logo Disk

Lukáš Chromek: Nejdůležitější je neztratit vášeň a tah na branku Rozhovor nejen o práci ve studiu, produkci a lásce k hudbě

Lukáš Chromek patří k jedné z mála hudebních renesančních osobností u nás. Jeho aktivity se rovněž neomezují pouze na působení v české kotlině. V hudebním průmyslu zastává úspěšně hned několik rolí od skladatele, kytaristy až po zvukového mistra a producenta.

Kategorie: Co se děje | Studio - VIP
DISK | 15. listopadu 2021

Kromě Lukášova působení v česko-americké kapele Airfare, se kterou sklízel jedno ocenění za druhým, hostuje i s dalšími uskupeními a účastní se projektů, které často sám produkuje. Současná i minulá spolupráce s našimi předními interprety, jako je například Ewa Farna, Karel Gott, David Koller, Richard Krajčo, Boris Carloff, Klára Vytisková a dalšími jen podtrhuje Lukášovo široké rozkročení a velký akční rádius jeho aktivit.

Oslovili jsme Lukáše a snažili jsme se jej vyzpovídat, jak se dá zvládnout tolik činností na tak vysoké úrovni, zjistit jeho názory na muziku a studiovou práci. Samozřejmě jsme nemohli vynechat jeho dlouhodobou lásku ke kytarám, jichž má nemalou sbírku.

Pro obsažení všech Lukášovo rolí vám přinášíme na pokračování tři tematické okruhy v nichž probereme nahrávání a práci producenta. V tomto prvním díle se zaměříme na jeho přístup a postupy ve skládání a aranžování.

Hudba, skládání a aranžování

Lukáši, jsi známý jako skvělý univerzální muzikant. Kolik nástrojů vlastně ovládáš? 
Jsem univerzální spíš mezi žánry. Pro dnešního producenta je důležité, aby dokázal rozumět vztahům mezi nástroji a vytvořit sám celou nahrávku. K tomu je samozřejmě výhodou, hrát na více nástrojů. Kromě kytary hraju na basu, bubny a klávesy, na které, ale hraju taky jako na bicí bez znalosti stupnic a akordů. Ve studiu se ale dá hrát na všechno možný a kolikrát, čím méně na to umíte, tím líp. Není nic lepšího než zaznamenat radost z objevování nového nástroje. 

Vynikáš především jako multižánrový kytarista. Preferuješ spíše butikové custom kytary a to třeba i z druhé ruky s případnými známkami používání, nebo máš raději nové, ještě neosahané kousky? Máš ve svém kytarovém arzenálu nějakou favoritku? 
Mám rád nástroje s duší. Nejlepší kytara je taková, na kterou vás baví hrát. Já mám rád Fendery. Speciálně ty staré, třeba z šedesátých let. Ale i nové nástroje mohou mít faktor X a skvělou hratelnost. Je to kus od kusu. Než si koupím kytaru, je třeba se s ní trochu pomazlit a prozkoumat vzájemnou chemii. Moje nejoblíbenější kytara je Fender Stratocaster 1956 Relic z Custom shopu a starý Fender Jaguar, originál z roku 1966.

Jaké zesilovače pro svoje kytary používáš a jak kytary nahráváš? Vnímáš nějaký znatelný rozdíl mezi reálnými kytarovými aparáty a jejich stále se zdokonalujícími simulacemi? To samé v případě syntezátorů, pracuješ s virtuálními nástroji nebo preferuješ jejich originály? 
Rozdíl stále vnímám, ale je v řádu jednotek procent a rozhodl jsem se to neřešit. Soustředím se na hudbu samotnou. Na koncertech většinou používám lampový aparát abych měl konzistentní zvuk, navíc to dělá krásnej bordel. Ve studiu aparát i Kemper. Se syntetizátory to mám podobně. Mám několik milovaných analog synthů (Prophety, Moog, Juno), které jsou neustále v pohotovosti prolinkované přes MIDI. Ovládám je z jedné klaviatury, kterou mám na pracovním stole. VST, který teď používám nejvíc je Serum od Xfer, přijde mi nejlepší na modernější zvuky a sound design. 

Vím, že vedle skládání hudby píšeš také texty. Jak vlastně tvoje hudba vzniká? Skládáš raději muziku na text, nebo používáš tzv. svahilštinu a text vzniká až na muziku? Cítíš mezi oběma přístupy nějaký rozdíl, který má vliv na výsledek? 
Obojí může fungovat. Nejraději ale skládám na text, nebo ve stejný den hudbu i text. Přijde mi, že písničky pak mívají větší právo existovat. Dneska vzniká víc hudby než kdy dřív, proto si hlídám abychom netvořili jen zbytečné, plytké rychlokvašky, ale příběhy, které by mohly fungovat i bez hudby. 

Děláš si předem notové zápisky, skicy, aranže, nebo hudební nápad nosíš v hlavě a aranže vznikají až při studiové práci? 
Jestli něco nepoužívám, tak to jsou noty. :) Jinak jsou v podstatě tři scénáře. Nejčastější je, že si aranžmá představím v hlavě a pak točím naostro. Další zajímavou variantou je hra na náhodu. To často používám při dělání hip-hopových beatů a elektronických produkcí. Blbnu se synťáky a efekty a když přijde něco cool, začnu na tom budovat song. Když pracuju s větší kapelou, občas si připravím skicu produkce, abychom pak ve studiu věděli kudy jdeme. 

Pokud tvoříš a nahráváš skladbu v plném nástrojovém obsazení, vystačíš si jako multiinstrumentalista sám, nebo si raději pozveš kolegy muzikanty? Co ti víc vyhovuje? 
Když je potřeba nahrát živý bubny, pracuju s mým kamarádem Romanem Víchou. Považuju ho za nejlepšího studiového bubeníka u nás. Nedávno si doma zařídil velmi slušné nahrávání, takže si jen řeknem jak mají bicí znít a pošle mi hotové stopy. Jinak si většinou všechno natáčím sám. Pokud dělám s kapelou, snažím se přinést pár myšlenek a nechat je hrát, aby byla nahrávka autentická. 

Máš na svém kontě nemálo úspěšných a populárních skladeb. Dokážeš už předem odhadnout, jestli právě vznikající song bude hitová superpecka? Jde vůbec napsat hit na objednávku? 
Já už se nesnažím dělat hity, ale písničky, který budou důležitý. Myslím to tak, že snaha udělat hit často končí trapně. Lepší je jít po kvalitě a hudbě, která třeba ukazuje umělce v novém kontextu. Zkrátka přijít s důvodem proč by to někdo měl poslouchat – a důvod, že má písnička tři minuty a blbuvzdornej refrén mi přestal stačit. Když je něco dost dobré, prosadí se to. 

Uspokojí tě více čísla sledovanosti songů, dosah na sociálních sítích a počet lajků, nebo umělecká a technická kvalita skladby, přestože třeba takové sledovanosti nedosáhne? 
Ono to spolu často souvisí. Když se podaří udělat něco opravdu výjimečného, má to i ty čísla. Pro mě je důležité posouvat se s interpretem správným směrem v rámci jeho možností. Nedávno jsme vydali písničku Tělo na které mi hodně záleželo. Písnička má silné téma a pro Ewu (Farnou) úplně nový zvuk. Všechno se tam pro mě potkalo. Když song vyšel nestačili jsme se divit. V Polsku měla obrovský úspěch a v Čechách se pohybovala na hranici rekordu na YouTube, kdy měla v prvním týdnu přes milion views a tři týdny byla první v trendech YouTube (jakási hitparáda nejvyhledávanějších skladeb).

Vím, že rodiče mají rádi všechny své děti, stejně jako skladatelé všechny, nebo ideálně alespoň většinu svých skladeb. :-) Máš ale přesto mezi svými songy nějaké favority, na které jsi pyšný, které jsou ti něčím bližší? 
Můj nejmilovanější je právě song Tělo, který jsem napsal pro Ewu Farnou. Tam se myslím potkalo všechno, co mělo a beru ho jako takovou svou vizitku vkusu, produkce, mixu i masteru. Z poslední doby bych taky vypíchnul debutovou desku Sofiana Medjmedje (Mežmeže), což je mladý supertalent o kterém ještě uslyšíte. 

Kdo je Lukáš Chromek?

Lukáš je muzikantem a producentem, vlastní hudební studio Blacksplash music, pro které neustále objevuje mladé hudební talenty. Má rád kytary značky Fender. Jako producent již spolupracoval s řadou známých či neznámých interpretů jako je např. Ewa Farna, Sofian Medjmedj, Deaf Heart, MIG21, IMT Smile, Sebastian nebo Michal Hrůza.

https://www.facebook.com/LCHmusic/

Přečtěte si také:

Songwriting Camp: Cesta k úspěchu vede přes spolupráci

Projekty jako Songwriting Camp v česku dlouho chyběly a my máme obrovskou radost, že se do toho Honza Vávra pustil a spojil umělce nejen z česka, ale i zahraničí. A náš dík mu patř…

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře