Velmi populární je však i u příznivců dalších hudebních stylů. MASSIVE je k dispozici jako VST, RTAS, DX a AU plug-in, ale lze ho spustit i jako samostatnou aplikaci. K práci s ním tak není nutné použití žádné DAW aplikace. Po instalaci produktu je nutné, jak už to u firmy Native Instruments bývá zvykem, provést on-line aktivaci, po které již MASSIVE můžete bez omezení používat. MASSIVE je součástí balíků Komplete a Maschine. Tento syntetizátor zrovna nepatří k těm jednodušším a tak popis všech jeho možností zdaleka přesahuje rozsah tohoto článku.
Popis a funkcionalita plug-inu
Plug-in se skládá z horní navigační lišty, pod kterou se nacházejí tři pomyslné sloupce, které se skládající z různých komponent. Funkce jednotlivých potenciometrů u oscilátorů, filtrů a efektů jsou závislé na aktuálním nastavení těchto komponent (tvar signálu, typ filtru nebo efektu). Vnitřní zapojení syntetizátoru je zobrazeno na obrázku. Místa, která jsou ve schématu označena jako B, Ins1, Ins2 a FB slouží k umístění Bypass jednotky (B), první insertní efektové jednotky (Ins1), druhé insertní efektové jednotky (Ins2) a jednotky zpětné vazby (FB) na tyto pozice.
První sloupec tvoří oscilátorová sekce, která se skládá ze tří oscilátorů, modulačního oscilátoru, šumového generátoru a feedback sekce. Každý oscilátor nám nabízí do pěti kategorií rozdělených osmdesátšest průběhů signálu, které můžeme za pomocí tří potenciometrů dále tvarovat. Najdeme zde jednoduché, klasické průběhy až po jejich mnohem složitější varianty. Kromě toho mají všechny oscilátory včetně modulačního oscilátoru k dispozici také regulátor výšky tónu ve formě displeje. Modulační oscilátor slouží k modulaci oscilátorů nebo filtrů. Zatímco pro filtry nabízí modulační oscilátor pouze jeden mód FM, tak u oscilátorů tu máme k dispozici módy tři, a to RingMod, Phase a Position.
Šumový generátor disponujíce dvanácti typy šumů, u kterých můžeme dále upravovat jejich barvu a hlasitost. Feedback sekce zase slouží v závislosti na jejím umístění ve schématu k vytváření vnitřních zpětnovazebních smyček. Všechny zmíněné komponenty oscilátorové sekce (s výjimkou modulačního oscilátoru) obsahují ještě svislý crossfader, na jehož horní straně se nachází první filtrová jednotka a na spodní straně se druhá filtrová jednotka.
Již zmíněná filtrová sekce je první komponentou druhého sloupce. Tato filtrová sekce disponuje dvěma filtrovými jednotkami, kde každá z nich disponuje dvanácti filtry. Mezi nimi pochopitelně nechybí klasické filtry typu dolní/horní/pásmová propust apod. Na filtrové sekci je zajímavé to, že pomocí crossfaderu umožňuje přechod mezi seriovým a paralelním zapojením filtrových jednotek. Pod touto sekci následuje první část okna se záložkami, které zabírá i třetí sloupec. Tomuto oknu se budeme věnovat později. Ve druhém sloupci se zcela dole ještě nacházejí dvě insertní efektové jednotky disponující osmy efekty.
Třetí sloupec je tvořen výstupní sekcí, u které stojí především za zmínku Bypass jednotka, která umožňuje vznik nové trasy signálu od jedno z oscilátorů nebo šumového filtru do jednoho z bodů ve schématu označeném trojúhelníkem, které se ve schématu nachází pod masterovými efektovými jednotkami a master ekvalizační jednotkou. Pomocí crossfaderu pak můžeme měnit poměr úrovní signálu mezi původní a touto novou trasou.
Pod výstupní sekcí se nachází sekce masterových efektů, která se skládá ze dvou efektových jednotek a ekvalizační jednotky. Masterové efektové jednotky disponují efekty typu Chorus, Flanger, Reverb, Phaser, Delay atd. Celkem je zde k dispozici 17 položek. Musím však zmínit, že některé položky jsou založeny na stejném efektu. Zcela dole se ve třetím sloupci nachází ještě sekce nazvaná Macro Control.
Tímto se dostáváme k jedné z nejlepších věcí na tomto syntetizátoru. Téměř všechny parametry (ovládací prvky) plug-inu lze modulovat. Kromě standardní možnosti modulace Massive disponuje také Sidechain modulací, kdy modulačmí komponentu, která ovlivňuje nějaký parametr, mohu ovlivňovat jinou modulační komponentou. Právě k těmto účelům slouží sekce Macro Control a částečné také okno se záložkami. V případě sekce Macro Control můžeme k modulaci využít náhodně generovanou hodnotu, Keytracking, Velocity, After Touch nebo osm potenciometrů. V případě okna se záložkami máme k dispozici čtyři grafické ADSR obálky s možností jejich pokročilé editace a čtyři nízkofrekvenční oscilátory.
U obou těchto komponent si můžeme uložit jejich aktuální konfiguraci. Některé parametry lze také modulovat. U nízkofrekvenčních oscilátorů máme k dispozici třicetjedna průběhů. Kromě toho lze nízkofrekvenční oscilátory nahradit komponentami Performer nebo Stepper, které jsou založeny na 16 krokovém sekvenceru. Zatímco u komponenty Stepper můžeme definovat pro každý krok pouze hodnotu úrovně, tak v případě komponenty Performer můžeme definovat i jeho průběh. Vybírat můžeme z šestnácti předdefinovaných průběhů.
Pro portál DJForum.cz napsal Jiří Šimek. Zkráceno, celý článek najdete zde.
Přečtěte si také:
Recenze: Native Instruments Komplete 12 (Audiozone.cz)
"Uvedení nové verze balíku virtuálních nástrojů a efektů KOMPLETE od německé firmy Native Instruments je stále dost zásadní událostí. Už jen proto, že spousta uživatelů musí být zv…
Valena, Pokorný: recenze NI Komplete 12 Ultimate
František Valena a Lukáš Pokorný se jako autorské duo probojovali s Give Me A Hint mezi osm nejlepších písní národního kola Eurovize. Zajímalo nás, jak se čerstvá producentská krev…