logo Disk

Školní rok je tu a i my jsme vybírali nové „psací potřeby“ Srovnání tužkových mikrofonů RØDE TF-5 a Warm Audio WA-84

Před několika měsíci jsem dostal zajímavou zakázku – pořídit krátké zvukové záznamy unikátních koncertních křídel Steinway & Sons pro oficiálního prodejce, servis a restaurátorskou dílnu těchto klavírních skvostů přímo v německém Hamburku. Zde se zabývají také individuálními (překvapilo mě jak značnými) úpravami nástrojů na míru pro své zákazníky.

Kategorie: Studio - Aktuality
Tomáš Bouda | 12. září 2023

Úkol zněl jasně…

… pořídit záznamy více než desítky nástrojů, které mají na dílně a v showroomu, na nichž zákazníkům ukážou základní zvukové rozdíly různých typů klavírů, jejich velikostí a použitých materiálů. Vše navíc mělo proběhnout rychle, protože kvůli natáčení byly zastaveny veškeré řemeslné práce a celý provoz.

Zprvu jsem vůbec nevěděl, jak se na takové natáčení připravit. Předpokládal jsem, že rozdíly ve zvuku mohou být zcela detailní, minimální, ne-li (jak to tak ve světě zvuku často bývá) jen pocitové a domnělé. :-) Padesát let starý mikrofon německé výroby za pár stovek tisíc přece musí znít lépe než ten nový za zlomek ceny třeba z Austrálie. Stratocaster z USA přece bude hrát líp než jeho kopie z Japonska!? A Steinway za 200 tisíc eur musí přece hrát líp než ten za 70 tisíc.

Nepopírám, že tomu tak často bývá, ale rozhodně to není železným pravidlem, jak jsem se i při tomto natáčení přesvědčil. 

Obavu jsem měl také z prostor, v nichž mělo natáčení probíhat – především z toho, aby se na kýžených rozdílech nepodepsaly více, než samotný zvukový charakter každého nástroje. Každý klavír stál totiž v jiné místnosti, se zcela jinými akustickými vlastnostmi. Jeden byl v otevřené poloprázdné hale plné odrazů, jiný zase v rohu menší dílny, téměř nepřístupný a obklopený dalšími drahými nástroji, o které člověk opravdu nechtěl škrtnout mikrofonním stojanem. Všechny obavy se ale rozplynuly, když mi na jednotlivé klavíry zahráli. Rozdíly v barvě zvuku byly opravdu zásadní a okamžitě rozpoznatelné. Z výše uvedených důvodů a charakteru zadání jsme se rozhodli pro velmi jednoduché snímání – pouze blízký náběr a žádné room mikrofony snímající prostor. Mělo jít jen o pracovní záznamy.

Když jsem řešil, jaké mikrofony pro takový úkol použít, stále jsem vybíral pouze mezi velkomembránovými kondenzátory. U87, nebo snad AKG C414? Ale představa, že se s oběma velkými mikrofony na samostatných těžkých stojanech pohybuji v úzkých uličkách mezi dalšími klavíry, mě budila ze snů.

Shodou okolností jsem měl v té době v zápůjčce také dva stereofonní páry malomebránových „tužkových“ mikrofonů, které jsem původně testoval a používal pro záznam akustické kytary. Jednalo se konkrétně o mikrofonní páry:

  • RØDE TF-5: prémiový matched pair malomembránových kondenzátorových mikrofonů. Model, který v RØDE vyvíjeli spolu s legendárním zvukovým inženýrem a producentem klasické hudby Tonym Fauknerem.

  • Warm Audio WA-84: opět pečlivě vybraný shodný stereofonní pár. Jedná se o klon legendárních vintage mikrofonů Neumann KM84. I tyto mikrofony byly vyrobeny s použitím prvotřídních součástek, jako jsou transformátory CineMag USA, původní kondenzátor Wima a další komponenty Fairchild FET. 

Oba mikrofony mi zapůjčila společnost DISK Multimedia, se kterou již roky úzce spolupracuji. Ať už ke své práci potřebuji a hledám cokoliv, oni to prostě mají skladem, a když ne, chytře mi doporučí něco ještě dražšího… chci říct lepšího. :-) Cítím se také stále víc jako kytarista než zvukový profesionál, takže se na DISK a jeho tým produktových specialistů rád obracím i pro odbornou radu.

Oba mikrofonní páry mě překvapily svým obrovským frekvenčním rozsahem. Jedná se o malomembránové kondenzátory, předpokládal jsem tedy brilantní „rychlý“ a konkrétní zvuk, který skutečně oba mají, ale byl jsem překvapen velkým dynamickým rozsahem, čistotou a věrností nabraného signálu a především tím, jak bohaté a pevné basy oba mikrofony nabízejí.

Pro natáčení jsem se rozhodl použít, možná trochu netradičně, právě jeden z těchto párů.

RØDE, nebo WARM?

Pár RØDE TF-5 pořídíte za cenu kolem 35 tisíc korun a popravdě jsem je celou dobu trochu upřednostňoval. Už samotné balení mikrofonu v elegantní temně černé kazetě vám dává pocit, že se jedná o výjimečný produkt.

V balení naleznete také praktický držák s vyznačenými centimetry a úhly, díky kterému mikrofony snadno nastavíte pro nejpoužívanější techniky stereofonního snímání (XY, ORTF…)

Stereo pár mikrofonů Warm Audio WA-84 pořídíte za polovinu ceny RØDE TF-5 a v balení najdete i praktické držáky (pavouky) odolné otřesům. Srovnání dvou takto cenově rozdílných mikrofonů se tedy zdá nelogické, nebo přinejmenším nefér. Ale když jsem vzal oba mikrofonní páry na test ke svému kamarádovi a legendárnímu kytaristovi Tonymu Ackermanovi, oba jsme byli překvapeni kvalitou srovnávaných kusů. Dokonce se naše sympatie přikláněly více k levnějším WA-84. Rozhodně nabízely silnější vstupní signál, na první poslech větší konkrétnost a celkovou čitelnost. WA-84 nám opravdu vyrazily dech.

Ovšem při detailnějším poslechu a delším čase, kdy jsem mikrofony mohl testovat, jsem zalíbení v původně preferovaném dražším páru od RØDE přece jen našel. Mikrofony se ukázaly jako plnější, krémovější a proti WA-84 trochu barevnější. WA-84 jsou někdy tak konkrétní a brilantní, až v některých situacích (s některými nástroji) znějí trochu „plechově“. To, co se mi na nich líbilo s akustickou kytarou, se mi neosvědčilo na klavíru – a naopak. 

V následujícím videu si oba mikrofony můžete poslechnout.

Tony Ackerman – Blackbird

V této improvizované videoukázce jsme se pokusili o přímé srovnání symetrických stereofonních párů tužkových mikrofonů RØDE TF-5 a Warm Audio WA-84 při snímání akustické kytary. Nahrávka je pořízena a publikována bez ekvalizace a další postprodukce, aby byly patrné rozdílné charakteristiky obou mikrofonních párů. Pár RØDE TF-5 se zde jeví (alespoň mému uchu) jako horší z dvojice testovaných mikrofonů – méně konkrétní, přiznávající nelichotivé „hučivé” kmitočty, zatímco WA-84 jsou mnohem otevřenější, přirozenější a přinášejí pocit širšího sterea. Ovšem to, co zní dobře zde, tedy s akustickou kytarou, se nepotvrdilo například u piana (viz další video níže).

RØDE TF-5 jsou přísně směrové a každý (i sebemenší) pohyb či lehce jiný úhel ke zdroji snímaného zvuku má obrovský dopad na výsledek. Laborovat s jejich pozicí a technikou snímání před samotným nahráváním se opravdu vyplatí a špatné rozhodnutí (jako tomu bylo při tomto rychlém kytarovém srovnání) vám zase přidělá množství práce navíc v postprodukci.

Warm Audio WA-84 jsou oproti tomu skuteční pracanti. Znějí OK téměř vždy a moc nezáleží, před co a kam je postavíte. Výsledek je vždy použitelný, konkrétní a vlastně dobrý.

Ale…

Po tom, co jsem si mikrofony trochu osahal a pochopil, bych se s největší pravděpodobností rozhodl právě pro pár RØDE TF-5. Při správném použití vám jednoduše dají víc – více zvuku, větší rozsah a barvy, a to i na velké vzdálenosti snímání.

Širší stereo postavení mikrofonů, které s kytarou fungovalo dobře pro mikrofony WA-84, bych s TF-5 vyměnil za snímací techniku XY, kdy jsou mikrofonní kapsle blízko u sebe. Myslím, že bych tím předešel nežádoucím zvukovým jevům, jako je silnější signál jen z jedné strany panoramatu (od mikrofonu, který zde byl blíže ozvučnému otvoru kytary), a lehce zvláštním jakoby fázovým posunům.

Při zvučení klavíru jsem si s pozicí mikrofonu RØDE TF-5 pohrál trochu více a získal myslím hezké stereo s vyváženým zvukem na obou koncích spektra – plné pevné basy i konkrétní a průzračné, ale ne nepříjemně ostré výšky. Rád bych připomněl, že výsledný zvuk je skutečně jen takový, jak ho zaznamenaly mikrofony, bez zásadních úprav. Takového (pro mé ucho) precizního zvuku jsem s mikrofony Warm Audio u piana nedosáhl, i když byl zvuk stále velice dobrý a určitě použitelný.

Takže…

Pokud jste trochu hračičkové a máte čas si s nastavením pohrát, s mikrofony RØDE TF-5 neuděláte nikdy chybu a můžete získat opravdu výjimečný a precizní zvuk.

Jestliže ale hledáte pracanty, kteří vám dodají vždy kvalitní a použitelný výsledek a se kterými to v podstatě nemůžete zkazit, pak sáhněte po páru Warm Audio WA-84. 

Zdlouhavým testem jsem tedy došel k již dlouho známému výsledku – nic jako univerzální mikrofon, kromě SM57 :-), neexistuje a každý mikrofon obstojí v jiné situaci. Je tedy stále nutné před každým natáčením pár mikrofonů vyzkoušet a vybrat pro každý nástroj, a dokonce i pro každého umělce, ten pravý.

Na otázku, zda vybrat dražší RØDE, či levnější pár od Warm Audio, je odpověď jednoduchá – vezměte oba.

Pokud bych měl ale přece jen nějaké sdělení nebo doporučení v tomto článku přinést, pak:
Overheady, kytara s trsátkem a kovovými strunami, možná dechové nástroje, tam všude Warm WA-84.

Pokud ale chcete nahrávat klasickou kytaru s nylonovými strunami, klasický měkký klavír, případně hledáte stereo pár pro celý symfonický orchestr, tam budou RØDE TF-5 to pravé.

Pro nahrávání klavírů Steinway jsem tedy nakonec zvolil dražší pár mikrofonů RØDE TF-5, který nástroje zaznamenal nejvěrněji živému poslechu. V omezeném prostoru a v daných podmínkách se s nimi jednoduše manipulovalo. Díky praktickému dvojitému držáku jsem mohl oba mikrofony upevnit na jediný lehký mikrofonní stojan a s notebookem a malou zvukovou kartou Universal Audio Apollo Twin mohl pobíhat po rozsáhlém prostoru nabitém těmi nejdražšími klavíry na světě.

*Celou dobu jsem měl k ruce neuvěřitelně talentovanou taiwanskou klavíristku Meddy, která na klavíry hrála krátké zvukové ukázky. Po celém natáčení – když se dostavila euforie z hotové práce – mi tato pianistka koncertující po celém světě, která si za ten den zahrála na nejdražší a nejlepší klavíry světa za několik set tisíc eur, řekla jen tak mimochodem, že ona sama hraje dlouhý roky na náš českej Petrof a že jí připadá teda mnohem lepší. :-) Což mě odkazuje opět k tomu, že ve zvuku je všechno relativní. :-)

Záznamy ze samotného natáčení pro zadavatele bohužel nemohu volně použít, ale přikládám alespoň ukázku hry této výjimečně talentované klavíristky, ve které můžete mikrofony RØDE TF-5 slyšet v akci.

Díky DISK Multimedia za podporu.

Přečtěte si také:

Warm Audio WA-84: Malej, ale šikovnej

Když značka Warm Audio na začátku roku po delší odmlce představila nový mikrofon ve svém portfoliu, nebylo pochyb o tom, který ze studiových velikánů mu byl předlohou. Malomembráno…

RØDE TF-5: Ultimátní tužky s rukopisem Tonyho Faulknera

RODE TF-5 je malomembránový kondenzátorový mikrofon prémiové kvality navržený ve spolupráci s legendárním zvukovým inženýrem a producentem klasické hudby Tony Faulknerem. Díky zcel…

Boris Carloff: TF-5 je druhý mikrofon od RØDE, který bych si koupil!

Společnost RØDE Microphones přinesla v polovině tohoto roku na trh novinku. Malomembránový kondenzátorový mikrofon TF-5 navržený ve spolupráci s legendárním zvukovým inženýrem a pr…

Recenze: Warm Audio WA-251 a WA-84 (Muzikus)

"Jak tak sleduji česká studia, značku Warm Audio netřeba představovat a stejně tak je známý i její obchodní strategie - za méně peněz dodat produkt, který kopíruje známé vintage za…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře