logo Disk

Přeskočte PC reproduktory – studiové monitory IK iLoud Precision 6 Díky softwaru X‑MONITOR poslouchejte od monitoringu přes hi‑fi až po emulaci TV i mobilu

Možná už jste zaregistrovali velmi populární minimalistické monitory iLoud Micro nebo větší, ale stále na svůj ohromný zvuk malé iLoud MTM. To jsou monitory, které za mě jako video editora a posluchače znějí nádherně. Nečekejte hodnocení pro muzikanty a zvukaře.

Kategorie: Studio - Recenze
Lukáš Fronk | 20. února 2024

V DISK Multimedia už vědí, že značku IK Multimedia nebo spíš jejich monitory iLoud mám rád, a tak mi nabídli, zda si chci poslechnout řadu Precision. Odmítli byste takovou nabídku? iLoud Precision nabízejí rovnou charakteristiku, jež už míří do citlivých pater muzikantů a zvukových inženýrů, a proto ode mě nečekejte recenzi. Ve zvuku upravuji pouze důraz melodií a ruchů. Na svém kanále používám hudební katalog, licencovanou hudbu, kterou ukládám v několika základních stopách. Takové stopy si pak můžu zapínat dle potřeby. Pokud chci z nějakého tracku třeba jen bubny, tak vím, že tam budou. Nebo těm stopám selektivně upravuji hlasitost, abych přesunul důraz, kam potřebuji. Někdy přidávám basy, jindy výšky konkrétní stopy celého mixu, abych víc podpořil náladu finálního střihu. Často potřebuji dobře slyšet ruchy. Buď abych jejich výskyt odhalil, anebo naopak přidal ruchy tam, kam patří. To jsou kolikrát klipy, u kterých je možné strávit i delší dobu, a proto často odkládám sluchátka a přepínám na pohodlnější monitory. Bohužel. Musí to být monitory, protože počítačové reproduktory obvykle nemají takové zobrazovací schopnosti a možnosti nastavení.

V žádném případě tak nechci obhajovat iLoud Precision na stole video editora. Nejmenší iLoud Micro hrají skvěle, větší iLoud MTM jsou brutálně výkonné a vždycky se k nim rád vracím. Mnohdy jsem totiž zaznamenal, že ke stejnému zvuku byl zapotřebí větší rozměr, a protože si na menší rozměr u near field monitorů potrpím, je to pro mě o důvod víc, proč zůstávám věrný značce IK Multimedia.

Testoval jsem model Precision 6, který má 6,5” woofer a 1,5” tweeter. RMS má 150 W. Pro srovnání, nejmenší iLoud Micro má při konstantní sinusovce výkon 50 W. I to je zázrak, když si uvědomíme, jak je to malý monitor. Nedávno jsem tu měl skutečně nádherně vyrovnaně hrající přenosné monitory KRK, ty měly RMS 60 W, ale byly téměř dvakrát větší, tzn. že na stole a v zavazadle zabíraly víc místa, pokud řešíme minimalismus. Proto mi přijdou iLoud Micro tak nadčasové. Ale zpět k Precision 6. Mají frekvenční rozsah 37 Hz až 30 kHz. Nebudu předstírat, co a jak slyším, ale mám pocit, že vnímám zvuk všemi smysly.

Kalibrace

K monitoru je standardně přibalen kalibrační mikrofon, jenž dokáže korigovat charakteristiku místnosti tak, abychom co nejméně poslouchali místnost a co nejvíc samotný zvuk. Můžeme si uložit i několik různých vzdáleností, které si nakalibrujeme, protože jednou pracujeme a posloucháme za stolem, jindy třeba na pohovce pouštíme hotový produkt klientovi. ARC, Anthem Room Correction, je funkce, kterou je možné provádět jak u studiových monitorů, tak v některých vysoce kvalitních zvukových systémech a domácích kinech. Jedná se o proces optimalizace zvuku pro specifickou akustiku místnosti. Systém pomocí mikrofonu změří, jak se zvukové vlny odrážejí od stěn a nábytku, analyzuje tato měření a na jejich základě automaticky upraví nastavení zvuku, jako je ekvalizace a úrovně reproduktorů, aby zvuk co nejlépe odpovídal naší místnosti.

Aplikace X‑Monitor

Další vychytávkou takto vysoko mířících monitorů, puristé prominou, je schopnost emulovat frekvence a fáze známých značek, ale také populárních hi‑fi reproduktorů. A tady se omlouvat nebudeme, protože studiová technika by měla strčit hi‑fi do kapsy, jinak by se na ní nedalo pro ty obýváky vyrábět. Není to o pocitech, milí spotřebitelé, ty vám nikdo nebere, ale o možnostech nastavení. Zatímco běžná domácí technika má buď účelový, nebo líbivý charakter, studiová technika by si měla být schopna odpracovat mnohem větší náklad: od monitoringu přes hi‑fi až po emulaci TV i mobilního telefonu. Muzikanti už nemusí chodit poslouchat muziku do SAABu 900 Turbo. Můžou zůstat ve studiu. ;-)

Jak hrají?

Zvuk je fenomenální. Už iLoud MTM se blíží tomu, co jsem vždycky cítil na stage nebo v profesionálních studiích. Takové ty ryzí tóny. Ale u řady Precision se opět posunujeme o patro výš. Přestože charakteristiku lze, připomínám, měnit, tím nejdůležitějším je vyrovnaný přednes a ten rozhodně není pro hifisty domácí, kteří chtějí slyšet hutné basy. Pokud tuhle připomínku už slyšet nepotřebujete, čeká na vás nádherný zážitek, protože lineární fáze odhaluje všechny detaily. Přestože bych si tyto monitory raději umístil mimo stůl, už v režimu Desk, tedy na stole, se mi líbilo, že tweeter má příjemnou širší disperzi. Pokud se třeba na kolečkové židli trošku pohybuji, nepřenáší se mi nežádoucí změny okamžitě do poslechu. A to považuji za velice přínosné, pokud u těch beden mám pracovat celý den. S tím souvisí fakt, že někomu bude připadat, jako by monitory nehrály v páru tak ze široka, ale tak je to správně. Zvukoví inženýři chtějí mít mix sterea pod kontrolou a my ostatní to stereo chceme slyšet přesně.

Závěrem mi dovolte poděkovat společnosti DISK Multimedia za krátkou zápůjčku. Hodnocení mířím na své kolegy, tvůrce obsahu, protože sám dokážu ocenit, jak mi profesionální komponenty usnadňují práci. Přeskočte PC reproduktory a začněte i s menšími monitory iLoud Micro. V případě, že už máte vyšší nároky, bych vám doporučil iLoud MTM. Líbí se mi i jejich design a na ten se můžete podívat na videu, které jsem k těmto produktům publikoval na svém YouTube kanále. Zpátky do práce.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře