Točit ruchy zvlášť nebo současně s obrazem?
Záleží samozřejmě na konkrétní situaci, ale točit vše z „jedné vody“ má řadu výhod.
Prvním je ryzost a přesvědčivost dané situace. Zaznamenáváme kus exteriéru či interiéru kolem kamery či kamer v originální a věrné podobě. Bez přísad z jiného času i kusu světa.
Druhou je ekonomičnost – pokud mikrofony dobře rozmístíme, získáme záznam, kdy stačí lehce postprodukčně upravit intenzitu jednotlivých stop, trochu si pohrát s čitelným rozmístěním do sterea a jsme hotovi!
Tip 1: Počítejte, že při mixu musí zůstat zachováno původní prostorové rozložení mikrofonů. Pokud začneme - zvláště u interiéru - posprodukčně laborovat s přehazováním mikrofonů do protějších stran sterea, než byly při nahrávání, vzniknou nežádoucí fázové posuvy a překroucená místnost s jinými počátečními odrazy (early reflections) i pozdějším dozvukem (reverb). Obvykle zvukově se zastřenými ba zamaskovanými frekvenčními pásmy.
Přečtěte si také:
Jak točit perfektní ruchy do videa, díl 1. Vybavení
Kvalitní ruchy a atmosférické zvuky v pozadí dělají film přesvědčivým. Jaké vybavení potřebuji, abych je natočil v co nejlepší kvalitě? Mohu kombinovat a využít různá zařízení? Tře…
iOgrapher: Přeměňte svůj iPhone nebo iPad v profi filmařský stroj
Na YouTube každou minutu přibývá přes 300 hodin videí. Každý z nás může totiž jednoduše kdykoli vytáhnou z kapsy svůj mobil a okamžitě začít nahrávat, co právě prožívá, a video nas…
Mikrofon zabudovaný v kameře
svým zasazením do těla přístroje, ale i elektromechanickými vlastnostmi (nižší citlivost, nevyrovnaná frekvenční charakteristika, vyšší vlastní šum ad.) nemá tak dobré vlastnosti, jako mikrofon externí. Přesto se vyplatí točit i přes mikrofon v kameře zabudovaný, ale raději tuhle stopu použít jen do druhých plánů na doplnění prostoru. Počítejte ale, že taková stopa bude plošší (signál zašuměním ztratí průraznost a brilanci) i více do výšek.
V DSRL kamerách je obvykle po každé straně zabudován pár stereo mikrofonů.
Tip 2: Pamatujte na pravidlo, že zvuk by měl být v souladu s architekturou obrazu – jednoduše budit dojem, že lidské uši jsou tam, odkud zabírá kamera. Přestože mikrofonů bude při snímání více a některé dokonce kontaktně u zdroje, který je od kamery vzdálen na desítky metrů.
Tip 3: Pozor na převodníky u DSRL nebo lacinějších kamer, mají horší SNR (Signal to Noise Ratio). Prostě vyšší hladinu vlastního šumu. Přenosná záznamová zařízení, anebo i laptop s kvalitní kartou poskytují mnohem kvalitnější technické parametry a tím i záznam.
Video mikrofon v sáňkách na kameře
je elegantnějším řešením. Sáňky odtlumí tělo i kapsli od nechtěných ťukanců, které při manipulaci - sahání na tělo mkamery, přepínače, bajonet a třeba i na stativ - do „built in camera mic“ nebo mikrofonu "natvrdo" na těle kamery prolezou. Navíc je do sáněk obvykle určen lehce směrový mikrofon, který dokáže zčásti odtlumit signály přicházející z boku případně i zezadu.
VideoMic Go váží neuvěřitelkných 73 gramů. Ani jej na zrcadlovce neucítíte.
Tip 4: Mikrofon umístěný v sáňkách i při rychlém pohybu kamery (jízdě, švenkování) přesně dodržuje architekturu obrazu. Zvuk přichází ze směru, kam se kamera dívá.
Tip 5: Směrovější mikrofony do sáněk jsou překvapivě velice lehké, tj. zrcadlovku nebo kameru můžeme držet v ruce, kompletní zařízení lehce uneseme, a máme-li i kvalitní stabilizér, obraz bude hezky vyrovnaný.
Tip 6: Pokud plánujeme zoomování (tz. jízdu ohniska od blízkého bodu před objektivem k vzdálenějšímu v terénu - zaostření na něj), doporučujeme následující vychytávku: snímejte zvuk mikrofonem A na kameře či u kamery a dále mikrofonem B umístěným blízko ke zdroji, který „zoomujeme“ – kamerou přiblížíme a zaostříme. Potom stačí patřičně měnit poměr hlasitostí mikrofonů A a B. Ze začátku zoomovaní bude dominovat A na konci B. Doladění drobných poměrů a konečná přesvědčivost zvukového zoomování je otázkou koordinace s obrazem.
Při zesílení směrového mikrofonu A (na tyči s krytkou BLIMP) budeme mít dojem, že spíkr mluví z dálky. Jestliže ho zoomováním kamery opticky přiblížíme a zesílíme ruční mikrofon B (Reporter), vzbudíme dojem, že jsme k herci prostotorem přiletěli.
Stereo XY
je jednou z nejpoužívanějších párových mikrofonních technik, kdy dva mikrofony s ledvinovou směrovou charakteristikou umístíme kapslemi k sobě tak, aby svíraly 90 stupňů. Výsledkem je stereo záznam, kde je co nejvíce eliminován tzv. hřebenový filtr. Tehdy je v důsledku fázových zpoždění mezi mikrofony spektrum ořezáno tak, že výsledná obálka spektrografu na ose intenzity připomíná hřeben. Pokud takový stero XY mikrofon umístíme na tělo kamery, vznikne na rozdíl od úzce směrového mono mikrofonu dojem, že slyšíme krásně a měkce celý půlkruh před kamerou.
Tip 7: Řada zrcadlovek má stereo mikrofon zabudovaný ve svém těle.
Stereo VideoMic X zobrazí krásně široký stero půlkruh před kamerou.
Úzce směrový mikrofon
je delší (obvykle od 25 – 40 cm) s řadou okének po bocích. Jeho délka a boční okénka vlastně zapříčiňují, že omezí signály přicházející z boku a zaměří se na vyseknutý zvukový detail (okénko), kam je nasměrován. Používá se jednak blízko u kamery, kdy chceme eliminovat nežádoucí boční ruchy, anebo u dál od kamery, kdy znovu chceme zaměřit a vyseknout zvukový detail.
Tip 8: Přestože úzce směrový mikrofon z prostoru před sebou vybere zaměřený detail a potlačí signály přicházející z boku, zvuk zůstane ambientní (s přítomnými silnými odrazy okolních stěn). Zvláště pak v interiéru, ale může se tak stát i v exteriéru, kde budou odrazivé překážky jako skála, domy apod. Abychom získali suchý „dry“ signál s co nejméně „wet“ odrazy, musíme použít kontaktní mikrofon (ledvinu, kouli, hyperkardiodu) hodně blízko u zdroje a ovlivnit zdroj tak, aby co nejméně odrážel signály v prostoru.
Tip 9: I když budeme natáčet v otevřeném prostoru bez odrazů (na poli) nebo s vysokou pohltivostí (les, křoviny), signál odebíraný „směrákem“ zdáli nebude nikdy tak brilantní, čitelný a tím i v mixu průrazný jako tentýž signál odebíraný zblízka kontaktně. Je to proto, že vzduch funguje do určité míry jako kompresor a vlna během své cesty ztrácí rozdíly mezi amplitudovými maximy a minimy, tím se dynamicky i barevně zploští. Následné „vytavení“ nahrávky gainem přidá na hlasitosti, ale u již barevně stlačeného signálu, který ztratil brilanci. Přidávání ostrosti na vyšších středech a nižších výškách pomůže, ale nevrátíme signál, který bychom získali při snímání zblízka.
Super úzce směrová puška
je ještě delší, až nad půl metru a ještě lépe zaměřuje detail. Daní za tuto vymoženost bývá omezená frekvenční charakteristika – puška nabírá basy až od 40-50 Hz a navíc spodní pásma, která přečte, ztišuje.
NTG 8 je dlouhý 559 mm a zaměří perfektně zvukový detail v dálce. Charakteristiku má superkardioidní - eliminuje zvuky z boku a zezadu.
Tip 10: Směrovost, vyrovnání fází a omezení hřebenového filtru nemusí být vždy výhodou. Nectnosti jako fáze i hřebenový filtr prostě k ambienci a vykreslení prostoru patří. Čitelnosti informací pomůžeme tak, že slova nabo tóny necháme v komplikovaném a zahlcujícím prostoru plynout za sebou s dostatečným odstupem - s pauzami. Nevrstvíme je, aby nevytvářely nečitelný chuchvalec.
Mikrofon na tyči – BoomPole
umožní dostat se lidskou silou co nejblíže ke zdroji a směrový mikrofon operativně namířit tak, aby dobře „nabíral“, ale v záběru nebyl vidět. To vyžaduje dobrou koordinaci s kameramanem. Tyč umožní zvukaři s hercem či zdrojem signálu zároveň chodit, následovat jeho trasu. Jiný signál získáme, když bude mikrofon pod ústy herce (temnější, dutější), jiný nad hercem (ochuzený o rezonance hrudi), jiný z boku.
Kožešinový DeadCat je určen do silného větru, pěnový WSVM se častěji nasazuje při snímání mluvené řeči.
Tip 11: Pozor, protivětrná ochrana působí jako filtr a to zvláště na výškách! Jiná pásma ubere kožešina, jiná molitan a jiná pouzdro BLIMP.