logo Disk

Boris Carloff: TF-5 je druhý mikrofon od RODE, který bych si koupil! Známý český producent a skladatel otestoval novinku od RODE Microphones

Společnost RODE Microphones přinesla v polovině tohoto roku na trh novinku. Malomembránový kondenzátorový mikrofon TF-5 navržený ve spolupráci s legendárním zvukovým inženýrem a producentem klasické hudby Tony Faulknerem. Mezi prvními, kdo si mohl tyto "tužky" vyzkoušet byl producent, skladatel a studiový inženýr Boris Carloff. 

Kategorie: Studio - Recenze | Pódium - Recenze
Boris Carloff (Milan Havrda) | 13. listopadu 2019

RODE jsem nikdy příliš nefandil

Australský výrobce RØDE Microphones vyrábí širokou škálu mikrofonů vhodných pro mnoho aplikací. Musím předeslat, že jsem nebyl nikdy velký fanda téhle značky a líbil se mi od nich doteď jen jejich ribbon. Ovšem před několika lety jsem se dočetl, že RODE chystá řadu mikrofonů navržených ve spolupráci se slavným inženýrem nahrávajícím klasickou hudbu, Tony Faulknerem, oceněným cenou Grammy. 

Když jsem slyšel, že první vlaštovka této spolupráce TF-5 je k dispozici, byl jsem celkem zvědavý, jak tyto mikrofony budou znít v testech.

TF-5 je malomembránový kondenzátor s pevnou kardioidou, který podle společnosti RODE představuje „finální vyjádření odborných znalostí firmy RODE, akustický design a zvukovou čistotu“.
TF-5, vyrobený ve spolupráci s Tony Faulknerem, oceněným oceněním Grammy, má být nejvhodnější pro kritické nahrávky, kde je prvořadá čistota tónu a přirozený, čistý charakter.

Co se skrývá uvnitř?

Velmi hezké prodejní balení kondenzátorových tužek TF-5, je nabízeno jako prémiový pár. Obsahuje zbrusu nově designovanou zlacenou kapsli navrženou v toleranci submikronů, která zajišťuje jak optimální výkon, tak přesné párování stereo párů. Elektronicky jsou aktivními složkami impedanční převodník JFET s bipolární výstupní vyrovnávací pamětí a samozřejmě, stejně jako všechny kondenzátory, vyžaduje TF-5 fantomové napájení 48V.

V balení TF-5 je vše, co potřebujete k stereofonnímu nahrávání. Kromě samotných mikrofonů je zde i pár držáků a nastavitelná stereo lišta pro XY nahrávání. Matný černý povrch těla odolný proti poškrábání obklopující kapsli je perforovaný, což je vizuálně atraktivní a zřejmě má nějaký vliv na funkci mikrofonu. Výrobce nabízí také velkorysou 10letou záruku. Což znamená, že v RODE zřejmě mysleli, co nejvíce na kvalitu výroby.

Frekvenční odezva je působivě plochá od 30 Hz do 20 kHz, s mírným poklesem v oblasti horních, středních a vysokých výšek je kompenzován nárůstem výkonu nad 10 kHz. Citlivost je poměrně vysoká, takže signál je celkem silný a s šumem by neměl být žádný problém.

Přečtěte si také:

RØDE TF-5: Ultimátní tužky s rukopisem Tonyho Faulknera

RODE TF-5 je malomembránový kondenzátorový mikrofon prémiové kvality navržený ve spolupráci s legendárním zvukovým inženýrem a producentem klasické hudby Tony Faulknerem. Díky zcel…

Recenze: RØDE Microphones TF-5 (Audiozone.cz)

Asi každému se při vyslovení slova Austrálie vybaví klokani, budova opery v Sydney, kapela AC/DC, nebo Ayers rock. U lidí, kteří nějakým způsobem pracují se zvukem, a především s m…

Co prozradilo testování

Mikrofony jsem porovnával v testech s mými malomebránovými mikrofony - párem Neumannů KM 84 a lampovými KM56.

Musím předeslat, že cenově se oba Neumanny pohybují úplně jinde - ale RODE mně velmi překvapily.

První test proběhl na akustickou kytaru. Stereo pár na 12 pražec a tělo. RODE TF-5 měly brilantní moderní zvuk, na rozdíl od čínských mikrofonů jsem neslyšel ony „čínské“ výšky, ale opravdu moderní hezké detailní vysoké frekvence. Zároveň byly schopny velmi hezky přenést basové frekvence a kupodivu byly basy, snad díky JFET, velmi hezky saturované. Oba Neumanny zněly v porovnání s RODE více exponovaně ve středech a méně ve výškách. Na druhou stranu díky menší expozici výšek zněly méně detailně. Charakterově mi RODE velmi připomněly některé modely DPA, ale s teplejšími (zabarvenějšími) spodními středy, nebo naopak mikrofony Schoeps s více akcentovanými výškami. Nahrávka kytary Martin D28 byla velmi vyvážená a myslím, že by neudělala ostudu žádnému Hi end studiu.

Druhým nástrojem, na kterém jsem RODE použil, byla sada bicích. Vintage Slingerland ‚63 s činely Sabian a Paiste obyčejně zvučím stereo mikrofonem Neumann, protože tužky se mi zdají většinou příliš směrové a občas vytahují nepříjemné frekvence. RODE v AB nastavení, zněly neobyčejně detailně a dělaly velmi hezké harmonické, které opravdu nezněly vůbec „harsh“.

Na druhou stranu, v overheadech se dokonce objevil velice hluboký kick, což dokazuje velmi široký frekvenční rozsah. V celé stereo nahrávce se opět projevily ony barevné spodní středy, které působily příjemně.

Dovedu si představit, že mikrofony budou znít skvěle díky svému charakteru a rozsahu na akustickém pianu a jako hlavní univerzální stereo pár, skoro na všechny nástroje. Nejsem si jen jistý, jak budou fungovat na smyčcové nástroje, kde můžou speciálně u houslí akcentovat přirozenou „ukvičenost“ nástroje.

Spočteno a sumarizováno: TF-5 je druhý mikrofon od RODE, který bych si koupil!

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře