logo Disk

Tomáš Bouda: iLoud MTM na první poslech ohromí úplně každého Jako kontrolní monitory jsou pro mě dnes již nepostradatelné

V oblasti zvuku mě zajímá především jak to “hraje” a jak to funguje v mých konkrétních podmínkách. Když jsem poprvé slyšel miniaturní monitory iLoud od IK Multimedia, jejich zvuk mě naprosto nadchl. A proto, jakmile vyšel větší “profesionálnější” model iLoud MTM, věděl jsem, že je musím minimálně otestovat. A dnes už jsou pro mě nepostradatelné.

Kategorie: Studio - Recenze
Tomáš Bouda | 26. června 2020

Kde to všechno začalo?

S poslechovými, chcete-li studiovými, monitory iLoud, jsem se poprvé setkal, když jsem hledal malé, ale výkonné monitory pro své domácí studio. Jelikož pracuji i ve velkém, profesionálně vybaveném nahrávacím studiu, najít vhodný ekvivalent pro domácí podmínky nebylo snadné - člověk si na kvalitní zvuk rychle zvykne a z vysokých nároků těžko slevuje. Toužíc po tvorbě hitů s velikým zvukem, z pohodlí trenýrek a mého obývákového studia, jsem navštívil zvukového a masteringového mistra Petra “Kakaxu” Fleissiga. Petr je člověk, který, jak se zdá, opravdu již viděl a slyšel vše a svoje vysoce odborné zkušenosti, z oblasti zvuku a akustiky obecně, nemá problém sdílet.

Přivítal mě ve svém masteringovém studiu, kde si člověk může poslechnout, osahat a především porovnat mezi více jak desítkou párů studiových monitorů. Mezi přehlídkou profesionálních monitorů mi Petr, spíše jako kuriozitu, pustil i miniaturní stolní monitory iLoud, s příznačným názvem iLoud Micro Monitor. To co jsem slyšel naprosto popíralo veškeré fyzikální zákony a ohromný zvuk z miniaturního repráčku s hlubokými pevnými basy nezaostával ani ve srovnání s monitory nepoměrně většími a dražšími.

Přečtěte si také:

iLoud Micro Monitor: „Posadily mě na zadek...už dnes jsou klasikou!“

Dvě producentské ikony, Eddie Kramer a Dave Pensado dostaly do rukou iLoud Micro Monitory od IK Multimedia. Jaké byly jejich první spontánní reakce? Jak tyhle "bedýnky" slyší uši,…

IK Multimedia: iLoud MTM

IK Multimedia rozšířila své portfolio o nový model audio monitorů s označením iLoud MTM. Zkratka MTM značí rozložení reproduktorů - midwoofer-tweeter-midwoofer. Reproduktory mají m…

Recenze: IK Multimedia iLoud MTM (Audiozone.cz)

"Monitory jsem postavil po boku mnohem větších studiových boxů Genelec, na které jsem poslechově zvyklý, a které působí vedle IK Multimedia iLoud MTM jako Goliáš po boku Davida. Ni…

iLoud Micro Monitory ve mně zanechaly silný dojem a když se několik měsíců na to v produkci IK Multimedia objevily větší, “profesionálnější” studiové monitory iLoud MTM, musel jsem je mít! Díky spolupráci s DISKem monitory iLoud MTM vlastním, používám a testuji v podstatě od momentu, kdy se na trhu objevily, což je nyní více jak půl roku.

Jsem příznivcem nových a jednoduchých technologií, ne zvukový šprt ani purista a nezajímám se příliš detailně o technické provedení a parametry produktů, které využívám. Nebudu se proto příliš zabývat technickými specifikacemi, o kterých se ostatně dočtete na stránkách výrobce či jakéhokoliv eshopu. V oblasti zvuku mě zajímá především jak to “hraje” a jak to funguje v mých konkrétních podmínkách. Bude se tedy jednat o čistě subjektivní popis, který se pokusím zobecnit tak, aby pomohl i vám v případě, že o nových studiových monitorech uvažujete.

Můj vztah k IK Multimedia

O značce IK Multimedia, respektive o některém z jejich produktů, ať už se jedná o iRig, AmpliTube, SampleTank, jste jistě už zaslechli. Stejně tak i já se se značkou setkal poprvé díky jejich, tehdy inovativním řešením, jak povýšit iPhone/iPad na mobilní “nahrávací studio”, právě pomocí malých preampů a mikrofonů iRig/iRig Mic, nebo se mi sem tam pod ruce připletla nějaká trial verze z jejich nekonečné nabídky plug-inů.


Všechno bylo vždy funkční a jednoduché, emulace některých kytarových zesilovačů a samply symfonických orchestrů místy ohromující. :-) Osobně jsem ale IK Multimedia považoval spíše za výrobce užitečných hraček, doplňků a zajímavých, levných inovací. Tedy až doposud. Poslechové monitory iLoud MTM, o kterých chci dnes psát, jsou skutečně špičkovým výrobkem, který pro mě z produktové řady IK Multimedia vyčnívá.

iLoud MTM - popis a čísla

iLoud MTM jsou dvoupásmové nearfield (tedy určené pro blízký poslech) monitory osazeny (každý) dvěma 3,5 palcovými woofery a 1 palcovým tweeterem v symetrickém postavení MTM (Midwoofer-Tweeter-Midwoofer), doplněné bass reflexem na zadní straně monitoru. Celkový výkon monitoru je ohromujících 100W RMS (maximální SPL 103dB na vzdálenost 1m) a frekvenční odezva je udávána v rozmezí od 40Hz po 24 kHz.

Výhodou oproti konkurenci by měla být DSP jednotka, tedy digitální procesor, který se stará o kalibraci a celkové řízení monitoru tak, aby produkoval vždy přesný poslech. Monitor tedy sám vypočítá akustické parametry vaší poslechové místnosti a případné nežádoucí odrazy a zvukové anomálie sám eliminuje. To by mělo zaručit vždy přesný zvuk s plochou frekvenční odezvou v jakémkoliv prostředí. Můžete tak mít “svůj poslech” ať už pracujete kdekoliv.

Detailní popis monitorů iLoud MTM

Na zadní straně monitoru pak naleznete vstup pro napájení, kombinovaný XLR/TRS symetrický vstup pro připojení k vaší zvukové kartě, vstup pro kalibrační mikrofon, o kterém si ještě řekneme více, a ovládací prvky pro hlasitost, ekvalizaci a nastavení pokročilých funkcí jako je právě zmiňovaná kalibrace nebo eliminace negativních akustických vlivů pracovní desky vašeho stolu. Ano, i samotná deska stolu totiž důsledkem odrazů a rezonancí může negativně ovlivnit přesnost vašeho poslechu.

Co je v krabici?

Vedle samotného monitoru v krabici naleznete ještě stručný manuál, což je vlastně jen obrázkový průvodce kalibrací a zapojením monitoru - takový IKEA styl. Dále je zde kalibrační mikrofon MEMS, 2 stojany pro horizontální a vertikální polohu monitoru a veškerá potřebná kabeláž (napájení, připojení kalibračního mikrofonu).

Monitor je s ohledem na jeho parametry a výkon opět překvapivě maličký, ale už jeho váha (spolu s cenou) napovídá, že se zde o žádnou hračku nejedná.

Instalace, zapojení, kalibrace

Jak jsem již uvedl, monitor je dodáván se dvěma stojany, respektive polohovatelným stojanem pro vertikální polohu a podložkou pro horizontální polohu, do které monitor díky tvaru protikusu zapadne a zůstane stabilní, ovšem bez možnosti dalšího polohování. Zkusil jsem obě polohy, ovšem pro rozvržení mého stolu, a s ohledem na úsporu místa, jsem zvolil polohu vertikální. Vertikální stojan je taková kolébka, do které monitor usadíte a snadno nastavíte optimální úhel monitoru tak, aby prostřední tweeter směřoval přímo na vaše ucho tak, jak doporučuje výrobce. Po nalezení optimální polohy a zapojení monitoru následuje snadná kalibrace.

Přibalený kalibrační mikrofon MEMS umístíte na stojan ve vodorovné pozici, pokud možno do přesné poslechové pozice (místo vaší hlavy), které by se mělo nacházet na vrcholu pomyslného rovnostranného trojúhelníku tvořeného monitory a vaším poslechovým bodem. Mikrofon připojíte přiloženým XLR > 3,5 mm jack kabelem do vstupu na zadní straně kalibrovaného monitoru. Ovládání hlasitosti na zadní straně monitoru jsem nastavil na maximum, jsem kytarista, nevěřím, že má čudlík volume i jinou funkci. :-)

Po přidržení kalibračního tlačítka “CAL” na zadní straně monitor následně vydá 3 zvukové vlny napříč celým frekvenčním spektrem, díky čemuž si “poslechne” vaši místnost/studio a nastaví sám optimální hodnoty pro ten nejlepší možný poslech. Mohu říct, že kalibrace funguje skutečně dobře. Když jsem se následně sám hrabal v nastavení a ekvalizaci monitoru pomocí tlačítek na zadní straně, jakákoliv změna byla spíše k horšímu.

Celý kalibrační proces opakujete i na druhém reproduktoru (nezapomeňte přepojit mikrofon) a máte hotovo. Celý proces kalibrace zabere asi minutu.

Jak to hraje?

Monitory jsem testoval v běžné místnosti 15-20m2 s jen základním akustickým ošetřením a srovnával je s výrazně dražšími a většími monitory Focal Shape 65 a dnes již zlidovělou klasikou, monitory JBL LSR 305. iLoud MTM, co se ceny týče, stojí tedy někde uprostřed mezi srovnávanými modely.

První dojmy z iLoudů jsou ohromující a “wow efekt” se dostaví okamžitě při prvních tónech, zvláště pak v hlubokých basech. Monitor tak zdánlivě skutečně popírá všechny fyzikální zákony a dodnes iLoud MTM ukazuji návštěvám jako kuriozitu v porovnání s obrovskými hi-fi reproduktory. Malé iLoudy svou průrazností a neuvěřitelně hlubokými a čitelnými basy na první poslech skutečně předčí téměř cokoliv stejně hravě, jako oba moje srovnávací modely, monitory JBL a Focal.

Výrobce uvádí absolutně plochou frekvenční charakteristiku, což se v mých podmínkách úplně nepotvrdilo. Bedny jsou výrazně napálené kolem 40-50 Hz a stejně tak i ve výškách od 5 kHz výš, ale nutno říci, že výrazný vliv na to může mít právě moje místnost a její rozvržení. Nicméně to, že jsou bedny trochu přebasované a stejně tak zase místy až nepříjemně ostré ve výškách se potvrdilo i v jiných prostředích za účasti dalších uší mých kolegů. To má samozřejmě za následek i onen wow efekt, kdy se výšky jakékoliv referenční nahrávky najednou rozzáří a basy doslova rozpohybují okolní vzduch. Ve středním pásmu mi naopak bedýnky připadají lehce sterilní, málo “zpěvné”, zvláště v porovnání s Focal Shape, za které ale, nutno dodat, zaplatíte dvojnásobek.

Orientovat se ve zvuku iLoudů ovšem není tak snadné, zvláště pokud mícháte již hotové nástroje. Vše mi zní stále dobře, s dostatkem úderných basů a krystalických výšek, ovšem při poslechu na dalších reprosoustavách rázem veškerá pevnost v basech zmizí a stejně tak i činely zůstávají utopené. Člověk si zkrátka na charakter iLoudů musí zvyknout a při práci s ním počítat. Kde ovšem iLoudy oceňuji, a vlastně na ně nedám dopustit, je naopak práce s jednotlivými nástroji a především při hledání chyb, jako je například drnčení strun kytar, hluboké dozvuky bubnů či nepříjemné ostré sykavky vokálů. iLoudy okamžitě odhalí všechny nepříjemné zvuky na pozadí, které na jiných monitorech slyšíte při značně větším úsilí.

Přečtěte si také:

iLoud Micro Monitor: „Posadily mě na zadek...už dnes jsou klasikou!“

Dvě producentské ikony, Eddie Kramer a Dave Pensado dostaly do rukou iLoud Micro Monitory od IK Multimedia. Jaké byly jejich první spontánní reakce? Jak tyhle "bedýnky" slyší uši,…

Recenze: IK Multimedia iLoud MTM (Audiozone.cz)

"Monitory jsem postavil po boku mnohem větších studiových boxů Genelec, na které jsem poslechově zvyklý, a které působí vedle IK Multimedia iLoud MTM jako Goliáš po boku Davida. Ni…

Recenze: IK Multimedia iLoud MTM (Muzikus)

"Největším aktuálním trumfem, vyneseným tentokrát italskou firmou IK Multimedia, je spolupráce studiového monitoru s přidaným měřicím mikrofonem, který dokáže v součinnosti se zabu…

Shrnutí

Myslím, že iLoud MTM udělají opravdu velkou radost producentům elektronické hudby, kde oba okraje frekvenčního spektra hrají významnou roli. Stejně tak pokud potřebujete být s vaším nahrávacím/produkčním studiem mobilní, asi si nedovedu představit jiné reproduktory, které v takovém kompaktním balení přinesou tak obrovský zvuk. Pokud nemáte hluboko do kapsy a hledáte třeba jen výkonné reproduktory k vašemu počítači, filmy či zvukové efekty počítačových her produkované přes iLoud MTM vás rozhodně vtáhnou do děje.

Osobně si nedokážu představit, že bych na nich míchal třeba celou desku, protože mám tendence všechny zvýrazněná pásma iLoudu přirozeně ubírat. Ovšem jako doplňující, druhé kontrolní monitory jsou pro mě dnes již nepostradatelné. Za dobu používání jsem se jejich zvuk “naučil” a vím na co si dávat pozor. V přednesu opravdu hlubokých basů a subbasů bych jen těžko hledal konkurenci i v několikanásobně dražších monitorech. Díky iLoudům opravdu konkrétně slyšíte co je děje s kopákem, nebo syntetickou basou i ve frekvencích, které na jiných reproduktorech znějí jen jako nekonkrétní basová koule. Zároveň mi ale iLoudy slouží i jako můj osobní limitér a korektor, jelikož v muzice preferuji hlubší frekvence a basovější zvuk, lehce mě to svádí k přebasování a tedy zničení celého mixu. Když si tak mix pustím přes iLoudy a basů je i na nich moc, vím, že je opravdu nutno a poměrně zásadně ubrat.

Subjektivně bych ještě tedy zopakoval, že iLoudy obecně nejsou příliš “zpěvné” a ve středech mi znějí lehce sterilně, nutno ale dodat, že tady mám srovnání s výrazně dražšími reproduktory a člověk pak jen těžko nedostatky odpouští.

Myslím, že iLoudy na první poslech ohromí úplně každého a jedná se o skutečný technický pokrok. Postupem času člověk začne srovnávat a přirozeně objevovat nedostatky, které v různých podobách ale naleznete snad u jakéhokoliv monitoru. Když se tyto nedostatky naučíte číst a pracovat s nimi, získáte v iLoud MTM skutečně silný nástroj pro tvorbu vyvážených mixů za přijatelnou cenu.

Koupit monitory iLoud MTM

Další prodejci značky IK Multimedia

ARC 3

Závěrem ještě stojí za to zmínit, že IK Multimedia nedávno přišli s novou verzí (červen 2020, pozn. redakce) svého kalibračního softwaru ARC. Jedná se o samostatně prodejný kalibrační software, který opět eliminuje/opravuje nejen akustické nedostatky vaší poslechové místnosti, ale i přímo vašich (jakýchkoliv) reproduktorů. Kalibrace je obdobná jak jsem ji popisoval při kalibraci iLoud MTM, ovšem mnohem přesnější a zdlouhavější. Výsledky jsou ovšem, aspoň za mě, po pár dnech co si s pluginem hraju, vynikající. Dobrá zpráva je, že ke kalibraci můžete využít kalibrační mikrofon MEMS, dodávaný s iLoud MTM.

Kalibrační software ARC3 nabízí volitelné stupně korekce i individuální doladění, takže vše můžete přizpůsobit vašemu uchu a také stále zachovat přirozený charakter vašich reproduktorů, pokud vám vyhovuje. ARC3 umožňuje také emulaci několika poslechových prostředí a zařízení jako je audio systém automobilu, repráček mobilního telefonu, Hi-Fi systém apod. což zajistí, že váš mix bude znít skvěle kdekoliv. ARC3 je skutečně sofistikovaný a nabízí mnoho užitečných funkcí, to by bylo ovšem na další samostatný článek.

Tomáš BoudaKdo je Tomáš Bouda

  • Aktivní kytarista působící v ČR a SRN: North Innergy, BØB, Martin Kratochvíl, Tony Ackerman a další.
  • "Medaile" si nabrnknul např. v: Mladí Ladí Jazz Metropolitní univerzity Praha, Reduta Czech Jazz Contest, Tais Awards.
  • O zvuk a jeho záznam se zajímá zhruba 15 let. Učil se od mistrů zvuku v SONO Records, další praxi získával, už jako samostatný zvukař, například ve studiích Budíkov nebo v Bohemian National Hall v New Yorku. Momentálně působí v Hamburku jako zvukař na “MS Stubnitz”, námořní lodi přetvořené na kulturní platformu. Loď hostí 2-3 kapely z celého světa týdně a to včetně velikých jmen jakými jsou Rammstein, BillyBio (Biohazard), Life Of Agony, Benny Greb či velké festivaly jako Elbjazz. Na palubě má také své nahrávací studio. www.boudastudio.com
Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře