Od jara18, kdy jsi naposledy školil, proběhly nějaká zajímavé včelí akce? Poslechy audio monitorů, mikrofonů?
My děláme Bzučení a děláme Rojení. Bzučení je už nějaký čas každý měsíc v neděli odpoledne a to chodí návštěvníci-poslešníci poslouchat a porovnávat monitory, třeba si i přivezou ty svoje, používáme naše i jejich referenční nahrávky, občas taky něco přímo od toho návštěvníka-poslešníka. Já pak udělám rovnou i nějaký kritický rozbor a rychlomastering.
Z těchto setkávání získávám spoustu různých pohledů, přičemž pokud se dlouhodobě tyhle stovky lidí v něčem shodují, tak mohu směle o určitých bednách prohlásit, že jsou dobré - protože to není jen můj názor. Takhle nám tady obrovsky bodují bedny Focal s unikátním prostorem, které si vybírají lidi, kteří dělají akustickou a kytarovou hudbu. A na druhé straně nové Adam řady T, které sedí těm, co dělají elektroniku. A pak je spousta zajímavých beden, velmi jsou ceněny Event Opal, EVE SC, Presonus R, KRK V8S4, Mackie XR nebo APS Klasik.
Velmi jsou ceněny Event Opal, Presonus R, KRK V8S4 ad.
No a na Rojení, tam se schází pouze Včelstvo. Z poslední doby máme největší úlovek ve sluchátkách, kdy jsme u 3 modelů AKG, které nám už skoro seděly. Ale ještě pořád v něčem ne. Začali jsme dosti vědecky prohazovat jejich náušníky. Teď máme 3 upravené modely podle vkusu 3bees, kde navíc jsme schopni každému klientovi připravit řešení podle jeho gusta. Ten vliv je dost velký. Jde o to, jak dobře vám to těsní, jak daleko je to od hlavy a sám materiál náušníku, což je prostě místnost, ve které posloucháte.
Monitory Event Opal.
Zaznamenal jsem, že ve studiu děláte živé koncerty? Proč?
Já jsem před těmi 25 lety vlastně začal dělat zvukaře z nespokojenosti ze zvukařema... Měl jsem jako fanoušek několik nahrávek kapel ze zkušebny a z koncertu a bylo to maso, pak jsem si natěšeně koupil album a tam to byla úplně jiná kapela, vše tak zčitelněno, ztenčeno, zkráceno, zjemněno a kapela hrála jak noty v ZUŠce. Takže já jsem od začátku už v pidistudiu 4x4 nahrával kapely naživo.
V 3bees studiu točí video živáky s dychtivými diváky!
Teď máme 4x tak velký prostor, takže my dnes navíc můžeme dát těm muzikantům i kapku toho adrenalinu, se kterým hrajou na vystoupení. Ne my zvukaři, ne naše drahé mašinky, ale výkon těch muzikantů je pro nahrávku to určující. Máme tam gauče, kapela si vybere fanoušky, dostanou sluchátka, jede se na první dobrou a ještě se to točí na video. A když si to pak pustím, tak mi z toho vlajou chlupy po celým těle.
Jakou máš odezvu na workshopy Mix – teorie a rozbor práce?
Je to vždycky ten nejnabitější kurz. Hodně kurzařů se teprve po něm objednává na ty moje další (mastering, akustika, monitory, Logic). Mám tam v poslechovém studiu o rozměru 4x6 přes 20 lidí, seděj různě nasáčkovaný mezi monitorama a upíraj na mne zkoumavě zrak.
Na začátku mám takovou pasáž, kde jsem vždycky trochu napnutej, když se snažím vysvětlit těm dychtivejm očím, které si přišly pro technické postupy, že o tomhle to umění mixu fakt není. Že sbíráním vychytávek z youtube se z nich skvělý zvukaři nestanou. Že se to nemůžou „naučit“ a pak to tak prostě dělat, jako kdysi ve škole. Že každé dobro je zároveň pro něco zlo. Zásadní je jejich vkus, bez kterého jsou jim technické formulky k prdu. Že maj´ koukat na filmy, na domy a obrazy a číst dobré knížky. Učit se z filmu a knih dynamiku a strategii aranže a mixu. A dívat se na to kriticky, co by oni jako autoři, co by tomu vytkli, co se jim líbí... Že se musí pokaždé znovu rozhodovat. A dovolit si od sebe už od začátku očekávat dobré výsledky, nesnít o tom, že až si koupí to a to, tak pak teprve jim to půjde.
Pak jim samozřejmě nějaký ty technický poučky dám, ale pořád budu všechno zpochybňovat. Ať si ten můj kurz berou, jak oni sami chtěj´. Jako impulsy, inspiraci. Když jsem se pak o samotě několika z nich vyptával, jestli to nebylo trapný jako na náboru Amway., tak prý ne, naopak že to bylo to nejlepší z celého kurzu... Tak tahle odezva potěšila.
Můžeš uvést konkrétní příklad, kam jste pokročili v kurzech Mix – teorie a rozbor práce?
Já mám největší radost z různosti těch lidí. Včetně těch, kteří taky s něčím nesouhlasej´ a i já se u toho něco naučím. Už jsme tu měli jak letité zvukaře, tak úplné začátečníky, nadšené MIDI-důchodce a dokonce ženy, ach!
Přečtěte si také:
Člověk má pocit, že slyší všechno, co tam je
Jaké audio monitory koupit, aby nelhaly? A aby nestály desítky tisíc? Uznávaný odborník Kakaxa otevřeně hovoří o svém hledání ideálních reprobeden. Které všechny vyzkoušel a proč s…
Studio 3bees: srovnávali jsme 40 velkomembránových mikrofonů
Ve studiu 3bees porovnávali značky mikrofonů AKG, Apex, Audio-technica, Golden Age, Lewitt, Neumann, Rode, Tascam, Warm Audio, SE Electronics, Sennheiser, Studio Project. A jak to…
Krom teorie samé, kdy mluvím a mluvím, tak ukazuju některé naše mixy ze 3bees, co se zrovna namane, ale jeden svůj mix předvádím vlastně pořád znova, celá ta léta, protože je tam několik míst, kde jako by těm kurzařům skutečně docvaklo, že je potřeba na to jít citem a umělecky a ne jen parametrově a technicky. Když slyší rozdíl, který udělá drobná úprava v jednom nástroji, která ale ovlivní úplně celý dojem ze skladby. Nebo kde špetka dozvuku na ráfku v předehře zajistí, že zpěvačka pak neslétne jako Gudrun z oblakov, ale letíme od začátku společně. A další moje pohádky pro zvědavé zvukaříky.
Vybrat téma a termín | Deccart | |||