Modal, či spíš Modla?
Hraje to, lehké je to, sekvencuje to, arppegiuje to, double-enginuje to, USB-komunikuje to, pod jakýmkoliv OS funguje to, za půl výplaty pořídíte to, i na nájem zbude (to)… Co je to?! Synťák (do batůžku) je to!
Ruku na srdce – myslíte si taky (jako já), že úspěch anglického Modalu asi nebude jen tak, mírnix-týrnix? Bingo! Jelikož kdo chce dosáhnout mimořádných výsledků, musí holt provádět mimořádné věci. Klíčový důvod tedy tkví (podle mne) v tom, že Modal plní muzikantům, doslova co jim na očích vidí, ba ještě víc. U řady parametrů je nadstandardně progresivní. Níže blíže.
Proč právě Cobalt?
Podle mne to je mimořádně zdařilá personifikace vlastností tohoto vskutku povedeného kousku, takřka uměleckého díla. Dovolte mi lehkou exkurzi do hodiny chemie.
- Kobalt, jako prvek periodické tabulky, je poměrně vzácný. Jeho zásoby jsou nižší než třeba lithia, a získávání komplikovanější. Navzdory tomu je ho např. pro výrobu Li-Ion baterií potřeba větší množství, než právě lithia! Pozoruhodné, že?
- Právě proto je jeho cena poměrně vysoká.
- Je odolný vodě i ovzduší, avšak rozprášený ve vzduchu se rád baví samovznícením.
- Využívá se k barvení skla a jiných látek. Do modra.
- Jeho originální barva (v kovové formě) je totiž stříbřitě modrá, právě tak, jak to vidíte na panelu nástroje,
- Je vždy součástí těch nejtvrdších a nejodolnějších slitin pro obráběcí nástroje, např. slinutých karbidů. OK, tak a teď už zase zpátky do hodiny hudební praxe.
Kreativní tvorba zvuku
Jak jsem už zmínil, jsou sound-designéři Modalu vždy o pár kroků napřed. Proč? Jelikož i s relativně málo hlasy polyfonie (zde pětihlasá) dokázali nabídnout pozoruhodně nabušené parametry. Na výběr máte ze 40 algoritmů ve dvou skupinách, a pro každý z hlasů až osm oscilátorů! Což představuje vskutku obří paletu zvukových možností. Posuďte sami:
- Tři generátory obálek (filtru, zesilovače a modulace), fungují nezávisle i společně,
- Polyfonní a globální LFO se synchronizací tempa a sedmi různými tvary křivky,
- Celá řada modulačních zdrojů, s logistikou přes modulační matici s osmi sloty,
- Čtyři nezávislé nebo spolupracující režimy 4-pole ladder filtrů, s ovládáním parametrů cutoff, morph a resonance,
- Dva nezávislé a výkonné FX moduly pro stereo delay a chorus.
Sekvencer – proto 5S
Funguje ve dvou režimech, v reálném čase i krokově, ovšem pojme až 512 not! Když k tomu přiberete pokročilý, 32krokový arppegiator, máte o zábavu, a nejednu bezesnou noc, postaráno.
Ovládání na panelu a displej
Jsou netradiční, všechny prvky jsou seřazeny v jedné lajně. Ta je v půli symetricky rozdělena po osmi ovladačích, které mají druhou funkci po stisku. Mezi nimi trůní (no, spíš se krčí) černobílý displejíček, který mne – upřímně řečeno – zklamal. Zjevně se nepočítá s tím, že by si nástroj kupovali nadšenci, řekněme, 50+. Ano, má sice velmi ostré znaky i grafiku (je to totiž OLED, všechna čest), takže vykreslení křivek vzorků je excelentní. Jenže, co je to platné, když si na kontrolu zadávaných hodnot prostě musíte vzít brýle? Lajdáci, jako já, kteří odkládají vyzvednutí brýlí až na někdy, se tak bez lupy (nekecám!) vůbec nemají šanci dovědět, jakou hodnotu LFO či OSC si právě nastavili… A to je fakt frustrující. Zvláště při živém hraní si to vůbec neumím představit.
Popisky ovladačů
Bohužel, nejen displej má téměř neviditelné znaky, hráči s dvěma a více dioptriemi, když si zrovinka zapomenou brýle doma, mají potíž přečíst i popisky ovladačů na panelu. Časem si je sice zapamatujete, ale stejně je to nepříjemné.
XYZ touchpad
Na druhou stranu se mi nalevo od klaviatury hodně líbí čtvercový XYZ touchpad (tedy i s přítlakem), který zastává celou řadu funkcí. Např. v 5 osách ovládání pitch bendu, modulace, či jiného, uživatelsky přiřazeného parametru! A funguje jak z praku. Paráda! Na displeji vidíte okamžitou odezvu polohy prstu na touchpadu. Nad ním jsou čtyři přepínače – režimu, oktáv a Shift, se kterým ovládáte třetí funkci ovladačů. Panel i celé tělo nástroje je z kvalitního a robustního polykarbonátu. Takže nástroj váží pouhých 2,5 kg!
37 kláves
Inu přiznám se, že neholduji mikroklávesám, ale uznávám, že to je jen otázka cviku. Zde jsou o něco tužší, než obvykle bývají, ale to je dobře, hraje se na ně příjemně. Tři kompletní oktávy od C do C zpravidla vystačí na běžné doprovodné hraní i sóla. S využitím oktávových spínačů Oct+/– (od –3 do +4) nad touchpadem obsáhnete kompletní klaviaturu.
Kam to připojím?
Na zadním panelu je neobvykle živo. Je zde vše, co využijete jak pro moderní a současné potřeby ve studiu, tak při živém hraní. Tedy USB B a Sync In/Out. Ovšem dále, krom Audio In/Out, damper pedálu a sluchátkového konektoru, také tradiční dvojice MIDI In/Out. MIDI signál tedy lze komunikovat jak touto tradiční cestou, tak také přes USB.
Aplikace MODALApp
Výrobce Modal poskytuje vysoce propracovanou aplikaci, fungující prakticky na jakékoliv platformě, od Maca, přes PC až po Android, včetně AU/VST3. Aplikace je ke stažení na webu Modal, je společná pro všechny produkty společnosti Modal, a slouží pro editaci parametrů, které daný produkt zvládá. Je skvělá!
Pochvala
Moc se mi líbí, že chlapi nemají problém vzít si poučení i od konkurence, je-li smysluplné a přínosné. Za všechna zmíním jen dvě. Waveform morphing je zcela plynulý přechod z jednoho typu zvuku do libovolného, úplně jiného. Podobně jako se to dělává ve videu u obličeje podle očí. Vzpomínám si, že s tím před lety mezi prvními přišli vývojáři z Clavia Nord. Byla to tehdy pecka na trhu a mimořádně účinný prodejní argument pro prodejce. Další jsou pak ovladače s nekonečným chodem, dnes už docela běžné, avšak (překvapivě), mezi prvními jsme je mohli potkat opět u Clavia Nord.
Prohlédnout COBALT5S na shop.disk.cz
Přečtěte si také:
Nový přírustek do řady Cobalt od Modalu: Cobalt5S
Britský výrobce Modal Electronics představil nový kompaktní virtuálně-analogový syntezátor Cobalt5S. Ať už se jedná o autentickou replikaci klasických analogových zvuků nebo nejmod…
Recenze: Modal COBALT5S (audiozone.cz)
Od dunivých subbasových linek až po brilantní zvukové plochy a všechno mezi tím — to je nový MODAL COBALT5S. Plnohodnotný syntezátor malých rozměrů s ohromným zvukem, se zkrácenou,…