logo Disk

Recenze: Audified U73b Compressor Modelační plug-in historického kompresoru německé výroby.

Plug-iny, které místo obecné funkce nabízejí velmi detailní model, jsou stále velmi populární. Největší rozmach zažily před několika lety, kdy se do širokého povědomí dostala zejména firma Universal Audio. Jedním ze současných vývojářů špičkových plug-inů je i česká značka Audified.

Kategorie: Studio - Recenze | Pódium - Recenze
Audiozone.cz | 25. srpna 2015

Značka Universal Audio na detailních modelech klasických zařízení postavila svoji akcelerovanou platformu UAD a jednoznačně se ukázalo, že odlišnost se vyplácí a uživatelé jsou za specializované nástroje ochotni dobře zaplatit. Trendu se chytli i velcí výrobci jako firma Waves a zároveň vzniklo mnoho nových společností, za všechny jmenujme třeba švédskou firmu Softube. Proto máme dnes dokonce velký výběr z různých modelů slavných zařízení. Jde například o leveler s optočlenem Teletronix LA-2A, FETový kompresor/limiter UREI 1176, celý kanál a bus-kompresor z mixpultů SSL řady 4000, ekvalizéry Pultec a mnoho dalších. Samozřejmě se nejedná jen o dynamické procesory a ekvalizéry, ale také o předzesilovače, dozvukové procesory, delaye, nahrávací a masterovací magnetofony, kytarové aparáty a pedály a další.

K čemu jsou modely dobré?

V čem spočívá výhoda proti „otevřeně digitálnímu“ plug-inu? Hlavní roli hraje asi pro většinu uživatelů zvuk a právě proto také zmiňovaná zařízení získala svoji slávu. Souvisí to ale také s druhou jejich zásadní vlastností - omezeným ovládáním. To kupodivu není vůbec negativní, právě naopak - zařízení má sice omezené možnosti, ale to, co dělá, dělá velmi dobře. Za určitých okolností je to také velká pomoc, protože při dodržování základních principů lze na některých zařízeních těžko „nakroutit“ něco, co by vyloženě nefungovalo. Samozřejmě totálně nezkušeného člověka ani tyto magické nástroje nemusí zachránit.

U modelů dynamických procesorů jsou pro nás lákavé zejména časové vlastnosti a nelinearita převodu v oblasti ohybu charakteristiky a například také saturace vstupů i výstupů. Právě barva zkreslení je jednou z nejdůležitějších složek vytvářejících zvukovou charakteristiku zařízení. Pro ilustraci předchozího odstavce - u obecného dynamického procesoru (např. toho přibaleného s každou DAW) můžeme plynule nastavovat časové konstanty ve velkém rozsahu, často prakticky v celém smysluplně využitelném. U věrného modelu 1176 máme pořád k dispozici spojitý rozsah hodnot, ale není tak široký, bus-kompresor SSL dává k dispozici šest hodnot a LA-2A nemá nastavení časových konstant žádné, ale právě proto v některých aplikacích tak výrazně dobře funguje. Velmi důležitá je také závislost změny časových vlastností na úrovni vybuzení, způsob chování módu automatického Release a další.

Trocha historie

Většina modelovaných zařízení pochází z americké a britské výroby, U73b je ale produkt německý, což lze snadno vyvodit už podle popisků na předním panelu. Podle stránek firmy TAB Funkenwerk je jiný v Německu vyvinutý produkt dokonce prvním dynamickým procesorem na světě. Jde o Telefunken U3, který byl navržen na začátku 30. let a poprvé použit roku 1936. Jako u ostatních zařízení tohoto typu byla samozřejmě původní funkce z dnešního pohledu velmi technická - porovnat hlasitosti ve vysílání a zamezit technickým problémům při přenosu a poslechu u koncového uživatele. Od původního pradědečka dojdeme přes několik dalších generací zařízení až k U73, které bylo vyvinuto v 50. letech v IRT, což je zkratka pro Institut für Rundfunktechnik, výzkumné středisko národních vysílacích společností Německa, Rakouska a Švýcarska. U73 byl vyráběn až do roku 1980 a byl posledním vyrobeným lampovým kompresorem Telefunken/IRT. Vzhledem k vysoké ceně a fixnímu nastavení se ale mimo Německo příliš nerozšířil - kromě jedné zásadní aplikace, kdy sloužil jako finální kompresor před řezačkou při výrobě desek. Proto téměř všechny nahrávky pořízené v Evropě mezi roky 1960 a 1980 prošly přes toto zařízení. Existuje pět různých variant, přičemž ta, kterou můžeme nyní použít ve formě modelu, je ve studiové práci nejrozšířenější a nese označení „b“. Základní model totiž skutečně nenabízel žádnou změnu nastavení a byl určen pouze pro zapojení v řetězci rozhlasového vysílání.

Model U73b byl naopak určen vyloženě pro studio a proto obsahuje ovládání úrovně komprese a také časových konstant - Release přímo na předním panelu a Attack uvnitř zařízení. Jedná se o třístupňový kompresor na bázi proměnlivé transkonduktance (převodního poměru mezi napětím na vstupu a proudem na výstupu), v angličtině označovaný jako vari-mu. To je stejný princip, na kterém je postaven např. legendární Fairchild 660 nebo 670. Charakteristika je velmi pozvolna ohnutá, její nelineární část je tak značně rozsáhlá. Vzhledem k vícestupňovému designu je navíc nelineární i mimo hlavní koleno a kompresní poměr tak není konstantní a závisí na úrovni vybuzení. U73b je tedy ze stejné rodiny, jejíž členové stáli na začátku komerčních modelů kompresorů - jelikož Fairchild 670 je členem „velké trojky“ původních dynamických plug-inů na platformě UAD - spolu s již zmiňovanými LA2A a 1176LN. Všechny se také dočkaly přepracování a byly ve vylepšených verzích znovu uvedeny v minulém roce.

Co nám U73b nabízí?

Boskovická firma Audified se tedy nyní s touto německou legendou také vydala do vod modelací starých zařízení. Zkušeností má dost vzhledem k předchozím produktům pod hlavičkou Audiffex obsahujícím modely kytarových zesilovačů, reproduktorů a efektových krabiček a také sérii modelů studiových lampových zařízení. Programátoři firmy jsou mimo jiné podepsáni také pod plug-iny vyrobenými pro firmu TC Electronic pro její dnes již trochu zapadlou platformu PowerCore.

Co nám tedy plug-in nabízí? K dispozici jsou všechna používaná hlavní rozhraní, čili VST 2.4 a 3 jak v 32bitové, tak v 64bitové verzi, pro uživatele ProTools pak RTAS a stejně tak nové AAX32 pro ProTools 10 a AAX64 pro ProTools 11 a 12. Grafické uživatelské rozhraní kopíruje reálný vzhled zařízení, samozřejmě s drobnými modifikacemi. Ve spodní části se nachází panel pro práci s presety a volby týkající se side chainu. To je samozřejmě funkce, která je oproti reálnému zařízení přidána navíc. Kompresi můžeme nechat řídit buď na každém kanálu individuálně, nebo na obou podle jednoho z nich či jejich sumy. Ve VST3 verzi můžeme také k řízení dodat externí signál. Máme také možnost vyřadit filtr typu horní propust, který je v modelovaném zařízení obsažen. Přidán byl také ručičkový „vintage“ ukazatel úrovně nabízející zobrazení vstupu, výstupu a toho, jak moc kompresor zabírá (GR - Gain Reduction), jedná se tedy o formu měření často přítomnou u fyzických zařízení. V poslední verzi je možné ukazatel kalibrovat v rozsahu 12 dB, resp. volit hodnotu signálu na stupnici dBFS, která bude odpovídat hodnotě 0 VU.

Pro portál Audiozne.cz napsal Ing. MgA. Jindřich Kravařík. Zkráceno. Plná verze zde.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře