logo Disk

PSI A17 vs. IK Multimedia iLoud Precision MTM, které jsou lepší? Dejte sem ty nejdražší bedny, co máte!“ … a dva statný chlápci mi řekli: „Tak mladej, znovu, a jinak

Díky letité a jinak hladké spolupráci s DISKem jsem tedy požádal o zápůjčku dvou párů nejdražších modelů poslechových monitorů, na něž mám dlouho zálusk a které byly momentálně skladem, a hned z toho máme poslechový test (pro ne‑čtenáře video na konci textu).

Kategorie: Studio - Recenze
Tomáš Bouda | 19. listopadu 2024

Jedná se o prémiové modely studiových monitorů PSI A17‑M a druhým párem jsou monitory iLoud Precision MTM, což je v současnosti vlajková loď celé řady populárních monitorů iLoud od společnosti IK Multimedia. Sám jejich menší provedení, konkrétně monitory iLoud MTM 1. generace, již několik let vlastním ve svém domácím studiu a jsou pro mě naprosto klíčové, především v odhalování nežádoucích artefaktů a přepálených frekvencí v mixu, kdy jsou MTM opravdu nekompromisní. Všechny neodladěné chyby v mixu vám dají pěkně sníst. Pro jejich DSP kalibraci jsou pro mě navíc nezastupitelné při práci na cestách. „Svůj“ zvuk, který můj sluch za ty roky dokáže číst, mohu mít s sebou v hotelu, na backstage, zkrátka kdekoliv se zrovna nacházím. Ostatně, pokud vás tento kompaktní model profesionálních monitorů zajímá více, přečtěte si mou recenzi, která je jim věnována.

Základní přehled testovaných modelů

iLoud Precision MTM, to je ovšem něco úplně jiného. Jedná se o opravdu masivní poslechové monitory, a i když je výrobce prezentuje jako near‑field monitory, tedy určené především pro blízký poslech do menších režií, dokážu si je úplně v pohodě představit jako hlavní pár poslechových monitorů ve větší režii profesionálního studia. Výkon na to rozhodně mají (175 W RMS) a vybaveny 2× 5“ woofery s 1,5“ tweeterem pokryjí opravdu široké frekvenční spektrum, zde konkrétně je to rozsah 37 Hz až 30 kHz ±4 dB. Proti mým přenosným MTM jsou iLoud Precision MTM zhruba 4× větší a zvuk, který produkují, je opravdu masivní. Do mé malé režie byly možná už trochu „oversized“, ale ten zvuk, bože, ten zvuk – to bych přál každému z vás, a to jsem povahou člověk spíše nepřející. :‑)

Za zmínku zde ještě stojí kalibrační software X‑MONITOR, který se k monitorům řady Precision dodává, a to včetně měřícího mikrofonu, s jehož pomocí můžete opravit, nebo minimálně účinně redukovat nežádoucí zvukové rezonance, odrazy a artefakty vaší poslechové místnosti pro docílení opravdu referenčního poslechu bez ohledu na kvalitu akustického ošetření vašeho studia nebo třeba obýváku. Software X‑MONITOR navíc umožňuje přímou simulaci dalších nejpoužívanějších studiových monitorů jiných výrobců, ale stejně tak emuluje poslech na komerčních zařízeních, jako je televizor, hi‑fi sestava, mobilní telefon a několik dalších. Abyste měli jistotu, že váš mix „hraje“ skvěle, i když vám ho posluchači budou „kazit“ poslechem přes repráček mobilního telefonu.

Monitory PSI A17‑M jsou, dalo by se říct, až protipólem iLoud MTM Precision. Zde se jedná o opravdu subtilnější bedýnky, které se pohodlně vejdou na stůl a splňují parametry near‑field monitorů do posledního řádku své technické specifikace. Navíc se na rozdíl od iLoudů nechlubí žádnou digitální vychytávkou, podpůrnou aplikací, emulacemi či kalibrací. PSI naopak sází na maximální analogový zážitek a revoluční konstrukční technologie, pro něž jsou monitory této švýcarské společnosti tak vyhledávané. Zde jsou základní technické specifikace, které pro náš přehled postačí: PSI A17‑M nabízejí také ohromující výkon 170 + 45 W s peak max. SPL 115 dB s frekvenčním rozsahem 44 Hz až 23 kHz a jsou osazeny 7“ wooferem a 1“ tweeterem.

Nejsem zastáncem/odpůrcem ani jednoho z přístupů, ať už jde o ten digitální, či striktně analogový, pro mě je rozhodující, jak monitory hrají, a o tom je i můj následující poslechový test. Ač jde o konstrukčně odlišné monitory, výkonem, svou podstatou, nebo lépe řečeno zaměřením (a když přimhouřím oči) i cenou jsou to monitory sobě podobné a při upgradu poslechu ve své režii by mě právě tyto modely zajímaly nejvíce.

Zvuková srovnávačka

K testu samotnému: Test byl proveden za stejných podmínek na stejných zvukových ukázkách a byl i stejně zaznamenán. Ve videu nejdříve uslyšíte originální zvuk, tak jak byl vyprodukován, a dále je to nasnímaný reprodukovaný zvuk ze záznamového zařízení, které je umístěno ve sweetspotu, tedy optimální poslechové pozici, kde by se reálně měly nacházet i vaše uši. Dodávám, že jsem u iLoud pro přímé srovnání nepoužil kalibraci místnosti ani jiné pokročilé funkce. Názor si udělejte sami a na poslech vřele doporučuji sluchátka, protože zvukovým přednesem jsou si oba páry testovaných monitorů až překvapivě podobné.

Moje (pro vás nedůležité) zhodnocení

Od začátku jsem podvědomě nadržoval iLoud Precision MTM, protože mám výrobky IK Multimedia obecně již dlouho v oblibě, asi se mi i víc líbí, baví mě pokročilé funkce a možnosti kalibračního softwaru, který nabízejí. 

V případě PSI A17‑M to pro mě bylo první setkání se značkou, nemám moc rád červenou barvu a upřímně ani design mě na první pohled zrovna neoslovil, možná proto, že jsem měl jen přehnané očekávání.

Zvuk

Když jsem PSI vybalil z krabice a provedl první kontrolní poslech, byl jsem – co se samotného zvuku týče – opravdu, ale opravdu zklamaný. Vůbec jsem nepochopil celou řadu superlativů kolem značky a pomyslel jsem si, že jde v tomto případě jen o prázdný marketing. Ale takhle strašně jsem se mýlil jen chvíli! Jakmile se totiž A17ky trochu „ohřály“ a rozehrály, a poté co jsem přidal na hlasitosti, stalo se něco úžasného. PSI začaly reprodukovat takový ten vytříbený, měkký zvuk, který bych připodobnil k poslechu živého orchestru v koncertním sále. Nejednalo se o hi‑fi zvuk, ten bych u referenčních monitorů ani neuvítal – zkrátka celý mix byl najednou jak na talíři – čitelný, přehledný a dovedu si představit, že bych s PSI dokázal pracovat mnohem déle než s jakýmikoli jinými monitory, aniž by se můj sluch a úsudek unavily.

iLoud Precision MTM mě naopak nepřekvapily, nebo jen trochu, a to je dobře. To jsem od nich totiž přesně očekával. Zvuk je zde samozřejmě na vysoké úrovni, neodpustí nic a vy si hned všimnete všech nedostatků v mixu. To si za daň vybírá možná větší nárok na vaše uši a výdrž, ale při práci je pro mě právě tento detailní přednes užitečný. Síla zvuku, ohromující basy, brilantní výšky – to vše zde je. Nedovedu si představit situaci, kdy bych k nim potřeboval zapojit subwoofer. iLoud zkrátka mají to, co provází celou řadu monitorů této značky – ať už jde o miniaturní iLoud Micro, nebo tuto nejvyšší řadu Precision, zkrátka vás ohromí na první poslech – jde tu o instantní wow efekt! Kalibrace a další přidané funkce jsou zde už jen třešničkou na dortu, a přesto vydají na samostatný článek.

Oba páry monitorů hrají skvěle, a zajímalo by mě, jak bych svůj názor korigoval při dlouhodobém testu. Ač iLoud nabízejí širší zvuk, mohutnější basy a pro mě příjemnější výšky. Skoro si myslím, že bych nakonec upřednostnil PSI, právě pro jejich měkký přednes a opravdu sladké střední pásmo. Kytary na nich hrají fantasticky. Ale v tomto případě je to vážně už jen takové to: Co je lepší, Beatles, nebo Rolling Stones?

Výběr zde bude už jen na individuálních preferencích, ale v obou případech se jedná o prvotřídní studiové poslechové monitory, které uspokojí většinu profesionálů.

Koupit iLoud Precision MTM na shop.disk.cz

Koupit A17‑M na shop.disk.cz

Přečtěte si také:

PSI Audio – profesionální poslechové monitory švýcarského výrobce

Mezi nejvyhledávanější a nejprodávanější modely špičkových monitorů této značky patří bezesporu monitory pro blízký poslech, konkrétně modely A17–M a A21–M.…

Řešíme akustiku studia…

O akustice kolují mýty a omyly, přestože je to důležitý prvek poslechu a vlastně celého budování nahrávacího studia nebo, chcete‑li, budování poslechové místnosti. Mnoho hudebníků…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře