logo Disk

S domácím nahráváním elektrické kytary jsem vždycky trochu bojoval Tomislav Zvardoň o OX Amp Top Box a řešení jednoho dlouhodobého problému

Vážení kolegové kytaristé, dostal jsem možnost otestovat OX Amp Top Box od Universal Audio. Poměrně velký, těžký a „majestátně" vypadající hardware přišel důkladně zabalen. Dle toho, co jsem si o něm četl, by mohl být alespoň pro mne velmi užitečným pomocníkem. Vybaleno, zapojeno, software stažen, kytara nalezena, Cubase otevřen. Tak můžeme začít.

Kategorie: Studio - VIP | Pódium - VIP | Pódium - Recenze
Tomislav Zvardoň | 30. července 2019

Promiňte malou úvahu na začátek

Musím říct, že od doby, kdy nastala možnost tzv. domácího nahrávání, tedy možnosti nahrávání a tvorby hudby v „domácích podmínkách“, řeším, jak do počítače co nejlépe dostat zvuk elektrické kytary. A už je to pěkně dlouho :) Ať už točím demo pro kapelu nebo jakoukoliv jinou hudbu, kterou odevzdávám dál, nejmíň spokojený bývám bohužel se zvukem kytary. Nikdy jsem to nedokázal udělat tak, jako když jsem šel do velkého profesionálního studia. Všechno znělo skvěle, bicí, synťáky i ostatní nástroje, ale s elektrickou kytarou jsem vždy trochu bojoval.

Vždycky jsem chtěl muziku více psát, aranžovat ji, vymýšlet a hrát, než se zabývat zvukařinou jako takovou a nikdy mě moc nebavilo řešit půl dne jaké mikrofony použít, kam je postavit atd. Tak jsem postupně zkoušel snad úplně všechny způsoby, jak to obejít a nahrávání elektrické kytary doma si malinko ulehčit - Line 6, různé pluginy typu Amplitube, Kemper či podobné simulační efekty atd. Nikdy jsme ale nebyl úplně spokojený. Ani ne tak zvukově, to se dalo ve výsledku nějak vymyslet, ale prostě mě na to nebavilo hrát a už vůbec ne něco vymýšlet.

Ta divná digitální odezva. Nevím jak to popsat, ale určitě to znáte. Jako byste hráli na gumovou kytaru. Prostě mě to nikterak neinspirovalo. Na živo používám výhradně vintage lampové aparáty a tam si svůj zvuk hýčkám, ale jak ho dostat doma do nahrávky? Jasně, mikrofon a aparát nahlas. Jenže to si v domě, kde mám své malé studio, bohužel nemůžu dovolit. Navíc rád pracuji v noci, a to už vůbec nejde.

No a pak to přislo. Zavolal mi můj kolega Norbi Kovács a pověděl o OX. To by konečně mohla být cesta. Byl jsem nadšený.

OX: Hardware

Milí kolegové snad mi prominete, ale rád bych tento test pojal tentokrát spíše z pohledu prostého uživatele, než úplně do detailů opisoval všechny technické údaje a citoval odstavce z manuálu. Ostatně, vše potřebné najdete na webu výrobce a obecně na internetu už jsou desítky různých, více či méně technických recenzí. Tak tedy, co je vlastně OX?

OX-ko, má v sobě dvě zásadní části a těžko říct, která z nich je stěžejnější. Celou retro krabici, která vypadá jako zesilovač Tesla z roku, kdy i já jsem ještě tahal kačera, bychom mohli rozdělit na dvě hlavní části. První je tzv. výkonová brzda nebo chcete-li attenuator. Tu zapojíme jednoduše mezi zesilovač a reproduktor. Na Ox-ku je vše srozumitelně a dokonce i barevně označeno tak, abyste vše dobře zapojili a nedošlo tak, nedej bože, ke spálení trafa zesilovače. I když OX-ko používám docela často už přes půl roku, pokaždé raději dvakrát zkontroluji, zda je vše správně zapojeno. Přece jen, kdybych spálil trafo u starého Fendera Deluxe z roku 1969 tak by to zabolelo :(.

Samozřejmě zde nechybí volba impedance, která se dá nastavit na 4, 8 a 16 Ω a která se musí pochopitelně shodovat s nastavením impedance na zesilovači. K OX se může připojit zesilovač s maximálním výkonem až 150 W. 

Nyní už můžete začít vesele hrát. Pomocí pětistupňového ovladače lehce nastavíte požadovanou hlasitost. 0 je úplně ztlumený zvuk, až po pětku kdy je zvuk 1:1, tedy bez brždění. Aparát si můžete dát nahlas, jak potřebujete a tím dosáhnout potřebné saturace, kterou lampové aparáty vytvářejí a výslednou celkovou hlasitost si snížit na úplný pokojíček.

"Poprvé jsem si plně užil úplně vytavené kombo na pokojovou hlasitost, tak abych nikoho nerušil :)"

Výsledný zvuk a pocit ze hry je skvělý. Samozřejmě, pokud vytavíte například 50 W hlavu úplně na plno a zabrzdíte ji třeba na jedničku, malinko se zvuk změní, ale na úrovni 2 až 4 to zní vše naprosto skvěle. Jedna z nejlepších výkonových brzd, kterou jsem měl možnost vyzkoušet. Skvělá odezva, zvuk se neztenčuje, nemění korekce, dynamika zůstává. Brzda je skvělá.

V této řekněme brzdové části bych ještě určitě neměl opomenout možnost sluchátkového výstupu (super například na úplně tiché cvičení) a pak ovladač k nastavení vstupní úrovně linkového výstupu, který patří také k výbavě OX.

Tak a jedeme dál. Druhou a pro mne velmi zásadní části OX je simulace reproduktoru. V hardwaru máte přednastavených šest dobře použitelných presetů, se kterými můžete bez problému ihned pracovat. K nim, resp. k výslednému zvuku pak můžete navíc přimíchat pomocí ovladače ROOM ještě ambienci místnosti. Jedná se v podstatě o kompletní sekci odborně umístěných ambientních mikrofonů, které snímají nahrávací místnost – vychází z pluginu UA Ocean Way Studios.

Je na Vás, jak budete OX využívat

Jedna možnost je například při živém vystupování. Prostě zapojíte brzdu (ať už ji využijete nebo ne) a použijete svůj vlastní reproduktor pro váš odposlech. No a zvukaři pošlete linkovým stereo výstupem hotový zvuk s vámi vybranou simulací. Odpadá tak zvučení mikrofonem na pódiu a zvukař dostane luxusní stereo linku. Výhodou je, že zvuk budete mít pokaždé a za jakýchkoli podmínek stejný. Aletrnativní možností, která je co se týče počtu kil odnesených cestou na hraní o něco lehčí :), je nechat vaší bednu doma a prostě jen poslat zvukaři linkový výstup s navolenou simulací. Tu můžete samozřejmě během koncertů podle potřeby měnit. 

Druhým, pro mne osobně o dost zajímavějším využitím OX-ka, je nahrávací studio. Zvláště pro ta menší studia, kde není možnost snímat kytarový box mikrofonem, ať už kvůli velkosti nebo umístění studia, či z jakéhokoliv jiného důvodu. Nebo zkrátka chcete-li se zvukem kytary, reproduktorů a mikrofonů experimentovat, hledat, zkoušet atd.

Pravděpodobně jen těžko budete mít ve podobném studiu deset repro beden a několik mikrofonů na zkoušení. O času, který byste s tím strávili, ani nemluvím. :) V takovém případě tak můžete prostě jen vzít amp + OX-ko a vyrazit nahrávat. Pro spojení se zvukovou kartou nebo mixem zde máte kromě výše zmíněného linkového výstupu také skvělý digitální výstup S/PDIF. Mě doma linkový výstup, i při použití DI boxu, tak strašně bručel, že jsem nakonec využil pouze S/PDIF a ten je totálně bezproblémový.

Přečtěte si také:

Recenze: Universal Audio OX Amp Top Box (Muzikus)

"OX je moderní load box od velice známé a vyhlášené firmy Universal Audio. Ta se zabývá výrobou a vývojem jak hardwarových záznamových a studiových zařízení, tak vývojem softwarový…

Universal Audio: Řídící aplikace pro OX Amp Top box nově i pro Win 10

Společnost Universal Audio vydala pro uživatele systému Windows 10 aplikaci OX pro ovládání všech parametrů oceňovaného a jednoho z nejlepších kytarových loadboxů na trhu – OX Amp…

OX: Software

V tuto chvíli přichází na řadu propojení hardwaru se software. Je jasné, že možnosti editace nastavení simulace a snímání reproduktorů se výrazně promění. OX můžete propojit pouze pomocí wifi, buď s iPadem (pozor bohužel nefunguje se staršími verzemi iOS a tablety se systémem Android) anebo přímo s počítačem (OS i Win). Software OX jednoduše stáhnete ze stránek UAD. OX-ko funguje i zároveň jako wifi hotspot. iPad či počítač si ho prostě najdou a můžete začít pracovat.

Možná to vypadá jako velká výhoda, že nemusíte propojovat OX s počítačem žádným kabelem, na druhou stranu už jsem zažil studio, kde měli starý Mac, který neměl wifi přijímač, iPad jsem sebou neměl a bylo vymalováno. Naštěstí můžete kdykoliv využít oněch šesti nastavitelných presetů v hardwaru.

Pokud však propojíte OX s počítačem odkrývají se opravdu nekonečné možnosti v editaci vašeho zvuku. Můžete experimentovat s výběrem reproboxů všech typů a velikostí od 1x10‘, 1x12‘ po 4x12‘, můžete zkoušet použití různých typů mikrofonů, dynamické, páskové i kondenzátorové, které se dají samozřejmě různě kombinovat a mezi sebou vzájemně nastavovat úrovně. Najdeme zde například dynamický Shure SM57, Sennheiser 421, kondenzátorový Neumann U67 či páskový Royer R-121 a další.

Navíc oproti podobným simulacím je zde možnost přidání třetího ambietního mikrofonu a tím celkový dojem ještě více přiblížit prostředí, jako by bedna stála opravdu v nějaké místnosti, včetně všech dozvuků atd. No a aby toho nebylo málo, můžete navíc na celkový zvuk kytary pověsit kompresor, reverb a delay.

Abyste se v tom úplně neztratili, nabízí UAD možnost využití přednastavených presetů, od kterých se můžete dobře odpíchnout a třeba je jen doladit. Je jasné, že všechny presety můžete ukládat jednak ve svém počítači, ale taky 6 z nich umístit na výše zmíněný šesti-polohový přepínač na hardwaru a kdykoliv si je pak vyvolat i bez použití softwaru.

Opravdu moc hezky, ostatně jak už jsme u výrobků Universal Audio zvyklí, je zde zpracovaná grafika. Je radost se na to koukat a hrát si s tím. Vše je velmi intuitivní, a pokud už jste někdy pracovali s podobným softwarem, budete jako ryba ve vodě.

Závěr

Přemýšlel jsem nad tím, pro koho by mohl být OX užitečným pomocníkem. Cena okolo třiceti tisíc korun není úplně málo, ale zato možnosti využití a zpracování jsou naprosto prvoligové. Mohl bych ho vřele doporučit kytaristům jako jsem já :). Tedy, pokud potřebujete doma nahrávat kytary ve výborné kvalitě, a pokud Vás nebaví používat simulace typu Kemper, Fractal a jiné. Pro ty z Vás, kteří jako já nemáte možnost nahrávat s hlasitým kombem doma, ale máte rádi zvuk vašeho skvělého vymazleného vintage zesilovače. Prostě pokud potřebujete zapojit kytaru a začít točit. Všude tam Vám bude OX velmi užitečným pomocníkem.

Já ho zatím používám asi půl roku a jsem s ním velmi spokojený. Hlavně proto, že nemám rád natáčení v režii se sluchátky na uších anebo poslech zvuku kytary pouze přes studiové monitory. OX mi umožní dát kombo na ideální úroveň, ubrzdit na pokojovou hlasitost a nahrávat. A odposlech je můj reproduktor z komba, na který jsem zvyklý a nikoli studiový monitor nebo sluchátka. A to mě tedy dost baví.

Čas od času jdu natáčet někam, kde je skvělá akustika studia a výborný zvukař, který mi kombo dobře nasnímá několika mikrofony, a jen si libuji, jak to dobře zní :). Ale jak píšu, doma si takový zvuk udělat nedokážu a tam je pro mě OX skvělým pomocníkem.

Také určitě záleží, jakou muziku budete nahrávat. U jazzového tria bych se vykašlal na nějakou brzdu a simulaci a prostě hrál. Postavil kombo do místnosti se spoluhráči a užíval si ten geniální pocit nahrávaní dohromady. Naopak, pokud si vás pozvou, abyste do hotových základů natočili kytarové party, a je to nějaké malé studio, OX může krásně posloužit.

Tak ať se dílo vydaří.

Tomislav Zvardoň

Kde koupit OX Amp Top Box?

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře