Sibelius nám byl v časovém stresu velkým pomocníkem
Pro jaký zajímavý projekt jsi program Sibelius v poslední době použil?
V poslední době to byl projekt pro televizní stanici především dříve narozených – Šlágr TV. Šlo o aranžérsky zajímavou úpravu moravských lidových písniček. Aranžéra a interpreta v jedné osobě jsem přesvědčil, že psát noty tužkou bude nejen pro něj, ale i pro nás ve studiu zásadní brzdou, a tak si koupil notační program Sibelius. Tím bylo všechno jednodušší, od první představy o skladbě, přes potřebné úpravy a přenesení prostřednictvím formátu MIDI do Cubase až po přiřazení kvalitnějších zvuků z NI Komplete. Pak už „jen“ živé nástroje, cimbál, kytary a zpěvy. Při dodržení kompletního elektronického řetězce zpracování jde všechno líp od ruky a od pusy.
Připravuješ v Sibeliovi jen partesy, anebo v něm i skládáš nebo třeba skicuješ dema, aranže?
Obecně jakýkoliv notační program v aktuální verzi není jen prostředkem pro psaní, rozepisování úpravy a tisk not. Nabízí mnoho dalších funkcí, které ocení skladatel, aranžér při své denní práci s partiturou. Teď bych měl říct, že když mě políbí múza a to kdekoliv a kdykoliv, pak sáhnu po tužce a papíru, zapíšu si nápad a později to přepíšu do Sibelia. No jo, ale je diskutabilní, co vlastně mám dnes dříve po ruce? Tužku a papír nebo počítač, tablet? Takže často nápady píšu hned do notačního programu. Obrovskou výhodou je včasné nalezení míst, které se mi nelíbí ve fázi kompozice a představa o nástrojovém obsazení ve fázi aranžmá. Jako příklad takové práce bych zmínil Vánoční mši, kterou jsme napsali se synkem Ondrou, a Sibelius nám byl v časovém stresu opravdu velkým pomocníkem.
Já už teď dělím dějiny hudby na před a po Sibeliovi
Které zajímavé osobnosti jsi už učil pracovat se Sibeliem?
Programem Sibelius se zabývám od roku 2005. Musím se přiznat, že mnohdy více než vlastnímu psaní not, jsem se věnoval prezentacím, nabídkám, instalacím, aktivacím a hlavně pak poprodejní pomoci uživatelům. Mám za ty roky mnoho těch, kteří se pravidelně hlásí o pomoc, co sám nevyřeším, řeším s dodavatelem programu Sibelius (Avid). A téměř vždycky úspěšně, což mě těší. Když si vzpomenu na nejvýznamnější uživatele programu Sibelius, tak kromě mnoha základních uměleckých škol, konzervatoří, univerzit a akademií bych jmenoval: Michael Kocáb, Ondřej Soukup, Jiří Malásek, Janek Ledecký, Petr Ulrych, Dalibor Štrunc, Josef Vejvoda, Michal Müller, Varhan Orchestrovič Bauer, Daniel Fikejz, Daniel Forró, Zdeněk Merta, Emil Viklický, Boris Urbánek a další. Jejich spokojenost mě činí šťastným.
Pomohl jim Sibelius a školení?
Zde slýchám často takový výrok: „Kdybych já měl Sibelius dřív, já bych …“. A ještě bych rád uvedl jedno prohlášení, konkrétně z úst Michaela Kocába na jednom školení v Praze: „Já už teď dělím dějiny hudby trochu jinak, a to na před a po Sibeliovi."
Michael Kocáb: „Já už teď dělím dějiny hudby na před a po Sibeliovi."
K zásadní změně došlo ve verzi Sibelius 7
Na jakou verzi programu se zaměříš a proč?
Na Deccart kurzech se zaměřím na nejnovější verzi, a to je Sibelius 8.7. Pokud budou přítomni uživatelé verzí nižších, samozřejmě, že rád zodpovím dotazy, případně vysvětlím rozdíly. K zásadní změně, především vzhledu pracovního prostředí došlo ve verzi Sibelius 7. Tady by se uživatelé verzí Sibelius 6 a nižších mohli zpočátku ztrácet, ale po chvíli zjistí, že základní ovládání, způsoby psaní not a jejich úpravy se příliš nezměnily.
Jaké speciální vychytávky na workshop chystáš?
I když mám kurz určený spíš pro začátečníky, určitě budou přítomni i pokročilí uživatelé. Tak si je zpočátku rychle srovnám a pak můžeme řešit detaily a zodpovídat dotazy. Na kurzech i pokročilých uživatelů občas zaslechnu: „ (citoslovce nářku) … to snad není možný, já to doposud dělal tak komplikovaně a zdlouhavě a ono to jde tak jednoduše!“ Tak nebudeme příliš dietní. I na „špeky“ se dostane. :-)
Zajímavé odkazy: http://deccart.cz/aktualni-vzdelavaci-kurzy/