Zkoušel jsem Astra Modulation a Del‑Verb a dělaly přesně to, co se od nich chtělo. Nemluvě o parádních rackových kompresorech. Jste‑li tedy připraveni pustit chlup a koupit buď první, nebo další UAFX zařízení, pojďme do toho, není se čeho bát.
Technické okénko
ANTI je plnokrevná digitální simulace legendární hlavy Peavey 5150 s Tube Screamerem nebo TC pre‑ampem ve vstupu, noise gatem a šesti volitelnými boxy (simulace boxu i overdrive lze vypnout v případě zapojení do reálného zesilovače s reálnými pedály). Bypass je buď True, nebo Buffered, ovládání na pódiu je přímo na krabičce, v klidu zkušebny nebo na zvukovce lze doladit přes bluetooth mobilní aplikací. Připojení je přes klasické TS nesymetrické kytarové kabely, chová se jako každá jiná krabička, pokud je bypass, tak true a analog out přes relé.
Teď to nejlepší. Na zadním panelu najdeme In2 a Out2 konektory. Ano, můžeme si zapojit dva aparáty a krabice se chová jako splitter. Ne, nemá skutečné stereo efekty. In2 není pro kamaráda, In2 umožňuje čtyřkabelovou metodu zapojení, a to tak, že z Out1 vytáhneme signál do vstupu zesilovače (se zapnutou smyčkou!), ze sendu zesilovače vrátíme do In2 v krabičce a z Out2 v krabičce pošleme do returnu zesilovače. V tomto módu, pokud je krabice On, slyšíme 5150 simulaci pre-ampu rovnou do reálného koncového stupně (samozřejmě vypneme simulaci bedny). Pokud je krabice Off, slyšíme náš zesilovač, tak jak je nastaven, žádná 5150. Ostatní krabičky dáme mezi kytaru a In1 (ty, co šly do vstupu) a za Out2 (ty, co byly ve smyčce). Jestli vám teď bliká varovná kontrolka přehřátí, zkrátím to takto. Je možné udělat z jakékoli hlavy nebo komba 5150, aniž bychom ztratili původní aparát. Nepřidáváme dokonce ani převodník a z něj vyplývající latenci, pokud nesimulujeme. Anebo je možné hrát jenom z pedalboardu do uší a PA a netahat nic, pokud chci jezdit nalehko a hraju metal. Každému, co jeho jest.
GALERIE: Universal Audio Anti 1992 High Gain Amp
Jak to hraje?
Jedním slovem – fantasticky. Beze srandy, 5150 je můj oblíbený aparát a něco jsem se na něj nahrál, jeden čas jsem na něj točil všechny recenze a nechtěl jsem nic jiného, dokud nedošlo na kytary od Fendera a nebyl mi zakázán distributorem (po zásluze – výhoda 5150 je, že maže rozdíly mezi kytarami a všechny „dělaj DŽ–DŽ“, což se úplně nehodilo na fenderovský jemnocit a já měl zrovna metalové období). Takže znám každou nuanci předlohy a můžu upřímně říct, že v rámci celé simulace do pultu mě totálně bavil, a nemůžu nakydat ani lopatičku hnoje na velice vydařený produkt. Samozřejmě při použití v zesilovači musím odladit konec (ideálně 4× 6L6) a bednu (ideálně 4× V30 nebo Greenbacky), abych měl pocit jako z předlohy, nicméně je to blízko a dá se dokroutit i na EL34, abychom i my, co hrajeme na British Brown Sound, mohli přidat American High Gain kanál. Nebo třeba do Twina, Deluxe nebo Classica!
V žádném okamžiku jsem neměl pocit umělé hmoty jako u většiny simulací. Je tam všechno, co je na původní hlavě, plus nezbytný gate a drive. Pokud bych jezdil s metalovou kapelou, co hraje na in‑ear, klidně bych to takhle bral a nic jiného nehledal. Dopředu bych dal ladičku, Wah, kompresor a oblíbený Xotic BB Preamp, dozadu tremolo, chorus, delay a reverb. Pokud bych potřeboval ještě něco jiného než 5150, dal bych šanci Enigmaticu nebo Woodrow ve smyčce na cokoli čistšího. Takhle bez výhrad se mi to líbí, naměřená latence pedálu je kolem 2 ms, takže pokud si ji nezhoršíme nějakou další digitální mašinou mimo smyčku, zůstane to tak, což je méně než reálná latence aparátu jeden metr za zadkem.
Ovládání
Na vrchním panelu máme šestici potenciometrů. Spodní řada ovládá korekce Low, Mid a High – zde musím vyzdvihnout poměrně věrné chování ekvalizéru, což v simulacích vůbec není samozřejmé, a mladí kluci, co nepoznali lampu, si na prvních koupených zesilovačích potom kroutí hrozný nesmysly. Horní řada obsahuje Pre Gain, Presence a Output. Mezi řadami najdeme trojici přepínačů, zleva Cab – volba bedny, dále Alt/Save a Channel. Já si oblíbil bednu CA V–30 (že by 4× 12 Mesa?) Channel je jasný – RTHM (Clean), Crunch, Lead. Alt slouží k vyvolání druhé funkce potenciometru – Resonance, Gate, OD Gain, OD Tone a OD Level. Nakroucený zvuk uložíme pomocí podržení prostředního přepínače směrem dolů (vrátí se). Tento zvuk se stává Presetem a vyvolává se pomocí pravého nožního přepínače. Pokud nesvítí Preset, ale jen On, platí, co je nakrouceno na pedálu – Live Mode. Nesvítí-li On, jsme bypass.
Abychom neztratili hezké presety, musíme použít appku, jejíž registrace a spárování je relativně bezproblémové, ale nenechával bych to na poslední chvíli a před ostrým provozem bych tomu věnoval odpoledne jen tak na zajetí. Byla by škoda ji nevyužít jen proto, že na první omak hraje krabička k světu a většině lidí by to i stačilo. Nastavení nuancí, jako Bias, Input Routing, ale hlavně Post Gain, je možné jenom zde, nehledě na skvělou funkci Room u bedny. Post Gain nám na rozdíl od Output simuluje nakopnutí koncového stupně, které zejména u čistého kanálu hraje až kruciální roli. Room se týká jenom simulace bedny a není to postprodukční hall, ale ambience místnosti. Neplatí, pokud vypneme simulaci bedny, a to je dobře! Pokud jste hračičky a máte s sebou na pódiu mobil nebo tablet, můžete si presety nahrávat přes bluetooth přímo do pedálu mezi písničkami, ale v tom případě si to musíte spárovat na zvukovce, jinak to bude vypadat trapně. Představte si sebe s černejma šminkama a pyramidama na kožený vestě přes umělý chlupy na prsou a kérkama s kozlem, jak se marně snažíte spárovat „usnutej“ mobil, co vás nepozná našminkovaný a odmítá se i odemknout. Dělal bych to iPadem, co neusíná, když už live. Případně to nedělat a používat krabičku na dva bytelný zvuky, zbytek aparát nebo jiná krabička UA s jiným aparátem na jemnější zvuky. Zde v UA mysleli dopředu, více krabiček se zapojuje také čtyřkabelově a hraje vždy jen jedna – prostě místo reálného aparátu zapojíme další krabičku a na obou necháme simulace bedny. Pokud je zapnutá první, hraje první, pokud ji vypnu, hraje druhá. Nemusím šlapat na obě k přepnutí kanálu.
Závěrečné moudro
UA pedály jsou pro lidi, kteří vědí, co chtějí. Není jim líto za kvalitu zaplatit a nehledají univerzální řešení z Wishe. Pokud je 5150 zvuk, co vám chybí, a jste ochotní dát 10k za krabičku s jednou digitální simulací – a to bytelnou, nemůžete koupit nic lepšího. Na rozdíl od Kempera, Quad Cortexe, Fractala, ale i Tonexe nejste odsouzeni hrát přes převodník, když nechcete. Nebudete zahlceni možnostmi, nekonečným hledáním, sháněním impulzů a podobnými kratochvílemi digitálního věku, který nás, Husákovy děti, většinou otravují, i když to umíme. Jeden den přípravy a pak už jen hrát a hrát.
Koupit ANTI 1992 High Gain Amp na shop.disk.cz
Přečtěte si také:
Warm Audio Warmdrive – reinkarnace legendy?
Společnost Warm Audio vnímám již dlouhá léta jako výrobce špičkového studiového hardwaru, především tedy velice zdařilých klonů dnes již v podstatě nedostupných předloh, jakými jso…
Warm Audio Centavo a Warmdrive na midrange party
Ale ani jeden není zatížen nesmyslnými cenami. Co je to? Odpověď na tuto hádanku je jednoduchá. Nové pedály od Warm Audio: Centavo a Warmdrive. Známý a zavedený výrobce studiového…
Emulace tří kompresorů – Universal Audio UAFX 1176 Pedal
Téměř v každém „slušnějším” nahrávacím studiu mají originál (analogový, hardwarový) UA Classic 1176 Compressor (nebo jeho kopie). Cena originálních kusů je vysoká. Za původní staré…
Universal Audio: UAFX Enigmatic '82 Overdrive Special Amp
Co vás přitahuje na zvuku kytaristů, jako John Mayer, Larry Carlton, Joe Bonamassa či Carlos Santana? Nezaměnitelnou živočišnost aparátů Overdrive Special můžete mít teď i vy díky…