logo Disk

Boris Carloff: TF-5 je druhý mikrofon od RØDE, který bych si koupil! Známý český producent a skladatel otestoval novinku od RØDE Microphones

Společnost RØDE Microphones přinesla v polovině tohoto roku na trh novinku. Malomembránový kondenzátorový mikrofon TF-5 navržený ve spolupráci s legendárním zvukovým inženýrem a producentem klasické hudby Tony Faulknerem. Mezi prvními, kdo si mohl tyto "tužky" vyzkoušet byl producent, skladatel a studiový inženýr Boris Carloff. 

Kategorie: Studio - Recenze | Pódium - Recenze
Boris Carloff (Milan Havrda) | 13. listopadu 2019

RODE jsem nikdy příliš nefandil

Australský výrobce RØDE Microphones vyrábí širokou škálu mikrofonů vhodných pro mnoho aplikací. Musím předeslat, že jsem nebyl nikdy velký fanda téhle značky a líbil se mi od nich doteď jen jejich ribbon. Ovšem před několika lety jsem se dočetl, že RØDE chystá řadu mikrofonů navržených ve spolupráci se slavným inženýrem nahrávajícím klasickou hudbu, Tony Faulknerem, oceněným cenou Grammy. 

Když jsem slyšel, že první vlaštovka této spolupráce TF-5 je k dispozici, byl jsem celkem zvědavý, jak tyto mikrofony budou znít v testech.

TF-5 je malomembránový kondenzátor s pevnou kardioidou, který podle společnosti RØDE představuje „finální vyjádření odborných znalostí firmy RØDE, akustický design a zvukovou čistotu“.
TF-5, vyrobený ve spolupráci s Tony Faulknerem, oceněným oceněním Grammy, má být nejvhodnější pro kritické nahrávky, kde je prvořadá čistota tónu a přirozený, čistý charakter.

Co se skrývá uvnitř?

Velmi hezké prodejní balení kondenzátorových tužek TF-5, je nabízeno jako prémiový pár. Obsahuje zbrusu nově designovanou zlacenou kapsli navrženou v toleranci submikronů, která zajišťuje jak optimální výkon, tak přesné párování stereo párů. Elektronicky jsou aktivními složkami impedanční převodník JFET s bipolární výstupní vyrovnávací pamětí a samozřejmě, stejně jako všechny kondenzátory, vyžaduje TF-5 fantomové napájení 48V.

V balení TF-5 je vše, co potřebujete k stereofonnímu nahrávání. Kromě samotných mikrofonů je zde i pár držáků a nastavitelná stereo lišta pro XY nahrávání. Matný černý povrch těla odolný proti poškrábání obklopující kapsli je perforovaný, což je vizuálně atraktivní a zřejmě má nějaký vliv na funkci mikrofonu. Výrobce nabízí také velkorysou 10letou záruku. Což znamená, že v RØDE zřejmě mysleli, co nejvíce na kvalitu výroby.

Frekvenční odezva je působivě plochá od 30 Hz do 20 kHz, s mírným poklesem v oblasti horních, středních a vysokých výšek je kompenzován nárůstem výkonu nad 10 kHz. Citlivost je poměrně vysoká, takže signál je celkem silný a s šumem by neměl být žádný problém.

Přečtěte si také:

RØDE TF-5: Ultimátní tužky s rukopisem Tonyho Faulknera

RODE TF-5 je malomembránový kondenzátorový mikrofon prémiové kvality navržený ve spolupráci s legendárním zvukovým inženýrem a producentem klasické hudby Tony Faulknerem. Díky zcel…

Recenze: RØDE Microphones TF-5 (Audiozone.cz)

Asi každému se při vyslovení slova Austrálie vybaví klokani, budova opery v Sydney, kapela AC/DC, nebo Ayers rock. U lidí, kteří nějakým způsobem pracují se zvukem, a především s m…

Recenze: RØDE TF-5 (Muzikus)

"Pracuji v jihlavském studiu Českého rozhlasu a můj kolega - všemi nazývaný Slunce - je mistr zvuku a kromě toho vynikající kytarista. Přinesl tedy akustickou kytaru a mikrofony js…

Co prozradilo testování

Mikrofony jsem porovnával v testech s mými malomebránovými mikrofony - párem Neumannů KM 84 a lampovými KM56.

Musím předeslat, že cenově se oba Neumanny pohybují úplně jinde - ale RØDE mně velmi překvapily.

První test proběhl na akustickou kytaru. Stereo pár na 12 pražec a tělo. RØDE TF-5 měly brilantní moderní zvuk, na rozdíl od čínských mikrofonů jsem neslyšel ony „čínské“ výšky, ale opravdu moderní hezké detailní vysoké frekvence. Zároveň byly schopny velmi hezky přenést basové frekvence a kupodivu byly basy, snad díky JFET, velmi hezky saturované. Oba Neumanny zněly v porovnání s RØDE více exponovaně ve středech a méně ve výškách. Na druhou stranu díky menší expozici výšek zněly méně detailně. Charakterově mi RØDE velmi připomněly některé modely DPA, ale s teplejšími (zabarvenějšími) spodními středy, nebo naopak mikrofony Schoeps s více akcentovanými výškami. Nahrávka kytary Martin D28 byla velmi vyvážená a myslím, že by neudělala ostudu žádnému Hi end studiu.

Druhým nástrojem, na kterém jsem RØDE použil, byla sada bicích. Vintage Slingerland ‚63 s činely Sabian a Paiste obyčejně zvučím stereo mikrofonem Neumann, protože tužky se mi zdají většinou příliš směrové a občas vytahují nepříjemné frekvence. RØDE v AB nastavení, zněly neobyčejně detailně a dělaly velmi hezké harmonické, které opravdu nezněly vůbec „harsh“.

Na druhou stranu, v overheadech se dokonce objevil velice hluboký kick, což dokazuje velmi široký frekvenční rozsah. V celé stereo nahrávce se opět projevily ony barevné spodní středy, které působily příjemně.

Dovedu si představit, že mikrofony budou znít skvěle díky svému charakteru a rozsahu na akustickém pianu a jako hlavní univerzální stereo pár, skoro na všechny nástroje. Nejsem si jen jistý, jak budou fungovat na smyčcové nástroje, kde můžou speciálně u houslí akcentovat přirozenou „ukvičenost“ nástroje.

Spočteno a sumarizováno: TF-5 je druhý mikrofon od RØDE, který bych si koupil!

Přečtěte si také:

Školní rok je tu a i my jsme vybírali nové „psací potřeby“

Před několika měsíci jsem dostal zajímavou zakázku – pořídit krátké zvukové záznamy unikátních koncertních křídel Steinway & Sons pro oficiálního prodejce, servis a restaurátorskou…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře