logo Disk

Novinka na našem trhu – elektronické bicí soupravy Efnote Testovaný model 3X je sada elektronických bicích s pady bubnů, činelů, zvukovým modulem a hardwarem

Společnost Efnote byla založena v roce 2018 týmem lidí, kteří se již dříve zabývali vývojem a výrobou elektronických bicích u velmi známé japonské značky. Už tato skutečnost napovídá, že by se mohlo jednat o opravdu zajímavé produkty pro nás bubeníky.

Kategorie: Studio - Recenze | Pódium - Recenze
Václav Zima | 30. října 2024
Témata: efnote 3xbicí

Efnote jako značka doslova vletěla na trh s elektronickými soupravami. Během posledních šesti let vytvořila kvalitativně silné portfolio velmi dobrých produktů od střední třídy až po hi‑end soupravy, splňující veškeré možnosti a požadavky, které má takový produkt v současnosti nabídnout. Můžeme jen spekulovat, proč tento tým lidí opustil zavedenou značku a rozhodl se pro vlastní produkty. V každém případě pro nás – koncové uživatele – je tato konkurence ve výsledku dobrá, ať už vzhledem k ceně, tak i kvalitě.

I z tohoto pohledu si však myslím, že si produkt od firmy Efnote, že sinajde místo na trhu. Má velmi zajímavý marketing. Samozřejmě bude trochu problém cena, jelikož ve svém portfoliu nemá cenově úplně dostupné low‑endové produkty, jak jsem psal výše, ale soustředí se na kvalitu jak technickou, tak i zvukovou – a tomu prostě ceny odpovídají.

Pro vlastní test jsem obdržel bicí řady Efnote 3X

Jedná se o soupravu se čtyřmi tom‑tomy, dále dva činel crash a potom standardně ride, snare, hi‑hat a basový pad.

Rozměry tomů jsou 2× 10 palců a 2× 12 palců. Snare má také 12 palců. Stejnou velikost 12 palců má i pad basového bubnu. Hi‑hat má rozměr 14 palců, činely crash 16 palců a ride 18 palců. Zde musím podotknout, že vzhledem k reálné velikosti hi‑hat a činelů crash mě trochu mrzelo, že nebylo stejné pojetí použito u snare padu.

Součástí balení je stojan na snare a tři kombinované mini rampy (kombinovaný stojan) pro zbytek komponentů. Stojan na hi‑hat a pedál nejsou součástí balení. Kombinované mini rampy jsou samostatné. Tato skutečnost byla vlastně z mého pohledu nejvíc problematická a trochu nepochopitelná. Jako hráč na bicí, který často koncertuje, mi toto pojetí přišlo velmi nepraktické, a hlavně složité pro stavbu a balení bicí soupravy. Jde hlavně o to, že podpůrné nohy každé samostatné rampy musíte pří balení úplně rozebrat, respektive úplně vyšroubovat docela dlouhý šroub, abyste mohli tuto mini rampu zabalit. Samozřejmě ten, kdo bude mít tyto bubny stále postavené, tento problém neřeší, ale za mě bych volil i vzhledem k ceně a jednoduchosti instalace jiný koncept. Třeba kompletní rampu, jako je to u konkurence. Tím by odpadlo i při stavbě řešení umístění a jemné usazení jednotlivých komponentů bicí soupravy. Dále bych čekal v této cenové relaci také paměťové objímky u jednotlivých stojanů. To bohužel nebylo.

Jinak nastavení všech komponentů do vámi požadované polohy není problém, je pohodlné a standardní.

Hi-hat pro mě byla milým překvapením. Je zde použitý multi-optický senzor. Tuto technologii používá firma Efnote jako úplnou novinku na trhu. A musím konstatovat, že tento způsob snímání úderů a pohybů hi-hat mě opravdu dostal. Fungoval po kalibraci na mou hru naprosto dokonale. 

Výhodou je i to, že činely hi‑hat jsou volně otočné, to znamená, že neřešíte, kam musíte přesně hrát, aby snímání úderu bylo vždy kvalitní. Jedná se o 3D True Motion technologii snímání. Opravdu velmi povedená záležitost... pocit ze hry se vlastně neliší od klasické kovové hi‑hat.

Stejně tak je u všech dalších činelů možnost udeřit činel do kteréhokoli místa a vždy vše dobře funguje. Jedná se o multi‑senzorické řešení. Všechny činely jsou třízónové. Ale zapojení u této řady je třízonové pouze u činelu ride. Uchycení činelů je naprosto klasicky na stojan a neřešíte nějaké ukotvení, jako je to např. u činelů značky Yamaha. Jedná se o tvrdé gumové pady, takže i fyzický pocit při úderu je podobný klasickému činelu. Samozřejmě jsou ale tím pádem trochu hlasitější než činely jiných značek z měkčí gumy. Ale přece jen je pro mě osobně důležitější pocit ze hry.

Tomy mají klasický korpus se šesti mušlemi a ladicími šrouby. Tomy 10 palců mají výšku 3,5 palce a tomy 12 mají výšku 4 palce.

Tomy jsou osazeny dvouvrstvými mesh‑heads blánami. Na ráfcích je natažená guma. Všechny bubny včetně snare jsou multi‑senzorické. Mají každý po třech snímačích. Na snare bubínku je ještě připevněný extra samostatný ráfek pro hru cross stick. Tuto variantu řešení jsem velmi ocenil při hře. Je to praktické řešení a vyhnete se tím při úderu nechtěnému zvuku blány, když zrovna hrajete cross stick údery. Co bylo ještě opravdu velmi dobré, byla citlivost a dynamika na úder u snare bubínku. Tady musím konstatovat, že si vývojáři opravdu dali záležet. Pady tomů mají také slušnou dynamiku, ale snare byl opravdu velmi blízko klasickému bubínku, co se týká reakce na úder v rámci dynamiky.

Pad basového bubnu má také rozměr 12 palců a hloubku 4 palce a rovněž 6 mušlí s ladicími šrouby. Konstrukce i díky nastavitelným masivním nožičkám s trny je stabilní a pocit ze hry je více než dobrý. Zde je také stejný typ blány jako na tomech. V místě, kde dopadá beater na blánu, je nalepený ochranný terč.

V každém případě musím při mém hodnocení konstatovat, že nejsem vůbec příznivec mesh-heads. Ten důvod je prostý. I když jsou vícevrstvé, stále fungují jako trampolína a do skutečné hry na klasickou blánu mají hodně daleko a tím pádem ničí úderovou techniku hráče. Jedná se totiž nejenom o odraz, kdy odráží mnohem více, ale hlavně o propad paličky při úderu do blány.

Všeobecně mají elektrické bubny s mesh-heads dva obrovské rozdíly proti klasice. V tom, že se vám vždy ozve jakoby hezký zvuk, i když je úder nekvalitní, a potom ten odraz viz výše. Je prostě potřeba k tomu přistupovat tak, že je to vlastně úplně jiný svět a jakoby jiný hudební nástroj než klasické bubny, i když využívá stejné prostředky a používáte na něj stejnou techniku.

Kabeláž k jednotlivým komponentům bicí soupravy je kvalitní, i konektory jsou kvalitní. Tím pádem se můžete spolehnout, že i při častém balení vydrží a budou šňůry fungovat. Bubny a činely mají klasicky velký jack a připojení k modulu je přes podobný konektor, jako se připojuje např. monitor k počítači, tzv. multi-pin. Toto řešení ušetří řadu místa ve zvukovém modulu, který mě překvapil svou malou velikostí. Ale opravdu nebudete o nic ošizeni, opak je pravdou.

A teď už k vlastnímu zvukovému modulu

Dalo by se o něm říct, že má malý tvar s nekompromisními vlastnostmi. A přesně takový je. Bylo to pro mě milé překvapení. Modul má kovové šasi s hliníkovou povrchovou úpravou. Obsahuje velice kvalitní DAC převodník a vysoce výkonný sluchátkový zesilovač. Ovládání je dotykové, velmi intuitivní a jednoduché pomocí dotykové obrazovky a jednoho otočného knoflíku, který slouží i pro vypnutí modulu. Jediné, co je nutné podotknout, že musíte více tlačit na displej. Není to tak citlivé jako u mobilního telefonu, ale to není úplně na škodu v praxi.

Modul obsahuje speciální procesor Elise. Díky němu je přesně rozpoznán každý úder hráče, má velmi nízkou latenci a široký dynamický rozsah. To jsem ocenil hlavně u snare bubínku, jak už jsem zmiňoval výše. A je přesně optimalizován pro multi-senzorické snímání všech padů Efnote a hlavně hi-hat. Právě tam je to velice znát při hře.

Bicí modul generuje podle informací dostupných ve specifikaci akustický zvuk v plném rozsahu, stereo akustické bicí/činely nahrané Efnote. Je zde použita zvuková technologie Tru-Aco, která generuje skutečné chování zvuku bubnu/činelu. Použitý zvuk je bez resyntézy v RAW podobě.

Modul obsahuje úderový Stroke analyzér. Na časové ose ukazuje jednotlivé údery, jejich sílu a dynamiku. A dále potom analýzu přesnosti úderu v čase. To je vhodné samozřejmě pro cvičení a zlepšování přesnosti. Samozřejmostí modulu je i úprava zvuku jednotlivých nástrojů. Máte možnost volit zvuk, potom jeho ladění, tlumení a dvoupásmové EQ pro každý pad zvlášť. Další možností je vrstvení zvuků. Můžete použít dva zvuky na sobě. Základní knihovna umožňuje uložení 128 přizpůsobených zvuků. Můžete dále použít i efekt reverb. A samozřejmostí je samostatná obrazovka pro změnu úrovně jednotlivých zvuků. Modul umožňuje flexibilní audio-routing, 10 kanálů výstupní mix, výstup pro každý pad. Samostatný metronom také s možným přiřazením.

Výstupy jsou buď 4 kanály analog, nebo 8 kanálů přes USB. A vstupy jsou analog, 2 kanály USB, nebo bluetooth. To umožňuje používat službu Spotify nebo YouTube jednoduchým způsobem. A také možnost ovládání modulu přes aplikaci připravenou jak pro Android, tak i pro iOS. Další záležitostí je i bluetooth MIDI.

Pro nahrávání nebo studiovou práci je modul vybaven USB 8kanálovým samostatným audio výstupem kompatibilním s Mac/Windows (ASIO), USB 2kanálovým audio vstupem pro přehrávání playbacku. Dále obsahuje 4kanálový audio výstup, USB MIDI vstup/výstup pro jednotlivé MIDI kanály a MIDI výstup klasický (5pinový DIN).

Samozřejmě, že modul umožňuje pomoc při cvičení, navíc má funkce, které tomu mohou pomoct, jak jsem zmínil už výše. Takže teď souhrnně. Modul obsahuje multifunkční metronom s indikátorem rytmu, dále vestavěný reproduktor metronomu pro trénink bez sluchátek. Má i funkci nahrávání (15 stop), Analyzátor úderu a sekce Rhytm Box obsahuje více než 90 základních rytmů.

Souprava je samozřejmě dobře použitelná pro live produkci. Funkce Setlist umožňuje konfigurovat pořadí souprav s tempem pro každou skladbu. Kick a Snare mohou mít samostatný výstup pomocí analogových 4kanálových výstupů. Metronom a Audio-In lze přiřadit pouze pro sluchátka.

Celková specifikace modulu

  • 16 základních bicích souprav (upravitelné)
  • 34 uživatelských bicích souprav
  • 50 uživatelských nástrojů (lze uložit přizpůsobené samostatné nástroje)

Závěr

Po seznámení s touto soupravou musím konstatovat, že se jedná opravdu o povedený počin. Samozřejmě cena je trochu vyšší, ale vzhledem k tomu, co vše sada nabízí, je pochopitelná. Za mě je jediným minusem a komplikací stavba soupravy prostřednictvím multi‑stojanů. Přijde mi to opravdu nepraktické. Druhá věc je použití mesh‑heads, ale to je spíše můj osobní subjektivní pohled aktivního bubeníka a učitele. Samozřejmě, že je používá většina firem produkujících elektronické bicí soupravy, takže je to trochu irelevantní pohled na věc. Dokonce už i firma Yamaha má ve svém portfoliu tuto variantu právě díky konkurenci a velké popularitě těchto sítěk. Musím říct, že jinak mě vše naprosto vyhovovalo i překvapilo. Viz dynamika snare. Věřím, že i přes vyšší cenu si najde tento produkt řadu spokojených uživatelů.

Koupit Efnote 3X na shop.disk.cz

Přečtěte si také:

Avantone Pro – Bonzo bundle

Minulý rok vypustila značka Avantone Pro set mikrofonů Bonzo bundle pro snímání velkého bubnu. Obsahuje mikrofon Mondo a Kick pro subbasy. Vsadili jsme na názor Michaela Vašíčka, k…

Jak Ladislav Šiška ve svém studiu snímá bicí

Měl jsem možnost u sebe ve studiu vyzkoušet set mikrofonů CDMK6 a Kick značky Avantone Pro určené zejména pro snímání bicích. Protože mám bohatší sadu, mikrofonní set jsem ještě do…

EFNOTE: Nový lídr v oblasti elektronických bicích

Společnost EFNOTE sídlící v Japonsku, kde mají na elektronické nástroje tohoto typu zdá se monopol, ale především i dlouhou tradici s jejich výrobou – se rychle stává jedním z nejv…

EFNOTE: Efnote 3B – bicí bez jakýchkoli kompromisů

Akustické bubny jsou moc hlasité, elektrické nepřirozené. Co s tím? Máme pro vás řešení. Elektronické bicí EFNOTE se chovají neskutečně přirozeně; pro bubeníka i posluchače. S nov…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře