logo Disk

Lukáš Chromek: Produkce Rozhovor nejen o práci ve studiu, produkci a lásce k hudbě

V závěrečné části velkého třídílného (1. díl 2. díl) rozhovoru s kytaristou, skladatelem a zvukovým mistrem Lukášem Chromkem, se zaměříme na neodmyslitelnou, ale často opomíjenou disciplínu v tvůrčím procesu nahrávání – práci producenta.

Kategorie: Co se děje | Studio - VIP
DISK | 12. ledna 2022

Jaká je role producenta, jak může nahrávce a výrazu kapely pomoct, co konkrétně taková práce obnáší a dojde i na producentské vzory a nějaké inspirace.

Lukáši, mohl bys našim čtenářům trochu přiblížit práci producenta? Všeobecně u nás ještě převažuje názor, že šikovný muzikant producenta k ničemu nepotřebuje. Můžeš stručně naznačit, v čem spočívá práce producenta a proč je pro kvalitní výsledek nezbytná?
Je to asi podobné jako říct, že kvalitní herci nepotřebují režiséra a sportovci zase trenéra. Jakmile se vytváří profesionální výkon, na kterém navíc pracuje víc lidí, je potřeba někdo, kdo to uvidí zvenčí. Producent by měl mít odstup a vizi. Navíc je to člověk, který ví, jak dosáhnout “toho správného” zvuku. Hudebníci, kteří to myslí vážně producenta mají. 

Co všechno interpretům jako producent nabízíš?
Natvrdo jim řeknu věci, které si ostatní jen myslí, ale nikdo je neřekne. Snažím se posunout jejich tvorbu, udělat hudbu, která má právo existovat i v době kdy vychází desetitisíce nahrávek denně. Najít něco proč by lidi měli poslouchat právě je a zaznamenat to tak, aby na naši společnou nahrávku byli pyšní i za deset let. Kromě toho “hledání smyslu naší práce” dělám při nahrávání aranže, zvukaře, muzikanta, trenéra, mixing engineera a mastering. V průběhu práce myslím i na to, jak bych mohl pomoc s propagací a propojuji umělce s dalšíma důležitýma lidmi. 

To je hodně činností najednou. Naplňuje tě více hraní a kontakt s nástrojem, nebo ti větší radost působí práce se zvukem v klidu a zázemí studia?
Miluju obojí, ale koncert je koncert. Proto se jich nikdy nevzdám i když mi to střízlivění občas trochu komplikuje organizaci studiového času :))

Jak moc si kapely a interpreti nechají mluvit do svých záměrů? Je v tom rozdíl mezi začátečníky, známými umělci a top celebritami, nebo spíš záleží na osobnosti každého a vzájemné důvěře? 
Jsem zvyklý na velkou svobodu, ale nedělá mi problém přehodnotit svou představu, když to interpret necítí stejně. Rozdíl mezi nováčky a zaběhnutými jmény je a je to tak v pořádku. Ti, co už něco dokázali znají lépe sami sebe a svou značku, ale i tak si rádi poslechnou mou vizi.  

Co tě na producentské práci nejvíce baví a uspokojuje? 
Asi to, že se stávám dalším členem kapel různých žánrů. Já si nikdy nemohl vybrat co přesně chci hrát, miloval jsem všechno od jazzu po metal. Jako producent už necítím tiky, které jsem míval, když jsem hrál dlouho jen s jednou kapelou. 


Mohl bys nám prozradit, na čem teď právě pracuješ?
Nedávno jsem strávil dva dny s legendárním mixing engineerem a producentem Chrisem Lordem Algem, který dělal vše od Tiny Turner po Greenday a Pink. V zimě se za ním chystám do L.A., kde bych rád rozjel nový projekt, pro který sestavuju tým šikovných producentů. Jinak neustále produkuju novou hudbu, objevuju mladé talenty a vedu svou značku Blacksplash, která se mezitím rozrůstá i do marketingu sociálních sítí a videa. 

Máš nějaké další světové producentské vzory? Čeho si na nich nejvíc ceníš?
Mám rád, když producent dokáže povýšit nahrávku dobrým sound designem. Najít originální zvuky, které slouží buď jako podmalba, nebo naopak jako výrazné efektové prvky. Tohle skvěle dotahovali Pink Floyd, Michael Jackson atd. Z dnešních producentů bych zmínil tato jména: Diplo, Skrillex, Nigel Godrich, Beck (interpret/producent), Kevin Parker (Tame Impala) a můj poslední objev australský elektro mág Flume. 

Co ti na české hudební scéně nejvíc chybí? 
Umělecky mi tu nechybí nic. Naše hudba je dobrá a pestrá. Je čas se vzchopit, nemít „mindset“ malé utlačované země a jít ve stopách například Skandinávie, která čile exportuje svou muziku do světa. Dá se říct, že chybí povědomí o tom, jak funguje světový trh a podpora státu, který se k umění otáčí zády. Přitom hudba může image naší země zásadně zlepšit. 

Má nějaká spolupráce, projekt pro tebe zvláštní význam? Něco, na co rád se zdravou pýchou vzpomínáš i po létech? 
Těch zásadních zážitků mám hodně. Ale první, co mě napadá je poslední píseň Karla Gotta – Srdce nehasnou. Podařilo se nám sestavit jakýsi all-star band a společně jsme za takové hořko sladké atmosféry vyprovázeli skutečnou legendu. 

Co plánuješ do budoucna? Jaké máš sny, čeho bys chtěl dosáhnout. 
Rád bych pod hlavičkou Blacksplash Music pomohl české hudbě do světa a současně se přitom dobře bavil. Největší výva je pro mě, při tom všem, co dělám, neztrácet vášeň a tah na branku. Hudba musí být především zábava. 

Kdo je Lukáš Chromek?

Lukáš je muzikantem a producentem, vlastní hudební studio Blacksplash music, pro které neustále objevuje mladé hudební talenty. Má rád kytary značky Fender. Jako producent již spolupracoval s řadou známých či neznámých interpretů jako je např. Ewa Farna, Sofian Medjmedj, Deaf Heart, MIG21, IMT Smile, Sebastian nebo Michal Hrůza.

https://www.facebook.com/LCHmusic/

Přečtěte si také:

Lukáš Chromek: Nejdůležitější je neztratit vášeň a tah na branku

Lukáš Chromek patří k jedné z mála hudebních renesančních osobností u nás. Jeho aktivity se rovněž neomezují pouze na působení v české kotlině. V hudebním průmyslu zastává úspěšně…

Lukáš Chromek: Nahrávání

Přinášíme vám druhou část rozhovoru s kytaristou, skladatelem, producentem a zvukovým mistrem Lukášem Chromkem, který má svém kontě spolupráce s interprety jako např. Ewa Farna, Ka…

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře