logo Disk

Recenze. PreSonus Studio 192 (Audiozone) USB 3.0 audio rozhraní a řídící centrum nahrávacího studia

Nabídka různých typů zvukových rozhraní pro nahrávání zvuku se neustále rozšiřuje a ne jinak je tomu u známého výrobce PreSonus. V modelu Studio 192 přichází firma s kompaktním audio rozhraním, které je víc, než jen další zvukovou kartou v řadě. Recenzi pro portál Audiozone.cz napsal Ondřej Urban.

Kategorie: Studio - Recenze
Audiozone.cz | 5. května 2016

Popis

PreSonus Studio 192 je USB 3.0 zvukovým rozhraním pro nahrávání zvuku na osobním počítači. Je provedeno v 1U rackové skříňce moderního vzhledu a působí svou kvalitou provedení poměrně bytelně. Na čelním vstupu najdeme dva z osmi kombinovaných konektorů Mic/Inst pro připojení mikrofonů nebo hudebních nástrojů (el. kytar, baskytar). Mikrofonní vstupy jsou pochopitelně symetrické a je jim vyhrazena vnější (XLR) část konektorů, vnitřní Jack (TS) je nesymetrickým vysokoimpedančním vstupem. Dále následuje řídící centrum vstupů, kdy je možno digitálně pro jednotlivé mikrofonní vstupy nastavit zisk (Trim) a zapnout fantomové napájení +48 voltů. Mezi jednotlivými vstupy z celkem osmi se posouváme tlačítky s šipkou doleva či doprava, rotačním enkodérem pak zadáváme konkrétní hodnotu zisku (až +60 dB) z rozlišením 1 dB. Součástí centrální řídící sekce je tlačítko Talk pro hovor (hlasovou komunikaci) do libovolného výstupního mixu (např. sluchátek muzikantů) a tlačítko Dim/Mute pro utlumení či úplné ztišení hlavního poslechu a také tlačítko Mono pro kontrolu mixu v jednokanálovém monofonním poslechu (L+R). Napravo vedle řídící sekce najdeme 8+2 sloupcových indikátorů pro kontrolu vybuzení jednotlivých vstupů a hlavního výstupu. Hlavnímu výstupu je vyhrazen též velký knoflík potenciometru Main pro řízení výstupní úrovně např. poslechových monitorů. Jedná se o klasický analogový regulátor, nikoli rotační enkodér digitálního obvodu. Čelní panel uzavírá dvojice sluchátkových výstupů, každý s vlastní regulací velikosti výstupní úrovně. Oba dva sluchátkové konektory jsou napájeny výstupními kanály rozhraní 11-12 a 13-14, tedy zcela nezávisle na ostatních výstupech karty. Díky tomu je možno namíchat dva zcela odlišné poslechové mixy buď pomocí vnitřního DSP mixéru (viz dále) nebo výstupy adresovat přímo z prostředí DAW. Ještě nezapomeňme na opravdu poslední prvek čelního panelu – vypínač s vlastní indikací jak stavu zapnutí přístroje, tak stavu synchronizace – je-li vše v pořádku, tedy Studio 192 komunikuje s počítačem a je přítomen platný synchronizační signál, kroužek okolo tlačítka zapnutí svítí modře.

Zadní panel rozhraní PreSonus Studio 192 nabízí postupně zleva: připojení externího napájecího adaptéru, USB 3.0 konektor pro spojení s počítačem (se zpětnou kompatibilitou USB 2.0), dvojici optických ADAT (Toslink) vstupů a výstupů s podporou SMUX režimu až do vzorkovací frekvence 96 kHz, vstup a výstup hodinového signálu (Word Clock) v provedení BNC konektorů, dále dva RCA (Cinch) konektory pro S/PDIF digitální dvoukanálové propojení dovnitř a ven (max. 96 kHz). Následuje sekce analogových vstupů a výstupů: dvojice Main výstupů TRS (např. pro poslechové monitory, výstupní port 1-2), osm dalších symetrických výstupů TRS, označených 1 až 8, ale adresovatelných z DAW na portech 3-10. Zde se trochu zastavme: nepřijde mi moc praktické jinak označovat číslem fyzické výstupy a jinak výstupní porty rozhraní z hlediska DAW. Přitom by stačilo označit hlavní výstup jako 1-L a 2-R, ostatních osm výstupů pak očíslovat 3 až 10 v souladu s ovladačem, resp. DAW. Nabídku zadního panelu uzavírá zbývajících šest z osmi mikrofonních vstupů, opět v provedení kombinovaného XLR/TRS konektoru, nicméně „jacková“ část zde nyní akceptuje linkové úrovně a to plně symetricky. Pokud ovšem připojíme takto linkové zdroje, zcela se vyřadí možnost řízení zisku – vstupy pracují s pevným zesílením a akceptují signály až do úrovně +18 dBu. A ještě jedna poznámka k možnostem propojení Studio 192 s okolním světem: zcela chybí klasický MIDI vstup a výstup

Mikrofonní vstupy XMAX

Výrobce se pyšní provedením osmi mikrofonních vstupů s názvem XMAX a možností dálkového řízení zisku a zapnutí fantomového napájení buď z řídící aplikace UC Surface, pomocí MIDI povelů nebo přímo z firemní DAW aplikace Studio One, jejíž verzi Artist dostane uživatel ke zvukové kartě zdarma. Analogová část je řešena diskrétně ve třídě A, což slibuje velkou dynamiku, frekvenční rozsah, nízký šum i zkreslení. Mikrofonním předzesilovačům s dynamickým rozsahem 118 dB zdatně sekundují A/D převodníky Burr-Brown s podporou vzorkovacího kmitočtu až 192 kHz. Při této frekvenci však zcela „zmizí“ ADATy i S/PDIF a karta se tak stane osmikanálovou s vysokým rozlišením. Tolik fakta a teď se půjdeme podívat, jak to hraje: podle subjektivních testů velmi dobře a předzesilovače opravdu plní to, co slibují. Možnosti zesílení v rozsahu až 60 dB patří ke standardu, ale plně vyhoví všem typům mikrofonů. Subjektivně lze říci, že PreSonus Studio 192 svými mikrofonními vstupy překonává např. MOTU řadu 828 a 896 (FireWire a Hybrid), které přeci jen patří mezi již starší modely. Kvalita předzesílení i převodu patří u PreSonus Studio 192 rozhraní k tomu lepšímu standardu a plně obstojí např. ve srovnání MOTU AVB řadou, ale i výrobky jiných firem v rámci třídy.

DSP mix a UC Surface

Doprovodnou aplikací rozhraní PreSonus Studio 192 je UC Surface a to jak pro Mac OS, tak pro Windows. Existuje také verze pro iPad, pro komunikaci je však nutno využít spárování s počítačem pomocí Wi-Fi sítě. Primárně slouží k ovládání bezlatenčního (lépe se sluší říci nízkolatenčního) mixu přímo uvnitř karty. Nízkolatenční mix oceníme zejména při nahrávání, kdy je potřeba smíchat různým muzikantům různé varianty poměrů vstupních kanálů a to na různé výstupy: analogové linkové, sluchátkové, ADAT a S/PDIF. Aplikace UC Surface je celkem přehledná, ale zase ne třeba tolik, jako RME TotalMix nebo MOTU CueMix. Poměrně snadno umožní jak flexibilní dálkové řízení zisků mikrofonních předzesilovačů, tak routing do jednotlivých mixů a to nezávisle na DAW. Škoda jen, že DSP mix nefunguje bez připojení k počítači, nebo jen velmi omezeně – známý Stand-alone mód obdobných zařízení např. od firem RME nebo MOTU tu citelně chybí. Použít Studio 192 jako jednoduchý mix pro live bez počítače je tedy nemožné, ve Stand-alone módu zařízení slouží pouze jako mikrofonní předzesilovač a konvertor do ADAT rozhraní. Koneckonců i možnosti nastavování přímo z čelního panelu, omezující se pouze na řízení předzesilovačů, tomu odpovídají.

UC Surface pro Studio 192UC Surface pro Studio 192UC Surface pro Studio 192

Na každém vstupu může být aktivován tzv. Fat Channel, což je kaskáda DSP efektů Hi-Pass filter, Noise Gate, Compressor, EQ a Limiter. Nastavení kaskády lze uložit jako presety. Jednotlivé moduly lze nezávisle aktivovat a deaktivovat a jsou užitečným doplňkem jak při nahrávání (tracking), tak při vytváření submixů mixů pro jednotlivé hráče. Nechybí také globální reverb a delay. Kvalita efektů je na velmi slušné úrovni a je srovnatelná s kvalitou virtuálních efektů aplikace Studio One.

PreSonus Studio 192 je pro firemní aplikaci Studio One jakoby přímo předurčen: do jednotlivých projektů lze např. uložit kompletní nastavení gainů předzesilovačů, přímo ovládat DSP mix včetně efektů apod.

Vyzkoušejte si Studio One zdarmaVyzkoušejte si Studio One zdarma

Zkušební verze programu Studio One Professional vám umožní vyzkoušet všechny výkonné editační a masteringové funkce programu včetně celé sady Native Effects™ plug-inů po dobu 30 dnů zcela zdarma. Jak je stáhnout a nainstalvat jsme popsali v článku: Vyzkoušejte si PreSonus Studio One zdarma

Výbornou vlastností, která je integrována přímo do Studio 192, jsou možnosti Talkbacku. Lze použít přímo vestavěný elektretový mikrofon na čelním panelu, což nemusí být praktické, pokud máme kartu dál od sebe, nebo připojit libovolný externí mikrofon. Talkback lze libovolně routovat do jednotlivých mixů. Dalším užitečným bonusem je vnitří management poslechových monitorů, kdy nastavíme jednotlivé stereofonní páry a při poslechu v režii mezi nimi můžeme přepínat. Sluchátkové výstupy lze adresovat buď nezávisle nebo mohou zrcadlit libovolný mix, např. hlavní výstup.

Zkráceno. Plnou verzi najdtete na portálu Audiozone.cz. Autorem recenze je Ondřej Urban.

Tento zvukový převodník je testery velice vyhledávaný, přečtěte si proto také recenzi od Martina Sillaye psanou pro slovenský hudební časopis Nový Populár nebo Oldřicha Turečka z hudebního portálu Muzikus či recenzi Matěje Ištvánka, studenta "sound  engineeringu" na VUT v Brně.

     
     
  Kde koupit produkty značky PreSonus?  
     
     

Chcete se dozvědět více?

Milan Včelař

Milan se dlouhodobě věnuje produktům pro studiovou práci, profesionální mixáž i živé ozvučení a to nejen jako zkušený produktový specialista, ale především jako dlouholetý uživatel.

Kontaktovat jej můžete na presonus@disk.cz 

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře