logo Disk

Co říká Dominik Pecka na UAD-2 Live Rack určený pro živé ozvučování? Díl první: hardware a režimy práce s rackovou kartou pro plug-iny UAD-2 při live produkcích

Dominik Pecka má za sebou celou řadu studiových projektů i bohaté zkušenosti s live zvučením (Škwor, Hidden Orchestra, Floex & Tom Hodge, Peter Aristone, Ben Cristova ad). Když se naskytla příležitost nechat jej otestovat v praxi Universal Audio UAD-2 Live Rack, neváhali jsme. Jak zhodnotil zpracování, praktičnost nebo stabilitu?

Kategorie: Pódium - Recenze
Dominik Pecka | 22. února 2019

Pryč s unifikovaným zvukem!

V živém ozvučování dochází postupně už nějakých 20 a více let k digitalizaci. Důvody k přechodu na digitál jsou poměrně jasné: vše se dá uložit a zpětně vyvolat, což velmi usnadní zvukové zkoušky. Digitální pulty jsou také schopné nabídnout více „procesorů“ i větší počet kanálů v úsporném, kompaktnějším balení. To znamená méně zabraného prostoru v kamionu i v hledišti.

Problém digitálních pultů ale spočíval v jedné věci: obvykle zahrnovaly jen jeden nebo dva typy EQ a dynamických procesorů, což vedlo k zvukové unifikaci. Zvukaři proto hledali cestu jak svoji práci ozvláštnit, a často si vozili nějaké analogové procesory sebou. Alespoň na vokál nebo pro další důležité kanály - např. pro sólové nástroje.

Digidesign přichází s live pulty Venue

Posléze přišla firma Digidesign (dnes Avid) s live pulty Venue. Ty implementovaly použití TDM plug-inů i na live představení. V tu dobu se jednalo se o velmi revoluční řešení. TDM plug-iny již delší dobu používaly Pro Tools, byly součástí hardware pultu: rychlé a s velice nízkou latencí - tudíž použitelné při živém ozvučení. Značná část koncertních zvukařů zvláště v Británii a v USA přešla rychle na toto řešení - hlavně kvůli snadné integraci do systému, rychlému vyvolání scén a dalším nepřeberným zvukovým možnostem. Stalo se jen otázkou času, kdy ostatní firmy přijdou na trh s něčím podobným a ozvláštní podobně vlastní digitální pulty. Bylo totiž zřejmé, že zatímco recording trh poměrně stagnuje, live odvětví se daří, a proto se vyvíjí mnohem rychleji. Důsledkem toho se studiový styl zvučení začal technologicky s live zvučením poměrně sbližovat.

Waves vymysleli „multirack soundgrid“

Nejprve zareagovala firma Waves, která se se svými plug- iny už prosadila ve jmenovaných pultech Avid.

Vymyslela řešení „multirack soundgrid“, které bylo za použití serveru a síťového standardu soundgrid schopné připojit a „zainsertovat“ plug-iny Waves až do 128 kanálů. Zároveň rozhraní „soundgrid“ umožňovalo komunikovat s počítačem, posílat do něj informace z jednotlivých kanálů a živé vystoupení tak po stopách nahrávat. Vzhledem k dost široké nabídce převodníků z různých protokolů, či přímo implementaci karet do pultů se dá „soundgrid“ standard připojit v podstatě k jakémukoliv digitálnímu pultu.

Soundcraft a „realtime rack“

Dlouhou dobu tak drželi Waves a Digidesign na tomto poli v podstatě monopol, dokud nepřišla firma Soundcraft s řešením „realtime rack“.

Šlo o 1U zařízení s rozhraním Optical MADI které bylo určené pro propojení s pulty Soundcraft. Po bližším ohledání ale bylo jasné, z čí je toto zařízení dílny. Byla to práce Universal Audio, značky etablované a respektované ve studiích po celém světě. Firmy, která se zabývá právě hardwarově akcelerovanými plug¨-iny.

UAD-2 Live Rack

No a před nějakou dobou velice podobné, vlastně až na pár detailů totožné zařízení začala prodávat firma Universal Audio. Zařízení nazvala UAD Live Rack. My se teď na toto zařízení půjdeme blíže podívat.

2 napájecí zdroje jsou pro live koncerty nezbytné

Již po vybalení je jasné, že UAD-2 Live Rack je pečlivě zpracovaný produkt určený pro profesionální použití.

Jedná se u 1U rackovou krabici s luxusním stříbrným „finishem“ ve stylu Apple - vesmírně šedý a skrývající 4 sharc procesory.  Zařízení obsahuje navzdory svým útlým rozměrům dva integrované redundantní zdroje.  To znamená, že když vám odejde jeden zdroj, automaticky se zařízení přepne na druhý. Tuto funkci můžete vidět u profesionálních mixážních pultů a já osobně oceňuji, že ji Universal Audio nezanedbali, neboť při live ozvučení je spolehlivost jedním ze zásadních parametrů!

Vstupy a výstupy na zadním panelu

Na zadní straně „šasí“ také najdeme dva konektory Thunderbolt 3, konektory Wordclock in/out , Madi Optical in/out a dva konektory 1394b.

Thunderbolt 3 slouží k připojení k počítači MAC. Pod Windows bohužel live rack neběží. Pokud váš počítač nemá rozhraní Thunderbot 3, použijte redukci Thunderbolt 1, či 2.  Přestože konektor Thunderbolt 3 je totožný s USB-C, nenechte se zmást a nekupujte USB-C kabel. Je sice levnější, ale nebude fungovat. Zařízení funguje pouze s Thunderbolt kabelem.

Dva režimy práce

Počítač lze využít ve dvou režimech. Při použití na live běží audio přes Madi, kterým je připojené k pultu. Počítač slouží pouze jako host pro ovládací software UAD live Rack app. Nebo můžete UAD live rack používat jako akcelerátor plug-inů UAD ve vašem DAW, V software, jako jsou Pro Tools, Cubase a podobně.

Při live použití může jedna jednotka „procesovat“ 16 kanálů, pokud potřebujete více, lze dokoupit další jednotku a připojit ji ke stávající přes druhý konektor Thunderbolt 3. Takto se dá systém rozšiřovat až do 64 kanálů, které se ovládají z jedné aplikace v počítači.

Konektory Wordclock se dají použít pro digitální synchronizaci: zařízení můžeme synchronizovat v rozsahu 44,1kHz – 96 kHz. Synchronizace může pracovat v režimu interním, ve Wordclock či Madi. Vedle konektorů Wordclock in/out se také nachází Termination switch, který je třeba zapnout, pokud je zařízení na konci synchronizačního řetězce.

1394 jsou porty určené pouze pro účely výrobce a ten zdůrazňuje, že do něj uživatel nemá nic připojovat.

Ovládání přes dotykovou obrazovku

Jak už bylo řečeno, jednotka se ovládá pomocí software běžícím na počítači Mac. Asi vás napadne, jak se zařízení na koncertech ovládá? Mac OSX nedisponuje podporu touchscreen monitorů a ovládat vše myší na live je přece jen pomalé.

Naštěstí Universal audio do svého software podporu touchscreenu integrovalo. Bohužel jste ale odkázáni jen na jeden model. Je jím Acer T232HL a jedná se o podporu single touch.

Přečtěte si také:

Jak fungují a co přinášejí DSP procesory UAD?

Co je to DSP processing, co přináší uživatelům domácích a profesionálních studií a na jakém principu fungují DSP produkty UAD-2 a Apollo značky Universal Audio? Zkušený produktový…

Jak se Dominiku Peckovi líbí software pro ovládání UAD-2 Live Racku?

Dominik Pecka má za sebou celou řadu studiových projektů i bohaté zkušenosti s live zvučením (Škwor, Hidden Orchestra, Floex&Tom Hodge, Peter Aristone, Ben Cristova ad). Když se na…

Momentálně jsem neměl možnost vyzkoušet tuto funkci, neboť vlastním jiný typ monitoru. Ale již dříve jsem ji vyzkoušel s modelem Soundcraft Realtime rack a funguje hezky: odezva je okamžitá a single touch mi bez problémů stačil.

Stabilita, stabilita, stabilita

Každého, kdo zvučí live, také zajímá další věc a tou stabilita. Co se stane, když aplikace spadne, nebo se přeruší spojení s počítačem? UAD live v tomto případě pokračuje v procesování nadále beze změny tak, jak bylo zařízení nastaveno před odpojením ovládacího software. Při opětovném připojení nastane krátký výpadek kvůli synchronizaci, proto se doporučuje připojit se např. v pauze mezi písničkami. Nutno ale říci, že já jsem žádný problém nezaznamenal a zařízení se chovalo mimořádně spolehlivě.

Dvě verze a dva balíky plug-inů

Zařízení se prodává ve dvouch verzích: Core a Ultimate. Hardware je v obou případech totožný, ale verze se liší množstvím přiložených plug-in licencí. Já měl zaktivované demo Ultimate, což je verze, kde jsou všechny dostupné plug-iny pro platformu - cca 90. U verze Core dostanete jen základní balíček plug-inů, zbytek si musíte případně dokoupit. Tato varianta ale může být výhodná pro ty, kteří již nějaké množství licencí před koupí vlastnili.

Nabídka pluginů pro platformu je opravdu široká a nabízí spoustu výtečných nástrojů. Velice často se jedná o emulaci klasického analogového studiového hardware, ale v nabídce je i přehršle moderních digitálních procesorů, nebo dokonce emulací kytarových aparatur. Plug-iny jsou rozřazeny do kategorií: None (bez kategorie), Delay, Dynamic, EQ, Guitar and bass, Harmonic and tape, Mastering, Microphone, Modulation, Preamp & Channel Strip, Reverb&Room, Special processing.

Pokračování recenze najdete na: Jak se Dominiku Peckovi líbí software pro ovládání UAD-2 Live Racku?

Více o UAD-2 Live Rack

Kde koupit UAD-2 a Apollo?

Chcete se dozvědět více?

Milan Včelař

Milan se dlouhodobě věnuje produktům pro studiovou práci, profesionální mixáž a živé ozvučení a to nejen jako zkušený produktový specialista, ale především jako dlouholetý uživatel.

Kontaktovat jej můžete na uaudio@disk.cz 

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře