logo Disk

Recenze: NI Traktor Kontrol S8 Mixážní pult, přehrávače a sampler... vše dotažené k dokonalosti

Pojem kontrolér se v dnešní době zejména v DJských kruzích stává frekventovaným tématem. Stále dokola probíhají diskuze o aplikacích a o tom, který je opravdu dobrý, který se hodí pro začátečníky nebo který je naopak na druhé straně evoluce a je ekvivalentní ke kvalitní DJské sestavě dvou a více přehrávačů a mixážního pultu.

Kategorie: DJing - Recenze
DJ Forum.cz | 24. března 2015

V poslední době se velmi rozšířil koncept hybridních zařízení, která dokáží fungovat jako „klasický“ mixpult v takzvaném stand-alone (samostatně fungujícím) režimu a v okamžiku, kdy je spojíme s osobním počítačem se správnou aplikací, se aktivuje i část MIDI, která řeší funkci přehrávačů. Ty jsou vždy vybaveny Jog Wheel (kruhovým ovladačem) pro ovlivnění přehrávání skladby, které se v režimu Scratch nebo Vinyl chovají velmi podobně jako gramofony a dovolují nám použít různé triky a dovednosti jako je Backspin, Scratch a podobně. Pro milovníky nahánění beatů a srovnávání tracků je to skvělá věc, ale srovnání dvou skladeb je dnes samozřejmostí a lze jej řešit buďto nějakými dvěma knoflíky a tahovým potenciometrem, přípravou skladeb, nebo lze využít určitou aplikaci (funkce Sync).

Díky tomu máme možnost věnovat se i jiným úkonům kromě míchání připravených skladeb. Tím je myšleno jejich obohacení a kreativní úpravy během vystoupení v podobě přidávání smyček, samplů a efektů. S tím je samozřejmě spojena nucená správa a dohled nad médii použitými při hraní. Snahou vývojářů od Native Instruments pak bylo vytvořit koncept zařízení, který by celou tuhle činnost zjednodušoval a byl intuitivní. Proto vypustili kola Jog, místo nich umístili dva displeje a dostatečné množství knoflíků a tlačítek a tím umožnili velmi rychle ovládat několik módů aplikace a mít stále dohled nad křivkou skladby. Počítač se tedy stal výkonným zařízením, ale rozhraní se přesunulo prakticky výhradně na konzoli. Vítejte ve světě kontroléru Traktor Kontrol S8.

Traktor Kontrol S8: Recenze DJ NoisePřečtěte si také uživatelskou recenzi, které podrobil Traktor Kontrol S8 DJ Nois, jeden z lídrů české technoscény a polovina projektu Tools Project.

Popis zařízení

Středový panel řeší, tak jak je zvykem, část čtyřkanálového mixážního pultu. Pro každý z kanálů je k dispozici nastavení citlovosti (Gain) a třípásmový ekvalizér. Síla signálu se řídí tahovými potenciometry a přiřaditelným křížovým prolínačem (crossfader). Jeho nastavení je na přední hraně konzole společně se zdířkami pro sluchátka, přičemž signál se vybírá knoflíky Cue.

U každého kanálu je nezávislá funkce filtru s přeladitelným parametrem frekvence od spodní do horní pásmové propusti (LPF-HPF). V horní části je potenciometr pro hlavní výstup a pod ním zelené knoflíky 1 a 2, kterými se aktivují dva mikrofonní vstupy s vazbou vždy na C a D kanál pultu. Knoflíkem pod Gain je možné vybrat mezi interním a externím zdrojem signálu (rozumějme tomu tak, že interní je vždy PC a externí je analogový - linka nebo gramofon, citlivost lze volit na zadní hraně pultu). Každý kanál je vybaven, podobně jako Main výstup, modrožlutým indikátorem vybuzení.

V tuto chvíli se ale dostáváme k té části, která odlišuje S8 od ostatních kontrolérů. Je jí samozřejmě oblast přehrávačů. K dispozici jsou dva stejné moduly, které suplují již zmíněný přehrávač, sampler a efektovou jednotku. Hlavním vizualizačním prvkem je pětipalcový displej, který má po stranách osm knoflíků. Pokud nás zajímá průběh skladby, použijeme ten se značkou dvou oken. Jedná se vlastně o vynucenou funkci, která vždy zobrazí křivku právě probíhajícího úseku s rastrem jednotlivých dob a taktů a v menším měřítku pod ní ještě celkový průběh skladby. Další knoflík se znakem ozubeného kola vyvolá nabídku nastavení zobrazovače (barvy, citlivost knoflíků atd.). Spodní knoflíky s šipkami vlevo a vpravo slouží například pro změnu efektu přiřazeného k sampleru atd. Zbylé čtyři s totožným znakem v podobě čtverečku mění své chování dle aktivního módu zobrazovače, například dva knoflíky vlevo slouží k zvětšení nebo zmenšení právě zobrazované části skladby - v podstatě jde o Zoom funkci. K pohybu v adresářích slouží knoflík Back a rotační enkodér, jehož stisknutím provedeme načtení dané skladby. Ve spodní části pultu jsou knoflíky pro přehrávání (Play, Cue), synchronizaci (Sync) a Shift. Rychlý přesun ve skladbě nebo dočasné zrychlení (v kombinaci se Shiftem) pro potřebu mixování má za úkol lineární „Slider Control“.

Horní oblast FX je efektovým modulem, který lze velmi kreativně nastavit. Přístupem k definici typu efektů je knoflík FX Select, po jehož stisknutí se příslušně změní obrazovka LCD a ukáže se jednoduché menu umožňující volbu jednoho několikaparametrového efektu nebo tří nezávislých. Dalšími volbami určujeme zvukovou cestu efektu. Jednotlivé efekty aktivujeme a jejich parametry měníme skupinou čtyř knoflíků a potenciometrů.

Videorecenze: NI Traktor Kontrol S8Podívejte se také na obsáhlou videorecenzi této konzole, kterou natočil Marian Veselý ze shop4djs.com.

Tak a nyní k té části, která toto zařízení značně odlišuje od ostatních ve stejné kategorii. Jedná se o komplexní modul skládající se ze čtyř tahových a otočných potenciometrů se stejným počtem obdélníkových knoflíků, doplněný osmi barevně podsvícenými Pady. V režimu Hotcue máme rychlý přístup k osmi návratovým bodům v každé skladbě. Loop řeší opakovací smyčku, jejíž délka odpovídá tlačítkům. Freeze „zmrazí“ skladbu a zobrazí osm dob, ke kterým se můžeme vracet a od nichž se bude dále pokračovat v přehrávání. Poslední funkcí je čtyřstopý Sampler. Hlasitost každého kanálu je řízena právě tahovým potenciometrem a lze pro ni aktivovat i efekt (přepíná se šipkami vlevo a vpravo u LCD) pomocí obdélníkového knoflíku nad ním a řídit jeho parametry otočným regulátorem. Na první pohled by se dle počtu Padů zdálo, že limitem je osm smyček, ale protože máme možnost přepínat mezi jednotlivými řádky čtveřic, kterých je osm, pomocí postranních knoflíků na LCD, je jich dohromady 32. A jelikož jde o sampler v pravém slova smyslu, lze navzorkovat i právě přehrávanou skladbu a uložit si nějakou její část (Capture, Edit, rotační ovladač). Celkově funkce Edit ve spojení s otočným knoflíkem pod ní slouží třeba i k návazné editaci skladby (jemné donastavení časové mřížky) a podobně.

Knoflíkem Deck přepínáme mezi dvěma přehrávači pro každý modul. Velmi důležitý je knoflík Q jako Quantize, což je funkce, která dohlíží na přehrávání tak, aby všechny funkce (například Hot Cue) byly aktivovány s první dobou. Pokud se rozhodí synchronizace skladeb, změní knoflík Sync barvu ze zelené na červenou a diody nad Slide Control ukážou fázový posun. Opětovným zmáčknutím Sync pak můžeme vše „srovnat“.

Pro portál DJFormu.cz napsal Václav Klouda. Zkráceno. Plnou verzi recenze najdete zde.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!