logo Disk

Tři jednoduché tipy, jak vytvořit podcast, který zaujme posluchače Podcast je medium s vlastními pravidly!

Colin a Samir patří mezi přední mladé světové podcastery. Jejich pořady z kanálu About creators, for creators mají statisícové a milionové návštěvnosti. Oba jsou i porotci soutěže RØDE Cast. Protože začali nedávno a sami na vlastní kůži okusili záludnosti podcastu, mají vám co poradit!

Kategorie: Film & Video
DISK | 5. července 2021

Mezi tolika skvělými podcasty na trhu je důležité, abyste se při přípravě toho vašeho zaměřili na získání a „zaháknutí“ posluchačů hned od prvního dílu. Existuje mnoho faktorů, na které musíte myslet, než se ponoříte do přípravy nové show, ať už je vaše první nebo desáté. Je důležité věnovat čas přípravě plánu a začít tím správným směrem. Colin a Samir z poroty soutěže RØDE Cast vám prozradí tři své nejlepší tipy, jak vytvořit podmanivý podcast, který zapojí posluchače do hry hned od začátku. Colin a Samir s pořady na YouTube jsou tým snů filmařů a podcastingů. Jejich velmi populární podcasty rozbíjejí nejnovější žebříčky sledovanosti a tím i ekonomiky v branži.

1. Definujte hodnotu vaší nabídky

Chcete-li, aby váš pořad vynikl, věnujte čas vývoji jeho jedinečné hodnoty a zjistěte přesně, pro koho pořad děláte. Je mnohem snazší vytvářet obsah a dosahovat stálé sledovanosti a stahování pořadu, když pochopíte účel toho, co děláte, a jak pořad zapadá do života vašeho cílového posluchače.

YouTubeři, filmaři a podcasteři Colin a Samir.

Pro Colina a mě, abychom mohli dále růst, bylo definování vlastního publika do čtyř odlišných segmentů naprosto zásadní. Naše hlavní publikum v oblasti podcastingu se skládá ze čtyř skupin: začínající tvůrci, tvůrci budující svou kariéru, průmysl, který podporuje tvůrce, a lidé (i firmy), kteří nevěří v potenciál a ekonomiku tvůrců. Jakmile jsme porozuměli našemu publiku, bylo mnohem snazší zjistit, jaké informace od nás chtějí slyšet, a naše sledovanost a počet předplatitelů vzrostly. Ohledně vašeho podcastu byste měli být schopni odpovědět na několik základních otázek:

  • Co užitečného přináší posluchačům váš pořad?
  • Proč se posluchači vracejí týden co týden?
  • Proč vaše díly sdílejí s přáteli?
  • Kdo je vlastně vaše publikum? („Každý“ není správná odpověď.)

A pamatujte, že tyto otázky se nezastaví a neustálí ani po spuštění pořadu. Jak se vaše publikum rozrůstá a mění, mění se i hodnota vaší nabídky. Dejte svým posluchačům co nejvíce důvodů, aby se stále vraceli.

2. Vytvářejte spolu s publikem, ne pro publikum

Podcasting je jednou z nejintimnějších forem komunikace mezi tvůrcem a jeho publikem. Všechny naše oblíbené pořady probíhají a cítíme je jako rozhovor mezi přáteli, který jsme náhodou zaslechli. Jediným problémem je, že podcasting vytváří jednostrannou intimitu. A pro posluchače může být až frustrující, když má ke konverzaci co přidat, ale není ho slyšet. Snažte se zahrnout své publikum do konverzací a zeptejte se ho, co od pořadu chce - a ve skutečnosti mu to i dejte.

Na rozdíl od sociálních platforem, kde publikum může přímo komentovat obsah, posluchači nemají přímou linku na své oblíbené podcastery. Vytvořte tedy prostor, kde vás mohou kontaktovat, ať už jde o e-mailovou adresu, kterou pravidelně kontrolujete, skupinu Slack nebo Facebook pro posluchače nebo i živá vystoupení. Jedním z oblíbených způsobů komunikace s naším publikem je kontakt prostřednictvím Twitteru. Pokud se někdy zaseknete při rozhodování, požádejte o vstup své publikum. Chtějí, aby byla show kratší nebo delší? Více hostů nebo méně? A když vám člen publika poskytne skvělý nápad, odměňte jej. Propagujte osobu, která vám poskytla inspiraci nebo zpětnou vazbu. Povzbudíte ostatní lidi, aby se více zapojili. A pokud pracujete se značkami výrobků, požádejte prodejce, aby do pořadu poskytli dárky pro posluchače, a ti si tak spolu s vámi vyzkoušeli jejich produkty.

Mezi hosty Colina a Samira patří např. i americký herec Will Smith.

3. Budujte návyky

Ujistěte se, že znáte a máte vytvořen postup pro pravidelné vysílání pořadů. Budování návyků je dobré pro vás i pro vaše posluchače. Publikum plánuje poslouchat podcasty v určitých časech, například během cvičení nebo dojíždění do práce či školy. Pravidelné zveřejňování podcastů během stejného dne v týdnu pomůže vašim posluchačům integrovat vaši show do jejich každodenního života. Pro tvůrce jsou také důležité návyky, které jim pomohou zvládnout pracovní zátěž podcastu. Vytvořte si plán, kdy budete svůj podcast analyzovat, nahrávat, vyrábět a publikovat, abyste nikdy nebyli ohromeni nebo pozdě zveřejnili očekávaný díl.

Přečtěte si také:

Základní tipy na výbavu pro začínající podcastery

Posluchači jsou přísní a hodnotí každý podcasting nejen podle obsahu, ale i jak kvalitní má zvuk. Co vše bych si měl pořídit, aby mě nekritizovali, ale byli naopak s vysíláním spok…

Jak nahrávat podcast do mobilu  

Mobilní telefon, ať Smartphone či iPhone má každý z nás denně při ruce. Potřebujete kdekoliv a kdykoliv pořídit podcastové interview? S mobilem je to naprosto snadné a technicky „z…

Pro začínající podcastery je zcela běžné, že na sebe naloží více, než dokážou zvládnout. Kdykoli plánujete u pořadu změnu, která zvýší vaši pracovní zátěž (například publikování dvakrát týdně nebo prodloužení pořadu), proveďte několik testů, které nebudete publikovat, a přesvědčte se, jak nová zátěž ovlivní chod vašeho života. Důsledné zveřejňování příspěvků vám rovněž pomůže vytvořit si archiv, který bude zvyšovat celkový počet stažení vašich pořadů. To jsou důležité skóre, pokud informujete o svém podcastu potenciální partnery nebo hosty pořadu. Staré díly budou stále stahovány, protože i noví posluchači objevují postupně vaši show a pak procházejí archivem. Jakmile definujete formát a plán, ke kterému se můžete zavázat po dobu 52 týdnů v roce, můžete se svobodně soustředit na rozvoj nápadů a co nejlepší obsah.

Na co nezapomenout? Příprava pořadu je docela složitá věc!

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře