Nakonec to netrvalo ani tak dlouho a na trh přichází legendární zesilovač Marshall Plexi ukrytý v efektu Universal Audio UAFX Lion ’68 Super Lead Amp. Má ambici nabídnout pocit ze hry na jeden z nejlegendárnějších kytarových zesilovačů všech dob. A jak se to povedlo?
Je mi jasné, že při vývoji Lion ’68 Super Lead Amp se museli lidé v Universal Audiu dost zapotit a zodpovědět si nejdříve těžkou otázku, co všechno vlastně zahrnuje pojem Marshall Plexi. U blackface komba Fender Deluxe, které v UA vydali před časem jako Dream ‘65, nic podobného řešit nemuseli. Deluxe se v letech výroby 1964–1967 téměř neměnil, ale u zesilovačů Marshall? Tam je to o dost složitější. Plexi panel totiž neodkazuje jen na jeden zesilovač, ale hned na několik ikonických modelů. Namátkou na 1959 Super Lead, Hendrixem preferovaný Super Bass, padesátiwattové zesilovače Tremolo, Black Flag, stejně jako dvacetiwattové verze JMP či komba Bluesbreaker a další.
GALERIE: Universal Audio UAFX Lion ’68 Super Lead Amp
Z nich se nakonec do finální podoby pedálu vměstnaly tři. První, již zmíněný Super Bass, známý z nahrávek Jimi Hendrixe, Red Hot Chili Peppers nebo Led Zeppelin. Po něm následuje 100wattový Super Lead. Ten se začal vyrábět na žádost Petea Townshenda z The Who, protože mu na pódiu chyběl silnější výkon. Název posledního Brown je pak trochu matoucí. Nejedná se o odkaz na Fender Brownface, ale na aparát Eddie Van Halena. Známý kytarista tehdy používal 100wattový Super Lead s trafem Variac, vyladěným obvodem a účinnějším EQ. Takový Super Lead byl základní součástí prvních tří alb Van Halen a toho, co se v kytarovém světě později proslavilo pod názvem Eddieho ‚brown‘ zvuk.
Lion '68 má šest různých emulací beden (tři z nich jsou dostupné až po registraci pedálu) a super zprávou je, že UA využívá stejnou technologii dynamického modelování reproduktorů jako u svého Ox Amp Top Box. Výsledkem je velmi autentický zvuk šesti klasických reproboxů s dokonale umístěnými studiovými mikrofony a dynamickými zvuky místnosti. Milovníci šedesátkového zvuku se jistě zastaví u GB25, což jsou v podstatě vintage 25wattové „Greenbacky“ Celestion. V pedálu najdete i Hendrixem preferované 30wattové „Greenbacky“ Celestion nebo dva JBL D‑120 F, známé z nahrávek Stevieho Raye Vaughana. Výčet doplňuje i 1×12“ Electro‑Voice EVM12, 2×12“ Two‑Rock Extension s reproduktory Celestion G12M‑65 Creambacks a 4×12“ Marshall 1960 TV bedna s legendárními Celestion Vintage 30s.
Vzhled a funkce
UAFX ’68 Lion má stejný tvar a knoflíky jako předchozí pedály Dream, Ruby a Woodrow, které na horním panelu nabízejí šest knoflíků, tři přepínače a dva nožní přepínače. Ovládací prvky odpovídají těm, jež se nacházejí na Marshall Super Lead: Volume I, Volume II, Bass, Middle, Treble a plus přidání Output (ovládání celkové hlasitosti). Pedálový efekt dále nabízí mono/stereo zapojení, ukládání nastavení a možnost pokročilejších úprav a customizace parametrů, presetů, vstupního routingu, noise gate a dalších funkcí přes mobilní aplikaci UAFX Control (kompatibilita s bluetooth). Spodní tři knoflíky fungují jako ovládací prvky Presence, Room a Boost, když je středový přepínač v poloze Alt (normální ovládací prvky jsou zapnuty v nastavení zesilovače). Funkce Boost kombinuje emulaci předzesilovače Echoplex EP‑3 se zesílením, které se zvyšuje až do polohy na deseti hodinách, kde ovladač přidává křivku zesílení emulace grafického EQ Boss GE‑10 (pro autentický pocit ze zvuku Van Halen z období kolem roku 1978).
Použití
Efekt je stejně jako jeho předchůdci navržený pro velmi univerzální použití. Můžete ho doma propojit s vaší zvukovkou nebo naživo s místním PA v režimu mono či stereo. Stačí si jen vybrat v čele pedálu požadované vstupy a výstupy. Pedál lze také použít jako běžnou krabičku a poslat ji do vašeho zesilovače, i když zrovna na tento účel nebyl konstruován. Ve svém domácím studiu jsem do In na efektu zapojil kytaru a Out jsem poslal přes pre‑amp EMI Abbey Road TG2 přímo do zvukovky RME. Lion jsem pak testoval na kytary Gibson SG a Fender Stratocaster.
Lion '68 nabízí podle mě nejlépe vymodelované plexi tóny, jaké jsem v digitálním světě slyšel. Sám vlastním několik plexi marshallů, takže jsem u simulace okamžitě velmi ocenil tónovou odezvu při ovládání hlasitosti obou kytar. Lion se skutečně chová jako lampové zesilovače Marshall. Nejvíce času jsem strávil na 100wattovém Super Bass. Jeho „kvokající“ středy mě okamžitě přenesly na pódium ve Woodstocku 1969 a se stratem vykouzlily zvuky Jimiho Hendrixe, Doyla Bramhalla II. nebo Johna Fruscianteho. Pro ty, kteří nemají s marshally příliš mnoho zkušeností, je to skvělá přechodová platforma z komb fender do britského světa. Navíc skvěle funguje jako pedálová platforma, ať už před něj zapojíte overdrive, distortion, nebo fuzz.
Super Lead měl stejně jako v reálu méně basů než Super Bass, více středů a celý byl lehce agresivnější, jak to známe třeba z nahrávek AD/DC. Jeho zvuk šel skvěle krotit poměrem mezi ostřejším Vol 1 a basovějším Vol 2. Brown pak svým větším líbivějším zkreslením evokoval modely JCM 800. To, že ovládání odpovídá původním zesilovačům, přispívá i k jakémusi hmatovému zážitku. Opravdu to reaguje jako na letitých aparátech.
Další zvukovou paletu nabídl vlastní „boostovací“ systém Liona. Jak už jsem zmínil, je založený na párování předzesilovače Echoplexu, jak to používal Jimmy Page. Do zvuku přidává temnější odstíny, které fungovaly opravdu dobře se singly na fenderech.
Připojení aplikace UAFX k pedálům přes bluetooth je nyní mnohem stabilnější a spolehlivější, protože společnost UA spustila nový firmware. Upřímně, nejsem příznivcem funkcí vyžadujících připojení bluetooth přes telefon nebo tablet, ale tady to bylo jiné. K připojení mě opětovně nalákaly úplně parádní presety, které jsou skvělou ukázkou toho, co Lion '68 umí. Doporučuji vyzkoušet.
Závěr
Už jsem to psal v recenzi na první tři simulace zesilovačů UAFX. Lion ’68 Super Lead Amp není nejlevnější ve srovnání s konkurencí, která často nabízí více zesilovačů v jedné krabičce. Ale tady je na druhou stranu větší detail a péče o každý zesilovač, takže nemáte pocit, že jste ve zvuku jen na půl cesty. Pokud se nyní podíváte, jaká je cena za nemodifikovaný JMP 1959 Super Lead z konce 60. let, pokud vůbec na takový narazíte, dostanete se k částce přesahující 10 000 USD (zhruba 230 000 Kč). Lion oproti tomu přijde na „pouhých“ 9 290 Kč a ruku na srdce, v nahrávce vám může posloužit v podstatě stejně.
A tak jako posledně mám pořád stejnou výtku. Tou je absence sluchátkového výstupu. Spousta hráčů chce a potřebuje cvičit se sluchátky a zejména v digitální sféře by výstup měli dostat. Stymon, Walrus Audio, TC Electronic a další to nabízejí. Proč ne Universal Audio?
Ve finále bude záležet na každém kupci, co chce za své peníze dostat nebo co přesně potřebujete v rámci domácího nahrávání a koncertování. Pro ty, kteří jdou naživo přímo do PA, je to zvukově rozhodně jedna z nejlepších voleb na trhu v porovnání ceny a zvuku. A přiznám se, že kdybych si minule nepořídil Dream ’65, rozhodně bych si Lion ’68 Super Lead Amp koupil. Nikdy nevíte, kdy se jako kytarista dostanete do situace, že ho budete potřebovat.
Koupit UAFX Lion ’68 Super Lead Amp na shop.disk.cz
Přečtěte si také:
Universal Audio Woodrow '55, Dream '65 Reverb a Ruby '63 Top Boost
Jsem přesvědčený, že tyto tři pedály budou jednou historici elektrifikované kytary považovat za milník. Ne že by dosud nikdo nezkusil namodelovat vintage aparát a „vměstnat“ ho do…
Warm Audio Centavo a Warmdrive na midrange party
Ale ani jeden není zatížen nesmyslnými cenami. Co je to? Odpověď na tuto hádanku je jednoduchá. Nové pedály od Warm Audio: Centavo a Warmdrive. Známý a zavedený výrobce studiového…
Modelování aparátů a efektů v IK Multimedia TONEX
Čím více se svět modelování kytarových zesilovačů rozšiřuje, tím více se objevuje nových variant a možností. Je radost sledovat, jak výrobci přicházejí s novými nápady. IK Multimed…
Universal Audio ANTI 1992 High Gain Amp
V poslední době se to moderními kytarovými aparáty na netu jen hemží. Není se vlastně čemu divit… Žánry jako death core, djent nebo HC jsou na vzestupu a muzikanti holdující těmto…