Při úpravě akustických vlastností prostorů, jako jsou zvuková pracoviště, studia, postprodukce, nahrávací prostory nebo domácí kina, se pro potlačení basových pásem používají tzv. basové pasti (bass trap). Jednou z možností, jak snížit úroveň nízkých kmitočtů, jsou i basové absorbéry umístěné v rozích místnosti nebo u stěn. Většinou se setkáte s pasivními basovými absorbéry majícími formu tuhých pěnových trojbokých hranolů s různě členěnými povrchy. Umísťují se do rohů, ke stěnám nebo na předěly stěn a stropů. Protože basová pásma obsahují největší akustickou energii, kterou je třeba absorbovat, musí se použít větší množství basových pastí. A tu právě docházíme k neřešitelnému problému. Do menších prostor se potřebný počet basových absorbérů prostě fyzicky nevejde.
Švýcarská vizionářská firma PSI Audio ale přišla s revolučním řešením, na němž si vylámala zuby nejedna profesionální značka. Odborníci z PSI Audio vyvinuli aktivní basový absorbér AVAA C20 (Active Velocity Acoustic Absorber), který umí snížit kmitočty v pásmu 25 Hz – 150 Hz oproti pasivním basovým absorbérům s 25x vyšší účinností. Zjednodušeně řečeno - místo 25 kusů klasických pasivních basových pastí stačí použít pouze jeden AVAA C20 aktivní absorbér. Navíc je čistě analogový bez DSP a nepotřebuje žádnou kalibraci ani složité nastavení. Funguje celopásmově a po správném umístění stačí nastavit jen míru potlačování nízkých kmitočtů. Z vaší poslechové místnosti, hudební režie nebo nahrávací místnosti se stane akusticky vyrovnaná profesionální prostora.
I když v Avianu máme akustiku režie dost dobře vychytanou kluky z DISKu, přece jen se nějaký prostor k vylepšení vždy najde. Protože podlahu tvoří dřevěné trámy a prkna, funguje jako rezonátor a v některých místech režie je zbytečně moc basů. Byl jsem zvědav, jestli zafunguje aktivní basstrap AVAA od PSI Audio. Čekal jsem, že budeme nějak nastavovat, kalibrovat, ale nic takového. Prostě jsem jej zapnul, nastavil míru „požírání“ basů a bylo vymalováno.
Tak jako ve všem, co se týká akustiky, musíte i pro AVAA najít nejlepší místo. Po chvilce hledání jsem došel k logickému závěru, že nejlépe je „dusit“ basy tam, kde vznikají. Tedy v rohu nebo u stěny. AVAA už má své stabilní místo v rohu místnosti, kde ničemu nepřekáží a vizuálně se tam i hodí. Jen bych potřeboval šupnout ještě jeden za sedačku pro poslech muzikantů. Brzy jistě k solitérovi přibyde i bráška.
Roman Jež
zvuková a hudební režie, postprodukce
Avian Recording Studio
Koupit AVAA C20 na shop.disk.cz
Produkty PSI Audio na shop.disk.cz
GALERIE: PSI AVAA
Přečtěte si také:
Recenze: PSI Audio AVAA C20 (Muzikus)
„Jedním ze stěžejních problémů akustiky v nahrávacích studiích a akustiky v prostoru vůbec je vznik stojatého vlnění na basech. Na rozdíl od středních a vysokých frekvencí se vzhle…
PSI Audio: AVAA C20 – Past na basy
„Reprodukce je ovlivněna na nejnižších basech. Když se vám podaří AVAA dobře umístit, utlumí se v poslechovém místě řada stojatých vln, a naopak některé absence se vyrovnají. Subje…
Akustický absorbér PSI AVAA C20 - pod drobnohledem magazínu Audiodrom
PSI Audio AVAA C20 rychle a účinně eliminuje nízkofrekvenční vlnění v prostoru (dle výrobce v oblasti spektra 15 až 150 Hz), což zajišťuje čistý a přesný zvukový přednes vašeho rep…
PSI Audio: AVAA C214 – revoluční basová past pro dokonalou akustiku
Značka PSI Audio představuje novou aktivní basovou past AVAA C214 s až 45x vyšší účinností. Využívá inovativní technologii AVAA pro potlačení rušivých basových rezonancí. Za zlomko…