logo Disk

Dotykáč jako náhrada pultu aneb Slasti a strasti bezdrátového zvukaře

Zvučili jste už koncert pomocí tabletu? Jako každá technická věc to má své silné i slabší stránky. Milan Včelař je zkušený koncertní zvukař a poradí vám, jak ty silné využít pro ulehčení práce a zlepšení zvuku. Budete se moct pohybovat libovolně po sále, nastavit muzikantům správně odposlechy nebo je nechat, ať si je nastavují sami. A to není vše!

Kategorie: Pódium - Tipy & Triky
DISK | 14. července 2020

„Mastný sklo“

Tento ne zrovna lichotivý termín se ujal ve zvukařském slangu pro míchání živých vystoupení pomocí dotykových tabletů. Dálkové ovládání mixpultů se začalo masově šířit od roku 2011, kdy americká společnost PreSonus jako první vyvinula dedikovanou iOS aplikaci pro svoje mixpulty StudioLive. Od té doby je ovládání mixpultu „ze vzduchu“ povinnou součástí i těch nejlevnějších „digitálů“ všech renomovaných značek. Tento způsob ovládání přinesl zvukařům dosud netušené možnosti. Dodnes však panují u mnoha zvukařů i muzikantů předsudky, nedůvěra a často i opovrhování tímto způsobem ovládání. Jako vždy není pravda černobílá a vše má svoje pro a proti. Pokusím se vám v tomto článku předat svoje několikaleté zkušenosti, které jsem získal při zvučení především menších akcí typu lokálních festivalů, rockových a folkových koncertů, divadelních představení a tanečních zábav pomocí tabletu Apple iPad.

Trocha teorie snad nezabije

Standardní a nejjednodušší konfigurace zvukařského systému je hlavní mixpult (FOH), ozvučovací reprosoustava (PA) a pódiové odposlechy (monitory). Na větších akcích bývá přítomen navíc monitorový mixpult s vlastním zvukařem, který se stará výhradně o zvuk pro muzikanty na pódiu.

Do hlavního mixpultu, umístěného obvykle na sále „mezi lidmi“, jsou z pódia pomocí multipárového kabelu vedeny signály jednotlivých nástrojů a mikrofonů, které zvukař v mixpultu zpracuje (smíchá) a posílá ve formě sterea do PA, případně jednotlivé submixy do monitorů pro muzikanty na pódiu. Tolik absolutní základ. Přidáním dotykového tabletu se na tomto systému vlastně nemění vůbec nic, pouze místo fyzického ovládání „ze židle“ ovládáme mixpult bezdrátově pomocí aplikace nainstalované v tabletu.

K čemu je to vlastně dobrý…?

Dálkové ovládání FOH má nesporné výhody, o kterých snad nebude pochybovat ani ten nejzarytější odpůrce „mastnýho skla“. Pojďme si je shrnout.

Zvučíte odkudkoliv

Můžete si vzít tablet do ruky a obejít si celý sál či parket, galérku, přísálí, WC (kde jak známo to hraje vždy nejlíp) a vše korigovat tak, abyste dosáhli optimálního zvuku po celé ploše. Nemusí tak již nutně platit pořekadlo, že „nejlepší zvuk bývá za zvukařem“, nyní vám to může hrát dobře úplně všude…anebo taky blbě a to taky úplně všude, ale za to tablet určitě nemůže.

Monitory nastavujete přímo na pódiu:

Pokud není přítomen monitorový zvukař, není nad to jít při nastavení zvuku na pódiu mezi muzikanty a namíchat monitory společně. Máte obrovskou výhodu, že sami slyšíte, co vlastně muzikantům nastavujete, což při ovládání mixpultu ze sálu logicky není možné. Můžete si přímo na pódiu poslechnout, kde je monitor náchylný na vazbu a kritické frekvence potlačit. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že muzikanti jsou tímto způsobem nastavení odposlechů společně se zvukařem většinou nadšení a prospěje to i k dobré a tvůrčí náladě mezi kapelou a zvukařem, která (co si budem povídat) není samozřejmostí.

Nechte muzikanty pracovat za vás  

Stejně tak, jak k mixpultu připojíte bezdrátově váš tablet, můžete dovolit připojení dalších tabletů nebo mobilů a umožnit muzikantům ovládat jejich vlastní odposlechové cesty. Vše je samozřejmě v rámci software vyřešeno tak, že jednoduchým způsobem přidělíte jednotlivým muzikantům omezená práva, aby vám napřiklad nezasahovali do zvuku v PA, případně jim omezíte maximální hlasitost apod. Toto svěření části vaší zvukařské práce chce jistou dávku důvěry z vaší strany směrem k muzikantům, obzvlástě při použití klasických reproduktorových monitorů. Při nevhodném zásahu muzikanta do hlasitosti jeho monitoru může dojít ke zpětné vazbě, která vás může pěkně potrápit. Mnohem jednodušší a méně rizikové je v tomto případě použití sluchátkových in-ear monitorů, kde nehrozí zpětná vazba a muzikant si může prakticky libovolně namíchat svou monitorovou cestu dle svého gusta, ať mu to třeba hlavu utrhne.

Šetříte váš čas a záda

V předchozích řádcích jsme si popsali využití tabletu víceméně jako „pomocníka“ a doplněk k fyzickému ovládání mixpultu. Jenže ono to jde i bez mixpultu.

V podstatě si stačí jen představit, že mixpult, který byste normálně umístili někam doprostřed sálu či mezi publikum, necháte na pódiu, připojíte do něj nástroje napřímo bez použití „páráku“ a celou show budete zvučit z tabletu někde mezi publikem. Ušetříte si tahání páráku, stačí vám malý stoleček a pokud zvučíte venku, vlastně nepotřebujete ani zvukařský stan či střechu, protože v případě deště se můžete zašít i s tabletem někam pod střechu nebo k barovému okýnku. Ano, tohle asi není úplně sen profesionálního zvukaře, ale na mnoha místech je lepší prosedět akci někde mezi lidmi než zašitý někde pod galérkou, kam vás pořadatel nemilosrdně odkázal, protože všude jinde „zavazíte“.

Dnes jsou běžně na trhu mixpulty, které vlastně již nejsou mixpulty v tom klasickém slova smyslu, protože mají pouze vstupy a výstupy, nemají žádné fyzické ovládací prvky a vše se děje uvnitř, ovládáno dálkově tabletem. Nejčastěji se jim říká „stageracky“ nebo „rackové mixpulty“.

Na divočejších akcích oceníte i to, že vám opilci nebudou padat do mixpultu, případně vám ho nevykropí pivem či jinak neznečistí, ani nechci domyslet.

No a nespornou výhodou tabletu je i to, že pokud se vám zvuk třeba na motorkářském srazu zrovna nepodařil a místní Hells Angels se vám chystají dát na budku, s tabletem se pověstný cimrmanovský „Vichr z hor“ realizuje poměrně lehce. Pro zbytek aparátu se vrátíte, až emoce opadnou.

Oba způsoby (tablet nebo klasické ovládaní) samozřejmě můžete i kombinovat dle povahy a rozsahu akce, kterou právě zvučíte. Například mixpulty Presonus Studiolive umožňují libovolnou kombinaci klasického i bezdrátového ovládání. Nespornou výhodou takto navrženého systému je i možnost jednoduchého a úplného nahrazení klasického mixpultu iPadem nebo naopak, a to v případě poruchy či poškození některého z komponentů systému během produkce.

V první části jsme si popsali, jak to celé funguje, a to hlavně v pozitivním světle. V druhé části si dáme trochu praktických rad, na co si dát při použití tabletu pozor a kdy se mu raději vyhnout úplně. A možná dojde i na nějakou tu veselou historku z praxe.

Přečtěte si také:

PreSonus StudioLive III - 2. díl: Horní panel a organizace monitoringu

Jaká vylepšení přináší 3. generace pultů PreSonus Studiolive? Seriálem o řadě PreSonus StudioLive vás provede zkušený zvukař Pavel Vlach.

Video návody: Jak na digitální mixpulty PreSonus StudioLive?

Zákaz volného pohybu kvůli šíření COVID-19 stále přetrvává a tak se Jirka Sedláček odebral do domácí zkušebny, aby natočil sérii videí o těchto oblíbených digitálních pultech. Nauč…

Chcete se dozvědět více?

Milan Včelař

Milan se dlouhodobě věnuje produktům pro studiovou práci, profesionální mixáž a živé ozvučení a to nejen jako zkušený produktový specialista, ale především jako dlouholetý uživatel.

Kontaktovat jej můžete na audio@disk.cz 

 

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře