Ondřej Jirásek učí zvukaře i muzikanty, má zkušenosti ze Studia Škroupova i dalších institucí, je autorem desítek interview, odborných článku o hudbě a o natáčení ve studiu. Jeho školení patří k vyhledávaným a oceňovaným. Snaží se, aby každý workshop přinesl něco nového, co na trhu ještě nebylo. Tentokrát se zaměřil na natáčení lidského hlasu. Na co se mají účastnící kurzu těšit? Ptá se Jarek Musil.
Výraz i barvu hlasu se snažíme přizpůsobit novým, např. elektronickým zvukům
Proč by se zvukaři nebo muzikanti měli věnovat zpěvu? Je to v moderní době a přehršli umělých technických zvuků vůbec aktuální?
Hm… jojo… je. Stále platí, že lidská mluva a tedy i zpěv je pro člověka nejdokonalejší komunikační nástroj.
Ale vyvíjí se např. oproti elektronickým nástrojům vůbec práce s hlasem? Vždyť mluvíme a zpíváme stále stejně…
Myslím, že zcela ne. Máš pravdu v tom, že kolem nás vznikla hromada nových témbrů a my na ně reagujeme. Jednak se je snažíme lidským hlasem napodobit, ale také se snažíme mluvit i zpívat tak, abychom vytvořili s novými barvami novou synergii.
Synergii? Můžeš být konkrétnější?
Tak třeba hip hopový zpěv reaguje na typické figury, ostinata a nové elektro rejstříky, beat box imituje perkuse akustické i umělé, rap si bezvadně hraje s rytmem a významy. Ale jsou tu starší strécové a tetky, jako country, gospel, soul, jazz ad. A ti přinesli do mlýna spoustu výrazových prostředků, ovlivnili přítomnost a určitě budou inspirací pro časy příští.
Na workshopu si vyzkoušíme i preampy, např. "saturační bestii" TB12 či kompresor WA76 od Warm Audio.
Takže se ve své výuce věnuješ těmhle hyper novotám?
Nejen. Snažím se jít do šířky a zahrnout vše zajímavé, co se může audio inženýrovi i muzikantovi hodit do krámu. Přestože se mi zajídá patos, tak i operní zpěv. V míře, kdy mi subjektivně dělá radost.
Eňo ňuňo: režíruj! A zkus zhudebnit kousky zvukomalebných textů!
Z čeho vlastně bude tvůj workshop vycházet?
Z mé praxe na JAMU i VUT v Brně, ze dvou předmětů, které tam učím: z akustiky nástrojů a lidského hlasu a z práce v nahrávacím studiu. Jde o dvě školy a dva světy, které se bezva doplňují: muzikanti ocení, když se o svých nástrojích dozvědí tvrdá data, která jim ovšem musí pomoct v jejich práci, zvukoví šéfkuchaři zase uvítají kvalitní surovinu, aby naservírovaná hostina plnila normu „eňo ňuňo“! Ale hlavně to musí studenty bavit, vtáhnout je do děje…
No a jak to uděláš na workshopu? Budeš tam tančit?
Nakonec možná taky. Ale jen kozáčka a mazáčka. Hlavně mám „špéci“ plán!
Počítejte s tím, že nevidomý zpěvák půjde po nejmenším detailu a hned tak něco nepustí!
Jaký plán?
Pošlu kurzorů… ne kurzařům dopředu balíček různých kratičkých textů. Poetika, zvukomalba a styl zpěvu spolu totiž velice úzce souvisí. No a taky připojím info o rozsahu, rejstřících a stylovém zařazení živých zpěváků, kteří se shopu zúčastní. Pokud budou „workšopáči“ chtít, některé z textů zhudební a pošlou mi dopředu buď noty - MIDI, anebo rovnou podklady - playbacky. A na ně pak budeme živý zpěv natáčet, řídit, upravovat, hrát si s výrazem apod.
A co když nebudou chtít nic zhudebňovat?
Existuje tu takticko-strategický plán B. Přinesu vše sám.
Ukázky ženských hlasů, které budou na workshopu:
Budou zpívat živí zpěváci z různých žánrů
A jací zpěváci budou vlastně na akci přítomni?
Hodně mladých lidí, které znám právě ze škol. Muzikantsky vyzkoušení, točil jsem s nimi. Velice šikovní. A nejsou to jen akademici, spíše naopak. Z žen bude zastoupena introvertně citlivá šansoniérka, operní diva, ale třeba i nevidomá folklorní zpěvačka. V záloze sbormistryně, která docela od pasu a čistě navrství dívčí „chór“. Z chalanů potom měkký elfí basbaryton, anebo muzikálový super bas. A ještě zvažuji, koho z rockerů.
Zpěváci, co budou účinkovat na workshopu, zpívají ve sborech nebo je i vedou.
Říkáš, že budou velice šikovní… Co to v případě zpěváka znamená?
Že jim bůh nadělil do vínku malý zázrak: čistou intonaci a bezpečnou orientaci v rytmu, tedy ve frázování. A samozřejmě i vnitřní citlivost a prožitek. S touto výbavou se už vyrovnají se spoustou žánrů. Přesto jde o vyhraněné osobnosti pevné v určitých stylových kramflecích a ty budeme respektovat.
Budete točit jen systémem playbackového vrstvení hlasů nad sebe?
Probereme různé fígle, jak pomoci intonaci i výrazu. A zkusíme v omezeném časovém limitu postavit mini sbor a dát 2-3 akordíky.
Budeme hlasy měřit: např. pomocí spektrografu v programu Wavelab.
Zkusíme i lampové a páskové mikrofony, analogové preampy a kompresory
Dozví se posluchači něco z technických studiových záležitostí?
Určitě. V laboratoři - studiu VUT si zazpíváme na různé typy mikrofonů: dynamické, kondenzátorové, páskové, lampové. Ale také nabereme jak čistý zpěv, tak do cesty před zvukovou kartu zapojíme kompresor, lampový i tranzistorový předzesilovač. Například skvělou značku Warm Audio. Mrkneme se na to, co se signálem tyhle mezičlánky dělají a jaké složky do spektra hlasů přidávají. Pobavíme se o tom, kdy je jaká úprava žádoucí a kdy už ne. Poslechneme si světové zpěváky: izolovaně i s „bandem“.
A co postprodukce?
Na tu budou mít „kurzovníci“ tradičně několik týdnů času doma, kdy natočené úseky sami sestříhají, doplní efekty (např. stěžejním reverbem) a smíchají. Výsledné mixy pak vyhodnotíme druhý školící den ve Studiu Škroupova. Samostatnou kapitolou bude dolaďování a případné zcizování barvy.
Víme o hlasu hodně: vždyť jej měříme v bezdorazové místnosti
A co se posluchač dozví o lidském hlasu samém? Ty přeci na VUT v bezodrazové místnosti měříš nástroje i zpěváky?
Jo, nějaké zkušenosti tu existují. Probereme hlasový trakt a to především kavity, tedy rezonanční dutiny. Ty ve spektru vytvářejí tzv. formanty, které jsou klíčem k osobité barvě zpěváka. Některé jsou pevné a některé pohyblivé. A v různých žánrech se s nimi různě pracuje.
Vyzkoušíme zpívání z různých vzdáleností: od "close" po "ambient".
No a dnes již většina DAW obsahuje tzv. FFT (Fast Fourier Transformation) okénko, které mi umožní tahle formantová pásma rychle najít. Pak pomocí ekvalizace - filtrů s mini mohu chytře nebo bezohledně pracovat.
Ukázky mužských hlasů, které budou na workshopu:
To znamená: budete se hodně bavit o barvě a zase barvě hlasu…
To budeme. Prosvištíme i mluvidla – místa, kde vznikají hlásky a jakou příměs ve spektru díky tomu mají. Mimochodem se vracíme obloukem k začáteční otázce. Každá hláska se více či méně podobá nějakému či nějakým nástrojům.
Hlásky se podobají barvám nástrojů
Hlásky se podobají nástrojům?
Jasně. Jejich vybraným rejstříkům. Řada zpěváků to - Bobby Mac Ferrin, „beat boxeři“ naplno, ale jiní třeba i podprahově využívají. Nejde jen o sykavky či explozíva napodobující perkuse, ale např. o samohlásky souvisejícími s barvou žesťů či smyčců. O zvukomalbu. A budeme u aranžování a také efektování a míchání.
Nakonec je ale zpěv a lidská řeč hlavně komunikační nástroj. Zahrnující silný emoční náboj, který nás informuje, co se odehrává v duši toho, kdo zpívá či mluví. To je stěžejní!
Děkuji moc za rozhovor a držím palce, ať se workshop povede!