logo Disk

Recenze: Waldorf Rocket (Music Store) Syntezátor s barvou zvuku, kterou jinde jen tak nenajdete

Pokud se pohybujete v oblasti skládání elektronické hudby a dáváte přednost hardwaru, pak pro vás německá firma Waldorf určitě nebude žádnou novinkou. Její slavné synthesizery Q, Pulse, Wave a Microwave patřily k zásadním nástrojům, které na přelomu dvacátého a jednadvacátého století ovlivnily zvuk taneční hudby.

Kategorie: Studio - Recenze
Music Store | 12. října 2014

V roce 2004 se však firma Waldorf dostala na pokraj krachu, ze kterého se jí podařilo v roce 2006 vyváznout. Synthesizerem Bloefeld, VST instrumentem Largo, a softwarovým vocoderem Lector nastartovala svou novou cestu. A ač by se mohlo zdát, že překonala problémy, opakované odkládání prodeje inovované verze slavného monofonního analogu Pulse naznačuje, že stále něco není v pořádku. O to větším překvapením je však uvolnění nového synthesizeru Waldorf Rocket, na který se dnes podíváme. Waldorf tím reaguje na opětovný boom analogových hardwarových monofonních synthesizerů, které jsou dnes opět ve velké oblibě. Waldorf Rocket svou neobvyklou koncepcí vybočuje z řady a vyvolává mnohé otázky. Co nám může nabídnout? To se dozvíte v následující recenzi.

Provedení

Atraktivní design Rocketu, kdy Waldorf vsadil na desktop verzi bez klaviatury, se opravdu povedl. Aby ne, když se na něm podílel známý návrhář Axel Hartmann. Jeho práce přinesla atraktivně vypadající zařízení s dokonalým vintage vzhledem. Tělo Rocketu tvoří černá plastová krabička se čtvercovým půdorysem a zaoblenými tvary. Panel Rocketu je z poctivého plechu, opatřený retro páčkovými přepínači (najdete je například na starém Rolandu Juno-60), velkými knoby a žlutým tlačítkem LAUNCH s průhlednou krytkou, pro triggerování zvuku bez nutnosti použití externí klaviatury. Hráškově zelené popisky působí pěkně fresh. Vhodné rozložení ovládacích prvků a jejich ideální velikost jsou dobrými předpoklady pro snadné ovládání. 

Zadní část Rocketu obsahuje, kromě USB portu (který slouží i k napájení Rocketu, pokud ho chcete použít bez připojení k počítači), monofonní vstup a výstup, dvojici MIDI konektorů a výstup pro připojení sluchátek. Ten však bohužel není příliš kvalitní, a tak signál obsahuje větší množství šumu. Dalším neduhem je, že knob pro ovládání hlasitosti sluchátek nedokáže regulovat hlasitost hlavního výstupu, síťový vypínač také bohužel postrádám.

Základní parametry

Než se pustíme hlouběji do architektury nástroje, pojďme se podívat, co nám Rocket nabízí. Waldorf Rocket je monofonní nástroj s jedním digitálním oscilátorem s dvěma průběhy (pila a obdélník), analogovým filtrem LP/BP/HP, dvěma obálkami, kombinovaným LFO/arpeggiatorem, VCA obálkou s boostem a funkcí glide. Není toho moc, a tak je na první pohled patrné, že Rocket postrádá přece jen několik funkcí, které byste ocenili. Waldorf se rozhodl pro konstrukci, která je „analogově“ přímočará. Nehledejte display, možnost ukládání zvuků a ani jejich načítání, efektovou jednotku a ani možnost změny nastavení nástroje. Alespoň v tom případě, pokud nejste majiteli iPadu, ale k tomu se dostaneme později.

Sekce nástroje

Rocket je přehledně rozdělen do sekcí. První  skupina ovladačů tvoří sekci oscilátoru reprezentovanou přepínačem pily a obdélníku, knobem pro tvarování signálu, knobem pro změnu ladění oscilátoru a knobem glide pro vytváření plynulých skluzů. Sekce filtru VCF nabízí tři knoby pro ovládání filtru, rezonance a obálky. Typ filtru lze měnit pomocí přepínače TYPE, přepínač KEYTRACK ovlivňuje intenzitu otevření filtru v závislosti na výšce tónu na klávesnici. K dispozici jsou dvě hodnoty, udávané v procentech. Třetí sekcí nástroje je sekce obálky ENV. Ta bude pro mnohé z vás velkým překvapením. Waldorf Rocket není totiž vybaven klasickou ADSR obálkou. Attack je pevně daný, Sustain a Release jsou nezvykle zastoupeny přepínači, jediný Decay nabízí knob s plynou regulací. Zvuk obálky lze vybudit saturací pomocí knobu BOOST, ta přidá výslednému zvuku vyšší harmonické, a zvuk je tak více agresivnější. Tlačítko LAUNCH umožní triggerovat zvuk bez nutnosti klávesnice. Pro základní nastavení zvuku si s ním určitě vystačíte. Tlačítko je navíc žlutě podsvětleno a slouží zároveň i jako MIDI indikace. V levé části nástroje najdete sekci nízkofrekvenčního oscilátoru a arpeggiatoru LFO/ARP, kterou použijete pro změnu charakteru zvuku, či řízení sekvencí. 

Sekce OSC

I přes to, že z výše uvedeného odstavce možnosti editace zvuku začínají být zřejmé, pojďme se na ně podívat hlouběji. Synthesizeroví fajnšmekři mohli v architektuře rozpoznat jistou podobnost s Moogem Rogue, který má podobně řešenou obálku. Sekce oscilátoru Rocketu je však jiná. U průběhu pily změnou hodnoty knobu WAVE v hodnotách od 7 do 12 hodin ovlivňujete čas synchronizace obálky od nekonečných hodnot po krátká stacata. Ve střední poloze knobu oscilátor generuje pouze jednu pilu, otáčením knobu doprava přidáváte další průběhy pily, až získáte tučný „polyfonní“ zvuk. Docílíte tak podobného zvuku Supersaw, jenž můžete znát např. u Rolandu JP-8000. Pokud přepnete oscilátor na průběh obdélníku, levá krajní poloha knobu deaktivuje oscilátor, a vy tak můžete zpracovávat zvuk z externího zdroje. Další změnou polohy knobu WAVE až ke střední poloze měníte šířku vlny obdélníku, od střední polohy až doprava pak přidáváte množství modulace LFO. Vysoké hodnoty LFO dokáží zvuk opravdu hodně „zprznit“ a je zajímavé, jaké zvukové barvy získáte modulací jedním ovládacím prvkem. Aby toho nebylo málo, další výrazné změny ve zvuku obstará knob TUNE. Ten v levých polohách knobu rozlaďuje vlnový průběh v centech, od středu doprava mění ladění v hudebních intervalech. Přidává tak vyšší harmonické a vytváří zvuk „akordu“.

Pozor, nejedná se o navrstvené tóny, opět je nutné připomenout, že Rocket je monofonní synthesizer, umožňující přehrát jen jednu notu v reálném čase. Nicméně takto vytvořené pseudoakordy znějí výborně a jsou dobře použitelné. Knob GLIDE zajišťuje plynulou změnu ladění mezi dvěma tóny v reálném čase. Pokud používáte arpeggiator v pattern módu, GLIDE se podílí na změně tónů rozlaďováním vybraných kroků, čímž výsledný zvuk příjemně obohacuje. I přesto, že Rocket nenabízí dva oscilátory, suboscilátor, generátor šumu, je neuvěřitelné, kolik toho s jedním oscilátorem dokáže.   

Sekce VCF

Další sekcí je sekce filtru. Analogové filtry u Waldorfu byly vždy velmi uznávané pro svůj pevný hutný zvuk. Abychom však byli přesní, mluvíme o klasickém Low Pass filtru. I ten se na Rocketu povedl, a vy se tak můžete těšit na kvalitní zvuk filtru, a to ve všech jeho hodnotách. Příjemně mě překvapila i rezonance, která v pravé krajní hodnotě knobu vede k samooscilaci, což využijete k vytvoření „analogových“ elektronických tomů, hihatek a kopáků. I když se LP filtr opravdu povedl, nemůžu to samé bohužel říct o Band Pass filtru a High Pass filtru. Jsou sice použitelné, ale znějí dost podobně. Nicméně celkový zvuk můžete ještě nakopnout přepínačem BOOST v sekci obálky.

Sekce ENV

Nyní se dostáváme k nejvíce rozporuplné sekci, která vyvolává otázky. Jak už bylo zmíněno dříve, testovaný Waldorf Rocket nenabízí klasickou ADSR obálku. Co z toho vyplývá? Díky pevnému attacku zapomeňte na táhlé najíždějící zvuky, to prostě Rocket neumí. Pevně nastavený Sustain, který lze buď vypnout, a nebo ho aktivovat na 100% hodnotě, vede také k zamyšlení, a tato koncepce předurčuje výsledný charakter zvuku. I přes to, že Release je také řešen formou přepínače, jeho délku lze ovlivnit knobem DECAY. Samotný Decay plní v obálce přesně to, co má: upravuje délku tónu od sekaných staccat až po táhlé zvuky. 

Přečtěte si také:

Recenze: Waldorf Rocket (Muzikus)

Přede mnou leží malá černá krabička se zaoblenými rohy zhruba o velikosti 14 x 14 cm. Je na ní napsáno Waldorf Rocket Synthesizer a jedná se o malý a moderně pojatý analogově-digit…

Sekce LFO/ARP

Poslední sekcí, na kterou se blíže podíváme, je sekce LFO nízkofrekvenčního oscilátoru a Arpeggiatoru. LFO umožňuje modulovat buď oscilátor, a nebo filtr, a to s průběhy obdélníku, trojúhelníku a pily. Knobem DEPTH ovlivňujete hloubku modulace LFO, knobem SPEED pak jeho rychlost. Přepnutím LFO do polohy ARP aktivujete arpeggiator. Ten nabízí kromě průběhů dolů, nahoru, nahoru-dolů i několik patternů. LFO a arpeggiator jsou synchronizované na externí MIDI clock. Jakmile ho obdrží, nástroj se automaticky sesynchronizuje. 

Připojení k počítači/práce s MIDI

Po připojení Rocketu k počítači pomocí USB kabelu systém automaticky rozpozná nové zařízení a nainstaluje ho do systému. Příjemné je i to, že MIDI port jak v systému, tak i v sekvenceru, je okamžitě pojmenován jako Rocket. Rozchození Rocketu na počítači tak nemohlo být jednodušší. Nepotřebujete drivery, softwarové utility, nic. Rocket jen připojíte a hrajete. Zaujalo mě nastavování MIDI kanálu. V zadní části Rocketu mezi MIDI konektory najdete vnořené minitlačítko, ke kterému se dostanete jedině tenkým předmětem, třeba kancelářskou sponkou. Po jeho stlačení Rocket čeká na příchozí signál z externí klaviatury a automaticky rozpozná, na jakém kanálu klaviatura vysílá. Na stejné číslo kanálu se pak naladí i Rocket. Dumpování zvuku je také lahůdkou. Jakmile totiž nakroutíte zvuk podle vašich představ, stačí podržet LAUNCH tlačítko déle, jak jednu sekudnu, a je to. Jedinou nevýhodou je, že DUMP nedokáže přenést polohu přepínače filtru a polohu přepínače BOOST. Ostatní parametry jsou posílány do MIDI jako standardní MIDI CC kontrolery, což oceníte při práci s automatizačními křivkami.

Pokud jste majiteli Apple iPad, můžete si stáhnout aplikaci Rocket Control a jejím prostřednictvím ovládat nejenom parametry zvuku, ale i pracovat s presety a s nastavením nástroje.

Zvuk

Z výše uvedeného jasně vyplývá, že Waldorf Rocket není synthesizer s klasickou subtraktivní syntézou a standardními obálkami. Už to jej předurčuje ke specifickému zvukovému charakteru. Vybavení jen jedním oscilátorem, absence suboscilátoru a šumového generátoru se na zvuku také podepíše. Celkově mě zvuk nástroje příjemně překvapil. Je pevný, hutný a „analogový“. Ač se Rocket koncepčně vymyká tomu co známe, pokud si dáte práci a projdete si manuál, který je mimochodem výborně napsaný, dostanete z Rocketu spoustu zajímavých barev, které vás určitě zaujmou. Waldorf Rocket především vyniká ve staccatových zvucích, lehce upravitelných knobem Decay, v barvách s intervalovým laděním a ve zvucích, generovaných arpeggiatorem v režimu patternů.   

Rocket Control

Pokud chcete přece jen ukládat zvuky do presetů a následně je načítat, jedno řešení se nakonec najde. Pokud jste majiteli Apple iPadu, můžete si stáhnout aplikaci Rocket Control, a přes něj ovládat nejenom parametry zvuku, ale pracovat i s presety a s nastavením nástroje. K připojení je však zapotřebí buď Apple's Camera Connection Kit nebo MIDI přes Wi-Fi. Je škoda, že editor pro ovládání není i na platformě PC. Určitě bychom to ocenili. 

Závěr

Ač jsem ze začátku přistupoval k Rocketu spíše skepticky, svůj názor jsem nakonec změnil. Waldorf Rocket je zajímavý synthesizer za velmi příznivou cenu. Pokud mu odpustíte jeho neduhy a dáte si práci s manuálem, abyste pochopili funkčnost všech prvků, odvděčí se vám rychlým přístupem k barvám, které jinde jen tak nenajdete.

 

Pro časopis Music Store napsal Ondřej Říha

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře