logo Disk

PSI Audio ve studiu BIOTECH Rozhovor o studiových monitorech A21–M

Před pár lety jsem se začal poohlížet po novém páru monitorů. Používal jsem moře let APS Coax a Aeon. Ty stále mám, ale chtěl jsem nové přesné nearfield monitory. A co si budeme povídat, i změnu, která mi nabídne nový pohled a radost ze zvuku. Takže začalo hledání nearfield monitorů, které doplní moje velké main monitory Harris Grant Boxer T5.

Kategorie: Studio - Recenze | Studio - VIP
Jiří Paška / Ecson Waldes | 12. dubna 2022

Za toto období jsem si půjčil na test spoustu HiEnd monitorů, které v hypu zažívaly svoji vlnu, Amphion, Barefoot, Genelec… Došlo i na značku PSI, která mě neuvěřitelně překvapila. U všech zmíněných mi ale něco scházelo nebo přebývalo. Až jsem se dostal k monitorům PSI A21–M, do kterých jsem se zamiloval. Do studia jsem si je pořídil jako vítěze mého hledání. Velkým překvapením byla lehkost a přirozenost zvuku, detail a neutralita. A co mne také překvapilo, bylo jakým způsobem si osmipalcový nearfield poradil s přednesem hlubokých basů. Míchám hodně elektronické muziky, která má v subbasech hodně informací. O basech potřebuji mít stejný přehled jako o středech i o výškách. Nemám rád monitory, které v basech hrají nekonkrétní mlhu.

Původně jsem si vypůjčil na test i skvělý subwoofer A125–M, ale nakonec jsem ho nepotřeboval, protože A21–M v mojí režii mají dostatek basů s potřebným detailem. Spodní štěrbinu bassreflexu mají PSI navrženu opravdu perfektně. Obecně osmipalcové nearfieldy sice basy vyzářit umí, ale ze zkušenosti jiných značek, basy postupně od 80 Hz už hodně klesají a nemívají příliš velkou přesnost, takže se na takový zvuk člověk nemůže spolehnout. Na ultra subbasy mám přesné hlavní monitory Harris Grant Boxer T5, v kompletu se dvěmi patnáctipalcovými subwoofery a ohromným výkonem 3 kW, které mi hrají lineárně až do 25 Hz. Ale je úžasný bonus mít kontrolu nad subbasy i z nearfieldů

Jiří Paška při mixáži s analogovým pultem SSL 4056 G/G+

Při mém hledání nearfield monitorů jsem měl i jako jeden z požadavků přesný sweet spot (místo poslechu před pultem), který není náchylný na změny barvy a detailu když se z poslechového bodu posunu. Což mne zklamalo například u digitálně procesovaných monitorů Barefoot, které jsem tu ve dvou modelech měl na test. Mám velkou režii a potřebuji, aby monitory zněly vyváženě i když se posunu od pultu nebo když muzikanti se mnou poslouchají hudbu postavajíc kolem mého SSL pultu, právě mimo osu sweet spotu. 

Další úžasná vlastnost monitorů PSI je, že hrají přesně i při tichém poslechu. Každý, kdo se zvuku věnuje už pár let, dobře ví, jak důležité je, aby monitory neunavovaly uši. To se nedá říct o všech značkách. PSI mají čisté výšky, které mi ani po delší době uši neunavují . Na monitorech pracuji ve studiu velmi dlouhé frekvence a potřebuji mít uši ve střehu i po takové době. Proto taky při testování monitorů sleduji, jak se monitory chovají i při tichém poslechu. Při editacích a zdlouhavých organizováních audio dat mám nastaveno studio na tichý poslech, který zamezuje únavě uší. Ale ani u tichého poslechu nemůžu přijít o spolehlivost toho, co poslouchám. Frekvenční vyvážení se u PSI A21–M drží skvěle i při tichém poslechu, což bývá častý neduh nearfieldu. Občas je ale potřeba i hlasitý poslech, který je opačným problémem vyváženého poslechu. Mám rád když se nebortí čistota středů v momentech, kdy je vyzařovaný i silný bas a woofer v ten moment má rezervu, aby se zvuk nedeformoval. Dvoupásmové monitory přirozeně nemají výhybku pro bass/středy jako třípásmové reprobedny, takže je vše o citlivě vyvážené konstrukci nearfield monitorů. PSI můj test hlasitostí ustály znamenitě.

Jiří Paška a producent Jiří Burian

monitorů firmy PSI je mi i velmi sympatické, že jsou to plně analogové nearfieldy, kterým zvuk nijak nepřikrášluje a neupravuje DSP jednotka, což se dnes stává velmi častým trendem. Plně analogový přirozený zvuk PSI mi velmi sednul a cení ho i kapely, které za mnou do studia jezdí poslouchat dokončené mixáže a mastering. 

Monitory PSI A21–M jsem pořídil v bíle barvě, která mi na SSL pultu krásně ladí k vintage klasikám Yamaha NS–10m a k Lexicon ovladačům reverbů 480L a 960L. 

Miluji studiové profesionální hračky. Jestli i vy máte rádi opravdu výjimečně přesné stroje, PSI si zamilujete jako já. Rád bych popsal i nějakou negativní vlastnost, ale ani po dvou letech, co PSI ve studiu používám, jsem žádné nenašel. Důkazem toho jsou i přátelé z branže, kteří je u mne slyšeli hrát a sami si už PSI pořídili. :)

 

Monitory PSI A21m na pultu SSL s ovladači reverbů Lexicon 480 a 960

V redakci Magazínu nás ještě zajímalo pár věcí, a tak jsme neváhali a Jiřího Pašky jsme se na ně zeptali.

Jak je náročná nebo nenáročná instalace a nastavení nearfield monitorů? Postavíte je na hranu pultu a hrajete?
PSI mám na meterbridge rampě mého pultu SSL 4056 G/G+  v ideální poslechové výšce. Na stejném místě jsem předtím měl monitory APS, takže tohle poslechové místo už dobře znám. Změna poslechu proběhla hladce. Zvuk je široký a prezenční.

Jak by dopadly v porovnání s NS–10m? Každý kdo je používá, ví, že tady je to právě  naopak. Jejich zvuk je spíše středový a né moc hezký, o což tady vlastně kráčí, nekecají. :)
NS–10m jsou retro klasika, přesto že nejsou úplně detailní, je to bedna která úžasně ukazuje hlastitostní proporce a vyvážení nástrojů. Jejich přednost je ve středech, které potřebují kontrolovat, protože muzika nekončí jen na velkých monitorech se silnými subwoofery, ale i na malých kuchyňských nebo obývákových repračcích, které hrají právě jen středy, takže Yamahy jsou skvělou kontrolou. NS–10m jsou skvělé k získání jiné informace z méně kvalitních reprobeden, na kterých muzika hraje nejčastěji.

Masteringová režie studia BIOTECH

Jaké je srovnání naopak s velkým studiovým poslechem?
Mám velmi rád a považuji za důležité mít ve studiu možnost přepínat a kontrolovat zvuk mezi více páry monitorů. U mého masteringového stolu mám tři stereo systémy, u mixážního jsou čtyři. PSI jsou nearfieldy, takže přirozeně pro blízký poslech. Dávají mi skvělý fokus na detaily, určování míru reverbů, kontrolu proporcí i jemná ladění ekvalizací. Main monitory využívám na poslech celkového obrazu, plnost, budování energie, tlak bicích atd. Mám tu i maličké PC repráčky za dvě stovky, které jsou stejně tak důležité jako drahé profi monitory. U těch ale dělám jen krátké přepínání ke kontrole, že je vše srozumitelné i na prcky.

Dají se na A21–M dělat náběry nebo jen postprodukce. Anebo se hodí pro obojí?
Pro náběry jsou možná až příliš drahou bednou. Do PSI jsem investoval jako do špičkových nearfield monitorů pro mixáž. V této cenové třídě a úrovni udělají fantastickou práci, jak při detailním poslechu při nahrávání hlasu, hudby, tak při mixáži a masteringu.

Mohl byste nám uvést příklady vaší práce, kterou jste již na těchto monitorech mixoval a másteroval, aby si to čtenáři mohli najít a poslechnout?
Toho by byly tisíce. : ) Tady je pár odkazů, co si ted vybavím:

Jordan Haj a Emma Smetana – By Now

David Stypka – Marie

Giudi – Jezinky

David Koller – Pouta

Dafonic & Dj Flux – Only Better Vibes

PSH – Low Budget (Summer Remix, prod. Adam Koller)

Mirai – ØTCHI 

Léna Brauner – Friendzone

Jiří Paška / Ecson Waldes

V roce 2003 vyhrál cenu Anděl za autorské elektronické album Sophia. Od těch dob je vyhledávaný zvukový inženýr a producent progresivní klubové hudby, od elektroniky, přes metalovou scénu, až po radiový pop. Je majitel studia BIOTECH, jednoho z nejvytíženějších v zemi. Centrem studia je legendární analog pult Solid State Logic 4056 G/G+ a masteringový stůl vybavený analogovou HiEnd technikou GML, Manley, Tube-Tech, Focusrite, SPL. Studiu dominují anglické main monitory Harris Grant Boxer T5 a T2.

IGhttps://www.instagram.com/ecsonwaldes_biotechstudio/
FBhttps://www.facebook.com/ecsonwaldes.biotechstudio 

Přečtěte si také:

PSI Audio: A17-M (new) Etalon studiového poslechu

  Vývojáři švýcarské značky PSI Audio se před časem rozhodli své monitorové řady opět posunout o krok blíže k dokonalosti. Tentokrát se zaměřili na ještě realističtější podání vys…

PSI Audio ve studiu Michala Pelanta

Profesionálové sázejí na profesionální techniku. I proto Michal Pelant zvolil do svého studia jako další poslech monitory švýcarské značky PSI Audio – A17-M. Dvoupásmové aktivní mo…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře