logo Disk

Kapela Define Me: Nový přístup k pódiovému zvuku Nízkolatenční zvukové karty PreSonus a jejich užití v praxi

Dlužno úvodem říci, že tento inovativní přístup ke kapelnímu zvuku je dnes stále ještě zcela neobvyklý. Jde o moderní řešení, se kterým se dle našeho soudu, budeme setkávat stále častěji – a z posluchačského hlediska je to jedině dobře.

DISK | 22. března 2022

Pražská rocková skupina Define Me o svém zvuku přemýšlí komplexně, až se zvukařskou precizností. S vývojem hráčských dovedností i celkového zvuku kapely, a samozřejmě s přispěním současných technických možností kapela dospěla do stavu, kdy vystupuje zcela bez aparatury (kytarových a basových zesilovačů) a svůj zvuk, včetně zpěvu a nazvučené bicí soupravy kompletně procesují digitálně, za pomocí počítače, plug-in simulací a špičkového zvukového systému nízkolatenčních zvukových karet Presonus.

Přečtěte si také:

Jak zkrotit hlasitost na pódiu se zvukovými kartami PreSonus

Pokud jste sledovali na YouTube videosérii o využití nízkolatenčních zvukových karet PreSonus nové generace k živému hraní, možná i vás zaujala možnost využití počítače k úpravě je…

Jak zkrotit hlasitost na pódiu – řešení zvané in-ear-monitoring

Co vám může přinést in-ear monitoring oproti klasickým odposlechům? Kapela Define Me si navrhla a realizovala komplexní řešení, kde in-ear monitoring představuje základní kámen jej…

Jak zkrotit hlasitost na pódiu – procesing zvuku s kartami PreSonus

Zvuk kapely, jak jistě každý zvukař potvrdí, se tvoří pomocí mnoha parametrů při nastavovaní ekvalizace, dynamiky, mixu, efektů… A právě digitální processing vám umožní mít vše pod…

Díky úzké spolupráci se společností DISK Multimedia se kapele Define Me podařilo celý systém sestavit a přizpůsobit přesně na míru jejich potřebám a požadavkům.

Co kapelu Define Me k takto inovativnímu a neobvyklému přístupu k pódiovému vybavení vedlo? Jak se jejich vybavení vyvíjelo? Co dnes obsahuje jejich rack nabitý nejmodernějšími technologiemi? Co nabízí a k čemu jednotlivé komponenty slouží? Jak celý systém funguje v praxi a jaké benefity, či nedostatky přináší? To vše se dozvíte z pohledu samotné kapely v celkem šestidílné sérii videí jejíž pilotní díl najdete už teď v titulku tohoto článku. 

Přehled všech dílů série ▼▼

Jak to (bohužel) často bývá…

Nejen melodie, groovy, aranže či sóla utvářejí celkový výraz kapely. Důležitým vyjadřovacím prvkem kapely je (měl by být) především i celkový zvuk, který kapela doručí k posluchačům.

Pokud kapela nahrává své skladby ve studiu, je zde prostor, čas i technologie, jak vyladit každý detail a v mixu pak všechny nástroje a hlasy spojit přesně tak, aby bylo docíleno zcela vyváženého poslechu, ve kterém vynikne každý nástroj, záměr a myšlenka kapely. Jakmile ale kapela studio opustí a vydá se na koncertní pódia, veškerá taková snaha je často rázem pryč. Jednotliví členové kapely na pódiu začnou v horším případě fungovat jako samostatné jednotky, kdy chce každý slyšet především dokonalý zvuk svého nástroje a nejlépe tak nahlas, aby posluchač nepřišel o jediný tón, a to i když se jde třeba osvěžit k baru do vedlejší místnosti. :-)

V druhém případě zase kapela svůj zvuk zcela přenechá zvukaři v klubu, kterého vidí možná poprvé v životě (pokud si nevozí zvukaře vlastního), a který třeba i přes své mistrné znalosti řemesla o výrazu a kýženém zvuku konkrétní kapely neví vůbec nic. Často se pak stává, že kapela, kterou máte naposlouchanou z desky, zní naživo diametrálně jinak a přichází zklamání. Z hutných rockových kytar, je jen tenoučký bzukot a z masivního kopáku a průrazných basů je neurčitá hučící zvuková koule.

… a jak by to mohlo (mělo) být

Dokonalý zvuk celé kapely není o zvuku jednotlivých nástrojů, ale jedná se o jejich výsledný součet, frekvenční vyváženost, umístění v panorama a mnoha dalších faktorech. Díky plně digitálnímu processingu máte všechny parametry pod kontrolou. Můžete tak mít dokonalý zvuk vyhovující zcela vašim představám v jakékoliv situaci, na jakémkoliv pódiu, stejně tak ve studiu. „Bez-aparátové“ řešení kapely Define Me, kdy zvukař dostane již zprocesovaný „hotový“ zvuk každého nástroje zaručí, že se i k posluchačům dostane přesně ten zvuk o jaký kapela usiluje – beze ztrát a bez nežádoucích vlivů okolí, kterých je při zvučení živých koncertů mnoho: špatná akustika, přeslechy, zpětná vazba, nekvalitní monitoring na pódiu atd. Zvukař může zasáhnout pouze drobnými korekcemi, aniž by zásadně měnil osobitý zvuk kapely.

Řešení kapely Define Me, zahrnuje i přesný in-ear monitoring, který umožňuje zcela individuální mixování odposlechů pro každého člena kapely, bez zbytečného nezkrotitelného hluku na pódiu. Dobrý poslech (zvuk) na pódiu je pro kapelu a orientaci hráčů klíčový.

Jednotlivé díly videosérie

Epizoda 1: Představení pódiového live rigu

Epizoda 2: Detailnější pohled na live rig

V druhém videu kapela Define Me ukáže jaké konkrétní komponenty jejich pódiový rack obsahuje a podrobně vysvětlí jejich funkci. Nechybí ani několik užitečných tipů a triků pro všechny, kteří by se rozhodli vydat stejnou cestou.

Epizoda 3: Nastavení DAW

Ve třetím videu zjistíte, jak nastavit a propojit zvukové karty PreSonus Quantum v softwaru, jak vytvořit projekt v DAW, co vše zohlednit a jak směrovat všechny signálové cesty. Kapela používá Logic Pro, ale všechny uvedené postupy jsou (jen s minimálními odchylkami) aplikovatelné napříč dostupnými DAW.

Epizoda 4: Jak předejít potížím / troubleshooting

Každý, třeba i ten nejmodernější audio systém, může mít slabá místa. Jak je řešit a ještě lépe jak potížím spojených nejen s tímto řešením pódiového zvuku předejít? V tomto videu se kapela podělí o zajímavé postřehy a některé nepříjemné situace, kterým na svých koncertech musela čelit a na které se vy (díky tomu) můžete předem připravit.

Epizoda 5: Strategie při zvučení

Pátý díl videosérie se věnuje tématu, jak dosáhnout co nejlepšího, prostorově i frekvenčně vyváženého zvuku naživo. Jak kapela přemýšlí o svých nástrojích a jejich podílu, „roli“ ve výsledném zvuku kapely? To jak a čím jednotliví členové Define Me své nástroje snímají, zvučí a jak svůj signál následně procesují si ukážeme v předposledním videu naší série.

Epizoda 6: Jak to celé hraje v praxi?

Jak to kapele Define Me hraje a jak celý digitálně procesovaný zvuk kapely opravdu zní se můžete přesvědčit v posledním díle našeho seriálu.

Najdeme řešení i pro Vaši kapelu

Pevně věříme, že Vám celá série přinesla minimálně zajímavé tipy, ať už chcete posunout zvuk svého nástroje nebo celé kapely. Pokud Vás ohledně tohoto nebo podobného řešení zajímá cokoli dalšího nebo pokud byste chtěli konkrétní řešení na míru i pro Vás nebo Vaši kapelu, neváhejte nás kontaktovat.

Zajímá mě víc (napsat e-mail)

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře