Designový styl navržený Axelem Hartmannem tato jednotka sdílí s dalšími novými waldorfskými produkty (např. Streichfettem) a mně osobně se velmi líbí, protože vypadá neotřele a moderně - žádné (již poněkud ohrané) snahy o retro design se tu nekonají. Nové jednotky od firmy Waldorf jsou také známé svou bytelnou konstrukcí - jsou sice těžší, ale kov je znát a člověk se nebojí, že mu knob po zakroucení zůstane v ruce. Na základě designu a ceny hádám, že je Rocket určen především pro domácí producenty bez předsudků, kteří nechtějí vlastnit jen další lacinou kopii desítky let starého syntezátoru a chtějí zakusit analogový zvuk za rozumné peníze. To inženýři splnili, i když Rocket zpočátku může díky své originalitě působit trochu nezvykle. Nesestřelujte tedy raketu, až bude přistávat na vašem stole!
Architektura
Architektura syntezátoru je tvořena kombinací digitálních oscilátorů (DCO, až 8 hlasů) a jedním analogovým filtrem. Tato kombinace sice je určitým kompromisem, ale vhodně vyvažuje výhody a nevýhody obou světů. Analogový filtr je klíčovou součástí syntezátoru a dodá krystalickému digitálnímu zvuku tolik žádaný život. Naopak digitální technologie za stejnou cenu nabídne řádově více zvukových možností a dnes je již na takové úrovni, že většina hudebníků rozdíl stejně nepozná.
Díky levnějším digitálním oscilátorům sice může hrát až osm hlasů současně, ale všechny hlasy sdílí jediný průběh obálek, tedy hlasitosti i frekvence filtru. Tento hybrid mezi polyfonií a monofonií se označuje jako parafonie a můžete se s ní setkat i u dalších produktů firmy Waldorf (např. Pulse 2). Ta se zpravidla chová jako polyfonie, dokud hrajete akordy se strojovou přesností. V jiných situacích je chování vícehlasů spíše trochu nepředvídatelné a na živé hraní podle mě těžko použitelné, protože nikdy nestisknete všechny hlasy přesně ve stejný okamžik, a jakmile do již znějících tónu začnete hrát další, jednotka je musí znovu rozmístit na oscilátory a je to slyšet. Shrnul bych to ale tak, že jakákoliv možnost hrát více než jeden hlas najednou je u levnějších syntezátorů příjemným překvapením a parafonii využít vůbec nemusíte.
Vstupy a výstupy
Podívejme se teď na konektivitu. Všechny vstupy a výstupy jsou umístěny na horní straně přístroje. Je tu jeden linkový mono audio výstup (velký jack) bez možnosti ovlivnit výstupní hlasitost (ta je však dostatečná a neměl jsem s ní problém), mono vstup do filtru a výstup pro sluchátka (malý stereo jack). Hlasitost výstupu na sluchátka už měnit jde. Ve 21. století už nesmí chybět ani USB konektor pro přenos MIDI a napájení. Napájecí kabel je totiž obyčejný USB kabel, který můžete zapojit do adaptéru nebo do PC. Samozřejmě tu je i povinné MIDI In a MIDI Out. MIDI kanál lze případně měnit pomocí titěrného tlačítka vedle konektorů. Finesy jako CV vstup a výstup chybí, ale asi by je v cílové kategorii zákazníku stejně mnoho lidí neocenilo. A jak už je u Waldorfu zvykem, k adaptéru dostanete i vyměnitelné koncovky na různé typy zásuvek.
Pro časopis Muzikus napsal Vojtěch Hordějčuk.
Ovládání
A nyní už se jdeme podívat na to hlavní, a sice na ovládací prvky na hlavním panelu a zvuk. Panel je přehledně rozdělen do čtyř sekcí: OSC (oscilátor), VCF (filtr), ENV (obálka) a LFO/ARP (nízkofrekvenční oscilátor a arpeggiator).
V sekci OSC se nachází ovladače oscilátorů. Do těchto ovladačů se podařilo vměstnat několik různých režimů a funkcí, takže je vhodné se na ně detailně zaměřit a prostudovat manuál.
Obecně lze říci, že ovladačem Wave se mění charakter zvuku a druhým ovladačem Tune vzájemná poloha vln. Dále se již funkce liší podle tvaru vlny a polohy knobu.
V případě, že je vybrán pulz, slouží Wave pro změnu šířky pulzu (pozor, extrémní poloha vlevo dokonce oscilátory zcela utlumí) a zhruba od prostřední polohy se spustí její automatická modulace (PWM). Rychlost modulace se s dalším otáčením knobu zvyšuje.
Pokud je přepínačem vybraná vlna ve tvaru pily, Wave v levé polovině rozsahu aktivuje synchronizaci jednotlivých vln, což generuje známé zvuky s vysokým obsahem harmonických frekvencí. Dalším otáčením se charakter zvuku mění, až se knob dostane na střed a začne hrát pouze jeden osamělý oscilátor. Další otáčení doprava způsobuje postupné přidávání dalších a dalších vln, a to až do maximálního počtu osm.
Knob Tune pak v levé části rozsahu jednotlivé vlny vzájemně rozlaďuje a od střední hodnoty dál staví frekvence vln do přednastavených akordů.
Existuje však několik výjimek. Například pokud je aktivní pila, oba knoby v krajně pravé pozici aktivují tzv. režim unisono, což je malinko zmatečné označení pro již zmíněný parafonní režim. Hrajete-li jeden tón, zní všech osm oscilátorů současně. Hrajete-li dva tóny, každý tón hrají čtyři oscilátory. A tak dále až do osmi. A ještě jedna: Je-li aktivní režim synchronizace pil, celý rozsah knobu Tune slouží k posunu jejich vzájemné fáze.
Za oběma knoby vpravo se ještě nachází známá funkce Glide (portamento), která v některých režimech umožňuje vytvářet mezi dvěma tóny postupné „klouzavé“ přechody.
Další sekcí je VCF, určená k nastavení analogového filtru. Je možné přepínat mezi několika typy filtru (LP, BP, HP) a frekvenci filtru lze ladit podle výšky zahraného tónu (keytrack 0-50-100 %). Hodnota 100 % pak podle očekávání umožňuje „hrát na filtr“ s vysokou rezonancí. Další ovládací prvky již netřeba vysvětlovat, protože patří mezi klasiku - frekvence filtru (Cutoff), rezonance (Resonance) a citlivost na průběh obálky (Env Mod).
Co se vlastní obálky týče, je zde jedna společná pro hlasitost i filtr a ze čtyř klasických parametrů ADSR (attack, decay, sustain, release) lze přímo měnit pouze decay. Attack je vždy nula (okamžitý náběh) a zbylé dva parametry sustain a release lze pouze „vypínat“ a „zapínat“. Pokud je vypnutý sustain, pak délka držení MIDI noty neovlivňuje délku zvuku, a pokud je vypnutý release, skončí zvuk po odeznění MIDI noty okamžitě, bez dojezdu. Toto minimalistické ovládání může na první pohled vypadat jako limitující faktor, ale jestliže se na raketě nechystáte tvořit dlouho nabíhající a doznívající zvukové plochy, není to tak zlé a může to naopak zjednodušit práci. Obálka je navíc velmi rychlá a umožňuje bezproblémovou tvorbu perkusivních zvuků.
Jednotka obsahuje i jeden nízkofrekvenční oscilátor (LFO) se třemi průběhy (čtverec, trojúhelník, pila) a dvěma možnými cíly (frekvence oscilátorů, frekvence filtru). Pokud chcete použít arpeggiator, je nízkofrekvenční oscilátor deaktivován a stejné ovládací prvky slouží pro změnu rychlosti, směru a patternu arpeggiatoru. Arpeggiator je v nejvyšší rychlosti také pekelně rychlý a zvláště v kombinaci s obdélníkovou vlnou si užijete zvuku jako ze starých počítačových her.
Zbývá představit už jen dva speciální ovládací prvky, a sice tlačítko Boos pro aktivaci saturačního obvodu umístěného za filtrem a tlačítko Launch, které do rakety pošle poslední zahranou MIDI notu nebo C3 pro takovou malou „zvukovou zkoušku“ před letem bez nutnosti zapojovat MIDI klávesy.
Celkový dojem
Nyní shrnu své celkové dojmy z Rakety. Zvuk je sice generován digitálními oscilátory, ale tento malý kompromis je vyrovnán zvukovými možnostmi, analogovým filtrem a především cenou. U tak levného syntezátoru člověka překvapí funkce, jako je synchronizace pil nebo automatická modulace šířky pulzu. Z celkem bohatého zvukového spektra Waldorf Rockety mě nejvíce zaujaly rozladěné pily a pulzy, které mohou najít využití například v moderní taneční muzice. Jinak může Raketa velmi dobře posloužit i jako basová linka v rozličných žánrech. Škoda, že nelze nijak ovlivnit transpozici - například pro ty basové zvuky bych uvítal možnost přeladit o oktávu dolů. Docela dobře se na syntezátoru vytvářely i kopáky a podobné perkusivní zvuky - po zapojení saturačního obvodu dostaly ještě zkreslení žádané ve tvrdších stylech. Kopák šlo vytvořit i bez oscilátorů, a to pouze samorezonancí filtru.
Pokud vlastníte iPad a k němu i MIDI rozhraní, můžete si zdarma stáhnout aplikaci Rocket Control, která umožňuje Raketu editovat a především si ukládat a vyvolávat programy.
Waldorf Rocket mohu vřele doporučit do hudební výzbroje všem odvážným tvůrcům, hlavně těm, kteří nechtějí příliš utrácet za velká a drahá monstra, preferují spíše menší „jednoúčelové“ syntezátory na stůl a nevadí jim určitá nezvyklost ovládacích prvků.
Info:
Waldorf Rocket je malý a netradiční monofonní syntezátor s osmi digitálními oscilátory, analogovým filtrem a možnostmi omezené polyfonie. Cena je 5790 Kč.
Plus:
konstrukce
ve své kategorie nadprůměrné zvukové možnosti
dobrý zvuk
fun factorMínus:
zpočátku trochu nezvyklé ovládací prvky
nemožnost transpozice
omezená editace obálek
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Polyfonie: 1 hlas (v režimu parafonie až 8)
Oscilátory: 8x DCO s pilou a obdélníkem, PWM, synchronizace
Filtr: analogový s režimy LP, BP, HP
Paměť: žádná (pouze s externí aplikací)
Efekty: zkreslení (boost)
Připojení: mono audio vstup a výstup, sluchátka, MIDI (in, out), USB (MIDI/napájení)
Rozměry: 185 x 185 x 65 mm
Hmotnost: 0,9 kg