logo Disk

Recenze: Native Instruments Molekular Efektový procesor pro Reaktor

Známá německá firma po delší době vydávání spíše obsahových produktů - ať už pro produkční platformu MASCHINE nebo do hlavního portfolia KOMPLETE, přichází s inovativním zvukovým efektovým procesorem. 

Kategorie: Studio - Recenze
Audiozone.cz | 29. září 2014

Ten se tak zařazuje do skupiny produktů jako jsou The Finger nebo The Mouth, určených k radikální transformaci zvuku. Podobně jako ony je vydán jako ucelený Reaktor Ensemble, čili k jeho provozu potřebujeme využít buď plnou verzi tohoto programu, nebo zdarma dostupný REAKTOR PLAYER.

První dojmy


MOLEKULAR je modulární efektovou jednotkou, která dle promo materiálů nabízí neomezené routování a úžasné nové možnosti zpracování zvuku... Na první pohled je ale přesto patrný klasičtější přístup než u zmiňovaných velmi netradičních efektů, které pro Native Instruments navrhl Tim Exile (resp. vycházejí z jeho vlastních zapojení pro živé produkce). Grafický styl odpovídá „novému“ přístupu firmy a zapadá tak k moderním produktům jako je třeba syntezátor RAZOR. Po letmém průzkumu možností jsem zjistil, že se nejedná o nějaké oživení konceptu KORE, který patří mezi mé celkově stále nejoblíbenější produkty. Jen v rychlosti připomenu, o co se jednalo. Měl velmi jednoduché grafické uživatelské rozhraní, kde uživatel otevíral v jednotlivých pozicích moduly KORE nebo přímo VST plug-iny. Základní vtip byl ale v tom, že když došly volné pozice v řetězci, prostě se vytvořil další. Ten navíc mohl být libovolně paralelní se stopami načítajícími jak vstupní signál, tak kterýkoliv jiný uvnitř zpracování. Korunu tomu všemu nasazoval fakt, že na jakoukoli pozici jsme mohli vložit nejen jednoduchý modul, ale rovnou celou Kore strukturu, čili zapojení bylo nekonečné i „do hloubky“. Zásadní výhoda je samozřejmě ta, že ačkoli provedeme neuvěřitelně složité efektování, ve vnějším projektu v DAW ho stále vidíme jako jeden jediný insert efekt. Pokud jste jako já zvyklí na takovouto definici „neomezeného routování“, pak vám stejně jako mně při pohledu na MOLEKULAR muselo dojít, že to bude trošku jiný šálek čaje. Ale vzhledem k tomu, v jaké vychází době, a současným trendům zejména v živé produkci dává jeho provedení velmi dobrý smysl.

Zkráceno. Text byl napsán pro portál Audiozone.cz. Plné znění najdete zde.

Praktické zkušenosti a závěr


MOLEKULAR se mi líbí. Zejména proto, že má výraznou tvář a to nejen vizuálně, ale i funkčně. Co se týče vytváření skutečně složitých zapojení, dokážu si představit i snazší prostředí, ve kterých ho vytvořit. Vytváření jako takové je ještě poměrně jasné, ale při zpětné editaci složitých zapojení mi přijde, že je GUI příliš hezké a obsahuje příliš mnoho malých prvků. Názoru, že na takovéto úkony je spíše vhodné velmi jednoduché a strohé grafické rozhraní, se asi nezbavím, mám prostě velmi rád Kore. Ale pro živé produkce je forma zpracování MOLEKULARu skutečně výborná, protože moduly v sobě mají velmi slušnou míru zvukové zajímavosti už samy o sobě, natož v kombinacích a při dobré práci s morphingem se dají dělat opravdu velké věci. Když k tomu připočteme funkci frekvenční kvantizace produktů a časovou kvantizaci změn při morphingu, dostáváme velmi mocnou kombinaci, která nám umožňuje mít i rapidní proměny pod kontrolou. Právě kvůli tomu má MOLEKULAR své jasné místo i ve studiu a skoro si říkám, že by si zasloužil i dedikovaný kontrolér. Zvuk je velmi inspirativní, sytý, pro mnoho stylů rovnou hotový. Možnosti zapojení tedy zdaleka nejsou neomezené, jak uvádějí materiály, ale s tím, co MOLEKULAR umí, je možné dělat skutečně velké věci!

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře