů, abych vychytal určité vzniklé rezonance, nebo nepříjemné frekvence vzniklé efektováním. Důležité je vědět, že vše je opět odvislé od kvality nahrávaného signálu.
Máte vyzkoušeno, že saxofonu sednou určité umělé zvuky? Případně jak na takovou kombinaci přicházíte?
Dnes existuje spousta virtuálních nástrojů, které při správném použití a editaci mohou vyvolat dojem zvuku, který jsme ještě neslyšeli. Saxofon se dá použít ve spojení s určitým typem sampleru nebo virtuálního nástroje, např. Omnisphere 2 od Spectrasonic. Tak se z něj stane úplně jiný zvuk-nástroj. Už jsem to použil ve své skladbě „Mermaid Ivan M feat - Athina by Somanymusic Original mix“. Jde ale o to, aby zvuky nenahrazovaly invenční nápad :-).
Jak to máte nachystáno na koncertě?
Při živém hraní jsem z praktických důvodů přešel na half-rack efekty, a tak mám tuto sestavu:
Mikrofon AKG + Vysílačka AKG + Joemeek - preamplifer, kompresor, ekvalizér + Yamaha EMP 100, Multieffect.
Přeji všem v tomto labyrintu hudby mnoho úspěchů a radosti z tvorby. Nezapomeňte, že je i jiný svět než ten virtuální – složený z dobrých, pozitivních a kreativních lidských vztahů :-).
Váš Ivan Myslikovjan /IVAN M SAX/