Ve Studiu Škroupova natáčíme a stříháme množství mluveného slova. A podkládáme jej jak ruchy, tak scénickou hudbou. Ať se jedná o vstupující či odcházející znělky, anebo o podkladovou hudbu podporující náladu. A to vše ve formátech audia nebo i videa.
Uvítal jsem proto možnost vyzkoušet si Speak Up – plugin, který dokáže detekovat lidský hlas a podle požadavků zvukového mistra pak v patřičném poměru ztišit pozadí.
Pro nás, kteří nestínáme, jednoduchý a rychle pochopitelný
Každý nový SW je žrout času a komu z lenochodů se chce měnit zajeté koleje, že ano? Musím však popravdě říci, že nejvíce energie mi sebrala instalace a pochopení, že dvě části aplikace musím otevřít ve dvou různých stopách: Senzor ve stopě s lidských hlasem a Performer ve stopě s hudbou. Ovládací prvky v obou oknech jsem pak buď spontánně, anebo rychlým vyzkoušením pochopil.
Senzor analyzuje lidský hlas
Nejdůležitějším ovládacím prvkem je kolečko Sensitivity – citlivost. Čím hlouběji je natočíme, tím jemnější dynamiku/hlasitost lidského hlasu senzor identifikuje. A dle získaných informací pak řídí úroveň podkladu ve druhé stopě. O dynamickém obrysu hlasu nás mimochodem informuje klasický měřák se zeleno-červenou škálou (bridge meter). A při vyslání informací do stopy s podkladem se rozsvítí kontrolka On Air. Pokud něco nastavíte blbě, hlas zní, ale podklad na něj nereaguje.
Okénko Senzor obsahuje samozřejmě ještě další prvky jako automatickou úroveň Force Talk, Bypass, přepínání mezi dvěma kontrolními sběrnicemi nebo zpoždění signálu.
Performer upravuje úroveň podkladu
Tohle okénko je už o chlup komplikovanější. Hlavními komponenty je táhlo, kterým nastavíme celkovou míru útlumu (od 0 do 40 dB) a měřák Ducking Amount, který hlásí okamžitý stav dynamického podkladu. Čím větší hloubka celkového útlumu, tím bude podklad tišší, přestože si zachová svou dynamiku.
Dalším je táhlo nazvané Speech Frequencies Attenuation, tak trochu černá skříňka aplikace. Identifikoval jsem ji jako různě hluboký útlum speciálního řečového filtru. Ten zajišťuje vyšší srozumitelnost hlasu.
Prvky jako Fade-out Time, Hold Time, Time Fade-in Time, kontrolní sběrnice, Bypass, automatický režim ad. jsou pak docela jasné.
Nevyřešil by tohle klasický Side Chain?
Ale jo, ale nenajdete v něm tolik speciálních udělátek pro lidský hlas a také řadu užitečných presetů: od tvrdého přes přirozený po měkký Ducking, voiceovery pro různé situace – DJing, dokumentaristiku ad. A taky si okénka tohoto SpeakUpu můžete různě zvětšovat na svou míru.
K čemu je užitečný? Nezprůměruje automatika podklad? Spojení s řečí bude násilné?
Ano, i to se může přihodit. Ale stejně se to nemotorovi podaří při špatném nastavení kompresoru, přetavení úrovně distortion anebo třeba necitlivým nastavením VST dolaďovače. Prostě všeho s Mírou (ale ne Dušínem).
Co používání efektu pomůže?
Když bude herec pro úsek, kde SpeakUp naroubujeme, držet +- stejnou dynamickou úroveň. Podklad pak bude ztišován přibližně stejnou měrou. Nedojde k násilným skokům a dynamickým kotrmelcům. Vlastně podobně jako u užití kompresoru či „gejtu“.
Mé rozhodnutí?
Ano, automatický SpeakUp se ověřil. Budu jej používat na delší, raději vyrovnané úseky. Zrychlí mix. A tam, kde potřebuji detailnější, ba až muzikantský poměr řeči s podkladem, zapojím klasické zlaté česko-ukrajinské ručičky.
Ukázky
Autor: Hendricks Greer, Sarah Pekkanen, Vydavatel: Motto, Albatros Media, a.s.
Knihu nahrála: Jana Štvrtecká, herečka Národního divadla v Brně a držitelka Ceny Františka Filipovského za nejlepší ženský výkon v dabingu za rok 2016
http://www.ndbrno.cz/cinohra/jana-stvrtecka
Autor: Eva Mrázková, Sabrina Harris, Vydavatel: Edika, Albatros Media, a.s.
Pověsti v angličtině nahrál: Philip Watson – profesor angličtiny a moderátor v rozhlase, ukázka: Dívčí válka
Odkaz na Studio Škroupova: http://www.studioskroupova.cz/cs/