logo Disk

Recenze: Steinberg WaveLab 8.5 Výkonný audio editor pro mastering

Když se psal rok 1995, bylo počítačové zpracování zvuku ještě v plenkách. Počítače toho moc nezvládaly a na trhu byly prakticky jen dva použitelné programy, Sound Forge a Cool Edit. V uvedeném roce však nadělila německá firma Steinberg svým uživatelům k desátému výročí založení společnosti audio editor WaveLab.

Kategorie: Studio - Recenze
Audiozone.cz | 13. prosince 2014

WaveLab byl revoluční díky několika vlastnostem, ze kterých bych vyzdvihl hlavně zpracování zvuku v reálném čase pomocí softwarových plug-inů založených na systému VST. Příjemné uživatelské prostředí bylo bohužel k dispozici pouze uživatelům s operačním systémem Windows, a to až do šesté verze programu. V roce 2010 nastala změna - představena byla sedmá verze programu WaveLab, která dostala do vínku zcela přepracované uživatelské rozhraní, ale hlavně ji bylo možné spustit i na počítačích s Mac OS. Následně nastoupila osmá generace programu, jejíž hlavní výsady si nyní můžeme shrnout.

Wavelab 8

Každé dobré masteringové studio používá pro porovnávání zvuků několik různých reproduktorů, které simulují různé poslechové varianty využívané běžnými posluchači. Většinou se jedná o velké, střední a malé boxy. Doposud muselo být studio vybaveno nějakým externím přepínačem, který umožňoval mezi reproduktory přepínat. Osmá verze WaveLabu však přinesla funkci Speaker Management System, jež externí přepínač zcela nahradí. Stačí mít jen zvukovou kartu s více výstupy, na které se signál nasměruje. Tlačítky ve spodní části Master sekce je možné jednotlivé reproboxy přepínat s tím, že na prvním tlačítku je hlavní pár a na ostatních pomocné páry, u kterých lze nastavit výstupní úroveň. Přepínání probíhá okamžitě s nulovým zpožděním.

Vybavení, bez kterého se dnes není možné obejít, je kvalitní měření úrovní signálu. Již sedmá verze přinášela celou řadu metrů, které byly více než dostačující, ovšem až do té doby, co poslanci rozhodli, že pro rozhlasové a televizní vysílání bude normovaná hlasitost, která by měla vyrovnat hlasitost pořadů a reklam. WaveLab 8 již obsahuje nástroje pro nastavení potřebné úrovně. Jednak kalibrovaný metr podle normy EBU R128 a také inteligentní normalizér, který úroveň nastaví automaticky.

Při převodu kvalitní nahrávky v rozlišení 24 bitů do CD rozlišení 16 dochází ke skokové ztrátě dat, která je dobré nahradit kvalitním vyhlazením a tím zakrýt ztráty. Doposud byl v Master sekci nejkvalitnější dithering algoritmus od firmy Apogee, nově je zastoupen firmou iZotope s algoritmem MBIT+. Firma iZotope se věnuje masteringovým efektům a její algoritmy patří v současné době k těm nejlepším.
Když už jsem zmínil zpracování signálu, nesmím zapomenout na nové efekty, které se v osmé verzi objevily. Není jich mnoho, ale o to více jsou kvalitní. Prvním je grafický ekvalizér CurveEQ ruské firmy Voxengo. Jedná se o masteringový ekvalizér, který má vestavěn FFT spektrální analyzér a Matching funkci, jež dovoluje otisknout frekvenční průběh jednoho souboru do druhého. Dalším efektem je Brickwall Limiter pro omezení špiček signálu a tím i celkového zesílení audio materiálu. Posledním efektem je simulace lampového kompresoru Tube Compressor, který kontroluje dynamiku nahrávky a dodává harmonické zabarvení typické pro analogové přístroje.
Pro komfortnější práci byla upravena i transportní lišta, ve které byly přidány funkce pro lepší práci ve smyčce, rolování, ovládání přehrávacích funkcí nebo zjednodušení práce se značkami. V oblasti editačních funkcí je program rozšířen o možnost upravovat hlasitostní křivky pomocí výběru, stejně tak lze podle výběru i stříhat.

Pro Audio Montage byla vytvořena funkce SuperClip, která dovoluje sdružit několik klipů do jednoho a ten pak upravovat, jako by se jednalo o samostatný soubor. Pokud chtěl uživatel použít v Audio Montage několik klipů s rozdílnou samplovací frekvencí, musel je všechny upravit tak, aby odpovídaly základní frekvenci montáže. Nyní je možné kombinovat klipy s rozdílnou frekvencí, aniž by bylo nutné je resamplovat.

Než se dostanu k vlastnostem nejnovější verze, musím konstatovat, že osmá verze stojí za to. Má více než uspokojivé vlastnosti co se týče všech zvukových činností od editace přes míchání až po mastering. A mnoho nových funkcí práci jen zpříjemňuje. Jak je na tom verze, která má označení 8.5?

Wavelab 8.5

Watch Folder

Naprostou dokonalostí, která ušetří spoustu pracovního času, je Watch Folder. Jedná se vlastně o adresář nebo několik adresářů, kterým lze přiřadit libovolné efekty a procesy. Ty jsou aplikovány na všechny soubory, které se v adresáři nacházejí. Prakticky je to rozšířená forma zpracování souboru na pozadí s tím, že ji lze použít i na soubory mimo program WaveLab.

Stačí vytvořit libovolný počet adresářů, přiřadit jim procesy, které se mají v každém z nich odehrát a pak už jen stačí do adresáře ukládat soubory. Zpracování probíhá zcela automaticky, případně lze nastavit čas, kdy se má proces zpracování aktivovat. Ve Watch adresáři se po zpracování objeví dva nové adresáře - Output, kam se ukládají zpracované soubory, a Sources, kde se objeví originální soubory po úspěšném zpracování.
Uživatele programu Cubase a Nuendo potěší plná integrace Watch adresáře do exportního menu programu. Díky tomu je možné vytvořený soubor automaticky připravit například pro mastering nebo export na web, aniž by bylo nutné spustit program WaveLab.

Encoder Checker

Pro export hudebního materiálu do světa pomocí komprimovaných formátů, kam patří například MP3, ACC, Ogg a další, přichází WaveLab na pomoc s funkcí Encoder Checker. Není to nic jiného než porovnávač kvalit až tří zvolených formátů. Uživatel má k dispozici okno, ve kterém si zvolí až tři formáty a mezi nimi může v reálném čase přepínat. Při přepínání je výborné, že jednotlivé kodeky mají srovnanou latenci tak, aby při přepnutí nebyl slyšet žádný klik nebo skok a uživatel se mohl soustředit jen na poslech rozdílné zvukové kvality jednotlivých kodeků. Aby člověk nebyl odkázán jen na uši, je k dispozici i FFT analýza. Ta zobrazuje frekvenční rozdíly pomocí grafické křivky, kterou je možné u každého kodeku zmrazit a porovnat s jiným kodekem.

Pro portál Audiozone.cz napsal Mirek Píša. Zkráceno. Plné znění článku najdete zde.

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře