K jakému účelu používáte AD/DA převodník ADI-2 Pro| RME, k záznamu nebo poslechu?
Používám ho k záznamu i k poslechu.
Jak jej máte zapojen?
Je zapojen přes USB, používám Cubase 8.5 a monitory mám Amphion Two 18 s Amp 500 zesilovačem.
Liší se zvukově – barevně od jiných převodníků?
Zde nemohu objektivně soudit, používám FF800 a v porovnání s ní je rozdíl slyšitelný. Člověk si ale nesmí myslet, že ten rozdíl bude obrovský . Já osobně jsem se zvukovou kvalitou převodníku maximálně spokojen.
Hifi-Voice.com | "Zvuk, který vám podlomí kolena"
"RME ADI-2 Pro AE je výjimečně povedený D/A převodník a sluchátkový zesilovač s nekonečnými možnostmi a hlavně - se zvukem, který vám podlomí kolena, rozpumpuje srdce a způsobí husí kůži přesně tam kde má."
Někteří uživatelé říkají, že je až příliš krystalicky čistý…
Vím, na co se zde naráží, produkty RME mají pověst zvukově čisté avšak poněkud unylé nezajímavé charakteristiky. Znám to právě u FF800. Pro mě bylo zajímavé si přečíst názory na ADI 2 Pro masteringových inženýrů na fóru Gearslutz, kteří tento převodník porovnávali s Mytek Brooklyn nebo Forsell MADA 2 a dalšími v této kategorii.
Zasekl se vám někdy při nahrávání, tj. vyprodukoval jitter – chybějící datový kus nahrávky?
Ne.
Propojujete jej s dalšími audio kartami? Přes jaké rozhraní?
Mám možnost ADI 2 Pro propojit s FF800 přes SPDIF, ale zatím jsem to nezkoušel, nebyl důvod.
Jaké uživatelské skupině byste převodník speciálně doporučil?
Doporučuji tento převodník jak audiofilům tak na běžné používání do studií – tedy jak pro poslech, tak pro nahrávání. Uvítal bych na něm cosi na způsob monitoringu příchozího signálu přes TotalMix, ale chápu, že toto nebylo při výrobě záměrem. Nicméně u RME na tuto potřebu asi i mysleli a vybavili ADI 2 Pro možností paralelního výstupu (2x XRL out plus 2x jack asym. out) a do phones ¾ lze naroutovat monitoring vstupu.
1. Takže pokud např. vyšlu stereo signál z počítače (XLR OUT), abych ho prohnal přes HW a přivedl zpět do complu (XLR IN), mohu díky možnostem paralelního výstupu a monitoringu přes phones ¾ poslouchat čistý nebo upravený signál (nutno dodat, že k tomu potřebuji spoluúčast jednoduchého monitor kontroleru s přepínáním mezi dvěma stereo vstupy (v mém případě NOS McOne Active). Další situace s podobnou konfigurací mi umožní poslouchat playback signál a k němu přimíchat vstupní signál – tedy když například něco nahrávám k již nahraným stopám, přičemž sám nahrávaný signál jde nijak neporušen jak z main OUT (XRL) tak do main IN (XLR). Možná se tento způsob jeví jako složitý, ale umožňuje to použít ADI 2 jako klasickou zvukovou kartu a nebýt závislý na hodnotě buffer size při monitoringu vstupního signálu (nepoužívám proto příposlech přes funkci v DAW), a tedy mám při poslechu minimální sluchově nezaznamenatelnou latenci.
2. Další věc, co mě na ADI 2 Pro baví, je, že pokud např. při mixu OTB vedu z DAW (řekněme v 48 či 96 kHz formátu) vícestopý signál přes kartu s více výstupy a tento signál smíchám např. v summing mixeru, při návratu tento signál vedu do ADI 2 Pro a mohu ho nahrát v sw digicheck (RME sw) v rozdílné vzorkovací frekvenci (např. 44,1 kHz). Toto vše se děje v jednom complu, kdy DAW (např. FF800) v play režimu je nezávislé na Digicheck (ADI 2 Pro) SW v record režimu.
Tyto dva uvedené příklady mi přijdou natolik zajímavé a užitečné pro práci ve studiu, že jsem je uvedl.
Richard Tománek (Hi-End Boutique) o RME ADI-2 DAC
„Byl jsem hodně zvědavý až RME ADI-2 DAC vyzkouším ve studiu. Super je, ze když zapojíš sluchátka, automaticky se vypnou zadní výstupy a hlasitost se přepne na sluchátkový výstup atd... Co se týče zvuku, ano, je to vynikající, přesný a čistý zvuk, který ovšem nezapře studiový charakter. Tedy pro nás, co se zvukem něco děláme, je to paráda. Pro ty HiFi nadšence ze staré školy to může být nevýhoda, protože na to ještě nejsou zvyklí, jelikož je pro ně nejlepší auto bez airbagu s manuálem a karburátorem. Ale toto je cesta hodně dopředu. Ale vážně super je mobilita. Dáš to do batohu a někde na terase v hospodě můžeš dělat s notebookem kvalitní muziku, přijdeš domů a pustíš si kvalitní koncert.“
Richard Tománek
Majitel Hi-End Boutique
Přečtěte si také:
RME ADI-2 DAC: Nejlépe znějící převodník v dané ceně, co znám!
Vývojář a designér českých reprosoustav značky Elfton, Jan Ott, se s námi podělil o své dojmy z převodníku , novinkou z dílny RME, která vychází z koncepce studiového převodníku AD…
Recenze: RME ADI-2 DAC FS (Stereo&Video)
Ihned po uvedení vylepšené verze DA převodníku RME ADI-2 jsme oslovili redakci magazínu Stereo&Video s nabídkou recenze. Ta dopadla excelentně a jen potvrdila to, co se vědělo už u…
Chcete se dozvědět více?
Milan Včelař
Milan se dlouhodobě věnuje produktům pro studiovou práci, profesionální mixáž a živé ozvučení a to nejen jako zkušený produktový specialista, ale především jako dlouholetý uživatel.
Kontaktovat jej můžete na audio@disk.cz