logo Disk

Recenze: Traktor Kontrol D2 Multifunkční modul s funkcí přehrávače, sampleru a efektoru s velkým displejem

Kompaktní versus modulární koncepce kontrolérů - takové je další debatní téma, které se objevilo po příchodu DJ konzolí. Každému vyhovuje jiný setup a právě různé způsoby propojení vytvářejí ta specifika, kterými se od sebe jednotliví DJové a producenti odlišují. Recenzi ovladače Traktor Kontrol D2 napsal pro DJForum Václav Klouda.

Kategorie: DJing - Recenze
DJ Forum.cz | 26. srpna 2015

Firma Native Instruments se snaží vyhovět oběma skupinám a proto velmi brzo po uvedení kompaktní konzole S8, která si získala velkou oblibu, představila modulární systém vycházející striktně ze zmiňovaného kontroléru. Hlavním prvkem je D2, jehož úkolem je suplovat dvojici přehrávačů.

Popis

Modul je postaven jako ovladač, jehož úkolem je nejenom řídit aplikaci, ale také poskytovat informace zpětně uživateli tak, aby byla nutnost věnovat pozornost osobnímu počítači eliminována na minimum. Proto je hlavním prvkem velký barevný displej, na kterém lze zobrazit křivku aktuální skladby se značkami jednotlivých dob, adresáře pro výběr skladby i smyčky a efekty pro sampler a FX modul. K ovládání zobrazení a vlastně i parametrů je dispozici osm menších knoflíků po stranách LCD. Pravý horní umožňuje přepínání náhledu na jednu či dvě stopy, v levém horním rohu je nastavení parametrů zobrazovače. Další dva na levé hraně vyvolají okno s informací o rychlosti v BPM a tónině (obě hodnoty lze měnit). Rotačním enkodérem Browse a tlačítkem Back lze velmi pohodlně procházet skladby a načítat je.

Efektová jednotka v horní části disponuje čtyřmi otočnými potenciometry (určenými k volbě parametrů efektu) a knoflíky sloužícími k aktivaci daného prvku. Je velmi flexibilně konfigurovatelná a má obecně dva režimy činnosti - jeden efekt s několika parametry, nebo několik jednoduchých efektů s jedním parametrem. Přiřazení ke kanálu je řešeno pomocí tlačítek A, B, C a D. Celou konfiguraci můžeme pohodlně provést pomocí voleb přímo na LCD (aniž bychom museli klikat myší na PC) díky FX Select.

Osm různobarevně podsvícených Padů má opět sdruženou funkčnost, přičemž je možné přepínat mezi módy Hotcue, Loop, Freeze a Remix. Hotcue umí zaznamenat až osm návratových bodů v každé skladbě. Loop vytváří smyčku o délce několika taktů (horní čtyři knoflíky) a umožňuje přesouvat se ve skladbě opět po dobách (spodní čtveřice). Freeze můžeme znát také pod označením Slice, tato funkce rozdělí několik taktů skladby na části a ty lze libovolně odbavovat.

Poslední a nejsilnější částí je Remix neboli Sampler mód. Jde o zařízení, které je standardně připojováno jako externí „mašinka“ a je určeno k tomu, aby odbavovalo zvuky a smyčky, kterými chceme doplnit skladbu. Zde je toto zařízení integrováno a čtyřstopé s bankou, do které lze uložit až 64 samplů. Správu je lepší provádět přímo v Traktoru (předpokládá se důkladnější příprava), ale zvuky lze odbavovat přimo z modulu, k čemuž jsou určeny opět Pady. Pomocí tahových potenciometrů lze pak nastavit hlasitost a k aktivaci možných efektů jako jsou Pitch nebo Filter slouží rotační enkodéry a tlačítka On. Dále máme možnost smyčku nahrát volbou Capture a upravit ji aktivně během hraní pomocí volby Edit. K ovlivnění určitého hlavního parametru dané funkce je určen opět velký otočný volič.

Poslední skupinu ovládacích prvků tvoří ty, které mají přímý vliv na přehrávání skladby. Sem se řadí tlačítka Play - Stop, Cue a Sync pro automatickou synchronizaci s dalšími skladbami. Rychlý pohyb ve skladbě nebo lehký posun přehrávání řídí dotyková plocha nad zmíněnými knoflíky s indikací modrými LED diodami. Shift dovoluje použít u některých ovladačů globálně místo standardní funkce nějakou alternativní. Mezi dvěma ovládanými stopami přepínáme tlačítkem Deck. Funkce Flux aktivuje chování, kdy čas skladby ubíhá standardní rychlostí bez zastavení, i když použijeme smyčku nebo freeze. Dále je v aplikaci TRAKTOR možné nastavit chování zobrazovače tak, aby byla vyvolána ekvivalentní nabídka, když pohnete ovladačem sampleru, efektoru nebo knoflíkem pro procházení.

Pro portál DJForum.cz napsal Václav Klouda. Zkráceno. Plná verze zde.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!